Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door fissy
Vandaag om 06:22:34
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3643561 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9975 Gepost op: 01 May 2016, 00:13:12 »
Weer rasse schreden vooruit gegaan Jan.

Nog even dit liedje, ter herinnering aan het leuke aantal pagina's dat jouw draad telt.
https://www.youtube.com/watch?v=WxnN05vOuSM
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9976 Gepost op: 01 May 2016, 12:56:23 »
 ;D

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9977 Gepost op: 01 May 2016, 14:56:18 »
Maar laten we niet uit het oog verliezen dat het nog nooit iemand is gelukt de vonk van het leven op een Preiserfiguurtje over te brengen.

Bekijk op youtube dit filmpje eens  ;):

AICP Southwest 2011 Sponsor Reel

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9978 Gepost op: 01 May 2016, 17:33:05 »
Heel bijzonder... ik moet zeggen, toen ik voor 't eerst het echt fietsende fietsertje van Magno-Rail zag, ik hetzelfde gevoel had als bij de eerste beelden van dit filmpje. Met fietsers kom je dus al een mooi eind in de richting, met echt wandelende popjes nog niet...  ;) :)

Goed, terug naar de harde werkelijkheid. Voordat het complete Sbf in gebruik genomen kan gaan worden, moet eer nog wel wat gebeuren. Ik had het al over de bezetmelding, zoals je al eerder hebt kunnen lezen heb ik al wel besloten welke schakeling daarvoor gebruikt gaat worden, maar die moeten nog wel "even" gebouwd gaan worden. Vierentwintig stuks om precies te zijn: zes sporen van vier secties elk.
Daarmee worden evenzoveel ledjes op het mengpaneel aangestuurd, maar ook dat mengpaneel moet nog "even" worden gebouwd. Ook de wisselschakelaars moeten daarop een plekje krijgen.

In een eerder bericht, nog vrij recent, liet ik al even een glimpje van het toekomstige schakelpaneel zien. Inmiddels is dat ietsje verder gevorderd. Niet alleen zijn de nodige gaatjes geboord:



...maar ook de schakelaars voor de wissels en een deel van de ledhouders is aangebracht:



Helaas had de ledhouderwinkelier er niet meer op voorraad, dus die kon ook eens een keertje vroeg naar huis. Wel heeft hij beloofd de komende week weer grote aantallen binnen te krijgen.
Dat houden we dus nog even tegoed.
Met de voorhanden ledhouders heb ik vooreerst de stopsecties van de zes sporen aangegeven, daarin worden straks rode leds aangebracht. Ik twijfel nog of ik de middensecties met gele leds ga aangeven, of dat ik die toch ook maar met rood doe. Nu ja, daar kan ik nog een nachtje over slapen.

Verder zijn de wisselaandrijvingen van de westelijke kop bedraad:



Ik heb me voorgenomen, al lang geleden toen ik de eerste stappen op weg naar deze modelbaan zette, om absoluut consequent bepaalde kleuren voor de bedrading in acht te nemen en tot nu toe heb ik dat ook volgehouden. Maar nu ik aan deze wissels toe was, wist ik niet meer welke kleuren ik voor welke wisselstand had gebruikt bij de wissels van de oostelijke kop. Daarom ben ik maar onder de baan gekropen om daar achter te komen, en natuurlijk heb ik toen - niet met opzet, dat kan ik je wel vertellen, maar omdat ik daar met mijn horloge achter bleef hangen - een draad losgetrokken. Om dat te repareren achtte ik het noodzakelijk het geheel weer onder de baan vandaan te trekken, en dat betekende dus dat die gisteren aangebrachte verbindingen weer losgemaakt moesten worden, alle bouten en moeren weer losgedraaid en.... kortom, alles gedemonteerd, bedrading gerepareerd en de hele zwik er weer onder gestopt, onderwijl diverse keren het Beest met het nummer aanroepend.
Al met al viel me de hoeveelheid werk nog wel mee, maar ik heb me wel voorgenomen om die pas gemaakte verbinding toegankelijk te laten blijven, met andere woorden, die schol waarop de Dieseltankstelle een plaats moet krijgen, zal beslist afneembaar gemaakt moeten worden.
Nu ja, gelukkig ben ik daar nu achter gekomen, wat mogelijk een beste bak ellende in de toekomst voorkomt.

Maar goed, ondertussen was ik er ook weer achter dat geel voor de rechtdoorstand wordt gebruikt en bruin voor de afslaande stand. En dus heb ik op die manier de overige drie wissels ook aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2016, 17:35:10 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9979 Gepost op: 01 May 2016, 21:42:34 »
Ik dacht al, ik moest nòg iets... maar wat?
De "punaises" waarmee dat wisselmechaniek vast zat vervangen door fatsoenlijke schroeven, dat moest ik nog.

Maar dat valt tegen...



Een schroevendraaier krijg ik niet tussen de twee niveaus in, en met de hand zo'n klein schroefje er indraaien krijg ik niet voor elkaar. Daar heb ik de kracht niet voor...
Hmm... daar moet ik eens over nadenken.

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9980 Gepost op: 01 May 2016, 21:59:01 »
Hoi Jan,

Misschien is een "vuistschroevendraaier" een optie?
Deze zijn vaak maar ongeveer 10cm lang.

Groet Joey

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9981 Gepost op: 01 May 2016, 22:13:32 »
Goed idee, zo'n ding mist in m'n gereedschapskist ondanks dat ik al bij verschillende eerdere gelegenheden heb overwogen er eentje aan te schaffen, dus op zichzelf zou dat ook nog een goeie aanwinst zijn. :D

Zelf dacht ik aan nog een andere mogelijkheid, schroeven die je wel met de hand kunt indraaien:



Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9982 Gepost op: 01 May 2016, 22:31:19 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9983 Gepost op: 01 May 2016, 22:41:42 »
Ha!  :D
Die heb ik!  :D



Maar niet 't goeie bitje... :'(

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9984 Gepost op: 01 May 2016, 22:50:20 »
Andere schroeven kopen... 5 cent per stuk... Is natuurlijk ook een optie.  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 May 2016, 22:55:09 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9985 Gepost op: 01 May 2016, 22:56:44 »
Hmmm... max 2 x 9, zo dik gezaaid zijn die niet.  8)
Bovendien heb ik dan weer dezelfde schroeven, en ook weer hetzelfde probleem...  :)
« Laatst bewerkt op: 01 May 2016, 23:01:51 door 44. Reden: zin vol woorden toegevoegd. En een smailie. »

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9986 Gepost op: 01 May 2016, 23:05:18 »
Geen winkel vol met werknemers die weten waar ze het over hebben, waar je met alle technische vragen terecht kan en met een oplossing in de hand weer naar buiten komt. Niet zijnde een Gamma/Praxis/Formido, maar meer zo' n zaakje dat ergens verstopt zit maar in de hele stad bekend is? Waar je de schroeven per stuk kan kopen, alles op maat zagen, en gratis bezorgen
met vriendelijke groet,

Martijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9987 Gepost op: 01 May 2016, 23:15:54 »
Maar nu ik aan deze wissels toe was, wist ik niet meer welke kleuren ik voor welke wisselstand had gebruikt bij de wissels van de oostelijke kop. ......
....Maar goed, ondertussen was ik er ook weer achter dat geel voor de rechtdoorstand wordt gebruikt en bruin voor de afslaande stand. En dus heb ik op die manier de overige drie wissels ook aangesloten.
Het is dan ook reuze handig om alles wat je aan bedrading maakt op papier te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9988 Gepost op: 02 May 2016, 10:07:22 »
@Martijn (en anderen): ik heb die oogjes er ingedraaid, zo zit het vast zonder dat er dingen speciaal daarvoor hoeven te worden gezocht, aangeschaft en uitgeprobeerd.
@Klaas: je hebt helemaal gelijk! Ik schrijf inderdaad altijd van alles en nog wat op, bewaar dat in een speciale map, maar toch is het op het moment dat het nodig is niet in die speciale map te vinden. Ook heb ik al meerdere malen een Wordbestand èn en Excelbestand aangemaakt. Beide staan op m'n externe harde schijf, net als een lijst met CV-instellingen en andere gegevens van m'n lokomotieven- en wagenpark, maar sinds ik een andere computer heb gekocht kan ik ze niet meer lezen omdat Microsoft-Office niet op die nieuwe pc zit. Dat kan wel, maar dan moet ik het kopen voor weet ik wat het kost, 200 öri of zo, en dat is me veel te gortig voor een programma waar ik maar zo'n 10% van gebruik. Microsoft wil maar dat ik alles gewoon online zet, maar daar ben ik net een tikkie te wantrouwig voor. Ze kunnen mij m'n rug op.
M'n schoonzoon is programmeur/softwareontwerper bij het één of andere IT-bedrijf, die moet ik nog eens vragen of hij Word/Excel van m'n ouwe computer op de nieuwe over kan zetten. Misschien zou ik dat zelf ook wel kunnen, maar ik heb geen idee hoe dat moet.

Maar goed, over 't algemeen heb ik dingen ook wel in m'n hoofd zitten, en meestal gaat dat ook wel aardig goed.  :D

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9989 Gepost op: 02 May 2016, 10:09:17 »
Ook goed als het maar vast zit.  (y)
met vriendelijke groet,

Martijn