Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642946 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11265 Gepost op: 10 September 2016, 21:12:42 »
Citaat van: Tulpendaal
Jan, het is echt mooie schotter (y) die houdt ik in mijn achterhoofd voor station Delft.
Gr. Joke

Tot nu toe heb ik verzuimd hier op in te gaan, maar ik wil daar nog wel iets over kwijt.
Ik meen ooit eens ergens gehoord of gelezen te hebben, dat er verschil bestaat tussen de ballast zoals die waarmee in Nederland resp. in Dld het ballastbed voor de sporen wordt gevormd. Ik weet alleen niet meer waar, en ik ben er ook niet zeker van of het wel zo is.
Iemand die hier een lampje over kan laten schijnen?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11266 Gepost op: 10 September 2016, 21:52:39 »
Is licht genoeg zo hoor ;D
En die 50er komt wel weer terug rijden  :-[
maar ik vind t zo welwat worden
beetje brushen en poeieren (kijk bij je frou naar de make up
zit vaak heel mooi spul in kleur tussen
Die van mij telt alles en weegt t ook volgens mij
Weet ook niet waarom  >:( ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11267 Gepost op: 11 September 2016, 12:18:24 »
Ik meen ooit eens ergens gehoord of gelezen te hebben, dat er verschil bestaat tussen de ballast zoals die waarmee in Nederland resp. in Dld het ballastbed voor de sporen wordt gevormd. Ik weet alleen niet meer waar, en ik ben er ook niet zeker van of het wel zo is.

In Nederland werd vroeger veelal grind 21/40 gebruikt als ballast, nadeel van grind is dat het door zijn ronde vorm veel minder in staat is om dwarskrachten op het spoor op te nemen.
Mede daarom is men ook in Nederland uiteindelijk steenslag 31,5/50 (vrije baan) en 21/40 (emplacementen) gaan toepassen.

Het gebruikte grind kwam voornamelijk uit de Maas en werd door de eigen grinderij in Linne opgebaggerd, gewassen etc. NS heeft hiervoor zelfs eigen schepen in de vaart gehad.
De grinderij Linne is in 1990 gesloten, je kan er dus vanuit gaan dat daarna bij nieuwe aanleg alleen nog maar steenslag is gebruikt.
Bij vervanging/onderhoud werd een keuze gemaakt tussen volledig vervangen, of een mengsel van hergebruik van het gewassen grind met nieuwe steenslag.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11268 Gepost op: 11 September 2016, 12:44:53 »
Hallo Jan,
Alsnog gefeliciteerd met je 1651 !!! (y)
Kun je me aangeven welke verf c.q kleur je hebt gebruik voor de zijkant van je rail.

Groet Gerard

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11269 Gepost op: 11 September 2016, 20:15:01 »
Ondanks het missen van de loc toch een mooie foto  ;D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11270 Gepost op: 11 September 2016, 22:12:48 »
@Eric: kijk, dat geeft al een beetje een beeld. De getallen die je noemt, 31,5/50 en 21/40 slaan, neem ik aan, op de "korrelgrootte"?
En kan het zijn dat, mogelijk al vóór de jaren 90, het grind gebroken werd om toch de gebroken steen te krijgen?

En over ballast gesproken, houtlijm of Koemolijm, na droging is er geen sprake van waarneembaar kleurverschil.



@Gerard: uiteindelijk is de keus gevallen op Tierra Mate van Vallejo, 70.893 (of 70.983, maar dat zie je vanzelf wel). Edit: 70.983 dus.



@Jerry & @William: ik heb de contactdrukken nog eens nauwkeurig bekeken en zowaar: toch nog een stukje lok!


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11271 Gepost op: 12 September 2016, 05:16:54 »
Klopt Jan, is inderdaad de korrelgrootte.
Nee werd niet gebroken, de keuze voor kiezels was juist gemaakt op basis van de hardheid daarvan en de daarmee samenhangende slijtvastheid.
Door breken zou die juist weer verloren gaan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11272 Gepost op: 12 September 2016, 09:32:44 »
Van harte nog. Hierbij een foto van het origineel: 044 651-8 nog overgeplaatst in mei 1976 van Ottbergen naar Gelsenkirchen-Bismarck, waar deze foto is genomen.

Groet, Frank

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11273 Gepost op: 12 September 2016, 09:58:17 »
Leuk hoopje kolen op de tender trouwens. Als je het in model zo zou doen wordt je uitgelachen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11274 Gepost op: 12 September 2016, 11:19:05 »
 (y)
Mooi he  :D
Zij toch dat  ie weer eens terug kwam

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11275 Gepost op: 12 September 2016, 13:01:49 »
 (y)  ;D

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11276 Gepost op: 12 September 2016, 16:01:47 »
@Eric: bedankt voor de info! Mocht ik dus ooit nog eens iets in 60er jaren NL willen gaan doen, moet ik dus op zoek naar een ronde ballast, en niet die van Koemo, ASOA of een andere grootheid met gebroken slag gebruiken.
@Spoorzeven: dank (ook) voor de foto! Behalve dat het natuurlijk altijd leuk is om een foto van het grote voorbeeld van één van je modelloks tegen te komen, is het ook een verhipt informatief plaatje! Wel wat plukjes groen tussen de rails, maar niet ernaast, dat is één grote, dorre vlakte, met hele mooie kleurschakeringen, dat wel.
En zo'n golfplaten hokkie, leuk!
@Reinout: en er zijn er ook die het liefst inquisitie en brandstapel weer in het leven zouden willen roepen.
Overigens:
@Paul Bender: inderdaad, een mooi hoopje steenkool, maar ook naast de kolenbak ligt genoeg voor een paar keer scheppen!
@Jerry & @William: stil maar, die komt vast nog wel vaker in beeld.  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11277 Gepost op: 12 September 2016, 16:25:09 »
Eigenlijk zat ik al een tijdje tegen de UGBC (Unterführung Genoemde BetonConstructie) te koekeloeren met het gevoel dat er iets niet helemaal lekker zat. Ik wil niet zeggen dat er iets niet klopte, of misschien ook wel, maar dan niet helemaal, en op een gegeven moment bedacht ik me dat van bovenaf bekeken het geheel een beetje ielig leek.
Wat material toegevoegd dus, en kijk, nou heeft het ineens gewicht! (En dat terwijl het nauwelijks echt iets weegt. Dat heet 'stofuitdrukking', heb ik tijdens mijn opleiding geleerd. Ooit was daar de opdracht om twee materialen te kiezen, daar een object van te maken, maar dan van ander materiaal dan dat waar het object van gemaakt leek te zijn.)




Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11278 Gepost op: 12 September 2016, 17:33:30 »
Mmm... Ik zit al een tijdje mee te lezen hier en ik voel nu toch de behoefte om ook eens een duit in het zakje te doen.
Wat mij opvalt is dat de UGBC ahw ' in het landschap verdwijnt'. Misschien is dat waardoor de aanblik wat vreemd blijft overkomen. Misschien wordt het beeld (en de voor ogen staande illusie) beter wanneer constructieve elementen (betonnen randen) ook zichtbaar zijn aan de andere kant van de rails. In real life wordt vaak eerst een volledig cunet gegraven van de ene kant naar de andere kant en daarin wordt dan de betonconstructie gemaakt. Als die klaar is wordt de boel weer aangevuld.
Bijkomend voordeel in dit geval is dan dat, door de zichtbare randen, de illusie van een rechtdoorgaande spoorlijn versterkt wordt.
is dat wat?
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11279 Gepost op: 12 September 2016, 17:46:22 »
O, maar dat is zeker de bedoeling en zal tzt ook opgepakt worden. Net wat je zegt, als die zogenaamde andere kant ook zichtbaar is, of wordt gemaakt, dan versterkt dat de bedoelde illusie. Sterker nog, zou ik haast willen zeggen, die illusie staat of valt daar mee.