Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
Vandaag om 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
Vandaag om 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3408443 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9390 Gepost op: 24 januari 2016, 15:41:46 »
Deze troep is de lading die oorspronkelijk met dit wagonnetje werd geleverd. Ik heb zelf ook het zakje nog liggen. Volgens Roco is dit steenslag of 'Schotter'. Ik vind van niet.  ::)

En ja, Roco heeft de Om21 nieuw ontwikkeld in 2009. Zie een artikel van een modelbouwfan E.Meltzer. Deze nieuwe Om21 zijn zelfs een goede rivaal voor die van Brawa, daar de ashouders fijner zijn weergegeven en het gebrek aan interne planken toch niet opvalt als je er lading in doet.
Een set, met zowel een onberemde 'Leitungswagen' en twee beremde wagens waarvan 1 met remmershuis is 45951. Daar kwam mijn plaatje van de lading met Artitec vaten vandaan.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 15:46:09 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9391 Gepost op: 24 januari 2016, 17:26:22 »
Citaat van: Sander
Volgens Roco is dit steenslag of 'Schotter'. Ik vind van niet.
Citaat van: Ruud
Lijkt me gedroogde aarde uit de tuin van Basilicum

Ik vind ook van niet. Ik heb even aan koffiedik gedacht, maar dat is het beslist ook niet, daar is het veel te sponzig voor.
Misschien is het wel afkomstig van basilicum.
Omdat ik het spul niet voor een cent vertrouw, heb ik het voor de eerstkomende vijf jaar in quarantaine geplaatst.

Citaat van: Sander
Zie een artikel van een modelbouwfan E.Meltzer.

Juist. Hierboven schreef ik al dat de wagen op de nominatie stond om als klepperbakvulling te gaan dienen, ermel drukt zich ietsje anders uit:

"Meinen auf Roco-Wagenkasten- und Piko-Fahrwerk-Basis vor Jahren gefrokelten, immerhin maßstäblichen Om 21 (hach, was war ich stolz!) ereilt nun als ersten meiner Fremo-Wagen das Schicksal der Ausmusterung "wegen es-gibt-besseres""

Citaat van: Michaël
Eet smakelijk!

Wie, de Klepperbak?

Citaat van: Sander
Artitec 28.110 een leuk setje (soda)vaten.

Die zal ik onthouden, dat ziet er best leuk uit!

Citaat van: Die Vanzon
...dan zou het minder klemmen gok ik.

Nou, ik kan je vertellen dat het klemt als de beste, ik krijg het plaatje er niet meer uit. Als ik nog meer geweld ga gebruiken, breekt er het één en ander af, wil ik wedden. Niet dat dat zo'n ramp zou zijn, overigens.  :P

Citaat van: Basilicum
Hoe is de andere verbogen

De Omm 53? Daarvan staat het onderstel krom:



Ik dacht dat er een braampje tussen het plaatje ballast en de bakbodem cq onderstel zou zitten, maar dat bleek niet het geval. Ook in gedemonteerde toestand staat het onderstel krom. Ben bezig om te kijken hoe dat te verhelpen is, met lijmtangen, verfbranders en veel plaksel.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9392 Gepost op: 24 januari 2016, 18:51:55 »
Niet goed? Jouw betaalde 13 euro terug. Klaar.
Wel jammer dat ik dan met een aan stukken geknipte Om 21 zit. Met een kromme wand had ik nog kunnen leven. Tenslotte was de toestand van veel wanden van open wagens in werkelijkheid na jaren gebruik ook niet meer erg recht te noemen.
Ik kocht de Omm 53 en Om 21 in 1998 samen nieuw voor fl 18,95 = € 8,60 per stuk. Het verbaast me nu niet meer waarom deze modelletjes zo goedkoop waren destijds. Zoals gezegd was ik me niet bewust van de kromme onderdelen.

Lading? Lijkt me gedroogde aarde uit de tuin van Basilicum ;D ;D.

Geleverd door de SUSAG, nou goed? :D

Deze troep is de lading die oorspronkelijk met dit wagonnetje werd geleverd.

Precies.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2016, 18:54:00 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9393 Gepost op: 24 januari 2016, 19:30:28 »
Citaat
Niet goed? Jouw betaalde 13 euro terug. Klaar.
Wel jammer dat ik dan met een aan stukken geknipte Om 21 zit.

O nee, geen sprake van. Ten eerste is de Omm 53 alleen al alle in de Om 21 geïnvesteerde moeite waard, en ten tweede zal die Om 21 zeer zeker niet in de klepperbak verdwijnen, ook die is daar toch echt te goed voor. Van een geschikte lading voorzien (ik heb daarvoor al een ideetje) zal die, in een goederentrein van pakweg 12, 15 wagons, gewoon onopvallend dienst kunnen doen. No problemo.
Voor andere doeleinden, bijvoorbeeld wanneer er foto's gemaakt worden, zou het wagentje wat minder geschikt zijn, maar ach, laten we eerlijk zijn, daar zijn zoveel alternatieven voor te vinden...
Nee Bas, maak je geen zorgen, het wagentje is in Lümmeln in goede handen.  :D

De Omm 53 heeft ondertussen ook z'n behandeling ondergaan; het onderstel is nu vrijwel kaarsrecht. Het ballastplaatje is met tweecomponentenlijm op het onderstel geplakt, waardoor de laatste mooi in het rechte gedwongen wordt.


Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9394 Gepost op: 24 januari 2016, 20:39:08 »
Ik noem het geen steenslag maar het lijkt gewoon puin van betonresten . En dan valt het niet eens zo uit de toon als je bij zo een afval verwerker kijkt.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9395 Gepost op: 24 januari 2016, 22:16:24 »
Nee Bas, maak je geen zorgen, het wagentje is in Lümmeln in goede handen.  :D

Goed zo! :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9396 Gepost op: 24 januari 2016, 22:44:25 »
Ja, natuurlijk. Ik moet toegeven, dat ik enigszins gefrustreerd raakte toen ik vernam dat Roco ondertussen een beter exemplaar heeft uitgebracht. Maar even later, toen ik wat sikkeneurig naar het programma 'Maestro' zat te kijken en mijn gedachten afdwaalden naar die Om 21, realiseerde ik me dat, als ik me daardoor laat beïnvloeden, zo langzamerhand m'n halve lokomotief- en wagenpark wel kan gaan vervangen: de Roco-Eilzugwagen, omdat ESU zowel als Brawa betere exemplaren op de markt (gaan) brengen, Umbau-vierassers omdat idem Brawa, straks idem Umbau-drieassers, legio goederenwagens, 44ers die inmiddels veel betere aandrijvingen, mooiere drijfstangen en weet ik wat nog meer hebben, hetzelfde geldt voor 50ers, en wat te denken van de V200? En over 15 jaar nog een keer hetzelfde liedje? Kortom, ik kan wel aan de gang blijven. En het is m'n eer te na, ik laat me toch niet kisten?

Dus, aan 't werk. Er moet een lading komen. De basis:



Morgen even naar Appimbo voor de toplaag.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9397 Gepost op: 25 januari 2016, 05:53:49 »
Goed zo Jan,
 ik begon al te twijvelen of je werkelijk een wagen zou rond archiveren, omdat hij krom is. ::)
Maar een avond Yoga OOOMMMM voor de tv heeft je weer op het juiste spoor gebracht gelukkig.
Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9398 Gepost op: 25 januari 2016, 17:32:09 »
Tja... ik heb me het hoofd op hol laten brengen, zullen we maar zeggen. Op zichzelf wel iets waar ik eigenlijk de hele dag wel een beetje over doorgesudderd heb, maar daar kom ik straks nog wel even op terug.
Eerst die Om 21, gister kondigde ik aan voor de lading nog naar Appimbo te gaan, maar dat is niks geworden. De Chinese Toko daarentegen leverde de begeerde waar -eierbriketten- in vrijwel de driedubbele hoeveelheid tegen minder dan de helft van de prijs: 70 gram voor € 1,34 tegen 25 gram voor € 2,89

De resultaten zijn hieronder te zien, en meteen ook de rest van de afwerking van de Om 21.











In de modelspoorwereld sluimert een discussie, die zo nu en dan wel de kop opsteekt, maar waar, na het te berde brengen van de diverse argumenten, nog steeds geen eenduidige conclusie uit voortgekomen is. Ik doel hierbij op de discussie over de mate van detaillering van wagons en ander materieel, één en ander ook gezien in het licht van de "1-meter-regel" (van al die detaillering zie je, als de wagen op de baan staat en je vanaf een meter afstand ernaar kijkt, niks of weinig meer terug).
Niet dat ik geloof dat zo'n conclusie mogelijk is, want al met al blijft het een subjectieve zaak, toch zou ik er wel eens op door willen gaan, louter om te zien welke standpunten er onder de lezers hier leven.

Als ik het onderhavige wagentje als ophangpunt voor die discussie (die hopelijk gaat ontstaan) neem, dan zou mijn stelling de volgende zijn:

Zoals op de foto's hierboven slaat het wagentje, zeker als er enige aandacht wordt geschonken aan wat summiere detaillering en vervuiling, absoluut geen slecht figuur als één van de dertien-in-een-dozijn wagons in een willekeurige goederentrein.
Misschien zou je, als je zo'n wagen als blikvanger voor een bijvoorbeeld een bepaalde scene of een mooie foto zoekt, beter een meer gedetailleerd exemplaar zoals die van Brawa of de nieuwere Om 21 van Roco kunnen nemen.

Kortom, misschien zul je het wagentje in dit draadje niet dan ergens op de achtergrond nog tegenkomen, dat neemt niet weg dat ik best tevreden ben met het resultaat. Een leuke verrijking van m'n kolenwagenpark!
Mocht je ooit eens in de gelegenheid zijn een dergelijke wagen aan te kunnen schaffen, dan kan ik je alleen maar warm aanbevelen toe te happen.

Met andere woorden: ik ben wel een aanhanger van die 1-meter-regel, al ben ik er aan de andere kant ook niet vies van iets meer gedetailleerde wagons/rijtuigen/lokomotieven op m'n baan te zetten.
Zo, nu ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9399 Gepost op: 25 januari 2016, 19:50:44 »
De 1-meter-regel, daar kan ik mij in vinden. Die regel is dan zoiets als "iets is goed genoeg gedetailleerd als het er vanaf één meter goed uitziet"?

Een aanvulling die ik wel wil maken is dan dat het totaalplaatje ook moet kloppen. In duitse bladen zie je nog wel eens een keurig weergegeven landschap inclusief mooi gras, vervuild ballastbed en verweerde huizen... met dan een glanzend blok plastic trein, vers uit de doos, erbij. Dan maakt het niets uit of het een prachtig gedetailleerde lok (met een prijskaartje van honderden Euro's op voornoemde doos) is: het stáát niet.

Dan is een bescheidener model dat qua verwering goed past in het landschap en bij de treinen die eromheen staan en die er vanaf een meter goed uit ziet prima, toch? Een twintig jaar oude roco v100 doet het dan prima! Misschien wat hekwerk filigraner uitvoeren, maar verder OK.

Wat ik leuk vind aan de 1-meter-regel is dat het werk nog eens af is. Meer details toevoegen die je toch niet ziet... misschien is het dan beter om eens passagiers in je rijtuigen te zetten. Een roco Eilzugwagen mèt passagiers ziet er beter uit dan een gloedjenieuwe ESU Eilzugwagen zònder, zou ik zeggen.

En als alles er vanaf een metertje prima uit ziet is er nog eens wat tijd en budget over om gericht veel meer details aan te brengen op bepaalde pronkstukken. Ik geloof dat je nogal wat zakjes Weinert onderdelen opentrekt als er een lok op de operatietafel verschijnt, toch? En dat je elke lok liefdevol van een specifiek nummer voorziet door middel van mooie speciaal gemaakte geëtste plaatjes? Ik neem aan dat je liever een paar extra zakjes Weinert koopt dan dat je je Eilzugwagens door nieuwe van ESU vervangt?

Hele mooie illustratie van de 1-meter-regel was op een gegeven moment in een "grove den" bomenbouw-draadje. Heel veel detailwerk, daar. Op een gegeven moment was er een foto van een modelboom met nog een reguliere echte bomenrij op de achtergrond. Die echte bomen zagen er niet echt uit, want het leek eerder op grove schuimvlokken van Woodland Scenics. Maar het waren dus wèl echte bomen. Soms zijn we met z'n allen iets teveel op de details aan het letten en verliezen we de algemene indruk die onze banen zouden moeten wekken uit het ook. Het mag soms wel wat eenvoudiger en minder gedetailleerd, soms geeft dat zelfs een beter effect. Denk ik.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9400 Gepost op: 25 januari 2016, 20:05:04 »
Zelfs op minder dan één meter zie je de verschillen tussen supergedetailleerde wagentjes en 'gewone' wagons bijna niet, zeker niet als je de boel gaat weatheren. Pas als je deze twee soorten direct naast elkaar zet in een trein, valt het misschien op. Ik ben wel voor weatheren, maar niet voor het knutselen aan modellen om de boel verder te detailleren, bijvoorbeeld met Weinert-spullen. Dat doe ik nooit. Bij mij rijden 'gewone' en supergedetailleerde modellen gewoon door elkaar op de baan, zelfs in dezelfde trein. Het is ook niet zo dat ik oudere wagentjes niet meer op het spoor zet als er mooiere modellen van zijn verschenen. Slechts bij hoge uitzondering gebeurt dat. Ik kan genieten van mooie modellen van Brawa die er vaak bijzonder goed uitzien, maar als ik een bepaald model al van een andere fabrikant heb en dat voldoet in mijn ogen, schaf ik nog maar zelden die gedetailleerdere versie aan, zoals nu bij de drieassige Umbauwagens en vorig jaar de vierassige. Die heb ik al van Roco en Fleischmann. De Brawa's laat ik dan aan me voorbijgaan. Maar dit is uiteraard een heel persoonlijke keuze en overweging. Iedereen moet vooral zijn eigen manier om de hobby te bedrijven koesteren. Gelukkig zijn er veel uiteenlopende manieren om lol aan de hobby te beleven.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 22:17:15 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9401 Gepost op: 25 januari 2016, 22:24:05 »
Hmmm... in feite komt dat in grote lijnen neer op het standpunt waar ik zelf zo ongeveer sta, nauwelijks aanleiding tot discussie, zou je zeggen.
Maar goed, we wachten nog even af, misschien gooit er straks nog iemand een knuppel in het hoenderhok.  ;)

Ondertussen nog even wat graafwerk verricht, en in een onverwacht hoekje kwam ik een toch wel aparte rongenwagen tegen, waar ik het bestaan vergeten was...



Vergeleken met een meer reguliere rongenwagen (zij het eentje zonder rongen) van GFN op het oog niks bijzonders...



...totdat je ze van boven bekijkt:



Maar ik ben een beetje klaar met wagonnetjes weatheren en van lading voorzien, ik wil wel weer eens wat anders...

Maar wat nu?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9402 Gepost op: 25 januari 2016, 22:48:04 »
In principe verdiend ieder model  een hamer, zaag en een kwast.  Ik zelf heb dan ook geen enkel model wat niet de een of andere behandeling heeft ondergaan. Helaas heeft super detailleren het nadeel dat een model niet of nauwelijks inzetbaar is in het relatief ruwe modelspoorbedrijf. Het model moet er gelikt uit zien en dat kan met veel of weinig middelen. Het uitgangspunt bij mij is dat ik het mooi en leuk moet vinden. Vind een ander dat ook dan is dat mooi mee genomen.
Waarom super kleine letters gebruiken als je ze na een halve meter toch niet meer kan lezen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1597
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9403 Gepost op: 26 januari 2016, 02:15:41 »
die discussie is voor mij niet meer relevant sinds ik een leesbril nodig heb.... 8)

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9404 Gepost op: 26 januari 2016, 08:42:33 »
De discussie over mate van detaillering is praten over iets subjectiefs, zoals Jan al schreef. Dat komt door verschillen in interesse, vaardigheden en voldoening van modelbouwers.
Interesse: Waar de een elke klinknagel van een ketelwagen natelt, is de ander op zoek naar de juiste indruk, die een model uitstraalt.
Vaardigheden ontwikkelingen zich in de loop van de tijd. Hierdoor kan een afgerond project, waar je twintig jaar geleden trots op was, nu als een eenvoudig gedetailleerd ding overkomen.
Voldoening verschilt per modelbouwer. De een ziet graag een goed gelijkend model; de ander stort zich helemaal op perfecte rijeigenschappen en de volgende probeert deze twee wensen tot in de finesses te verenigen.
Kortom: De gewenste detaillering is voor iedereen verschillend en dat zal wel zo blijven.

Als ik het bovenstaande op mezelf projecteer, kan ik concluderen, dat mijn graad van detaillering met de jaren toeneemt. Waar ik vroeger alleen een paar Preiserlein in een railbus zette, geef ik nu ook de binnenwanden, banken en vloer een betere kleur. Toch vind ik het nog steeds geen punt, als een rijtuig een paar klinknagels mist. Voor mij zijn rijeigenschappen belangrijker. Nieuw uitgebrachte modellen kunnen nog zo mooi en prachtig gedetailleerd zijn; als ze neigingen tot ontsporen vertonen, geef ik er geen geld aan uit.

Groet,
Bas