Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 16:53:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:50:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 16:12:33
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Sandopie
Vandaag om 15:59:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619039 keer)

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9480 Gepost op: 05 February 2016, 08:47:29 »
Geweldig mooi gedaan  (y)
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9481 Gepost op: 05 February 2016, 09:40:48 »
Ja, mooi staaltje vakmanschap, niet?



Door een toeval kon ik onlangs een 4-assige Umbauwagen van Brawa op de kop tikken. Nu heb ik een setje van vier van die wagens van Roco, waar ik nogal wat tijd en energie in heb gestoken om die op te pimpen met daknaden, geschilderde interieurs (met reizigers) en weet ik niet wat, zodat ik nu niet bepaald sta te trappelen om die te vervangen door die van Brawa. Toch was (ben) ik erg benieuwd naar de Brawa-interpretatie van dit type.

In 'de pers' viel te lezen dat de wagens, zoals ze door Brawa worden geleverd, een beetje "hochbeinig" aandoen, enigszins hoog op de poten, zeg maar. Het blijkt dat Brawa tussen draaistel en rijtuigbak een metalen ringetje heeft gemonteerd, zodat er voldoende speling voor het draaistel is om ook bochten met een radius kleiner dan 500 mm te nemen. In de bijsluiter wijst Brawa er op, dat dat ringetje eventueel verwijderd kan worden (als de bochten op je baan tenminste R= 500 mm zijn). De wagen maakt dan een minder hoogpotige indruk.



We gaan dat allemaal maar eens bekijken. De krapste bocht op mijn baan heeft een R van rond de 415 mm, eens zien wat we kunnen bereiken. Want, eerlijk is eerlijk, ook op het gebied van detaillering steekt de wagen van Brawa toch wel een eindje boven die van Roco uit. Maar wat wil je, die van Roco zijn tenslotte een ontwerp van pakweg veertig jaar geleden.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9482 Gepost op: 05 February 2016, 10:56:29 »
En als de ring weg is ,is de daklijn lager en de bufferhoogte klopt niet
Ik denk dat je het onderstel beter donker vies kan maken
wel mooi zo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9483 Gepost op: 05 February 2016, 11:16:26 »
Ja, maar als ik de ring weg haal en de wagen loopt niet meer door mijn bochten, dan ruil ik het ene 'probleem' alleen maar voor het andere in.

Even tussendoor: het heeft even geduurd, maar de vervangende kap van de Brawa 216 is dan  toch gearriveerd. En geen barst te zien:



Puike service van Brawa hoor!  (y)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2016, 11:23:53 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9484 Gepost op: 05 February 2016, 16:49:39 »


De trapjes van die Gmmhs 56 namaken is wel even experimenteren. Begonnen met profiel  1,0 x 0,25 en 0,5 x 0,5 (millimeters) bleek dit toch te grof. Overgestapt dus naar 0,25 x 0,75 en 0,25 x 0,5 (mm). Dat lijkt er meer op, maar het witte plastic laat zich maar lastig op de foto zetten. Dat hou je dus tegoed.

Van de Brawa-Umbauwagen is dit het bewuste ringetje:



De veertjes aan weerszijden van het draaipunt dienen a. voor de stroomtoevoer naar de binnenverlichting, als die tenminste ingebouwd wordt, en b. om de wagenbak af te veren.
Eigenwijs als ik ben, heb ik de wagen zonder ringetjes eens door de R3 (Roco-line) gejaagd. Enigszins verbaasd constateerde ik, dat het rijtuig ook dan die bocht wel nam, zij het dat de rolweerstand merkbaar toenam. Dat ga ik dus nog eens nader bekijken.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2016, 17:04:00 door 44. Reden: reden »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9485 Gepost op: 05 February 2016, 18:21:36 »
Ik vind dat Brawa bij deze wagons een raar beleid voert. De locs van deze fabrikant, ook de grote stomers, zijn zo geconstrueerd dat ze door 360mm bogen gaan. Nu maken ze wagens die af fabriek daar niet door kunnen, zelfs niet door 420 mm. Voor mij onbegrijpelijk.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9486 Gepost op: 05 February 2016, 21:05:39 »
Ergens ben ik het wel met je eens, Ruud. Je zou geneigd zijn te veronderstellen dat detaillering een goede "Kurvengängigkeit" niet in de weg hoeft te staan, afgaande op de Brawa-producten tot nu toe.
Ik moet nog echt gaan bekijken hoe de Umbauer zich in de krappe R3-bocht gedraagt, maar het zou kunnen dat de wielflenzen dan tegen de chassisbalk aankomen en daardoor in het draaien belemmerd worden.
Als dat zo is, dan zou het kunnen dat Brawa hier de voorkeur heeft gegeven aan zo perfect mogelijke maatvoering en detaillering, ipv aan "universele bruikbaarheid". Iets wat naar mijn gevoel ook steeds meer gevraagd wordt door de zgn "Profi-Modellbahner".

Ik ben daar wat ambivalent in, ergens vind ik het prachtig, die detaillering, aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre je dat nog terugziet als straks de trein met een gangetje aan je voorbijrijdt terwijl je met je MM de boel staat te regelen.

Maar mooi gedetailleerd is ie, die Umbauer:






Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7743
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9487 Gepost op: 05 February 2016, 21:17:14 »
Al die details aan de onderkant... Staat vast leuk als je een ongeluk ensceneert en het arme rijtuig met z'n wieltjes in de lucht ligt. Maar wat zie je daar in de praktijk van? 't Zal wel een redelijk bedrag extra kosten om dat aan te brengen.

Of zie je daar bij de umbauers van de zijkant ook aardig wat van? 't Is wèl netjes gedaan....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9488 Gepost op: 05 February 2016, 22:01:14 »
Citaat van: Reinout
Al die details aan de onderkant... ...wat zie je daar in de praktijk van?

Niet zoveel, ben ik bang. Dat is nou net wat ik bedoel. Maar mooi is het wel, dat ben ik met je eens.

Trapje, toch maar een poging om dat in beeld te brengen:



Nou nog treetjes ertussen friemelen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9489 Gepost op: 05 February 2016, 22:41:19 »
Dat wielstel
Kijk eens of de flenzen de bak bodem raken met een bocht
Had ik met een paar rongenwagens van marklin met fleischmann wielen
met een dremel de cirkel wat uitgefreesd en de flenzen konden mooi draaien zonder aanlopen

en je trapje
waarom niet met dun draad of soldeertin geplet

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9490 Gepost op: 06 February 2016, 00:15:07 »
Citaat
Kijk eens of de flenzen de bak bodem raken met een bocht

Volgens mij een stelbalk "op" de bodem, of liever, een balk waar de bodem op ligt, daar komt de flens tegenaan, vermoed ik. Ik moet dat nog steeds eens nauwkeurig bekijken.

Citaat
waarom niet met dun draad of soldeertin geplet

Daar zit geen profiel in, Jerry, en in het trapje wel.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9491 Gepost op: 06 February 2016, 07:47:46 »
het trapje is er ook (bijna) kant en klaar hier, artikel 20052

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9492 Gepost op: 06 February 2016, 12:46:18 »
Hé, die kende ik nog niet. Leuke site met nuttige dingen.

Maar het trapje is al klaar:





Het is en blijft natuurlijk geplakt plastic, eens kijken hoe het zich houdt. Als het binnen de kortste keren weer afbreekt, kan ik die trapjes van  F R Ä N K I S C H E MODELLBAHN-SPEZIALITÄTEN nog bestellen.
Misschien doe ik dat sowieso wel, altijd goed om op reserve te hebben.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9493 Gepost op: 06 February 2016, 16:05:58 »
Een kleine toevoeging: normaal gesproken zou ik er wel voorstander van zijn om zo'n trapje van een (kleinserie)fabrikant te gebruiken. Deze wagen loopt echter op z'n laatste beentjes, het materiaal van de bovenbouw is onderhevig aan het beruchte "bros plastic" verschijnsel. Er is in het verleden al eens het e.e.a. aan kapot gegaan, wat weliswaar met wat moeite weer geplakt is, maar het is maar afwachten wanneer de volgende rampspoed toeslaat. Dat zal dan meteen de nekslag voor dit exemplaar zijn.



Afgezien daarvan vond ik het wel leuk om eens te kijken of ik zo'n trapje zelf voor elkaar kon krijgen. Zoals ik al zei, ik denk dat ik sowieso zo'n setje ga bestellen, mocht me dit ongemak (bij een andere wagen) nog eens overkomen, dan heb ik ze op voorraad. Dat zal tenslotte altijd mooier zijn dan zelfgemaakt.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12420
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9494 Gepost op: 06 February 2016, 16:47:23 »
Maar zelf gemaakt geeft toch meer voldoening (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.