Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3727282 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11265 Gepost op: 10 September 2016, 21:12:42 »
Citaat van: Tulpendaal
Jan, het is echt mooie schotter (y) die houdt ik in mijn achterhoofd voor station Delft.
Gr. Joke

Tot nu toe heb ik verzuimd hier op in te gaan, maar ik wil daar nog wel iets over kwijt.
Ik meen ooit eens ergens gehoord of gelezen te hebben, dat er verschil bestaat tussen de ballast zoals die waarmee in Nederland resp. in Dld het ballastbed voor de sporen wordt gevormd. Ik weet alleen niet meer waar, en ik ben er ook niet zeker van of het wel zo is.
Iemand die hier een lampje over kan laten schijnen?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11266 Gepost op: 10 September 2016, 21:52:39 »
Is licht genoeg zo hoor ;D
En die 50er komt wel weer terug rijden  :-[
maar ik vind t zo welwat worden
beetje brushen en poeieren (kijk bij je frou naar de make up
zit vaak heel mooi spul in kleur tussen
Die van mij telt alles en weegt t ook volgens mij
Weet ook niet waarom  >:( ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7631
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11267 Gepost op: 11 September 2016, 12:18:24 »
Ik meen ooit eens ergens gehoord of gelezen te hebben, dat er verschil bestaat tussen de ballast zoals die waarmee in Nederland resp. in Dld het ballastbed voor de sporen wordt gevormd. Ik weet alleen niet meer waar, en ik ben er ook niet zeker van of het wel zo is.

In Nederland werd vroeger veelal grind 21/40 gebruikt als ballast, nadeel van grind is dat het door zijn ronde vorm veel minder in staat is om dwarskrachten op het spoor op te nemen.
Mede daarom is men ook in Nederland uiteindelijk steenslag 31,5/50 (vrije baan) en 21/40 (emplacementen) gaan toepassen.

Het gebruikte grind kwam voornamelijk uit de Maas en werd door de eigen grinderij in Linne opgebaggerd, gewassen etc. NS heeft hiervoor zelfs eigen schepen in de vaart gehad.
De grinderij Linne is in 1990 gesloten, je kan er dus vanuit gaan dat daarna bij nieuwe aanleg alleen nog maar steenslag is gebruikt.
Bij vervanging/onderhoud werd een keuze gemaakt tussen volledig vervangen, of een mengsel van hergebruik van het gewassen grind met nieuwe steenslag.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11268 Gepost op: 11 September 2016, 12:44:53 »
Hallo Jan,
Alsnog gefeliciteerd met je 1651 !!! (y)
Kun je me aangeven welke verf c.q kleur je hebt gebruik voor de zijkant van je rail.

Groet Gerard

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11269 Gepost op: 11 September 2016, 20:15:01 »
Ondanks het missen van de loc toch een mooie foto  ;D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11270 Gepost op: 11 September 2016, 22:12:48 »
@Eric: kijk, dat geeft al een beetje een beeld. De getallen die je noemt, 31,5/50 en 21/40 slaan, neem ik aan, op de "korrelgrootte"?
En kan het zijn dat, mogelijk al vóór de jaren 90, het grind gebroken werd om toch de gebroken steen te krijgen?

En over ballast gesproken, houtlijm of Koemolijm, na droging is er geen sprake van waarneembaar kleurverschil.



@Gerard: uiteindelijk is de keus gevallen op Tierra Mate van Vallejo, 70.893 (of 70.983, maar dat zie je vanzelf wel). Edit: 70.983 dus.



@Jerry & @William: ik heb de contactdrukken nog eens nauwkeurig bekeken en zowaar: toch nog een stukje lok!


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7631
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11271 Gepost op: 12 September 2016, 05:16:54 »
Klopt Jan, is inderdaad de korrelgrootte.
Nee werd niet gebroken, de keuze voor kiezels was juist gemaakt op basis van de hardheid daarvan en de daarmee samenhangende slijtvastheid.
Door breken zou die juist weer verloren gaan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11272 Gepost op: 12 September 2016, 09:32:44 »
Van harte nog. Hierbij een foto van het origineel: 044 651-8 nog overgeplaatst in mei 1976 van Ottbergen naar Gelsenkirchen-Bismarck, waar deze foto is genomen.

Groet, Frank

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11273 Gepost op: 12 September 2016, 09:58:17 »
Leuk hoopje kolen op de tender trouwens. Als je het in model zo zou doen wordt je uitgelachen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11274 Gepost op: 12 September 2016, 11:19:05 »
 (y)
Mooi he  :D
Zij toch dat  ie weer eens terug kwam

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11275 Gepost op: 12 September 2016, 13:01:49 »
 (y)  ;D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11276 Gepost op: 12 September 2016, 16:01:47 »
@Eric: bedankt voor de info! Mocht ik dus ooit nog eens iets in 60er jaren NL willen gaan doen, moet ik dus op zoek naar een ronde ballast, en niet die van Koemo, ASOA of een andere grootheid met gebroken slag gebruiken.
@Spoorzeven: dank (ook) voor de foto! Behalve dat het natuurlijk altijd leuk is om een foto van het grote voorbeeld van één van je modelloks tegen te komen, is het ook een verhipt informatief plaatje! Wel wat plukjes groen tussen de rails, maar niet ernaast, dat is één grote, dorre vlakte, met hele mooie kleurschakeringen, dat wel.
En zo'n golfplaten hokkie, leuk!
@Reinout: en er zijn er ook die het liefst inquisitie en brandstapel weer in het leven zouden willen roepen.
Overigens:
@Paul Bender: inderdaad, een mooi hoopje steenkool, maar ook naast de kolenbak ligt genoeg voor een paar keer scheppen!
@Jerry & @William: stil maar, die komt vast nog wel vaker in beeld.  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11277 Gepost op: 12 September 2016, 16:25:09 »
Eigenlijk zat ik al een tijdje tegen de UGBC (Unterführung Genoemde BetonConstructie) te koekeloeren met het gevoel dat er iets niet helemaal lekker zat. Ik wil niet zeggen dat er iets niet klopte, of misschien ook wel, maar dan niet helemaal, en op een gegeven moment bedacht ik me dat van bovenaf bekeken het geheel een beetje ielig leek.
Wat material toegevoegd dus, en kijk, nou heeft het ineens gewicht! (En dat terwijl het nauwelijks echt iets weegt. Dat heet 'stofuitdrukking', heb ik tijdens mijn opleiding geleerd. Ooit was daar de opdracht om twee materialen te kiezen, daar een object van te maken, maar dan van ander materiaal dan dat waar het object van gemaakt leek te zijn.)




Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11278 Gepost op: 12 September 2016, 17:33:30 »
Mmm... Ik zit al een tijdje mee te lezen hier en ik voel nu toch de behoefte om ook eens een duit in het zakje te doen.
Wat mij opvalt is dat de UGBC ahw ' in het landschap verdwijnt'. Misschien is dat waardoor de aanblik wat vreemd blijft overkomen. Misschien wordt het beeld (en de voor ogen staande illusie) beter wanneer constructieve elementen (betonnen randen) ook zichtbaar zijn aan de andere kant van de rails. In real life wordt vaak eerst een volledig cunet gegraven van de ene kant naar de andere kant en daarin wordt dan de betonconstructie gemaakt. Als die klaar is wordt de boel weer aangevuld.
Bijkomend voordeel in dit geval is dan dat, door de zichtbare randen, de illusie van een rechtdoorgaande spoorlijn versterkt wordt.
is dat wat?
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11279 Gepost op: 12 September 2016, 17:46:22 »
O, maar dat is zeker de bedoeling en zal tzt ook opgepakt worden. Net wat je zegt, als die zogenaamde andere kant ook zichtbaar is, of wordt gemaakt, dan versterkt dat de bedoelde illusie. Sterker nog, zou ik haast willen zeggen, die illusie staat of valt daar mee.