Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 11:37:41
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:10:24
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3791956 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11865 Gepost op: 30 January 2016, 22:14:50 »
Mooi, Ruud!  (y)
Misschien moest ik maar eens op zoek naar een stuk of wat van die OOt 50's, ter afwisseling van al die OOt 42's

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11866 Gepost op: 31 January 2016, 10:15:20 »
Leuke trein, maar ik vraag mij echt af of in de tijd van de laatste 'transport-boom' begin jaren '70, echt die wagens konden worden gemist om te beladen met kolen. Zeker omdat ze specifiek waren ontworpen voor erts, vanwege het zeer hoge specifieke gewicht. Heb je misschien plaatjes van zulke wagons in het kolenvervoer ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11867 Gepost op: 31 January 2016, 12:09:31 »
Jazeker. Zelfde soort wagen, iets ander type (OOtz 43), in werkelijkheid beladen met kolen:



Uit: Stefan Carstens, Güterwagen Band 4, uitg. VGB 2003, p. 120.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 31 January 2016, 12:13:51 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11868 Gepost op: 31 January 2016, 12:25:56 »
Een OOtz 50 beladen met erts. De hele boel is roodbruin van het ertsstof:



Wagen is van Trix, uit set 23935, verschenen in het kader van 'Vom Erz zum Stahl'.
 
Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 31 January 2016, 12:32:03 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11869 Gepost op: 31 January 2016, 12:32:16 »
Hoi Ruud, mooi vervuild.

Maar...ik denk dat deze overbeladen is, gezien de soortelijke massa van erts.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11870 Gepost op: 31 January 2016, 12:35:07 »
Dat weet ik eigenlijk wel zeker ;D. Had Trix wat beter over moeten nadenken. Voor het mooie moet ik dit wagentje dus slopen en de erts gedeeltelijk verwijderen of lager leggen. Zo blijf je bezig ::)

Zo ziet de set er af fabriek dus uit:


Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 31 January 2016, 12:40:34 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11871 Gepost op: 31 January 2016, 13:06:27 »
Citaat van: Sander Fondse
Zeker omdat ze specifiek waren ontworpen voor erts, vanwege het zeer hoge specifieke gewicht.

Dat soort wagens was geconcipieerd voor het transport van massagoederen, zoals kolen, cokes en erts. Dat er erts in vervoerd kon worden, wil nog niet zeggen dat er alleen erts in vervoerd werd.
In bepaalde gevallen kwam het wel voor dat er erts naar de hoogovens in het Ruhrgebiet werd gebracht, om de terugreis in het Ruhrgebiet gewonnen steenkool mee te nemen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11872 Gepost op: 31 January 2016, 13:37:45 »
Je kunt natuurlijk ook beweren dat het bruinkool is. Komt qua kleur in de buurt.  ???
No dress rehearsel, this is our life.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11873 Gepost op: 31 January 2016, 14:51:44 »
Er zijn allerlei types van deze OOt-zelflossers. Deze lage OOtz 44 vind ik zelf erg aardig:





Model Roco, voorheen Klein Modelbahn. De wagens moeten natuurlijk nog geweatherd worden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11874 Gepost op: 01 February 2016, 08:55:09 »
Goeie vraag, mannen. Ik weet het niet. Gezien het roldak neem ik aan dat het om goederen gaat die watergevoelig zijn. Het kan ook bulkgoed (zand, aarde, steen) zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet omdat dat meestal in open wagens werd vervoerd. Een eerste zoekactie heeft nog niet veel opgeleverd; ik ga nog eens verder snuffelen.

heren,

wij hadden hier in de haven vroeger schepen uit japan met gecalcineerde petcokes in bulk.
dat moest in wagons naar italie,mocht niet nat worden
klant suggereerde dat ik 4 assige wagons moest bestellen met roldak,net als deze 2 asser
omdat zijn relaties ook dit soort wagons gebruikten
wat bleek,niet toegestaan voor droge bulk goederen
eigenlijk logisch,als er iets tussen roldak komt,gaat deze kapot
zijn alleen toegestaan voor bv machine onderdelen
dak gaat open,laden met de kraan en vastzetten,dak dicht
voor bulkgoederen die niet nat mogen worden,schuifdak wagons Tds
en wat hebben wij toen als alternatief gebruikt voor de trein naar italie?
EAONS wagons die we moesten afdekken met 3 dekkleden
dekkleden werden met de lege wagons meegeleverd met een Gs

mvrgr
willem
« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 13:14:25 door Bert van Gelder »
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11875 Gepost op: 01 February 2016, 08:59:06 »

Navraag bij deze klant heeft geleerd dat de roldakwagons die zei wel eens met bulkgoederen uit oa oostenrijk
kregen,uitsluitend P wagons waren,oa van de OMV,deze wagons waren eigendom van de fabriek en die mochten
deze bulkgoederen wel vervoeren-maar ook hier had men vaak last van beschadigingen roldak,waardoor er toch
nog dekkleden moesten komen

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11876 Gepost op: 01 February 2016, 09:07:56 »
kan mij vergissen
maar volgens mij rijden ze bij de DB kolen of erz met die grote wagons
het is vaak pendelverkeer,Hansaport-Salzgitter of Rotterdam Europoort-Duisburg
als de trein is leeggestort gaat deze direct retour om weer te laden
vroeger reed men naar Rotterdam met alleen de 4 assers,nu steeds vaker de 6 assers
die zijn oorspronkelijk ontworpen voor Hamburg-Hansaport naar Peine-Salzgitter
alleen erz
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11877 Gepost op: 01 February 2016, 09:18:28 »

net gekeken bij DB Schenker Gueterwagen
vergelijkbare 4 asser Taems 889

Die Wagen mit Rolldach und breiten Seitenwandtueren bewaehren sich
bei besonders schweren Stueckguetern

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11878 Gepost op: 01 February 2016, 10:36:25 »
Willem, dank voor je reacties, je zoekacties en je informatie. Daar hebben we veel aan. Dat de roldakwagens vooral zwaar stukgoed vervoerden, zoals bijvoorbeeld machines of machinale halffabrikaten in kisten of dozen op pallets, lijkt me een juiste constatering. De boel werd dan gelost met een kraan. Alles wat ook in schuifdak of -wandwagens vervoerd werd, kan in die roldakwagen. Van bulkgoed zullen inderdaad de rolluiken van de wagen snel kapot gaan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11879 Gepost op: 01 February 2016, 14:02:03 »
Hier de drie Otmm wagens die de afgelopen tijd aan bod zijn geweest. Van links naar rechts: de Otmm 52 van Exact-train, de Otmm 61 van Piko en de Otmm 70 van Roco. Alledrie modellen voor tp III en nog niet voorzien van gebruikssporen.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus