Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640334 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9705 Gepost op: 16 March 2016, 22:46:05 »
Jan je plakt dat hoog komplexe paket van Weinert in elkaar alsof het een faller huisje is, ik geloof dat alleen jij dat zo brengen kan  (y)
Gr. Joke :o

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9706 Gepost op: 16 March 2016, 22:54:57 »
Het is ook net een Faller huisje. Alleen de bouwbeschrijving is wat vrijblijvender, zo van:

Stel van de onderdelen (35), (62) en (4b) de staketel samen. Plak staketel, ketel (87) en rookkast (3) samen tot één geheel. Let op dat de voorwarmer exact uitgelijnd staat tov de ketel (zie de rijen klinknagels bovenop). Plak de askast (27) op z'n plek.

Geen nippels of gaatjes om de boel uit te richten, en een vage tekening waarop zo ongeveer staat aangegeven waar wat zo ongeveer moet komen, en met een beetje geluk zijn ze niet al te veel vergeten af te beelden. Kwestie van logisch nadenken en vooral van vooruitdenken. En het helpt wel als je eerder iets van Weinert hebt gebouwd, dan raak je een beetje vertrouwd met hun filosofie, zogezegd.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9707 Gepost op: 16 March 2016, 23:05:27 »
Dat klinkt niet als een reclame voor zijn producten!?
Of juist wel?  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9708 Gepost op: 16 March 2016, 23:39:43 »
Hahaha! Als reclame is het niet bedoeld, en ook niet als het tegendeel ervan.
Over de Weinert-producten ben ik best wel enthousiast, maar je moet wel bereid zijn om als het ware een puzzel te doorgronden. Je moet gewoon door krijgen hoe de constructie in elkaar zit. Als je eenmaal zover bent, is het net een Faller-huisje. Ben je nog niet zover, dan lijkt het allemaal hoog-complex.
Om met JC te spreken: je snapt pas hoe het zit als je het door hebt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9709 Gepost op: 17 March 2016, 00:21:34 »
Trouwens, ook bij Faller-huisjes kan het geen kwaad je wat te verdiepen in de bouwbeschrijving voordat je gaat plakken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9710 Gepost op: 17 March 2016, 01:07:44 »
Het is wel ongelofelijk wat voor onderdelen allemaal bij Weinert te koop zijn. Ik heb nog niets gekocht (ga ik op een gegeven moment echt wel doen), maar al wel een keer de catalogus doorgebladerd. Wow, wat veel. Er zit een luchtje omheen dat het een familiezaakje is met hooguit twee personen ofzo, maar dan is de hoeveelheid onderdelen nòg verbazingwekkender.

Jan, weet jij hoe dat zit? Hoe groot is dat bedrijf(je)?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9711 Gepost op: 17 March 2016, 21:57:20 »
Eerlijk gezegd heb ik geen idee, Reinout.
Het zal een jaar of 25, misschien 30, geleden zijn dat ik met een kameraad eens naar Weyhe-Dreye ben gereden (Weyhe-Dreye ligt onder de rook van Bremen) omdat Weinert in Nederland (toen) niet te koop was en er wel het één en ander op ons verlanglijstje stond.
Echter, verkopen deden ze aan de deur niet, en even binnen kijken mochten we ook niet. Wij zijn toen naar Uwe Hesse (een eindje verderop in Hamburg) gegaan om aldaar toch onze wensen te vervullen.
Ik kan me herinneren, dat het bedrijf gevestigd was in een redelijk groot (loodsachtig) pand met een seinpaal ervoor. Niet iets waar maar twee man bezig zijn met wat dan ook.
Verder staat me er iets van bij dat Birgit Weinert (Rolf's echtgenote) de Inhaberin is (zij zwaait de scepter over de zakelijke kant), terwijl Rolf zich vooral met de productie en ontwikkeling bemoeit, en dat volgens mij niet in z'n eentje. Bij tijd en wijle is er in de diverse tijdschriften (MIBA, Eisenbahn Kurier etc) wel eens iets over de firma geschreven, als ik me goed kan herinneren was daar ook wel sprake van meerdere "teamleden".
Verder weet ik dat Rolf Weinert's naam ook deel uitmaakt van een firma "Rolf Weinert - Kunststoff Spritzguss", die is gevestigd op hetzelfde adres.

Verder kan ik je nog twee links aan de hand doen: deze en een andere. Van deze word je niet veel wijzer, wat dat betreft vind je op die andere misschien nog wat meer (on)nuttige info.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9712 Gepost op: 17 March 2016, 22:00:42 »
En oja, het volluk wil plaetkens:





Commentaar: geen commentaar.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9713 Gepost op: 17 March 2016, 23:12:09 »
Ik heb van de links in ieder geval een beetje een beeld van Weinert-het-bedrijf gekregen.

Van je laatste foto's krijg ik het beeld dat het spul dat ze leveren allemaal passgenau perfect op en in elkaar past! Toch de catalogus maar eens aanschaffen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9714 Gepost op: 17 March 2016, 23:22:16 »
Dat passen kan ik be-amen Reinout, witmetaal van Weinert zit perfect

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9715 Gepost op: 18 March 2016, 21:21:41 »
Ja, mee eens. Als je eenmaal hebt besloten waar wat moet komen, valt het bijna als vanzelf in elkaar.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9716 Gepost op: 19 March 2016, 20:46:01 »


"Ach, oben, unten, ist doch egal!"
"Denkste! Da gibbets dochn Riesenunterschied!"
"Was Du nicht sagst! Wo denn?"
"Tja.. ähm..."

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9717 Gepost op: 19 March 2016, 22:11:25 »
Nog steeds een lok BR 41, maar toch een heel ander gezicht:



Wel grappig, in het echie werd de Altbaukessel vervangen door een Neubaukessel, hier is het precies andersom.  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9718 Gepost op: 20 March 2016, 17:02:53 »
Waar men in Schwarzburg-Neuffen zowel de 41er AK als de 41er NK dagelijks in kan zetten, is het in Lümmeln nog niet zover.
Toch begint daar de 41er AK al een beetje smoel te krijgen:



Het lijkt wel wat meer dan het is, want sommige onderdelen, zoals de rookkastdeur en de schoorsteen, zijn er voor de lol even los opgezet, maar toch begint zich het uiteindelijke resultaat een beetje af te tekenen.
Maar vergis je niet, er is nog heel veel te doen, vooral allerlei wirwarrende leidingen op en langs de ketel, dus voordat deze Lady in Black daadwerkelijk voltooid genoemd mag worden, zal er nog heel wat water door de Oostermoerse Vaart moeten stromen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9719 Gepost op: 20 March 2016, 19:44:36 »
Maar goed, zo lang er nog geen nieuwe flexen zijn tbv het SBf, gaan we nog maar even door. Als je dat maar lang genoeg volhoudt, komt er ook vanzelf wel een eind aan.
Rookkastdeur. Een verhaaltje op zichzelf, daar zal ook nog het één en ander aan verknutseld moeten worden.
De deur, zoals die door Weinert wordt geleverd in dit pakket, vertoont alle ingrediënten die mogelijk van nut zouden kunnen zijn voor de diverse varianten. Zoals daar zijn:

1. De DR-variant (en ook de DRG) met Centrale DeurVergrendeling, twee grotere handgrepen aan weerszijden daarvan, een kleine handgreep, drittes Spitzenlicht, laag-bevestigd nummerbord.



2. Bij de DB was in de meeste gevallen de CDV verwijderd, en de meest voor de hand liggende variant om op mijn 41er toe te passen zou dan de volgende zijn , omdat dan alleen het gaatje voor het centrale handrad verwijderd hoeft te worden:



3. Maar nee, dat laag zittende nummerbord zag je maar bij een beperkt aantal lokomotieven. Bij de meeste, en zeker bij 'mijn' kandidaten, de 41 023 en de 41 351, zat dat nummerbord in het midden en waren de twee grote handgrepen verwijderd:



En het kabeltje naar de lantaarn op de rookkastdeur zal ook nog even gemaakt moeten worden. Dat zit er namelijk niet op.