Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
Vandaag om 23:30:58
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door hmmglaser
Vandaag om 23:27:21
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 23:24:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
Vandaag om 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
Vandaag om 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 21:06:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3792115 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10740 Gepost op: 29 July 2016, 14:23:27 »
Jan, ik kan niets vinden over een recente versie van de Otmm 70 van Roco. Welk artikelnummer heeft die?

Toevoeging: ik heb het wagentje al gevonden; het gaat om een nieuw uitgebrachte Märklin-wagen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 29 July 2016, 14:29:46 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10741 Gepost op: 29 July 2016, 19:52:35 »
Ach ja, dat had ik er eigenlijk bij moeten zeggen. Ik had daar -bewust- van afgezien om de eeuwige drie-rail <-> twee-rail discussie niet onnodig te doen oplaaien.
Märklin dus. Maar als je de 'wisselstroomasjes' vervangt door 'gelijkstroomasjes', dan zie je daar niks meer van.
Ik zal 'm nog even toetsen aan SCG2, want op internet is er praktisch niks over te vinden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10742 Gepost op: 29 July 2016, 21:34:39 »
Echt een mooi wagentje, die Märklin zelflosser. Onmisbaar voor de gemiddelde kolenboer en op ieder emplacement in de jaren zestig prima op zijn plaats. Maar lijkt ook dit exemplaar te lijden aan de oude Märklinkwaal van te hoog op de wielen staan?
Eerlijk gezegd vind ik het afbreuk doen aan het model. Jammer, ik had best een paar exemplaren willen hebben.
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10743 Gepost op: 29 July 2016, 22:00:59 »
Het is inderdaad een mooi modelletje dat ik al enkele weken in huis heb. De wagen staat inderdaad hoger op de wielen dan de Roco zelflosser. Dus niet samen in één trein naast elkaar zetten. Maar ik ben er tevreden mee:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 29 July 2016, 22:11:25 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10744 Gepost op: 29 July 2016, 22:30:44 »
Hm, is there something rotten in my kingdom?
Het zal niet waar zijn hè?

Zo op het oog is er niet zo veel aan de hand:



Hoewel... het M* exemplaar staat inderdaad wel wat op hoge pootjes. Waar komt dat nou van? SC d'r bij en wel nu. En ja, hierboven had ik het over deel 2, dat moet natuurlijk band 4 zijn. Excuus.
Hoogte t.o.v. B(ovenkant)S(poorstaaf):
Moet zijn (vlgs SC): 46,0 mm
Is: 46,5 mm

Hm, een half millimetertje. Wil ik ook niet al te gek moeilijk over doen. Maar goed, zit 't 'm daar nou in?
Terwijl ik nog wat dingen aan het opmeten was, viel me ineens iets op. De ashouders ogen bij de wagen van M* wel heel anders dan die van R*:

M* links, R* rechts:


De afstand tussen de onderkant ashouders en onderkant chassisbalk zou moeten zijn 8,0 millimeter, zoals bij R* ook nagenoeg het geval is. Bij M* meet ik echter 9,5 millimeter! Vooral opvallend: het gedeelte tussen veerpakket en chassisbalk.

Waarom is het verschil in totale hoogte dan maar een halve millimeter?
Omdat M* er assen met wielen van 10,5 mm doorsnede ingedrukt heeft in plaats van wielen met een doorsnede van 11,5 mm. In het echt zou dat een verschil betekenen van 10 centimeter!

Verder commentaar lijkt me overbodig, het ding gaat terug naar waar het vandaan komt.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2016, 22:33:21 door 44. Reden: layout omgegooid »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10745 Gepost op: 29 July 2016, 22:35:14 »
Stelletje blaatkoppen.  >:(

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10746 Gepost op: 29 July 2016, 23:06:02 »
Sorry, Jan en Ruud. Ik had jullie graag je onbeschaduwde plezier van je zelflosser gegund. Het is helaas een kwaal van het merk. Voor meer ontluisterende informatie: kijk eens op de website van Modellbahnfrokler.de . Daar gaat het trouwens niet alleen over Märklin!
Als ik die site echt serieus neem kan ik helft van mijn eigen materieel wel weggooien.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10747 Gepost op: 30 July 2016, 00:19:36 »
Ik neem je niks kwalijk. Het ding kan mooi weer in z'n doosje en terug de plank op. Haal ik voor die centen wel wat anders.
Stel dat ik er pas achter was gekomen nadat het sneue bakkie al geweatherd was, en de KKM's vastgezet, dan zou de enig overgebleven weg die naar de klepperbak geweest zijn.

Hoe gaat dat spreekwoord ook weer? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, toch?

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10748 Gepost op: 30 July 2016, 00:59:35 »
Stelletje blaatkoppen.  >:(

Eerlijk gezegd vindt ik de Roco mooier..  :P
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10749 Gepost op: 30 July 2016, 01:02:48 »
aan de bladveren te zien is de Märklin uitvoering leeg  ::)

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10750 Gepost op: 30 July 2016, 08:42:19 »
De wagen is af fabriek van een lading voorzien.
Daarnaast veranderen afmetingen van ashouders doorgaans niet door de wagen te laden dan wel te lossen.
 :)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10751 Gepost op: 30 July 2016, 10:09:11 »
Sorry, Jan en Ruud. Ik had jullie graag je onbeschaduwde plezier van je zelflosser gegund. Het is helaas een kwaal van het merk. Voor meer ontluisterende informatie: kijk eens op de website van Modellbahnfrokler.de . Daar gaat het trouwens niet alleen over Märklin!
Als ik die site echt serieus neem kan ik helft van mijn eigen materieel wel weggooien.

Wolter

Daarom schaf ikzelf steeds meer kleinserie aan, hoeft niet eens duurder te zijn.
Of ik bouw zo'n karretje om, dan kun je dicht bij de werkelijkheid komen.

Maar, zoals velen kun je ook gewoon een oogje dichtknijpen.
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10752 Gepost op: 30 July 2016, 23:28:30 »
Het is ook een beetje subjectief, Steef. Zo nu en dan raak ik weer eens in bekoring door een Märklin-modelletje, al dan niet vermomd als Trix-model.
En elke keer weer kom ik er pas achteraf achter dat het ding met kardinale fouten behept is, of dat de detaillering toch veel miserabeler blijkt dan het eerst vermeende best aardige.
Neem nou dit ding, had ik ook bijna gekocht:



Daarvan zijn de ashouders (of hoe die dingen in vredesnaam ook maar mogen heten) vóór de chassisbalk gemonteerd!
Hoe verzinnen ze zoiets? Zou zo'n ontwerper wel enig benul hebben waar hij of zij nou eigenlijk mee bezig is? Ooit 'ns gekeken hebben hoe het nou in het echt zit?
Volgens mij denkt zo iemand maar één ding: hoe kan ik deze keer die 44 weer eens een poot uitdraaien?

Natuurlijk, misschien is het allemaal wel te verhelpen, met Evergreen nieuwe ashouders maken, de oude misvormde wegvrezen of gewoon afknippen met een tang, maar dan moeten er ook nieuwe veerpakketten komen en al met al is dat wel een bak werk waar ik helemaal niet op had gerekend toen ik het ding -ik heb het weer even over die Otmm 70- ruilde voor een handvol penningen, en omdat de lust mij grondig vergaan is ook helemaal geen zin in heb.
Soms denk ik wel eens dat ik gewoon geen spullen van dat merk meer moet kopen. Dan neemt het gevoel, dat elke keer dat ik dat wel doe en het op een deceptie uitdraait weer toe. En toch maakt M* ook mooie dingen, er bevindt zich niet voor niets toch een aantal van die witte doosjes met rooie letters tussen die van Rofl, Liliput, Lima en wat niet al. Waar wagonnetjes inzitten die best de moeite waard zijn. En laten we eerlijk zijn: ook al die andere merken laten wel eens een steekje vallen, toch?

En één van de aantrekkelijke aspecten van het dienen in de Wehrmacht was dat je lekker in een cabriolet kon rondkarren.

« Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 10:04:05 door 44. Reden: zondagmorgenonrust »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10753 Gepost op: 31 July 2016, 14:04:33 »
Beetje klooien met piep:



Lastig hoor. Eigenlijk wil ik met ballasten wachten tot er met groen gegooid is, maar voordat ik hier met groen kan gooien moet eerst de insnijding/viaduct klaar. Maar voordat ik de insnijding/viaduct kan klaarmaken, moet eigenlijk eerst geballast worden. En de rails geverfd.
Beetje het kip-en-ei-verhaal.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10754 Gepost op: 31 July 2016, 14:08:19 »
Rondkarren met dat wehrmacht ding wordt wel lastig jan zonder voorwielen  ;D
Over je kip en ei dinges,ik zou gaan voor een gebakken ei,ofwel rails verven,ballast,en zo verder omhoog werken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0