Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3636631 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10155 Gepost op: 22 May 2016, 21:55:42 »
Mooie knopjes, maar wat doen ze? :) Ik heb wat zitten te kijken bij het schaduwstationpaneel, maar voor m'n gevoel zijn er wat weinig knopjes als je rood/zwart ziet als krom/rechtdoor van wissels, bijvoorbeeld. En per spoor heb je een viertal zwarte knopjes en dan kom ik er al helemaal niet uit. Volgens mij had je twee secties per spoor ofzo? Maar je reed ook digitaal, dus stroomloze stukken zal het ook niet zijn? Ik heb geen ontkoppelrails gezien? Enz.

Dus... mijn fantasie schiet tekort, dus ik vraag bij deze maar hoe het zit. Andermans kleurkeuze, knopjeskeuze en vooral logica wordt door mij altijd met graagte gelezen omdat het me helpt met m'n eigen kleur/knopjes/plaatsingskeuzes. Vandaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10156 Gepost op: 22 May 2016, 23:02:16 »
Wat doen ze... nou, het lijkt meer dan het is. Een korte handleiding voor de potentiële seinhuiswachters van Lümmeln:

De eerste set schakelaars dient voor het stellen van de wissels in de oostelijke stationskop. Met behulp van het sporenplan verklaart dit zichzelf wel:





De tweede set is voor de wissels van het Bw. In feite hetzelfde principe, maar ik heb er nog geen benummering bij en dus heeft een plattegrondje ook niet veel zin:



Dan het Sbf. De wissels worden geschakeld met telkens één paar knoppen, een zwarte (inderdaad, voor rechtdoor) en een rode (voor krom). Deze paren zijn genummerd 1 t/m 7.
Tussen de twee groepen wisselschakelaars bevinden zich de indicatie-leds van de bezetmelding.



Elk spoor van de zes sporen is opgedeeld in vier secties (stopsectie, 2 x tussensectie, stopsectie). De secties zijn - in het plaatje - telkens genummerd als x/1, x/2, x/3 en x/4, waarbij x staat voor het spoornummer.
Ontkoppelrails zijn er niet.

Misschien lijkt het allemaal nogal ingewikkeld, maar (even afgezien van het Sbf) het idee is hetzelfde als in een mechanisch Stellwerk. Als je het zo bekijkt lijken, wat dat betreft, Lümmeln en Kelberg meer op elkaar dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Succes met de studie  :P ;D
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 08:20:23 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10157 Gepost op: 22 May 2016, 23:17:38 »
Citaat
Als je het zo bekijkt lijken, wat dat betreft, Lümmeln en Kelberg meer op elkaar dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Waarbij ik nog moet opmerken, dat van afhankelijkheid van bepaalde handelingen van zekere voorwaarden is geen sprake is (zoals bijvoorbeeld sleutelafhankelijkheid), wat eigenlijk wel  wel zou moeten (in het geval van GsI bijvoorbeeld).
Aan het uitrijspoor van het Bw moet nog een Hauptsperrsignal mit Wartezeichen komen, en daar ben ik wel van plan de zaak zodanig te installeren dat pas Sh1 gegeven kan worden als W6 getrokken is (wat dan virtueel pas zou moeten kunnen als het betreffende (virtuele) inrijseinsein Hp0 toont). Met andere woorden: dat aspect komt in Lümmeln lang niet zo uitgebreid aan de orde als in Kelberg.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 08:52:17 door 44. Reden: kleurverschil uitgevlakt »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10158 Gepost op: 23 May 2016, 11:36:47 »
Eerder schreef ik al dat de nieuw ontstane situatie niet naar m'n zin was. Na wat prakkezeren en meten was de kogel al gauw door de kerkt: slopen die hap.

Wat hanteren met de duimstok leverde al gauw het inzicht op dat er voor alle paneeltjes ruimte zat aanwezig is in de bestaande paneelkast:



De twee reeds voorhanden reeksen knoppen zitten op één paneel, met riant veel ruimte om eventueel schakelaars bij te kunnen plaatsen. Door van dat ene paneel twee kleinere panelen te maken, wordt een hoop ruimte gewonnen, die weer benut kan worden voor het Sbf-paneel. Alleen correspondeert het gat in het aanwezige bovenblad niet met de nieuwe plannen:



In eerste instantie was ik voornemens het gehele blad te verwijderen en te vervangen door een nieuw, maar ik bedacht dat het plaatsen van het nieuwe blad op het oude ook een mogelijkheid was, wat weer als voordeel had dat de draaischijfschakelaar zou kunnen blijven zitten waar die zit. Dus: de zaag erin:



Vervolgens een nieuw blad vervaardigen:



En daarmee liggen alle mogelijkheden weer open.  :D
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 11:39:19 door 44. Reden: een regel niks verwijderd. »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10159 Gepost op: 23 May 2016, 11:55:12 »
Ik blijf me bezinnen op mogelijkheden om die elders onder te brengen, of misschien zelfs te slopen en de draaiknop en overige knopjes (voor zover die gebruikt worden, de schakelaars waarmee je al dan niet spanning op de aansluitende sporen zet zijn overbodig) te integreren in één van beide panelen.

Je smalle strook met schakelaartjes in 2en delen,boven elkaar plaatsen, linkerzijde lijkt me t handigst gezien de functie's van die schakelaars(iets met soort/functie bij mekaar houden)
En dan je Sbf pannel plaatsen in de in het midden vrij gekomen ruimte.
Dan heeft Jantje alles overzichtelijk voor zn snuffert en zonder stoot gevaar voor zn heupen  ;)  (y)

* euh jah,had ik nou maar 1st alle reacties gelezen,dan had ik gezien dat je al aan t verbouwen was geslagen*
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 12:00:00 door tijgernootje. Reden: regeltje toegevoegd ivm niet alles bekijken voor te typen »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10160 Gepost op: 23 May 2016, 12:07:09 »
Ah! De zes maal vier drukknopjes die me onduidelijk waren blijken vermomde ledjes te zijn! Kijk, dat verklaart een boel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10161 Gepost op: 23 May 2016, 13:21:09 »
Na wat prakkezeren en meten was de kogel al gauw door de kerkt: slopen die hap.

Dit wordt een langdradig verhaal zo  ::)  ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10162 Gepost op: 23 May 2016, 16:38:56 »
 ???
Hij hoeft zn dradenb niet te verlengen segde hij
Jan
alles voor je is ook prettiger bedienen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10163 Gepost op: 23 May 2016, 17:05:17 »
Citaat
Dit wordt een langdradig verhaal zo

Ja, het is gewoon slopend als je het allemaal een beetje wil volgen.

Citaat
...hoeft zn draden niet te verlengen

Ze zijn nog niet eens getrokken, Jerry. Dus kan ik ze zo lang maken als ik wil, al duurt het nog zo lang.

Citaat
...prettiger bedienen

Dat is zeker waar. Alles op één paneel maakt het ook wat overzichtelijker en toegankelijker. Hoop ik.
Overigens vind ik wel dat hier weer het nut van een forum als dit blijkt. Als ik (o.a.) Klaas z'n feedback niet had gehad, had ik wellicht niet de prikkel gehad om te veranderen, en was het bij die twee panelen gebleven... en àls het er ooit nog eens van gekomen was, had ik veel meer moeten ombouwen dan nu het geval is.

Enfin, gaten gemaakt in het nieuwe bovenblad en eens op z'n plek gelegd:



Goedgekeurd. Lik verf erop:



Tja... en dan is het natuurlijk een beetje zonde om allerlei verschillende schroeven en zo te gaan gebruiken, dus morgen eerst maar weer eens op jacht. Je moet wat voor je hobby overhebben, nietwaar?

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10164 Gepost op: 23 May 2016, 17:42:06 »
Nu alleen nog 2 semi-professionele sporenplannen voor het BW en Lümmeln-Abzweig en dan is je mini hendelbank ook af.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10165 Gepost op: 23 May 2016, 18:45:31 »
Jan
gewoon dubbelzijdig tape
Of schuimband met dubble kleef kant

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10166 Gepost op: 23 May 2016, 19:15:43 »
Als er om semi-professionele sporenplannen gevraagd wordt, pas dan op waar je om vraagt. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar een echt origineel professioneel sporenplan, namenlijk dat van Pronsfeld (Eifel):



Met de hand getekend, deels doorgekrast en je ziet de tipp-ex zitten van de inmiddels opgeheven zijtakken naar Bleialf en Waxweiler.

Oh, wacht, semi-professioneel betekent in dit geval natuurlijk dat het veel netter wordt dan het echte werk, zeker? :D

Zelf ben ik van plan op A4 met een dikke stift zoiets als bovenstaande te produceren (maar dan netjes). Foto ervan maken en klein afdrukken voor het officiële sporenplan bij m'n hendels. Dat verkleinen lijkt me een handige truc om met weinig moeite iets nets te krijgen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10167 Gepost op: 23 May 2016, 21:15:43 »
Citaat van: Sander
...sporenplannen voor het BW en Lümmeln-Abzweig en dan is je mini hendelbank ook af.

Zeker. In ieder seinhuis waar ik ooit een kijkje heb mogen nemen (al waren dat er nu ook weer niet zo heel veel) was, soms niet zo heel erg prominent in beeld, soms ook wel, een plattegrond aanwezig. Bij modernere seinhuizen (zoals destijds dat van Nürnberg Rbf) was die plattegrond onderdeel van het "schakeltableau", bij de Stellwerke met de mechanische Hebelbänke ed hing er een plattegrond aan de muur. Een beetje seinhuiswachter kan het zonder plattegrond wel af, en ik merk bij mezelf ook wel, als ik m'n trein een bepaalde route wil laten nemen, dat ik niet of nauwelijks nog kijk naar de nummertjes bij de schakelaar, laat staan op een plattegrond (die eigenlijk al een soort van voor m'n neus ligt, een driedimensionale in 1 : 87).
Maar, en daar geef ik je groot gelijk, in een beetje seinhuis hoort een plattegrond te hangen. Boven het mengpaneel is er nog wel plek voor, dat zou het wel af maken.  :laugh:
Over dat Lümmeln Abzweig: die ligt niet op mijn baan. De Südbahn takt een kilometer, of twee, verder oostelijk af.  ;)

Citaat van: Jerry"
...dubbelzijdig tape
Of schuimband...

Neenee, gewoon met officiële schroeven. Niet zozeer omdat ik dat mooier vind, maar met die schakelaars in het paneel vindt er ook een zekere mechanische belasting plaats, en ik geloof nooit dat plak- of schuimband dat op den duur kan hebben.

Citaat van: Reinout
Met de hand getekend, deels doorgekrast en je ziet de tipp-ex zitten...

Ik heb nog ergens een kopie van de plattegrond van m'n Heimatbahnhof liggen, afkomstig uit één van de beide Stellwerke. Ook zo betypexed, hertekend en bevlekt.

Hmm...gehavend, gewijzigd en bekrast. Hoe authentiek wil je het hebben? Ik geloof dat ik daar maar voor ga, in plaats van zo'n net, steriel en schoon semi-professioneel etalage-exemplaar.  ;D 8)

« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 21:17:50 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10168 Gepost op: 23 May 2016, 21:38:30 »
Die Gleispläne die in de seinhuizen hingen waren er trouwens in allerlei verschijningsvormen, van heel schematisch tot nauwkeurig op schaal, uitgebreid voorzien van aanwijzingen of nauwelijks tekst, noem maar op.
Heel vaak zag je ook dat de plattegronden qua lengte bijvoorbeeld in schaal 1 : 3000 waren, maar in de breedte 1 : 1000.
Hier kun je leuk grasduinen. Je komt de meeste vormen wel tegen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2016, 22:28:41 door 44. Reden: kat gevild »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10169 Gepost op: 24 May 2016, 11:25:51 »
Dingen op maat gemaakt en gaatje bijgeboord, dat was ik vergeten...
En nog een lik verf.