Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door renedh
Vandaag om 14:07:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3632303 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10425 Gepost op: 26 June 2016, 09:09:40 »
Tja, wat is het criterium voor het predicaat "Sneltreinlok"?
Snelheid? Vermogen? Asindeling? Afmetingen?
Wie het weet mag het zeggen, zeg ik maar zo. Ik zeg maar niks, zal ik maar zeggen, zogezegd.

Een paar gegevens van de genoemde loks op een rijtje:

S10
asindeling: 2'Ch4
adhesiegewicht: 50,9t
LüP: 20750 mm
Vmax: 110 km/h
Vermogen: 861 kW

S101 (1911)
asindeling:2'Ch4v
adhesiegewicht: 53,2t
LüP: 21110 mm
Vmax: 120 km/h
Vermogen: 1044 kW

S101(1914)
asindeling: 2'Ch4v
adhesiegewicht: 52,0t
LüP: 17670 mm (volgens Wikipedia, lijkt me niet correct)
Vmax: 110 km/h
Vermogen: 1100+ kW

S102
asindeling: 2'Ch3
adhesiegewicht: 53,4t
LüP: 21200 mm
Vmax: 120 km/h
Vermogen: 883 kW

P810-40
asindeling: 2'Ch2
adhesiegewicht: 50,6t
LüP: 18585 mm
Vmax: 100 km/h
Vermogen: 868 kW

3700 (3721-3784)
asindeling: 2'Ch4
adhesiegewicht: ?
LüP: 18480
Vmax: 110 km/h
Vermogen: 993 kW (omgerekend, fouten in de berekening voorbehouden)

Op grond hiervan zou ik concluderen dat Neêrlandsch trots zich gerust in het rijtje S-loks mag scharen, eerder dan de Pruisische P8 te vergezellen als Personentreinlok.

Overigens, ofschoon ik me bewust ben van het feit dat taalpuristen die voortdurend anderen wijzen op hun fouten over het algemeen als onaangename mensen worden beschouwd, zou ik toch op willen merken dat, als je "laatdunkend" had geschreven -met een "t" in plaats van een "g"- niet zou zijn beticht van een fout in je schrijven.

Maar dat geheel terzijde, ik dank je voor het willen delen van je overpeinzingen.  :D
« Laatst bewerkt op: 26 June 2016, 14:18:14 door 44. Reden: taalfoutje ontdekt »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10426 Gepost op: 26 June 2016, 10:21:48 »
Wellicht ook dat men, om een lokomotief als de Nederlandse 3700 (althans, voor zover je een op Engelse leest geschoeide, in Duitsland gebouwde lokomotief Nederlands kunt noemen) naar juiste waarde te kunnen schatten, niet moet willen plaatsen in een Duits perspectief.
Immers, de omstandigheden daar zijn nogal anders, waar het Nederlandse landschap over het algemeen vlak mag worden genoemd, is Duitsland (over het algemeen) veel meer geaccidenteerd. Ook zijn de afstanden tussen de grotere bevolkingscentra groter dan in Nederland (vergelijk een rit Köln - Hannover (plm. 300 km) met een rit Groningen - Amsterdam (plm 150 km) of Maastricht - Amsterdam (plm 180 km). Voor de hand liggend, als je ziet dat Duitsland nogal een maatje groter is dan Nederland, oppervlakkig gezien dan (ja, dat is een woordspeling).

Niettemin blijft het een fraaie machine, in H0 al even fraai vertolkt door Artitec. Weliswaar in 't geheel niet op haar plek in Lümmeln, maar toch de moeite van een lonkende blik wel waard.


Bron foto: archiefedwardbary.nl
« Laatst bewerkt op: 26 June 2016, 14:30:54 door 44. Reden: maatje ingepast »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10427 Gepost op: 26 June 2016, 12:47:03 »
Ennn.... Hop!

In het Modellbauforum van DSO is dit de laatst geplaatste aflevering van een serie die ik met veel belangstelling volg.
De man weet waarover hij schrijft, en er valt in alle afleveringen wel iets te leren, zo ook in deze.

Wat, bijvoorbeeld, te denken van het volgende, ik citeer:

"Zuglok ist die Oldenburger 23096. Ich schreibe die Loknummer bewußt ohne Leerstelle zwischen Baureihe und Ordnungsnummer, denn das war, warum auch immer, eine Eigenart der hohen 23er-Nummern (über 080). Die geätzten Schilder hat Gerd Kuswa genau nach Fotovorlage angefertigt. Die Lok ist ein älteres Roco-Modell, das ursprünglich Räder mit Kunststoff-Radsternen und einen ziemlich ruppigen Antrieb hatte. Nun hat sie für die Optik die neueren Vollmetallräder und für’s kultivierte Fahren im Wasserkasten einen Faulhaber 1331. Was mir nach wie vor nicht gefällt, sind die Panzergläser als Windabweiser; hier besteht noch Handlungsbedarf."

1. Loknummers zonder spatie tussen bouwserie- en volgnummer? Dat is voor 't eerst dat ik het hoor.
2. Gerd Kuswa? Hm, interessant, ondanks mijn uitstekende ervaringen met de producten van Thomas Beckert.
Keertje door de vindmachine halen.
3. Metalen wielen, misschien wel de moeite waard. Zou hij die van Weinert bedoelen? Die zijn helaas nogal aan de prijzige kant...
4. Heb ik eigenlijk ooit een Faulhaber in die tender gestopt? Even kijken...



Nee dus. En toch rijdt de dame voortreffelijk. Geen aanleiding om die motor te vervangen voor iets duurs.

En tenslotte:

5. Ik ben dus niet de enige die zich stoort aan dikke Windabweiser.  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10428 Gepost op: 26 June 2016, 17:14:22 »
Er zijn wat berichten in het DSO draadje bijgekomen: het zijn roco metalen wielen. RP25, toen dat nog leverbaar was. Nu is het allemaal NEM. De opmerkingen over "wielbanden anno 1955" en "vangrails" zijn leuk om te lezen.

Als ik deze taalunie-pagina nasla op laagdunkend/laatdunkend is de "g" inderdaad incorrect. Hoewel ik de redenatie van "laatdunkend" = "een hoge dunk van zichzelf hebben" niet snap in de context waarin de uitdrukking normaliter gebruikt wordt. Daar ga ik nog wat meer over lezen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10429 Gepost op: 26 June 2016, 17:32:42 »
Heb ik wat gemist? :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10430 Gepost op: 26 June 2016, 17:44:28 »
En omdat we toch zo lekker bezig zijn:

nog een kiekje van het Sbf-paneel. Merk op dat er nu ook op de sporen 3 en 4 bezetgemeld wordt.



En hop! Over weer naar de reactie van Reinout.

Een laatdunkende opmerking over iets of iemand plaatsen is een kwestie van perspectief. Als ik terloops laat vallen dat jij maar een hopeloze modelbouwer bent die niks van de materie snapt, wil dat dus ook zeggen dat ik van mezelf vind dat ik wèl een geweldige modelbouwer ben die heel goed in de gaten heeft waar het om draait.
Vanuit het perspectief van DB-loks als BR'en 01 en 01.10, BR 03, BR 05 en dergelijke kun je dus laatdunkend denken over de 3700.

Citaat
Heb ik wat gemist?

Hoi Hans, ik zou het niet kunnen zeggen. Hangt er een beetje van af wanneer je voor het laatst even gekeken hebt in dit draadje, soms gaat het hier sneller dan je denkt...  ;)

Nu snel nog even naar DSO en dan paprika schillen en aardappels snijden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10431 Gepost op: 26 June 2016, 20:08:17 »
Citaat
Vanuit het perspectief van DB-loks als BR'en 01 en 01.10, BR 03, BR 05 en dergelijke kun je dus laatdunkend denken over de 3700.

Tijdens het verorberen van de paprikaschillen met aardappels borrelde het nog wat na in dat grijswittige moeras binnenin die vormeloze uitstulping bovenop mijn goddelijke torso. In die opborrelende dampen was te lezen dat naar mijn mening taal een nogal subtiel gegeven is, waarmee je bijvoorbeeld soms iets kunt zeggen juist door het niet te zeggen.
Met betrekking tot dat "laatdunkend" bedacht ik, dat dat een term is die je eigenlijk nooit over jezelf gebruikt, het zal doorgaans een ander zijn die zegt dat je je laatdunkend over iets of iemand uitlaat. Waarmee die "derde persoon" dus eigenlijk zowel iets over jou als over je uitlating zegt: "je hebt een hoge dunk van jezelf en eigenlijk ben ik het niet eens met je uitlating".

Ik hoop dat het een beetje te volgen is, nog.  :-\
« Laatst bewerkt op: 26 June 2016, 21:55:56 door 44 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10432 Gepost op: 26 June 2016, 20:31:19 »
Gevonden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10433 Gepost op: 26 June 2016, 20:36:16 »
Knap werk, in dit draadje iets vinden!  :P ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10434 Gepost op: 26 June 2016, 23:13:10 »
Citaat van: de Seinmechanist
Er zijn wat berichten in het DSO draadje bijgekomen: het zijn roco metalen wielen. RP25, toen dat nog leverbaar was. Nu is het allemaal NEM. De opmerkingen over "wielbanden anno 1955" en "vangrails" zijn leuk om te lezen.

Hm. Als ik dat zo lees, is het bepaald geen sinecure om de oude kunststof wielstellen te vervangen door metalen exemplaren. Ze zijn blijkbaar niet zonder meer 1 : 1 uitwisselbaar, er moet nog aardig wat aan geklust worden. Als ik daarbij zo voor de vuist weg even uitreken dat het grapje toch altijd nog een bedrag van richting de zestig, zeventig öri moet gaan kosten, dan krab ik me toch nog eens achter m'n linkeroor.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2016, 00:20:33 door 44. Reden: te laat, te vroeg, nooit goed »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10435 Gepost op: 27 June 2016, 19:56:49 »
Vanochtend was het tijd voor noodzakelijk kwaad, de namiddag voor serieuzere zaken: het Sbf.
Stapje voor stapje worden de verschillende secties aangesloten. Op de vorige foto was te zien dat de sporen 3 & 4 gedeeltelijk in bedrijf waren genomen, op de volgende zien we dat ook op spoor 5 & 6 rijverkeer mogelijk is:



Zo wordt spoor voor spoor, en sectie voor sectie onder handen genomen en beproefd (lees: er wordt een lok op gereden om te kijken of het ledje ook gaat branden).



In één geval ging het ledje niet branden, terwijl de lok wel spanning kreeg. Dat kan dan van alles zijn, een opto die niet deugt, een led die, ondanks dat alle leds geprobeerd zijn, toch niet jofel is, een lose verbinding, iets verkeerd aangesloten, kortom: op zoek.
Het duurde niet lang voordat de Lümmelner Bahnmeisterei het euvel had gevonden: een losgeraakte soldeerverbinding:



Het hele Sbf is nu functioneel, behalve de laatste sectie van spoor 6 (sectie 64), dat komt pas aan de orde als de krappe bocht aan de westzijde verlegd is.



Je ziet op de onderste vier sporen de loks steeds verder naar rechts opschuiven. Behalve daar rechtsonder, dat is het bewuste stukje wat uitgesteld is tot later. Led 64 is dus die rechtsonder.
Op spoor twee staat een trek-duwtrein, de stuurstand activeert een led, en de lok ook.
De kunst is alleen om te onthouden waar wat allemaal staat, want morgen weet ik dat natuurlijk niet meer.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2016, 20:01:19 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10436 Gepost op: 27 June 2016, 20:11:56 »
Ik geloof dat ik "laatdunkend" nu snap. Met je toevoeging erbij gaat het zelfs richting iets logisch :)

Mooi dat die ledjes nu goed werken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10437 Gepost op: 27 June 2016, 21:18:46 »
Kaartje met loknummer maken
Bakje met spoornummers(of een wasknijper)
dan locnummer op wasknijper zetten
en jan weet na de vacantie nog wat waar staat

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10438 Gepost op: 27 June 2016, 21:59:12 »
@Reinout:  :)

@Jerry: goed idee Jerry! Je zou ook het loknummer op de knijper kunnen zetten. Voor elk spoor een (was)lijntje, en dan de knijper aan de goeie lijn hangen.
Of iets met een magneetbordje of zo.
Maar ik ben bang dat ik niet gedisciplineerd genoeg ben om daar consequent in te zijn, en dan wordt het alsnog een puinhoop.
Misschien toch maar iets met een cameraatje of zo mompel mompel mompel zucht

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10439 Gepost op: 27 June 2016, 22:27:32 »
Even voor de lol, een vreselijk slecht filmpje. Je bent gek als je er nog naar gaat kijken ook.

<a href="https://www.youtube.com/v/adqjUH0yRDk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/adqjUH0yRDk</a>

Nou ja, was 't lollig?  :P