Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640536 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9645 Gepost op: 03 March 2016, 22:16:42 »
Nou, calamiteiten zullen zich zonder twijfel ook nog voor gaan doen, maar vooralsnog is het mogelijk slechts van activiteiten te spreken.
Hoewel een zeker persoon die activiteiten ook min of meer als calamiteiten beschouwt, zeker wanneer de toegang tot de badkamer door één of meer met kurk te beplakken segmenten geblokkeerd wordt.
En de lucht van de lijm wordt door genoemd persoon ook niet als prettig ervaren.

Kwestie van even doorzetten, dan is het leed geleden... onee, wacht even, de rails moet er ook nog op. En 't is best wel groot, zo'n vier meter SS in je woonkamer.  :P

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9646 Gepost op: 03 March 2016, 22:29:38 »
Mooie wagens van Brawa! Er zitten zelfs klapstoeltjes in ;D (y)

Met zo'n hoge detailgraad verdient zo'n wagon wel reizigers en bagage....
en eventueel nog een kwastje verf hier en daar...

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9647 Gepost op: 03 March 2016, 22:42:21 »
Ja, wil je geloven dat ik echt even goed gekeken heb of ze ook beweegbaar waren?
Wat betreft reizigers, ik denk wel dat dat er van gaat komen, al zie je daar als de wagens weer eenmaal dicht zijn, niet zo heel veel meer van terug, zeker niet als je geen binnenverlichting inbouwt.
Maar met een paar simpel geschilderde figuurtjes kun je een hoop suggereren.  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9648 Gepost op: 04 March 2016, 14:21:01 »
Kurk plakken. Er is leuker werk, maar goed, het moet wel even gebeuren. Anders klinkt er straks alsof er een onweer losbarst in het onderaardse Lümmeln, elke keer dat daar straks treinen in en uit rijden.



Nog eventjes kijken wat ik aan trein zo ongeveer kwijt kan, en daar ben ik niet ontevreden over. Ruim twee meter moet sowieso kunnen, met een paar sporen waar nog langere samenstellingen mogelijk zijn.
Niet slecht voor een baantje van twee bij drie, nietwaar?

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9649 Gepost op: 04 March 2016, 15:05:51 »
Probeer te mikken naar zo'n 7 rijtuigen, dat heb ik overal behalve op 1 spoor kan ik er een met 8 rijtuigen zetten als ik de wissel naar de 3 doodlopende opstelsporen blokkeer. :D

Fijn dat je er mee aan de slag bent, kurk plakken vind ik eigenlijk nog een rustgevende bezigheid. :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9650 Gepost op: 04 March 2016, 17:02:42 »
7 rijtuigen zou moeten kunnen lukken, Olivier. Met lokomotief kom je dan op een krappe 2,5 m, net voldoende voor de E505 inclusief de twee Verstärkungswagen die vrijdags worden toegevoegd.

Een ruwe schets laat zien hoe het spoorverloop zo ongeveer is gepland:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9651 Gepost op: 05 March 2016, 13:37:16 »
 ???
Jan
van af BW kom je op spoor 6 5 en 4
Hoe kom je op 1 , 2 en 3
en hoe kom je er weer uit
Achteruitrijdend

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9652 Gepost op: 06 March 2016, 09:49:18 »
De tekening is niet compleet, Jerry.
Een paar wissels heb ik niet ingetekend, hier zie je ze alsnog:



Met wat zaagbewegingen kun je vanuit het Bw op alle sporen in het schaduwstation terechtkomen. En als je het principe van rechts rijden overboord gooit, kun je met een trein van ieder spoor naar elk spoor rijden. En andersom.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9653 Gepost op: 06 March 2016, 19:12:07 »
Gisteren een uitstekende maaltijd genuttigd in Hoorn, het stadje van Hajo, Rolf en Paddeltje.
En passant ook nog even wezen buurten bij een stel mallotige oranjegasten, alwaar ik weer werd blootgesteld aan diverse duivelse verleidingen. Wellicht kunt u zich van de aard daarvan een voorstelling maken als u de volgende plaatjes bekijkt:




Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9654 Gepost op: 07 March 2016, 13:29:55 »
Enigszins cryptisch vind ik je tekst wel ???, Jan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9655 Gepost op: 07 March 2016, 14:17:55 »
Hajo, Rolf en Padde zijn de vermaarde scheepsjongens van Bontekoe, de schipper van de Nieu-Hoorn. De duivelse verleidingen blijven inderdaad cryptisch, Jan.

Groet,

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9656 Gepost op: 07 March 2016, 14:24:38 »
Ik begrijp ze wel ;D

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9657 Gepost op: 07 March 2016, 17:06:18 »
Citaat van: Ruud
Enigszins cryptisch...

Citaat van: Leuk je weer te zien, Peter!
...inderdaad cryptisch

Dat wil ik wel toegeven, en omdat er niks geheims aan is, wil ik het ook wel uit de doeken doen. Afgelopen weekend was er een bijeenkomst van de Freundeskreis Europäischer Modellbahner, afgekort Fremo. Door de Fremohikanen wordt zo'n bijeenkomst een 'Treffen' (uit het Duits) genoemd. Door de deelnemers wordt dan een min of meer grote modulebaan opgebouwd, waarop gedurende de bijeenkomst meerdere dienstregelings-sessies worden gereden. Treinen rijden dus volgens dienstregeling, waarbij idealiter het zwaartepunt op het goederenvervoer ligt. De diverse wagons gaan dan ook vergezeld van wagenkaarten, zeg maar vrachtbrieven, zodat de juiste wagen op het juiste punt op het juiste tijdstip wordt afgeleverd. Een prachtig spel, wat soms ontspannen, soms met verbeten ernst, en soms met ontspannen verbeten ernst wordt gespeeld.

De modules waaruit de totale baan is opgebouwd, kunnen zich in diverse stadia van voltooiing bevinden, en vaak is er heel veel moois te zien in de afwerking van de meer voltooide exemplaren.

Hiermee heb ik kort al de 'duivelse verleidingen' aangestipt: de verleiding om me aan te melden als Fremo-lid en het toegeven aan de "drang" om eindelijk eens wat aan scenery te gaan doen.

Dat Hans dat al begreep is te begrijpen. De Fremo-bijeenkomsten zijn niet openbaar en als bezoeker deelnemen gaat eigenlijk alleen op uitnodiging. Hans was zo vriendelijk mij uit te nodigen, we zijn dan ook samen naar Hoorn gereden en onderweg uitgebreid over de verleidingen gesproken.



Maar voor ik toch toe ga geven aan die verleidingen wil ik toch echt eerst mijn eigen baan functioneel en operabel hebben. Zoals hier al vaker uitgelegd, wordt de laatste horde gevormd door het schaduwstation, en daar ben ik hard mee bezig. Het laatste segment heb ik, na nog een enkele correctie te hebben aangebracht, ook onder de baan vandaan gevist, zodat ook deze van een laag kurk kan worden voorzien. Als dat achter de rug is, kan worden begonnen met het leggen van de sporen.

Wordt vervolgd dus.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9658 Gepost op: 07 March 2016, 18:39:55 »
Best leuk, FREMO. In de beginjaren van de NL tak ben ik een paar jaar lid geweest en wel eens naar zo'n treffen gegaan. Leuk. Het heeft nog steeds veel invloed op me in de zin dat ik m'n goederenverkeer wil laten kloppen. Liefst met wagenkaarten (of een functioneel gelijkwaardig systeem). Liefst een keurige dienstregeling. Dat soort spul :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9659 Gepost op: 07 March 2016, 18:49:27 »
... een stel mallotige oranjegasten ........
Het was aangenaam kennis te maken. Ook al weet ik nu pas wie er schuin tegenover me zat tijdens het eten................