Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 11:31:19
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:10:24
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:06:08
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618728 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8520 Gepost op: 03 October 2015, 10:30:22 »
Die zul je hier in Nederland niet zo heel gauw tegenkomen, in de streken rond Lümmeln eerder.

De bedoeling is die fabriek in half-reliëf neer te zetten, maar hoe precies moet ik nog bekijken. Er zit een vervelend hoekje in de hoek van het vertrek daar (ongeveer 10 bij 10 centimeter).
Nu ja, komt nog wel.

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #8521 Gepost op: 03 October 2015, 14:02:46 »
Alles komt zo te zien goed op z'n pootjes terecht.  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #8522 Gepost op: 03 October 2015, 16:08:09 »
Misschien een idee om het middendeel een verdieping lager te maken
Kan op het dak een stook hok of lift schacht
En een fabrieks naam

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #8523 Gepost op: 03 October 2015, 16:15:26 »
Lümmelner Matratzenfabrik ;)
zo te zien achter het Bw?

Groet,
Michel

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8524 Gepost op: 03 October 2015, 17:13:30 »
Och, dat is elke keer wel een avontuur. Maar linksom of rechtsom moet er wel iets uitkomen wat redelijk naar tevredenheid funktioneert, soms onder het motto: als het niet kan zoals gepland, dan de plannen maar aanpassen zodat het wel kan.

De verkoudheid viert zich nog steeds welig bot, en dat beneemt me letterlijk de adem, zodat ik het maar nalaat me onder het Bw in bochten te wringen waar ik normaal gesproken niet in het minst voor zou terugdeinzen. Bovendien is het een onaangename ervaring om je ineens in een explosieve niesbui te bevinden, met je handen dusdanig bezet dat je met geen mogelijkheid bijtijds je zakdoek aan je broekzak kunt ontfutselen om de taai-vloeibare gevolgen van de eerder genoemde niesbui aan het oog van de wereld te onttrekken.

Enfin. Maar even wachten op betere tijden.

Hierboven liet ik al zien dat er zich een idee aan het vormen is over een industrie-achtig decor achter het Bw, en hoewel nog maar nauwelijks beweerd mag worden dat daaraan een echt concrete lijn aan is gegeven, denk ik toch dat het de kant op moet zoals getoond.
Daarover verder denkend betrapte ik mijzelf erop dat ik overwoog om voor de fabriek, of fabrieken, zelf een naam te verzinnen, in plaats van de bekende van het echte Lümmeln.
Zo'n kunstje is al eens eerder uitgehaald, dus helemaal van jatten vrij is het idee niet, maar men zegt wel eens dat het beter is goed te jatten dan slecht na te maken, of zoiets.
Maar goed, de firma in kwestie was "Mufag" genaamd, zoals je in oudere jaargangen van de Eisenbahn Kurier kunt nalezen. De geestelijk vaders beweerden destijds, dat die naam stond voor "Murks und Fummel Aktien Gesellschaft", wat zoveel wil zeggen als NV Pruts en Frummel. Vrij vertaald.

Wat schetst mijn verbazing toen ik ontdekte dat er wel degelijk een firma bestaat, of bestaan heeft, met die naam?
Blijkt het een fietsenfabriek in Bielefeld geweest te zijn, een soort equivalent van het Groningse Fongers, zeg maar:

Hmmm... van Bielefeld naar Lümmeln is niet zo ver, dus die fabriek kan in mijn werkelijkheid best een beetje verschuiven... Bovendien levert het mooie gelegenheden voor handelsmissies naar Schwarzburg, Dönsdorf, Vierheim en noem maar op op.

Oké, dat is één idee, en omdat eerste ideeën niet altijd ook de beste zijn, moeten we maar eens kijken wat er verder nog te verzinnen valt. En kijk, terwijl ik dit stukje zit te tikken, zijn er al twee reacties: @Jerry: je ziet, ik ben al druk bezig!  ;) @Michel: waar zie jij matrassen achter het Bw?
Wel een goed idee, trouwens. Maar dan geen gewone Matratzen, nee, dan worden het Luftmatratzen. Omdat ik het eens gepresteerd heb zo'n ding op te blazen, als herinnering aan die prestatie, zogezegd. Ga je een weekend kamperen, luchtbed oppompen, knal, opgeblazen, dat bedoel ik met opblazen. En als herinnering aan Wum, waar ik vele genoeglijke zaterdagavonden plezier om gehad heb, en die nog steeds, al jaren, als mascotte naast m'n pc-werkplek staat:

Zelfs het singletje "Ich Wünsch Mir Ne Kleine Mietzekatze" moet ik nog ergens hebben liggen. In dat liedje is sprake van een Luftmatratze:

'Ich wünsch mir ne kleine Mietzekatze
Für mein Wochenendhaus,
Der schenk ich eine Luftmatratze
Und eine Spielzeugmaus'

Mooi. Dat is dus rond. Wum's Luftmatratzen, WULUMA GmbH.

Met dank aan Michel.

« Laatst bewerkt op: 03 October 2015, 17:17:33 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8525 Gepost op: 04 October 2015, 16:11:41 »
Hoewel het momenteel gezondheidskundig gezien in fysiek opzicht nog immer iets minder goed dan anders gaat, heeft de geest daavan niets te lijden. Ik zie mij daarom genoodzaakt lijfelijke inspanningen zoals de verdere installatie van Lümmeln Sbf te voorlopig nog te mijden, enig denkwerk, al dan niet gepaard met fantastische voorstellingen -in letterlijke zin- mbt het fabrieksgebouw van de nog maar kort geleden in het leven geroepen Wum's Luftmatratzen Gesellschaft mit beschränkter Haftung, ook wel WLM GmbH of kortweg WLM genaamd, is daarentegen zeer wel mogelijk.
Over dat hele snelle 'schetsje', met die losse muurdelen tegen de wand, had Jerrytrein nog een opmerking:

Citaat
Misschien een idee om het middendeel een verdieping lager te maken

Een goed idee, waardoor een dergelijk wellicht toch enigszins monotoon geheel een iets gevarieerder aanblik zou kunnen krijgen. Er is echter een drietal redenen waarom ik denk dat niet te gaan doen, namelijk:

1. Ik denk daarvoor muurdelen tekort te komen en
2. Juist zo'n lange 'eentonige' wand doet mij in de verte wat denken aan de Continentalfabriek te Hannover, daarvan zijn er in de literatuur en op internet diverse foto's te vinden, onder andere deze:

Hoewel, als je deze bekijkt, zie je hier wel degelijk een verlaging in het midden:

Zo'n imposante wand met wat sporen er voorlangs heeft wel wat, vind ik. Als je zoekt op de trefwoorden Continental en Hannover vind je er wel meer.
3. Over het hoe en wat ben ik nog niet uitgedacht, maar ik denk zomaar dat het niet bij alleen deze fabriek blijft. Er zal dus nog voldoende gelegenheid zijn om voor wat variatie in hoogte te zorgen, indien gewenst.

Zoals ik al zei, tot veel daadkracht leidt zo'n verkoudheid niet, dus blijft het bij wat denk- en fantaseerwerk. Om van zo'n hele fabriek een half-reliëf-gebouw te maken is in principe niet zo heel moeilijk, maar het is wel handig om goed te kijken wat en waar je de boel in stukken gaat snijden.
Om te beginnen maar eens het hoofdgebouw bekijken. Dat is eigenlijk een simpele rechthoekige doos: vier wanden (twee lange en twee korte), een bodem en een dak. Daarvan wil ik drie wanden, een bodem en een dak maken, waarbij de twee lange wanden en een korte wand samen één gevel gaan vormen. De overgebleven korte wand kan dan in tweeën gesneden worden bij wijze van twee halve zijwanden. Om lengte te creëren is dit, denk ik, de makkelijkste en meest efficiënte oplossing (en nu ik me zo het e.e.a. zit voor te stellen, denk ik dat het hierboven aangehaalde punt 1 niet juist is).

Omdat de wanden op de bodemplaat worden geplaatst, zal die ook versneden moeten worden. Dat moet er dan zo ongeveer zó uit gaan zien:

Links snijplan (rood = snijlijn), rechts resultaat

Het dak wordt een iets ander verhaal. Als het gewoon een plat dak zou zijn geweest, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest, maar er zit zoiets als een nok in het midden, waardoor het zich niet zo simpel in een paar stukken laat snijden en weer in elkaar componeren. Misschien maak ik er wel gewoon een plat dak van, wie weet.

In ieder geval is er van alles aanwezig om daar bovenop wat levendigheid te brengen, in de vorm van ventilatieschachten, schoorstenen en Joost mag weten wat niet al:

Misschien ook wel een idee om de afdeling eindcontrole het dak op te sturen. Eens kijken of er nog wat geschikte dames te vinden zijn.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #8526 Gepost op: 04 October 2015, 17:00:11 »
Je kan de stukken die eraf komen bij verlagen toch weer als zijwand in de opening gebruiken waar t verlaagd is

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8527 Gepost op: 04 October 2015, 17:02:39 »
Ja, precies, dat had ik intussen ook bedacht.  ;)

Citaat van: 44
...hierboven aangehaalde punt 1 niet juist is).
« Laatst bewerkt op: 04 October 2015, 17:04:24 door 44. Reden: En ik maar denken dat het Vierendag is vandaag »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #8528 Gepost op: 04 October 2015, 17:04:39 »
 ;D
wasc iets met zieltjes en gedachten

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8529 Gepost op: 04 October 2015, 17:09:55 »
Ja, maar jij was eerder dan ik.  :D

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #8530 Gepost op: 04 October 2015, 17:17:38 »
Ik ben ook met zoiets bezig. Bij mij was het wel de bedoeling dat er ook een trein naar binnen kan.
Verrassend wat voor imposant pand je uit één bouwdoos kunt krijgen.  :D
Ik heb er voor gekozen het hele dak zelf te maken en rechts komt als afsluiting waarschijnlijk het liftgebouw te staan.

Huub

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8531 Gepost op: 04 October 2015, 17:23:52 »
Hoi Huub,

ik zie het, zo plusminus hetzelfde idee, behalve dan dat er bij mij geen trein naar binnen hoeft. Dank je voor de link, ik denk dat ik daar nog wel een bruikbaar ideetje uit kan halen!  :D
Dat het hele dak zelf gemaakt moet gaan worden, zit er bij mij ook wel dik in.
Maar afgezien daarvan: met één zo'n doos kun je inderdaad heel veel kanten op!

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #8532 Gepost op: 04 October 2015, 20:49:47 »
Hoi Jan,
Het gebouw ziet er groots uit, en met de variationen ala Continental wordt het zeker gaaf. Alleen vraag ik me af of er in jouw tijd al luftmatratze waren ???
Gr Joke
nb Gute Besserung, man würde hier sagen es geht was omme..... habe auch schon ein Halskratzen >:(

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8533 Gepost op: 04 October 2015, 21:23:41 »
Na, dann mal schnell zur Apotheke, bevor es dich auch richtig erwischt!

Daar ook al? Hier heeft m'n vrouw het ook al zwaar te pakken, en er zijn meer... Zal wel aan de Europese éénwording liggen. Hoewel, daar bemoeit Zwitserland zich weer niet mee, toch?

Wat die Luftmatratzen betreft, het liedje van Wum stamt uit 1972, dus toen zal het al wel een redelijk bekend fenomeen geweest zijn, best kans dat er in 1968 ook al wel sprake van was.
Iets over de geschiedenis van de Luftmatratze en de voorlopers ervan (er is zelfs sprake van iets dergelijks in de 16e eeuw) kun je hier lezen.

Maar eigenlijk is het niet eens zo heel erg belangrijk of de Luftmatratze toen al bestond of niet, waar het mij om ging was een (desnoods fantasie) naam voor op de fabriek, zodat ik die erop kan plakken in plaats van het alom verbreide Farben AG.
Michel kwam toen met die matras achter het Bw, en Wum zit hier als mascottepoppetje op z'n rode poef binnen handbereik, tja, en toen was de link al snel gelegd.  :D

Jij ook beterschap!
Groeten,
Jan

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #8534 Gepost op: 04 October 2015, 22:12:33 »
Hm...een halve bandenfabriek. Dat is nog eens een Schwalbe.
https://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Ralf_Bohle&redirect=no
Michaël is op 9 september 2016 overleden.