Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:34:58
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:15:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640620 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9435 Gepost op: 29 January 2016, 22:16:16 »
[offtopic] ik heb vorig jaar mijn dochter een doos lego creator gegeven. Zo'n strandhuis waar je drie versies can kan bouwen. Meteen eerste dag gebouwd. Twee weekenden later wou ze versie twee bouwen. Alle enkel nops steentjes gescheurd! Ik heb veertig jaar oud lego waar wel eens een scheurtje inzit (m.n. Lego technic en dan m.n. velgen) maar dat van een nieuwe set de pasvorm niet klopt? Volledig vertrouwen kwijt. Kreeg wel het hele aankoopbedrag terug en mocht de set houden. Nu steeds achterdochtig bij nieuwe sets. [\offtopic]

Toch is het gek. Wordt kwaliteit kunststoffen steeds minder?

Ik heb trouwens ook nog een schuifdak schuifwand wagen van Märklin liggen, waar het onderstel een bocht maakt. Das metaal, geen sporen te zien van vallen, of op staan.

Over wheateren en modeldetaillering: volgens mij heb je de kanpzak van Douwe Dabbert in huis staan! Maar alles wat je er uit trekt ziet er steeds stemmig uit. Mooie verzameling, mooi resultaat verweren bereik je!

Groet, Sicco Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9436 Gepost op: 29 January 2016, 22:34:00 »
Dat zou zomaar kunnen, Eric. Ik heb te weinig verstand van kunststoffen en hun samenstellingen om daar een oordeel over te kunnen vellen.
Misschien maakt het dat alleen maar vervelender en irritanter... en die irritatie beperkt zich dus niet alleen tot de modelspoorder, zoals Sicco Jan schrijft.
Maar goed, een remedie schijnt er voor de aangetaste modellen niet te zijn, of het nu broos plastic is of zinkpest, of kromgetrokken wagens, het is nu eenmaal zo. We kunnen alleen maar hopen dat de fabrikanten een oplossing zoeken zodat de problemen in de toekomst vermeden kunnen worden.

Dank je voor het compliment, Sicco Jan! Die strip van Douwe Dabbert is erg leuk, ik zal die albums eens een keertje aan gaan schaffen, ze staan eigenlijk al heel lang op m'n lijstje. Knap tekenwerk en goeie verhalen!

Citaat van: Ruud
Mooi gevarieerd qua opschriften, deze zelflossers.

Ik heb even een staafdigrammetje van die verdeling voor je gemaakt, Ruud.  ;)



Van links naar rechts:

610 678 (1)
610 600 (1)
610 594 (5)
610 591 ( 8 )
610 589 (4)
676 0 257 - 9 (5, dus exlusief de brokkelwagen)
« Laatst bewerkt op: 29 January 2016, 23:05:46 door 44. Reden: smiley\'s omgedraaid »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9437 Gepost op: 29 January 2016, 23:19:07 »
Citaat van: Joke
...een overzicht van je baan te geven. Daarmee wij en jij de positieve vogelperspektieve krijgen en weer nieuwe moed wat anders aan te pakken.

Mijn hobbyruimte is onverwarmd, Joke. En verwend als ik ben door de loeiende gaskachel in de huiskamer waag ik me daar niet zolang de temperatuur daar niet boven de 18 graden Celsius uit komt. Bovendien is de boel daar, sinds het laatste familiebezoek, ergens rond afgelopen kerst, nogal geblokkeerd omdat ik de rest van het huis moest "opruimen". Dat overzicht wil ik best een keertje geven, maar dan moet je nog even geduld oefenen.

Maar ik kan je wel verzekeren, dat als ik al eens de moed verlies, dat dat nooit lang duurt. Stug doorgaan is het motto.  :D

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9438 Gepost op: 30 January 2016, 10:42:27 »
Ik heb even een staafdigrammetje van die verdeling voor je gemaakt, Ruud.  ;)

Superbedankt, Jan. Op eBay heb ik er al eentje gevonden van type 2 (610 594). Die ga ik waarschijnlijk kopen.
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9439 Gepost op: 30 January 2016, 16:21:48 »
@Sicco Jan

44 effe inbreken, ben zo weer klaar.

Dat LEGO spul is zonder meer GRATIS om te ruilen bij LEGO, super service dat dan wel weer. Maar wel gek dat jij dat nu meemaakt. We hebben nogal wat LEGO en alleen het zéér oude spul werd wel eens krom. Maar GRATIS omgeruild kwam alles weer goed....

Sorry 44, moest me even van het hart,
ANDREUS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9440 Gepost op: 30 January 2016, 22:11:32 »
Wat zeg je, Andreus? O, je bent al weer weg...  ;)

@Ruud: ik zal binnenkort ook eens op zoek moeten, ik heb er eentje die vervangen moet worden.  ;D

Iets wat ik trouwens steeds weer vergeet te melden is dat die grote zelflossers vaak in Gag's (Ganzgüterzüge) rondreden, maar dat ze, als dat zo eens te pas kwam, ook wel eens als individuele wagen, of met één of twee soortgenoten, in een 'normale' trein aan te treffen waren.
Zo heb je in de buurt van Lümmeln een streek waar tot voor enkele jaren nog ijzererts werd gedolven. Die mijnen waren niet al te groot, en ik kan me voorstellen dat er van daaruit kleinere aantallen wagens op pad gestuurd werden, hoewel ik me nog best wel lange rijen van die zelflossers (door mij altijd 'ErtzIIId' genoemd (Kijk! Daar staat een ErtzIIId!), of er nou ErtzIIId op stond of niet) kan herinneren. En alles in de buurt was oranjebruin van het stof.
In dezelfde streek werd overigens ook steenkool gewonnen, op ongeveer dezelfde schaal.

Dat een plaatselijke kolenboer zich met zo'n wagen zou laten bedienen, lijkt me sterk - in één klap enkele tientallen tonnen steenkool aan weerskanten van je losspoor is wellicht wat onoverzichtelijk. In die gevallen lijkt me een type als de Otmm 61, of misschien een Ommi 51 meer voor de hand liggend.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9441 Gepost op: 31 January 2016, 12:28:36 »
"En alles in de buurt was oranjebruin van het stof."

U vraagt en wij draaien hier.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9442 Gepost op: 31 January 2016, 12:41:08 »
Soms is er ook nog wel eens wat schoon, net zo schoon als die foto hierboven van de 290. In 1991 zag ik er zo eentje in Ulmen, daar was de verf ongeveer nog nat van!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9443 Gepost op: 31 January 2016, 12:46:02 »
Ik schrik, een oceaanblauwe loc tussen al die stomers.

Erg modern, Jan. :o
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9444 Gepost op: 31 January 2016, 13:20:15 »
Citaat van: Ruud
U vraagt en wij draaien hier.

Mooi gedaan, Ruud! Maar met alles in de buurt bedoel ik niet alleen de wagen, ook de mijngebouwen, het gras, de geparkeerde auto's, verkeersborden, de buitenhangende was...

Citaat van: Reinout
Soms is er ook nog wel eens wat schoon

Een ouwetje, nog steeds erg schoon, en hier en daar wat mankementen. Rijdt als een klapschaats op een gravelcourt. Geen idee hoe ik er aan kom en wat ik er mee moet. 4154B.

Citaat van: Flipje T
...een oceaanblauwe loc tussen al die stomers. Erg modern...

Ja, hoogtij in EpIV. Niets voor mijn tijdvenster dus.
Toch vind ik het, naarmate het langer geleden is dat het werd ingevoerd, steeds meer wel wat hebben, dat O/B.

Anders wat: al veel eerder aan bod geweest in dit draadje, de OOtz43. Ruud plaatste zeer recent nog een voorbeeld-foto.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9445 Gepost op: 31 January 2016, 16:53:46 »
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar af en toe, wetende dat ik soms concessies doe mbt het ingezette materieel binnen mijn tijdvenster, betwijfel ik wel eens of sommige van die concessies niet te veel concessie zijn.
Vaag verhaal misschien, daarom het volgende:

De ontwikkeling en bouw van de OOt 42 werd al voor WOII gestart en duurde voort tot in die oorlog. In totaal zijn er 314 stuks gebouwd (bron SC); laten we zeggen dat die in 1945 nog allemaal aanwezig waren. In 1970, het laatste jaar waarin de wagens nog werden ingezet, waren van die 314 stuks nog 16 stuks over. Afgerond betekent dat dat er gemiddeld elk jaar zo'n 12 stuks van de lijst geschrapt werden. Uitgaande van dat gemiddelde, en wetende dat er in 1964 nog 72 stuks op de lijst stonden, kom ik voor het jaar 1968 (de bovengrens van mijn tijdvenster) op nog 24 stuks - precies het aantal in mijn collectie (minus de brokkelwagen).
Dat is dan mooi, zou je zeggen, maar werden die 24 stuks ook allemaal in dezelfde regio ingezet en, sterker nog, allemaal in 1 bloktrein rondgekard?
Wie het weet mag het zeggen, maar ik betwijfel het.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2016, 17:20:31 door 44. Reden: dan dit, dan dat, in die volgorde. »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9446 Gepost op: 31 January 2016, 18:05:08 »
Als ik je stukje zo lees, interpreteer ik het alsof je er vanuit gaat dat er elk jaar ongeveer een zelfde aantal wagens buiten dienst is gegaan.

Het lijkt mij echter waarschijnlijker dat dit niet zo lineair gegaan is, maar dat er vooral in de laatste jaren veel wagens achter elkaar/gelijktijdig, afgevoerd zijn.
In de jaren daarvoor zullen dat alleen wagens geweest zijn met zware schade/ -defecten, waarvan herstel niet meer rendabel was.

Ga je daar vanuit, blijven er voor 1968 waarschijnlijk veel meer exemplaren over, waardoor een bloktrein in de omgeving van Lümmeln ook weer te verklaren is :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9447 Gepost op: 31 January 2016, 20:14:40 »
Het blijft natuurlijk een hypothetisch verhaal, Eric.



De gekende gegevens in een grafiek gezet, de lijnen geven lineair mutaties weer. Voor de betreffende periode is gearceerd weergegeven hoe de afgang verloopt als het gemiddelde van twaalf afgevoerde wagons per jaar gehanteerd wordt; vanaf 1964 en vanaf 1968 (ik heb per ongeluk 1969 weergegeven, maar je snapt wel wat ik bedoel).
In principe is dus voor 1968 elk aantal tussen 16 en 72 mogelijk. In de grafiek kom je (lineair) voor 1969 op zo'n 45 stuks uit, voor 1968 zo'n 50 stuks.

Citaat
Ga je daar vanuit, blijven er voor 1968 waarschijnlijk veel meer exemplaren over, waardoor een bloktrein in de omgeving van Lümmeln ook weer te verklaren is

Dus.... het zou dus kunnen. Of praten we toch recht wat krom is?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9448 Gepost op: 31 January 2016, 20:56:08 »
Het is onze fantasiewereld Jan, we mogen ook krompraten wat eigenlijk recht is  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9449 Gepost op: 31 January 2016, 21:36:50 »
Daar heb je natuurlijk gelijk in, op jouw baan mag alles, niks is verboden. Weliswaar zullen de consequenties variëren van kortsluiting op je baan tot afkeurend gemompel van het publiek, maar je mag best een wagentje met ongeïsoleerde wielstellen op je 2-rail baan zetten of je H0-baan bemannen met  1 :160 poppetjes.
De grenzen bepaal je zelf, en ik vind het nu eenmaal leuk om die grenzen op te zoeken als ik niet weet waar ze liggen.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2016, 22:06:51 door 44 »