Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Welke koppeling is dit? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:19:26
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 15:42:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:36:25
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3765894 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10455 Gepost op: 29 June 2016, 18:18:51 »
Ja, dat is waar. Maar je moet niets bij voorbaat uitsluiten, toch?
Zoveel heb ik dan toch wel weer geleerd tijdens m'n opleiding.  :police:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10456 Gepost op: 29 June 2016, 18:26:20 »
Even tussendoor een vraagje, speciaal aan de "kenners van het Scandinavië-gebeuren", waarvan ik hoop dat er hier toch af en toe een paar meelezen.

Roco is kortgeleden met dit wagentje op de proppen gekomen:



Het is een alleraardigst geval, vind ik, en ik zou het leuk vinden om die af en toe eens in een trein in te zetten.
Alleen... hoe groot is de kans dat zo'n ding vanuit Zweden op de Duitse rails terechtkwam? Ik heb geen idee....
't Is dan wel geen BP, maar misschien dat Steef of Danielle dat weet?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5937
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10457 Gepost op: 29 June 2016, 19:04:20 »
Voor wat betreft die sluiting
Ik heb een loc die dat ook deed
Ene bocht wel ,andere niet
Na veel speur werk
De stroom afname plaatjes tegen de wielen,die werden dus soms weggedrukt tegen het frame aan
Iets bij gebogen ,en het was over
Lopen nu met max wiel verschuiving niet meer tegen het frame aan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10458 Gepost op: 29 June 2016, 20:10:12 »
De sluitboog is aan de voorkant zichtbaar, dat is een gegeven.
En als je goed kijkt, loopt deze niet eens tussen het frame en het wiel (aan de machinistenzijde) van de voorloopas, maar tussen de bovenbouw en genoemd wiel.



@Jerry: daar zit geen stroomafnemer aan, er valt dus niks te verbuigen. De stroomafnemers van de lok zitten bovenop de wielen, dus die kunnen niet tussen frame en wiel komen.
De wielen op de voorloopas hebben allebei een kunststof kern en de as ligt in een "draaistel" dat eveneens uit kunststof bestaat.







Via de tender vindt ook stroomafname plaats, nl met stroomafnemers op de tweede en derde as. Lok en tender zijn elektrisch met elkaar verbonden via de bekende Roco lok - tender koppeling.






ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10459 Gepost op: 29 June 2016, 21:10:19 »
Hoewel ik eerder al zo tussen neus en lippen door een stuk koperbaan had verwijderd onder het motto liever kwijt dan rijk, bedacht ik ineens dat ik een tijd geleden ook eens zo'n mysterieus kortsluitingsprobleempje had, ik meen dat dat met een vijftiger was, en anders een 44er, dat weet ik niet meer zo best.
Dat probleempje heb ik toen uit de wereld geholpen door het contact tussen de koperbaan op het printplaatje en de schroef waarmee de printplaat op het frame bevestigd was te onderbreken.

Het leek me niet eens echt een slecht idee om eens grondig in ogenschouw te nemen hoe dat bij deze lok geregeld is. Dat gedaan hebbende, kwam ik tot de slotsom dat het bij deze 41er precies zo zit als bij die lok toen.

Maar ik had toch al een stuk koperbaan verwijderd?



Jazeker, en om de voorste stroomafnemers toch ook bij het geheel betrokken te houden zelfs het stuk verwijderde koperbaan vervangen door een draadje.
Maar wat me op het verkeerde been zette is het feit dat de, weliswaar gedeeltelijk verwijderde, koperbaan op de printplaat is geklonken in plaats van er integraal deel van uit te maken. De geëtste koper(?)baan ligt er stiekem (ik dacht dat dat plastic was of zo, niet op gelet) nog onder en voorziet vrolijk in een doorvoer van de spanning via het schroefje naar het frame, en van het frame naar de bovenbouw.
Dus: in één grote doch korte met een einde aan gemaakt.



Alles weer in min of meer de omgekeerde volgorde in elkaar geknutseld en de aldus wederom opgestane 41 028 op de rails gezet en uitgeprobeerd.

Probleem opgelost.

De volgende patiënt graag! 
« Laatst bewerkt op: 29 June 2016, 21:12:08 door 44 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10460 Gepost op: 29 June 2016, 21:50:58 »
 (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10461 Gepost op: 29 June 2016, 22:40:44 »
Ha Martijn! Merci hoor, was een eitje van een cent.  ;) :D

De 86er ook maar eens open geschroefd, gewoon om te kijken hoe het ding in elkaar zit en wat voor mogelijkheden er zijn om een wat stillere loop te krijgen.





Veel bijzonders is er niet te zien. Wel ben ik bang dat een aandrijvingsunit van SB-Modellbau nog niet zo simpel in te bouwen is. Niet zo simpel als een Roco-tender: motor eruit, sb-ding erin, klaar.

Het plaatje van SB-Modellbau spreekt voor zich...



De lok door SB om laten bouwen is ook een kostbaar grapje.
Ombouwset: € 115,=
Laat je het ding door SB ombouwen, dan komt er nog eens € 140,=  bij.
Logisch, voor hen is het werk en dus willen ze loon beuren. Niks mis mee, dat wil ik ook als ik iets voor de baas doe.
En zelf doen zie ik niet zo 1, 2, drie gebeuren, al was 't maar omdat ik geen freesuitrusting heb.

Bladabliebladabla...

Nee, zo'n vlakloper zie ik niet zitten.

Mompeldemompeldegrmblrabarberrabarber...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10462 Gepost op: 29 June 2016, 22:45:15 »
Morgen eerst maar eens een paar koolborsteltjes scoren en het collectortje poetsen.
Kijken of dat alvast wat scheelt.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10463 Gepost op: 29 June 2016, 22:53:42 »
En een likje (Trix)vet op de tandwieltjes, drupje dikke olie op de motor- en tandwiellagers en het ding loopt als een zonnetje ;)

( ja, heb ook zo'n ding :P )

Grtzz en suc6,

Karst

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10464 Gepost op: 29 June 2016, 22:59:09 »
Bedankt Karst!  :D (y)
Ik zou bijna zeggen: dat spreekt vanzelf, maar het is goed dat je me er even aan herinnert (ik moet nog nieuwe olie kopen, de ouwe is op). Oud vet weg, nieuw erop (en ja, dikke olie voor de lagers).

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10465 Gepost op: 29 June 2016, 23:10:31 »
Gewoon goedkope dikke motorolie, 50W20 oid van de Action of een andere dergelijke low-budget winkel :)

1 fles heb je je hele verdere modelspoorleven genoeg aan.

Grtzz,

Karst

Oh ja, je aslagertjes en 'steuerungs-draaipuntjes' lusten ook graag een klein drupje ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10466 Gepost op: 29 June 2016, 23:31:27 »
 :D :D

Natuurlijk. Als ik dan toch bezig ben...  ;)

Dat doet me er trouwens aan denken, dat m'n eerste 50er (dat was die van Roco, de 50 2840) een beetje een piepend geluidje voortbengt, al vanaf het begin. Ik heb het ding van links naar rechts, van boven tot onder en van voor naar achter op alle mogelijke punten gesmeerd, maar het apparaat piept nog steeds. Assen, aslagers, tandwielen, tandwiellagers, motoras/lagers, Steuerungs-draaipuntjes, de kardan tussen tender en lok, je kunt het zo gek niet verzinnen... maar het kreng blijft piepen...

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10467 Gepost op: 30 June 2016, 08:31:38 »
Jan,
Toevallig ook de ene kant op meer dan de andere? Ik heb ook een roco loco waar een piep in zit ondanks dat alles gesmeerd is.. Volgens mij iets met koolborstels en de collector
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10468 Gepost op: 30 June 2016, 11:01:51 »
Bij mijn roco 50 bleek het een as te zijn die wat krom was. (Tweedehandsje, dus waarschijnlijk een keer gevallen). Maar desondanks iets om na te kijken: of alle wielen netjes recht zitten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10469 Gepost op: 30 June 2016, 13:39:17 »
Een zwakte bij de Fl* 86 is dat de metalen pennen die de schuifbeweging vasthouden aan de kunststof wielen op ten duur slijten. Dit heeft al tot 2 problemen geleidt (bij mijn 3 machines). 1. Een wiel werd verdraaid ten opzichte van de anderen. 2. Regelmatig loopt bij een ander de schuifbeweging totaal vast, daar de pen zich uit het wiel wurmt.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden