Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Gerrit H
Vandaag om 06:17:07
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 05:11:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3769145 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10365 Gepost op: 16 June 2016, 17:59:24 »
Hier hebben we Wolfgang.
Amadeus ........ ?
Moet trouwens eerlijk bekennen dat die cijfertjes onder dat raam nou niet echt je van het zijn,doet afbreuk aan de rest van t werk wat je in die stomert stopt.
(sorry maar dat moest ik effe kwijt  :-[ )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10366 Gepost op: 16 June 2016, 20:41:09 »
Citaat van: Gerard van der Sel
Waarom gebruik je twee draden voor iedere detektor. Een van de twee is bij alle detektoren gelijk en kan je elektrisch gezien samen nemen.

In principe heeft elke bezetmelder vier draden: railvoeding (zo noem ik het maar even) in en idem uit, en voor de led in en uit:



De "railvoeding in" en de "led in" van meerdere melders ("M") kunnen inderdaad met elkaar worden verbonden, die hebben ze gemeenschappelijk:



En zo doe ik dat dus ook:



De blauwe draad rechtsboven is de "Led in", die wordt door de zwarte draadjes op de printplaat (aangegeven met de rode pijltjes) met alle melders verbonden. De zwarte draden daarboven zijn de "led uit"van elke individuele melder.
De rode lussen die va de blauwe kroonsteentjes de printplaat'binnenkomen' zijn de "railvoeding in", zoals je ziet met elkaar doorverbonden: de gemeenschappelijke in.
De railvoeding uit (per melder) moet nog worden aangebracht. Ze worden quasi gesymboliseerd door de lege schroefjes van de kroonsteentjes.

Het leek me redelijk logisch om het zo te doen, maar wellicht had het nog rationeler gekund. Ik ben tenslotte ook maar een leek op dit gebied.

Citaat van: Floris
Amadeus ........ ?

Nee, Wolfgang Poppnagel, ervaren machinist, woont niet ver van Lümmeln, getrouwd met Helga von Löhr, zij werkt bij een kussen- en dekbeddenfabriek een eindje verderop. Ze hebben twee kinderen, Hänsel und Gretel, een tweeling.

Wat die cijfers aanbelangt, daarvan had ik al aangegeven dat ik vond dat die niet meer van deze tijd waren. Er is reeds een bestelling geplaatst bij Herr Beckert voor nieuwe exemplaren.  :D
« Laatst bewerkt op: 16 June 2016, 23:09:22 door 44. Reden: koekje besmeerd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10367 Gepost op: 17 June 2016, 13:39:27 »
Windafwijzers. Bij gebrek aan een beter woord noem ik ze maar even zo, die Windabweiser. Kleine driehoekige raampjes om, als je als machinist of stoker even buitenboord gaat hangen om beter te kunnen kijken, de wind een beetje uit je gezicht (en daarmee ook je ogen) te houden.
Bij elke Roco-(stoom)lok worden ze wel meegeleverd, maar ze willen, eenmaal onderweg, wel eens een eigen pad kiezen, zodat je ineens zonder zit. Bovendien, al til ik daar persoonlijk niet zo heel zwaar aan, zijn ze nogal grof. Eén millimeter dik betekent dat je dan toch maar een stuk glasplaat van krapaan negen centimeter (!) dik voor je neus hebt hangen, als je het zo ongeveer min of meer zo'n beetje precies uitrekent.

Enfin, je kunt ze natuurlijk vervangen door exemplaren van Weinert (nr. 8801), maar als je die net even niet voorradig hebt (zoals in dit geval), dan kun je ook overwegen om ze even zelf te maken. Zo'n crime is dat niet.

Dacht ik. Een vrolijk liedje fluitend (Appleknockers Flophouse) ging ik welgemoed aan de gang. Plaatje transparant Evergreen van 0,25 mm dik, en snijden maar.



Hm. Dat valt tegen. Vanuit de snijranden wordt dat heldere plastic opaak, oftewel, je kunt er niet meer doorheen kijken. Dat werkt dus niet, want dan kun je net zo goed witte Evergreen pakken, en da's ook geen gezicht.
Op zoek naar een overhemd of zo, mits nog in originele verpakking. Maar die zijn hier niet (meer) in huis, zo leerde navraag bij mijn kleedster. Waarom dat, vroeg ze. Omdat er vaak in de kragen van nieuwe overhemden zo'n strook doorzichtig plastic zit om het mooier te laten lijken. Waar ik dat voor moet hebben, vroeg ze. Om driehoekige raampjes voor op een lokomotief te maken, zei ik. Waarop ze me aankeek op een manier alsof ze zich afvroeg waar ze toch in vredesnaam mee getrouwd was.
Ze zou toch wel wat gewend moeten zijn ondertussen, zou je denken.
Nou ja, uiteindelijk vond ik een doosje van een Brekina-autootje (vrachtwagen, die Kohlenkuli in dit geval, luxe wagens zitten in hard-plastic doosjes) en daar eens wat mee geprobeerd:



Dat belooft meer succes. Nog even kijken of ik het ook op de lok vast kan maken:



Met Microscale Kristal Klear wil dat wel.
Mooi, daar kunnen we wat mee. Nu nog twee gelijke maken.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10368 Gepost op: 17 June 2016, 13:51:39 »
Hmmm, volgens mij is dun doorzichtig plastic in de grote die je nodig lijkt te hebben ook nog wel te vinden als verpakking van gesneden vleeswaren e.d.

Maar ja, ik weet natuurlijk niet of jij in de keuken mag komen  :-\

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10369 Gepost op: 17 June 2016, 14:12:38 »
Veel zuivelproducten hebben een aludeksel met er overheen een extra doorzichtig deksel. Dat alu gooi je weg en dat doorzichtige kun je dan als afsluiting gebruiken als je nog een portie over hebt.
Perfect voor dit soort zaken.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10370 Gepost op: 17 June 2016, 14:14:27 »
Nou, sterker nog, ik ben degene die hier in huis de sleef hanteert. Ik vind koken wel leuk, en mijn vrouw niet, vandaar.
Maar de vleeswaar die wij meestal in huis hebben, zit in van dat dunne cellofaan verpakt, en daar kan ik niks mee. Gelukkig wil het naar mijn smaak goed genoeg met dat Brekina-glas.  :D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10371 Gepost op: 17 June 2016, 14:15:59 »
Michaël, inderdaad, dat soort dingen hebben ze bij mijn vrouw op het werk in grote mate in voorraad. Zij werkt in de catering, vandaar.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10372 Gepost op: 17 June 2016, 16:06:09 »
Er zijn van die momenten... dan zou je denken dat je Henry Ford heette, als je niet beter wist.


heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10373 Gepost op: 17 June 2016, 21:06:53 »
Ze lijken best wel op elkaar, bouw je ze in serie?  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10374 Gepost op: 17 June 2016, 21:21:17 »
 ???
Ik denk paralel
 ;D
Maar je loc ziet r weer goed uit zo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10375 Gepost op: 17 June 2016, 22:49:24 »
Parallel... serie... het is gewoon lopende band-werk.  :D
Maar ik ben er nu helemaal klaar me. Tenminste... die laatste moet nog even getest worden.
Dan de hele zwik aansluiten, spoor drie er nog even fatsoenlijk in leggen en dan is Lümmeln Sbf gereed voor Inbetriebnahme.

Hèhè.

Maar 't moet allemaal nog wel effe gebeuren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10376 Gepost op: 17 June 2016, 23:10:48 »
De stoker-zijde ook klaar, maar daar heb ik niet zo'n goed gevoel over. Zal opnieuw gedaan worden.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10377 Gepost op: 18 June 2016, 20:21:54 »
Hoewel... vergeleken met de Windabweiser zoals Roco die met z'n loks meelevert, is die zelfgemaakte van Brekinadoosjesplastic nog niet eens zo gek. Hieronder de interpretatie van Roco:



Deze lok moet nog worden gedigitaliseerd, en bij die gelegenheid zullen er ook andere nummerschilden op komen, incl. DB-koekje.
De dikke monsters die er nu op zitten, stammen nog uit de eerste generatie Roco modellen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10378 Gepost op: 19 June 2016, 17:04:50 »
Hoi Jan, hoe zien die windafwijzers er dan in het echt uit?
Gr. Joke

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10379 Gepost op: 19 June 2016, 17:24:17 »
Enfin, je kunt ze natuurlijk vervangen door exemplaren van Weinert (nr. 8801), maar als je die net even niet voorradig hebt (zoals in dit geval), dan kun je ook overwegen om ze even zelf te maken. Zo'n crime is dat niet.
Bovendien zijn die van Weinert veel dunner wat de bevestiging niet vereenvoudigt.

Rob