Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 07:20:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3654634 keer)

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11385 Gepost op: 21 September 2016, 19:48:08 »
Graag gedaan.

Het is inderdaad een Oostenrijkse wagon, voor zover ik het nummer heb kunnen ontcijferen: 33 RIV 81 ÖBB 993 0 030-6 P, dus een Privatwagen van de firma EBG. Alleen kan ik nergens een benaming ontdekking, daarvoor is de foto gewoon niet scherp genoeg. En helaas heb ik er geen andere detailfoto's van gemaakt...

gr. Twinkie
 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11386 Gepost op: 21 September 2016, 20:17:19 »
Als ik niet fout zit, zou het wel eens een wagen van het type Uaaikks 764 kunnen zijn:


Bron: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba764.html

Op de site waar ook deze foto vandaan komt, wordt een Tragfähigkeit van 84 ton genoemd. Da's wel iets meer dan die SSt 54 aankan.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11387 Gepost op: 21 September 2016, 21:32:51 »
Twee verschillende wagens. Die van de EBG is van Krupp, uit 1973 met fabrieksnummer 16469. De duitse wagen, nog besteld door de DR, is te herkennen aan de Waggon Union draaistellen en is inderdaad een Uaaiks 764 uit 1986, maar dat is een DB intern nummer dat geen relatie met een private, bij de ÖBB geïmmatriculeerd wagen heeft. De WU van de DB heeft een laadgewicht van 54 ton op D4 lijnen. 84 ton kan, maar niet op de vrije baan. Die EBG zal misschien iets minder kunnen, want D4 bestond in 1973 nog niet officieel.

dirkjan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11388 Gepost op: 21 September 2016, 21:37:21 »
Ik ben van huis uit niet van de kwinkslagen, maar ik vraag mij wel af wat er op die één-na-laatste foto met het rechtse zes-assige draaistel aan de hand is.

Peter

c.c. Basilicum
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11389 Gepost op: 21 September 2016, 21:54:06 »
Ah,.. ik denk dat ik het antwoord weet. De voorste railstaaf is nauwelijkks te zien. Ligt wat verzonken. We zien vooral de achterste in beeld.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11390 Gepost op: 21 September 2016, 22:35:23 »
Aha, ik was juist aan het kijken wat je nou precies bedoelde. Maar ik snap 'm, soort gezichtsbedrog dus.  :D

Werd onlangs in Hengelooo een Deense wagen voor chloortransport (of meerdere daarvan) gesignaleerd, ook in Lümmeln is deze DSB-kar aan te treffen. Net als de Hengeloose exemplaren moesten ook deze voor inzet worden opgetut. Zoals in Hans z'n draadje te lezen is, zijn er twee borden voor de opschriften van fabriekswege aangebracht en liggen er twee stuks bijgesloten in het onderdelenzakje. Hoe en wat er nu met die extra borden moet gebeuren is niet helemaal duidelijk. Horen ze alle vier op de wagen? Of zijn die twee extra bedoeld om de twee aanwezige te vervangen? Ook de bijsluiter geeft daarover geen uitsluitsel:



Net als Hans heb ik ervoor gekozen om ze alle vier aan te brengen. De sluitseinhouders zouden, conform de bijsluitertekening, moeten worden ontdaan van de vlaggetjes. Dat heb ik ook gedaan, met de gedachte dat op die manier  geen sluitseinen volgens de in Duitsland geldende regels zouden kunnen worden aangebracht. Het had me trouwens best wel leuk geleken om daar even een Deens vlaggetje (wit met in elke hoek een rood vlak) te schilderen.
Verder achtte ik het wat overdreven om vier vrachtbriefroosters op één wagon aan te brengen, twee - eentje aan elke kant - is wel genoeg. Met wat lijm de gaatjes waarin deze bevestigd hadden moeten worden dichtgeplamuurd en met een een stipje zwarte verf gecamoufleerd.


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11391 Gepost op: 21 September 2016, 23:00:13 »
Ideetje voor de kuilwagen; in plaats van een trafo een stalen buissegment
als lading...de trafo zou over de weg vervoerd kunnen worden door zo' n
KiBRI-vrachtwagen met veelasssige aanhanger.... :)

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11392 Gepost op: 22 September 2016, 22:46:51 »
Dat is inderdaad waar ik aan zit te denken, Tis. Zo groot dat de lading op een gewone wagen buiten profiel zou vallen, reden waarom wordt teruggegrepen op een kuilwagen. Dat is trouwens meestal de reden waarom een kuilwagen wordt gebruikt, vanwege de hoogte van de lading (die anders buiten PVR zou raken) en niet zozeer vanwege het gewicht. Dan is een SSy weer veel efficiënter, die kunnen doorgaans meer hebben.

Wat die gewichten betreft, een poos geleden kreeg ik van een zeer gewaardeerde forumgenoot een hoeveelheid stalen rollen toegestuurd, waar mogelijk wel een leuke lading mee te maken valt, maar die dingen hebben wel en nadeel: ze zijn nogal zwaar. Maar ik moet er toch maar eens een experimentje mee uithalen...

Wegens andere activiteiten geen verdere progressie. Nou ja, een heel klein ietsiepietsie beetje dan. Beetje bodembedekker gestrooid.

Drukte in Lümmeln:



45er met reguliere goederentrein:



Stelldichein met LVA-loks 45 023 en 18 316:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11393 Gepost op: 23 September 2016, 19:45:13 »
De lok BR 45 op bovenstaande foto's vandaag eens, en dat is eigenlijk voor het eerst, met een beetje serieuze trein de baan opgestuurd.
En, dat wil ik gewoon in alle eerlijkheid gewoon zeggen, dat kon bijna niet minder. Waar de samenvatting van een test op de Miba-site een behoorlijke 157 gram noemt die de 45er van Liliput een helling van 3% op zou kunnen slepen, trekt die van mij slechts en schamele 20 assen de bult op. Een Roco vijftiger sleurt er zonder boeh of bah wel 50 of meer omhoog.
De slipbandjes zijn nog maar zéér recent vervangen door verse exemplaren.
Iemand andere ervaringen?

Uit frustratie beetje knoeiwerk op de muur afgeleverd:




frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11394 Gepost op: 23 September 2016, 19:47:39 »
Jan, ik heb dezelfde ervaring wat betreft de trekkracht van de liliput 45er

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11395 Gepost op: 23 September 2016, 20:23:50 »
Dat is mooi. Of eigenlijk is dat niet mooi, maar dan kan ik tenminste zeggen dat ik niet de enige ben.
Nog meer?

ron w

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Een Zeeuw met een Duitse baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11396 Gepost op: 23 September 2016, 22:13:19 »
Hoy alle

Helaas heb ik de zelfde ervaring met deze lok. Bij mij kon deze nauwelijks zichzelf vooruit bewegen. Achteruit echter deed deze lok het veel beter. Kortom een mooie lok zonder enige trekkracht.

Groetjes Ron W

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11397 Gepost op: 23 September 2016, 22:41:42 »
Dit is de tweede keer dat je mij laat schrikken met die Br 45. De eerste keer met de minimum radius, waarop ik mijn baanplan heb moeten aanpassen. Nu weer met de trekkracht. Bij mij staat deze machine gepland voor zware goederentreinen.

Ik hoop dat je er wat op vindt. Omdat de Br 45 hier slechts op een testbaantje heeft rondgereden kan ik op dit vlak helaas geen ervaringen delen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11398 Gepost op: 23 September 2016, 23:37:03 »
Tja, Peter, ik had ook liever de bazuinen der vreugde gestoken in plaats van de treurtoeter te blazen.
Zodra ik het een beetje aan tijd heb zal ik eens grondig gaan onderzoeken waar het nu precies aan schort. Wie weet is het te verhelpen, dat zou op zich wel mooi zijn.



Natuurlijk is de lok in principe gebouwd om zware goederentreinen met hoge snelheden te trekken, en hoewel de Liliput-lok voor mij vooral interessant is als LVA-lok, mag ze wat mij betreft af en toe ook best een leuke trein trekken. Oftewel: dat moet ze wel kunnen.  >:(

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11399 Gepost op: 24 September 2016, 07:44:56 »
Als hij achteruit wel trekkracht heeft heb je kans dat de tender naar voren kantelt een een of meerdere assen optilt. Dat schijnt bij sommige Fleischmann locs ook een probleem te zijn.