Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:20:50
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
Vandaag om 22:20:30
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:17:30
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 22:12:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:11:54
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 22:09:38
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:07:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:49:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3655489 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8775 Gepost op: 11 November 2015, 19:10:19 »
Daar zeg je wat!  :)
Mijn leesbril ligt voor mijn neus al het goed is...

Overigens heb ik zo'n oude (minstens 8 jaar 'oud') xp-pc die opgevoerd is naar Windows 7. Na het opstarten ga ik eerst koffie maken, mijn leesbril opzoeken en dan is die wel zover. Gewoon de tijd gunnen, er is tijd genoeg. :)
Ik heb al een trein

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8776 Gepost op: 11 November 2015, 21:41:14 »
Citaat
Gewoon de tijd gunnen, er is tijd genoeg

Kan. Als je een ochtend voor de lol achter het ding wil gaan zitten.
Maar als ik voor ik aan 't werk ga even de tandartsrekening wil betalen moet ik diezelfde ochtend vrij nemen.
En als 't ding dan ook nog begint met drie of vier keer zichzelf herstarten en dan nog een half uur bezig is met de browser tot leven roepen, mag ie van mij met pensioen, of liever gezegd, op non-actief.

Maar goed, dat is voorlopig voorbij. Nu maar weer iets aan de hobby doen. Eens kijken, waar was ik ook alweer mee bezig...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8777 Gepost op: 11 November 2015, 22:26:09 »
Ach ja, modelspoorforum, geen computerforum.
Een forum is een platform waar, onder andere, van gedachten gewisseld kan worden over onderwerpen die -idealiter- samenhangen met het thema van het betreffende forum.
Zo is er elders (en niet alleen in dit forum) al even sprake van een Behältertragwagen van Liliput, waarvan de kwaliteit, en dan vooral gerelateerd aan de vraagprijs, ter discussie staat.
Welnu, dat Liliputwagentje bezit ik niet, maar als ik zo her en der lees wat men er van vindt, ben ik wel blij met een soortgelijke wagon van Roco:

Ik kwam zowaar ook nog een NS-variant tegen:

De vraag is nu, reden die dingen ook internationaal? Maw, kwam de NSer in Duitsland, of de DBer in Nederland?

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #8778 Gepost op: 11 November 2015, 23:07:03 »
zeker weten
De DPD heeft enkele jaren zo met deze op een auto(s) gezet voor distributie
Kwamen op postcode geladen aan ,en werden op een chassis cabine stel gezet, en zo uit gereden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8779 Gepost op: 12 November 2015, 12:34:35 »
DPD? Bestond die toen al?
Welke wagen bedoel je, Jerry? De NL of de D?

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #8780 Gepost op: 12 November 2015, 19:20:37 »
Ze kwamen met DB wagens aan in diverse steden
De behalters werden niet gelost/overgeladen , maar direct op een vracht auto chassis gezet
De chauffeur kon dan op route  zowel links als rechts lossen
Nadeel was dat er geen laadklep gebruikt kon worden ,en dus altijd met de hand of een heftruck gelost moest worden
Maar de opzet was ook Pakketten dienst en geen zwaar stukgoed
Ik weet niet exact de jaartallen
Maar weet nog wel dat de DPD hier zo begonnen is

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #8781 Gepost op: 12 November 2015, 19:37:18 »
Het hele 'Haus zu Haus' systeem is gebasseerd op het Nederlandse Pa systeem, dat al voor de 2e wereldoorlog werd gebruikt.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8782 Gepost op: 12 November 2015, 22:37:18 »
Citaat
Ze kwamen met DB wagens aan in diverse steden

Aha, dat houdt dus in dat de DB-wagens wel over de grens kwamen. Blijft voor mij de vraag of die van de NS ook in Dld kwamen.
Beide uitvoeringen zijn (althans, op mijn modellen) voorzien van het RIV embleem. Nu zegt dat niet alles, want bijvoorbeeld de Ommi 51 had die ook, maar kwam niet over de grens.

@Sander: dat is inderdaad juist, en als je de lijn doortrekt zou je kunnen stellen dat het hele vervoerssysteem met de welbekende, wereldwijd gebruikte containers berust op die Nederlandse vinding.  ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8783 Gepost op: 13 November 2015, 12:01:44 »
Ik ben toch nog eens in de geschiedenis van de pa-containers gedoken. In het boekje "pa-Behälterverkehr, pa-Behälter und Tragwagen" van Gerd Wolff, uitgegeven door EK-Verlag, is in Hoofdstuk 1 een beknopte beschrijving van die geschiedenis te lezen. Een beknopte samenvatting van die beknopte beschrijving geef ik, vrij naar het bovengenoemde boek, hieronder weer.
Naar aanleiding van de laatste opmerking in de bovenstaande reactie wil ik echter nog even opmerken, dat het met dat minicontainersysteem toch ook een beetje hetzelfde verhaal is als met Johannes Gutenberg en Laurens Jansz Koster - een uitvinding die op twee verschillende plaatsen onafhankelijk van elkaar wordt gedaan.

In Duitsland was het Meierei Bolle die voor het eerst een dergelijk systeem toepaste, met kleine containers voor kokosvet, die van een wagon op een vrachtwagen en vice versa geladen konden worden.

Dit idee werd door de Deutsche Reichsbahn opgepakt. Er werd een systeem ontwikkeld met DR-eigen vrachtwagens, 'Klein-Behälter'en de bijbehorende infrastructuur. De Kleinbehälter hadden een volume van ongeveer 3,5 m3.
Halverwege de dertiger jaren werden daar zgn 'Großbehälter' met een inhoud van plm 20m3, voorzien van takelogen en rolwielen, aan toegevoegd. Hiervan hebben er maar weinig de Tweede Wereldoorlog overleefd.

Na die oorlog -WOII- werd het idee opnieuw opgepakt. Vergelijkbare systemen in het buitenland werden onder de loep genomen:

-Groot-Brittanië: hijsbaar, stapelbaar, niet rolbaar
-Frankrijk: rechtstreeks op straat rijbaar
-Nederland: hijsbaar en rolbaar met een inhoud van 3 tot 6 m3

De jonge DB beproeft met name het nederlandse systeem en ontwikkelt dit door. Er worden Kleinbehälter in twee soorten gebouwd, verdeeld over ongeveer 1000 stuks, bijbehorende voertuigen voor het wegverkeer en draagwagons.

Het hoogtepunt van dit systeem is te plaatsen in de zestiger jaren (van de vorige eeuw), toen er een 25.000 Behälter in diverse soorten en een 5.700 draagwagons in gebruik waren.
Na die tijd loopt het gebruik van het systeem terug en wordt er bewust niet meer in geïnvesteerd. Toch blijkt er na onderzoek nog animo voor te bestaan en vindt er een sanering va het hele systeem plaats. Een bedrag van DM 9,6 miljoen wordt gebruikt om de totaal opgebruikte minicontainers te herstellen en te onderhouden (tot het jaar 2000). Bij beschadiging van de minicontainers worden deze echter afgevoerd.

Eerlijk gezegd weet ik niet of het systeem vandaag de dag nog in gebruik is (noch bij DB, noch bij NS, of hoe de tegenwoordige opvolgers van deze eerbiedwaardige maatschappijen ook maar mogen heten).

Voor de modelspoorder is het naar mijn mening een interessant thema, met veel verschillen in zowel wagons als minicontainers. En ook de wegvoertuigen komen niet te kort, althans, als je er de hand op kunt leggen, even afgezien van de modelletjes van Artitec, die nog steeds wel verkrijgbaar zijn. Voor de DB-versies zul je iets meer moeite moeten doen.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8784 Gepost op: 13 November 2015, 12:06:19 »
Mooie samenvatting en prachtige foto's, Jan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #8785 Gepost op: 13 November 2015, 12:39:07 »
Hallo Jan.

Ik krijg de nieuwsbrief van VGB Verlagsgruppe Bahn GmbH.
Daar kwam ik het volgende tegen. Ik dacht gelijk aan jou.

Kijk eens naar dit adres.

https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/news/Beh%C3%A4lter+Transport_885.html

Gr Sebas.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #8786 Gepost op: 13 November 2015, 12:43:12 »
Reden de wagons met verschillende soorten containers of werd dat zo veel mogelijk gesorteerd? Modelspoorfabrikanten leveren zulke wagens namelijk in de regel met één soort container per wagen.

En ook de wegvoertuigen komen niet te kort, althans, als je er de hand op kunt leggen, even afgezien van de modelletjes van Artitec, die nog steeds wel verkrijgbaar zijn. Voor de DB-versies zul je iets meer moeite moeten doen.

Brekina heeft onlangs weer een 'Von Haus zu Haus'-vrachtwagen met container aangekondigd. Deze wordt waarschijnlijk nog voor de aanstaande Kerst geleverd. De MB-trekker is van Brekina, de oplegger van Artitec.
Brekina 48011. Zie deze link, pagina 6 bovenaan.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8787 Gepost op: 13 November 2015, 13:43:50 »
@Ruud: dank je. De foto's zijn gewoon ergens van internet geplukt, wat dat betreft kan ik dus geen credits opeisen.  ;)

@Sebas: dank voor de tip! Wellicht het aanschaffen waard, vooral omdat voorbeeld aan model wordt gerelateerd. Het boekje van Wolff bevat alleen info mbt het voorbeeld.

@Bas: Zo het al in het boekje staat, ik heb het (nog) niet gevonden.
Ik vermoed dat de MC's (Mini-Container) per soort gesorteerd waren omdat:

-a. er minder gauw meerdere soorten goederen naar één geadresseerde zullen gaan
-b. het beladen van verschillende soorten goederen in verschillende Behälter op één wagon kan leiden tot een ongunstige - en dus ongewenste - gewichtsverdeling op een wagon

Over de Brekina 48011 zal ik de plaatselijke 'Von Haus zu Haus -vrachtwagen'-leverancier op de hoogte stellen, en indien mogelijk een bestelling plaatsen. Ook jij bedankt voor de tip!

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #8788 Gepost op: 13 November 2015, 14:00:07 »
Bijzonder interessante verwijzingen naar de boekuitgave en het nieuwe Brekina-model. Dank!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8789 Gepost op: 13 November 2015, 21:51:31 »
Terwijl ik nog steeds verwoed pogingen doe om mijn nieuwe pc in het gareel te krijgen - het ding blijft maar vragen of ik nu echt niet eindelijk eens een Microsoft-account wil aanmaken, nee dus - neem ik af en toe even wat afstand van het mispunt door even iets te gaan doen wat wèl interessant is.

Bijvoorbeeld: bedenken hoe ik die 60 centimeter in drie delen (jeweetwel, van die fabriek) aan elkaar moet zetten. Het is nogal een lap, dus de verbinding moet wel stevig zijn, maar mag straks niet zichtbaar zijn en ook nog aan te brengen onderdelen, zoals ramen en vensters, niet in de weg zitten.

Of ik pak de studie van de Baureihe 50, die al enkele jaren als een rode draad door mijn hobbybeleving loopt, weer eens op.
Lümmeln was best wel een 50er bolwerk, en een paar varianten die er te vinden waren bevinden zich dan ook al in het (model)bestand.
Nu heeft Roco in de loop der tijd een aantal leuke varianten uitgebracht, maar het blijft nog een hele uitzoekerij of die ook in Lümmeln aan te treffen geweest zouden zijn. Momenteel ben ik aan het uitvissen of, en zo ja, welke, er eventueel een Wannentenderlok in aanmerking zou kunnen komen. Nu is die er ook in soorten en maten geweest: met open Führerhaus of met Norweger; SD, SDS en DSDS-uitvoering; vierkante of ronde Einstromröhre; de gewone voorwarmer of één van de andere varianten, etc, etc. Kortom, je kunt je er eindeloos in verdiepen.
Ietwat speling geeft de mogelijkheid dat het niet per sé noodzakelijk is dat de lok in Lümmeln gestationeerd is geweest, ergens in de omgeving zou wat mij betreft ook mogen, bijvoorbeeld de 50 3083 van Hannover Hgbf: DSDS-ketel, vierkante Einstromröhre, Norweger Führerhaus, Speichenvorlaufradsatz en Wannentender. Het is naar mijn mening goed aanneembaar te maken dat die vanuit Hannover wel naar Lümmeln is geweest.
Dan volgt het uitzoeken tot wanneer de lok in dienst is geweest. Vind ik ergens dat de lok in, laten we zeggen, 1966 is gespot, dan wil ik weten of ze er een paar jaar later nog was, zodat ze binnen het kader van mijn Epochegrenzen valt... die, dat moet ik toegeven, de neiging hebben behoorlijk op te rekken (ik stip dat nu maar vast aan, voor het geval dat ik misschien ooit nog eens de aanwezigheid van een 50.40 in Lümmeln moet verantwoorden).
Zoals ik al zei, een hele uitzoekerij. Heerlijk!

Hieronder trouwens wel een echte Lümmelneraner Lok: