Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag iz ballast door Voske
Vandaag om 21:33:36
20 jaar BNLS door René 4312
Vandaag om 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
Vandaag om 21:21:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
Vandaag om 20:46:19
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 20:02:34
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 18:35:17
Verschil leveranciers DCC decoders? door Bor de Wolf
Vandaag om 18:13:53
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
Vandaag om 17:36:40
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 16:57:12
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 16:48:59
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 16:19:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
Vandaag om 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3620418 keer)

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11415 Gepost op: 24 September 2016, 21:34:37 »
Spannend ...

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11416 Gepost op: 24 September 2016, 23:01:26 »
Nou!  :o


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11417 Gepost op: 24 September 2016, 23:02:04 »
Je kan dus onder dat rode frame naast de motor nog wel gewicht kwijt
Op naar de banden jongen en vragen om een strip plaklood(zink tegenwoordig) en op maat maken en ertussen plakken
10 gram kan je zo kwijt aan beide zijdes
en dat is behoorlijk veel voor een tender

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11418 Gepost op: 24 September 2016, 23:28:55 »
De tender weegt 292 gram.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11419 Gepost op: 25 September 2016, 10:38:57 »
Gewicht is wrijving,
en wrijving is trek kracht

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11420 Gepost op: 25 September 2016, 11:20:31 »
Dat ziet goed uit  (y)

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11421 Gepost op: 25 September 2016, 12:28:25 »
@William: ik ben nog niet tevreden... en bovendien is dit nog maar één kant.

Eerder dit jaar overleed een tante van mijn vrouw, ruim tweeënnegentig jaar is ze geworden. Tot voor een paar jaar terug woonde ze nog zelfstandig, totdat haar lichamelijke gesteldheid haar dwong intrek te nemen in een verzorgingstehuis, reden waarom haar woning en vakantiehuisje ontruimd en verkocht moesten worden.
Genoemde tante is haar leven lang vrijgezel gebleven. Ze had een redelijk hoge positie op de administratieve afdeling van een grote kledingwinkelketen, wat haar in staat stelde met volle teugen van het leven te genieten. Reislustig als ze was heeft ze heel wat van de wereld gezien. Daarbij was ze geïnteresseerd in kunst, en dan met name de kunst van het ikoonschilderen. In haar huis was ook een bescheiden verzameling kunst en ikonen aanwezig, hetgeen zeer tot de verbeelding van de familie sprak. Volgens sommigen moesten er kapitalen aan kunst, juwelen en sieraden te vinden zijn, al dan niet verstopt in geheime bergplaatsen.
Maar helaas, toen een neef van mijn vrouw en ik de schone taak van de ontruiming der beide panden op ons genomen en voltooid hadden, bleek er van al dat goud, geld en goed niet veel bijzonders aanwezig te zijn.
Maar wel een beste plak lood van een kilo of twee waarover ik me vervolgens ontfermd heb, en omdat Jerry me op het idee bracht heb ik daar wat plakjes afgesneden en in de tender ondergebracht.

Peter (charp) meldde een tendergewicht van 292 gram. Dat is heel dicht in de buurt van die van mij, maar misschien is er verschil in zwaartekracht hier en bij Peter, dus maken we ons daar niet druk om.
We beginnen dit verhaal met een tender van 294 gram:



In de door Jerry genoemde vrije ruimte naast de motor...



...komt een plak lood van 4 x 1 x 0,2 cm:



Gevolgd door nog eentje, ietsje groter:



Aan de andere kant wordt dezelfde procedure herhaald, wat uiteindelijk resulteert in een tendergewicht van in totaal 324 gram. Dat is toch mooi even 30 gram extra!



Nu eerst nog even het nodige personeel op de bok plaatsen (de achterste ramen zijn gesloten, waardoor ze niet naar buiten kunnen leunen), en dan gaan we eens kijken wat e.e.a. daadwerkelijk aan trekkracht oplevert.
Wordt vervolgd!
« Laatst bewerkt op: 25 September 2016, 12:33:34 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11422 Gepost op: 25 September 2016, 16:14:03 »
Machinist en stoker staan nog in de verfklem, maar ik was toch nieuwsgierig. Lok de baan op, trein erachter en maar rondjes rijden, en elke twee rondjes een wagon extra aanhangen. Totdat de lok hoorbaar moeite begint te krijgen om  de helling op te komen. Hoeveel assen de lok uiteindelijk trekt? Voordat het extra gewicht werd toegevoegd waren het er zo'n zesenveertig. En nu? Nou, kijk maar:

<a href="https://www.youtube.com/v/_R4VmN4xTQo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_R4VmN4xTQo</a>

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11423 Gepost op: 25 September 2016, 17:08:45 »
Ik tel er in de gauwigheid 56, maar ik heb gesmokkeld door het (magnifieke) filmpje zo nu en dan op pause te zetten. Dat is tien assen meer. Toch bijna twintig procent. Je hebt zeker niet de veertjes terug gezet ? In dat geval zouden wij zeker weten dat het louter door die dertig gram extra gewicht komt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11424 Gepost op: 25 September 2016, 20:07:09 »
56 is correct. Niet dat ik ze via het filmpje geteld heb, want daar is het maar knap lastig te zien, àls het al te zien is. Zo magnifiek is die kwaliteit niet.
Maar, zoals gezegd, 56 is wel het aantal assen wat die 45er nu over de helling van zo'n 3% omhoog trekt. Waarbij nog zij opgemerkt, dat die helling ook nog in een vrij krappe bocht ligt (R3 van Roco-line) èn dat de route liep over minstens twee meegebogen wissels (in afgebogen stand).

Nu is dat aantal van 56 assen ook weer niet zo heel erg geweldig veel, maar dat neem ik maar voor lief, want:

-de lok zal voornamelijk worden ingezet als LVA-lok en
-veel langere treinen kunnen er in Lümmeln Sbf niet geborgen worden.

Overigens, 10 assen meer op een aantal van 46 is ruim 20%  ;)

De veertjes. Eerlijk gezegd heb ik er totaal niet aan gedacht om die weer terug te plaatsen. Zonder die dingen rijdt de lok ook prima, en de kans dat na terugplaatsing de trekkracht weer afneemt acht ik zeer wel aanwezig.
Anderzijds zou het wel leuk om te weten wat voor invloed die veertjes nou eigenlijk hebben, dus, wie weet...


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11425 Gepost op: 25 September 2016, 20:42:46 »
Het gaat om de verbetering van de teleurstellende trekkracht. Die is significant. Jerry had het goed gezien. Inderdaad ruim 20 procent verbetering.
Ik vind het goed nieuws, dat had ik wel een beetje nodig met al die DCO frustraties.

Historisch heb je volstrekt gelijk met het inzetten als LVA-lok. Ik zie echter die zwart-wit foto van Bellingrodt steeds voor mij van een Br 45 met een Tragschnabelwagen aan de haak, genomen in wat wij nu noemen periode IIIb. Een van de redenen voor mij om tot aanschaf van beide modellen over te gaan. Die foto toonde weliswaar de met klinkers gebouwde versie van de Tragschnabelwagen en ik heb een gelast model, maar niettemin. Hier smokkel ik enigszins, want ik zit in de zomer van 1970 en toen was de Br 45 definitief "ausgemustert". Ik wil uiteindelijk de ontwikkeling van de stoomlok kunnen tonen en daar hoort naar mijn gevoel de sterkste ooit in Duitsland gebouwde stoomlok bij. Het was het einde van een era.

Dank voor je inzet. Mijn dag eindigt beter dan toen die begon.

Peter

P.S. Het record van mijn toen hagelnieuwe Br 01 van Fleischmann met een helling die ik nu niet meer zou durven te bouwen, was 120 assen ! Ik had destijds geen goederenlok die sterk genoeg was om zoiets te proberen. Ik zal nooit meer afscheid willen nemen van deze inmiddels bejaarde dame ! Zij is in mijn draadje meerdere keren in al haar glorie getoond.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2016, 20:49:54 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11426 Gepost op: 25 September 2016, 20:49:10 »
En dan te bedenken dat we begonnen met 20 assen... van 20 naar 56 is +180%!

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11427 Gepost op: 25 September 2016, 20:52:43 »
Precies ! Een geweldig resultaat door het vakmanschap van het deskundige personeel van Jottawee !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11428 Gepost op: 25 September 2016, 21:39:53 »
Cool filmpje, vooral de muziek eh trein ;D
Gr. Joke

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7548
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11429 Gepost op: 25 September 2016, 21:42:58 »
Een resultaat om trots op te zijn Jan!  (y)

De lading van de eerste wagon is dat een Bergepanzer 1 (M88)?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.