Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door eichddraig
Vandaag om 07:25:46
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 07:20:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 07:07:29
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Ben
Vandaag om 04:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619370 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12240 Gepost op: 24 January 2017, 21:08:21 »
Natuurlijk Jerry. Eentje per rad. Per aangedreven rad, welteverstaan, en daarvan zitten er vier onder de tender van de 41 338.
De bandjes zijn wel alle vier verwisseld, dus niet alleen die ene die is losgegaan. Net zoals je bij je auto ook nooit maar één band verwisselt. Al hoeft dat dan weer niet per se met alle vier tegelijk te gaan, maar wel tenminste rechts en links voor (en/of achter).

41 338 rijdt inmiddels als een zonnetje, en de Vmax is mooi op 90 km/h ingesteld.

Volgende project, of eigenlijk een al lopend project: 44 1651. Het was de bedoeling dat daar een decoder ingebouwd zou worden, maar op de één of andere duistere manier is het me gelukt die decoder de vernieling in te jagen. Afgelopen zaterdag een praatje gemaakt met Erwin Emmen van TEE, en dat leverde mooi twee LoPi's standaard op. Eentje is er in de 44 1325 terechtgekomen, de andere wordt dus in de 44 1651 gepropt. Gepropt, want de lok stamt uit vervlogen tijden, tijden waarin van digitale decoders nog überhaupt geen sprake was (ja, dat Salota, en één of ander vaag systeem van Trix geloof ik). Het plekje wat ik daarvoor normaal graag gebruik komt deze keer niet in vrage, want daar past de decoder niet. Vraag me niet waarom, de decoder past daar niet in.
Dus moet er elders plek gemaakt worden, en omdat de kolenbak vol zit met kolen, valt ook die locatie weg. Onder de voorraad kolen is wel plek, maar die wordt ingenomen door een hoeveelheid metaal. Daarom maar de frees ter hand genomen:



Het ziet er allemaal wat ruig en ruw uit, maar dat komt omdat ik niet de beschikking heb over zo'n mooi freesbankje met alle bijbehorende randapparatuur. Ik moet het gewoon doen met m'n boortolletje:



Dat er desondanks wel nauwkeurige resultaten bereikt kunnen worden bewijst onderstaande foto:



De decoder valt er klemvast in, waardoor er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van dubbelzijdig tape, en dat scheelt op zijn beurt ook weer, want daardoor hoeft er niet zoveel weggefreesd te worden en blijft er dus meer gewicht over.
Tot zover.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12241 Gepost op: 24 January 2017, 21:55:52 »
Ik heb er een ,waar de decoder in de ketel zit achter da t vuur luik stuk midden ding in de cabine

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12242 Gepost op: 25 January 2017, 08:51:15 »
Dat is ook een mogelijkheid, maar dan moeten er twee draden van lok naar tender worden getrokken. Kan, maar is wel weer meer werk.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12243 Gepost op: 25 January 2017, 16:01:15 »
Die  lopen ertoch al
stroom afname gaat via de loc  naar de tender
Dus kan je die toch gebruiken
Of je moet die gebruiken als stroom afname van de tender
2 decoder draadjeskan je er zo omheen wikkelen dan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12244 Gepost op: 25 January 2017, 16:10:17 »
De twee draadjes die de stroomafname v/d lok en de tender aan elkaar koppelen lopen er al, ja.

Maar daar komen twee extra draadjes richting de motor bij (vanuit de locatie in de ketel die jij voorstelt richting de motor in de tender).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12245 Gepost op: 25 January 2017, 16:35:00 »
Precies, Reinout.
Als de decoder in de lok zit, moeten er twee draden van de decoder naar de motor in de tender. Wil ik de stroomafname van de tenderwielen handhaven, dan moet daarvoor een tweede (tweepolige) verbinding tot stand gebracht worden. Bijkomende door mij gestelde eis: lok en tender moeten uit elkaar kunnen, dus dan moet er een stekkerachtige verbinding gemaakt worden.

Maar ik heb zojuist de lok eens even uit en te na bekeken, en de balans opgemaakt van alle gebreken (dit omdat er ineens een stroomafnamelip begon te ratelen: doordat er een gedeelte was afgesleten kwam de rest tussen de spaken terecht), en alles in overweging nemende heb ik besloten tot z-Stellung.
Afgezien van bovenstaande:
  • de wielen zijn aan vervanging toe (het vernikkelde laagje is afgesleten waardoor je recht op het koper kijkt)
  • de assen 'zwalken' in het chassis (het chassis is uitgesleten)
  • hier en daar mist een onderdeeltje
  • er zijn wat tandwielen versleten (waaronder de wormen op de as van de motor)
  • ga zo nog maar even door
Alles bij alles zouden de kosten voor herstel aardig op gaan lopen, naar mijn mening genoeg om de aanschaf van een vervangende lok te overwegen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12246 Gepost op: 25 January 2017, 17:17:04 »
Citaat
de kosten voor herstel aardig op gaan lopen

Alleen al de de kosten voor wielen en chassis  belopen al ruim € 70. Daarbij moet je bedenken dat dat chassis bij Roco als "Nicht lieferbar" is gekenmerkt. Kortom:

44 1651 ... 1983, z25.1.2017

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12247 Gepost op: 25 January 2017, 18:08:22 »
 :'(  :'(
R.I.P freund
En hoop dat jeonderdelen die bruikbaar zijn nog lang mogen dienen  :D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12248 Gepost op: 25 January 2017, 18:49:06 »
34 jaar vreugde van een speelgoedlocomotiefje is echt heeeel mooi. Het ding heeft je veel plezier gegeven. Ik vind je beslissing heel rationeel. Menige echte lok haalt die leeftijd niet eens.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12249 Gepost op: 25 January 2017, 18:58:10 »
Och, mooie heizlok van maken of zo, met verwijderde drijfstangen en behoorlijk roestig,  of motor er uit en alleen nog in dubbeltractie mee rijden, mogelijkheden zat!  34 jaar is overigens ook in 1:1 een mooie leeftijd!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12250 Gepost op: 26 January 2017, 17:29:45 »
34 jaar is inderdaad wel mooi geweest. De nodige kilometers heeft het apparaat ondertussen ook wel achter de rug.
Aan de andere kant...



... gewoon rustig afwachten, misschien dat er ooit nog eens voor een grijpstuiver een sloopxemplaar op  m'n pad komt, zodat ik van twee weer eentje kan maken.

z is nog geen + tenslotte.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12251 Gepost op: 26 January 2017, 22:29:05 »
Gewoon wegzetten in afwachting van ...
We hebben waarschijnlijk allemaal veel EMO's, unvollendete en straksalsikhandigbengewordenprojecten.
Prullebak en kniptang hanteren kan altijd nog.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12252 Gepost op: 26 January 2017, 23:43:06 »
Netjes opschilderen, dakkie erboven zoals in Salzbergen, infobrdje erbij 8)

En dan is het na al die jaren een Lokdenkmal (y)

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12253 Gepost op: 27 January 2017, 14:06:00 »
Haha! Die Unvollendete, leuke naam voor een lok!  :D

Het nut van een relevant netwerk heeft zich eens te meer bewezen. De beschikking tot z-Stellung is ingetrokken, omdat er voldoende materiaal in de vorm van vervangende onderdelen is vrijgekomen voor de Wiederinstandsetzung der Lok.
Zo zie je maar, soms kan het ook nog wel eens een keertje wat minder tegenvallen.

De plannen voor een Denkmallok zijn voorlopig weer in het vriesvak geplaatst. Waren die Denkmäle in de vorm van loks er eigenlijk al in '67/'68?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12254 Gepost op: 27 January 2017, 14:12:14 »
Jawel,...althans ongeveer. De 01 220 in Treuchtlingen !



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB