Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:53:25
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618779 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8550 Gepost op: 07 October 2015, 00:07:48 »
 ???Yep
brood rijst
Maar het word geen brood fabriek
Maar een lucht kussen bedden fabriek  ;D
en een Sbf daalt ook af

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8551 Gepost op: 07 October 2015, 12:46:31 »
Geen dank. Ik vindt het ook een interessante link. Ik ben benieuwd naar jouw boom/bos

Groet,
Ric


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8552 Gepost op: 07 October 2015, 17:47:50 »
Nou, ik streef eerlijk gezegd niet erg naar een bos. Maar zo'n linde als die van Ulrike moet ik maar eens een kertje gaan proberen. Daar kan ik er wel één of twee van kwijt.
Maar vandaag kwam er niet veel van, ik had andere dingen te doen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8553 Gepost op: 07 October 2015, 21:22:49 »
Citaat van: Flipje
Heb ik iets gemist?

Ja, maar dat is niet erg. Je kunt van dit draadje rustig een stuk overslaan zonder de draad kwijt te raken.

Ik schreef al, dat ik vandaag andere dingen te doen had, dingen die niet zozeer met de gang van zaken in Lümmeln te maken hebben, maar dat neemt niet weg dat soms de gedachten wel eens de gelegenheid hebben te verwijlen bij aan Lümmeln verwante zaken.
Met name de volgende kwestie was daarbij onderwerp van denken:

Citaat van: 44
...en het zal nog een lastig karweitje worden om de railverbinding hoofdbaan - Sbf voorelkaar te krijgen, maar dat is van later zorg.

Nu is het natuurlijk zo, dat in het kader van de constructie van Lümmeln SBF, het niet nodig is dat de bewuste railverbinding nu al tot stand gebracht wordt, maar desondanks is het wel goed om te overdenken hoe die verbinding gemaakt kan worden als het zover is. Als namelijk dan blijkt dat het onmogelijk is, dan is ook de verdere constructie zinloos en overbodig. Toch maar even verder denken dus.
Oorzaak nummer één is het nagenoeg fatale ruimtegebrek in de catacomben; daarbij vormt mijn slanke heuppartij geen enkel probleem, maar mijn diepe borstkas, brede schouders en bij de minste of geringste beweging opbollende spierbundels belemmeren vrijwel elke fijnmotorische bezigheid bij het aanéénschuiven van de rails van beide toegangssporen.
Dat in overweging nemende heb ik zelfs nog gespeeld met de gedachte mijn kleinzoontje van drie, of nou ja, met een dag of wat wordt ie vier, te trainen in het koppelen van rails middels raillasjes en hem met de belofte van een kruiwagen snoep over te halen het karweitje voor me op te lossen.
Kinderarbeid? Ach, je moet wat voor je hobby overhebben, en een potje bakkeleien met de Raad voor Kinderbescherming is nou ook niet het meeste.
Maar nee, al was het ergste alleen maar een bult op z'n koppie wat hij eraan over zou houden, ik wil 't niet op m'n geweten hebben.

Kortom, ik heb in gedachten eens geïnventariseerd welke mogelijkheden me eventueel nog ten dienste kunnen staan.
De beschikbare ruimte is zo ongeveer deze:



Tussen het schot links en de kant van de Sbf-bak rechts zit ongeveer 35 cm ruimte, tussen 'plafond' en rail is ongeveer 7 cm.

Om te beginnen kan ik eventueel een dwarsverbinding (tijdelijk) weghalen:



Dat levert in elk geval iets meer manoeuvreerruimte op. Misschien dat dat al een heleboel kan helpen.

Toen bedacht ik, dat de zaak zich misschien ook van een andere kant laat benaderen. Daarvoor zou de sub-schol, waarop een deel van de tankinstallatie voor dieselloks gepland is, tijdelijk verwijderd kunnen worden:



Van onderaf ziet dat er zo uit:



Ik denk dat daar wel mogelijkheden liggen. Zodra ik in de gelegenheid ben, zal ik eens de proef op de som nemen en proberen op de bewuste plek twee stukken rail aan elkaar te koppelen.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2015, 21:24:28 door 44 »

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8554 Gepost op: 07 October 2015, 22:08:29 »
Ik denk dat het het beste is dat je je rails plaatst wanneer de hele boel zich niet onder de catacomben bevindt. Aftekenen waar de rails uitkomen en zo verder gaan lijkt me een pak handiger. ;)

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8555 Gepost op: 07 October 2015, 22:17:40 »
Ja, maar de hele boel bevindt zich nu eenmaal in de catacomben.

De allerlaatste mogelijkheid heb ik tot nu toe nog niet genoemd: het lichten van de twee Bw-schollen. Dan kan ik er vanuit m'n leunstoel bij.
Maar het lichten van die twee schollen is een operatie vergeleken waarbij het opruimen van die paar kraantjes in A.a.d.R. niet meer dan wat knoeien in de zandbak is.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8556 Gepost op: 07 October 2015, 22:27:25 »
Jan,

En flex rails ?

Ben benieuwd wat voor creatieve oplossing bedenkt   ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8557 Gepost op: 07 October 2015, 23:40:53 »
Bingo!

Bingo? Ja, bingo! Ik ben dit draadje vanaf het begin nu aan het doorlezen. Een frustratie mijnerzijds was dat ik, ondanks hints die ik her en der zag, het plaatsje Lümmeln niet thuis kon brengen. Maar na ruim 200 pagina's zag ik de beslissende hint. Een foto ("uit het echte plaatsje Lümmeln") waarvan in mijn achterhoofd alarmbellen gingen rinkelen... Dìt herken ik ergens van... Dat moet ..... zijn! Google, google, jahoor.

Ouders gemaild en jawel, ik heb het bewijs dat ik in 1986 in Lümmeln ben geweest!
 


Ik ben degene links op de foto.

Reinout

« Laatst bewerkt op: 08 October 2015, 13:28:01 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8558 Gepost op: 08 October 2015, 12:24:20 »
Bizar is dat Google "Lümmeln" ook niet vindt  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8559 Gepost op: 08 October 2015, 13:27:03 »
Ik vernam via/via dat mijn gok niet volledig correct is. Er zit dus nog een staartje aan en misschien wel een addertje (met staartje) onder het gras. En misschien staart de oplossing des raadsels mij wel in het gezicht als ik een paar pagina's verder lees in het archief :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8560 Gepost op: 08 October 2015, 22:42:27 »
Hmmm... grappig om te zien dat er zoveel te speculeren valt in m'n draadje, dat was niet de bedoeling, maar ik vind 't wel leuk.

Wat Lümmeln betreft, dat is natuurlijk niet een echt bestaande plaatsnaam, daarom zul je het via Google ook niet kunnen vinden. Of het zou al een verwijzing naar BNLS moeten opleveren, maar dat deed het toen ik het probeerde in elk geval niet. Wel verwijzingen naar het Duitse werkwoord "sich lümmeln", wat zo ongeveer zoveel betekent als: "onbehouwen zitten of staan, hangen", ook wel in positievere zin.
Overigens heeft de door mij bedachte naam Lümmeln weer niets te maken met het werkwoord, noch het Duitse sich lümmeln, noch het Nederlandse lummelen, maar is op een andere manier ontstaan.

Maar goed, Lümmeln is wèl geïnspireerd op een echt bestaande plaats, en die is, voor zover ik weet, ooit door één lezer -charp om precies te zijn- geïdentificeerd, zoals hij destijds per peebee aan ondergetekende liet weten.
Het lijkt me daarom wel leuk om dat verder in het luchtledige te laten hangen, zodat (eventuele) anderen ook nog plezier aan het "ontraadselen" kunnen beleven. Mocht er iemand zijn die denkt het te weten, dan graag per peebee checken, dan blijft het voor een ander ook leuk.
Eén ding nog: de foto's van Reinout zijn niet gemaakt in het "echte" Lümmeln. Ook daarover correspondentie graag uitsluitend via peebee.

@Arthur: jazeker, flex. Dat geeft tenminste wat meer bewegingsvrijheid dan standaardrail. Op mijn baan ligt nog geen centimeter standaardrail, even afgezien van de wissels, en ook die zijn zodanig bewerkt dat ze "verbogen" konden worden. Behalve dan (straks) in het schaduwstation, daar liggen ze wel standaard zoals af fabriek.
Ik moet wel 'bekennen' dat ik wat standaardrail (vooral bochten) heb gebruikt om bepaalde wisselstraten en bochten te kunnen plannen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8561 Gepost op: 08 October 2015, 22:49:37 »
Hoi Jan,
hoe bewerk jij wissels zodat ze verbogen kunnen worden. Is me net even opgevallen.
gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8562 Gepost op: 08 October 2015, 23:08:12 »
Hoi Joke,

euhm...(ähm...) aan de onderkant de verbindingen tussen de bielsen weghalen, alleen die onder de rail die in de binnenbocht komt te liggen blijven staan. Dan kun je de wissel wat verbuigen, maar dat blijft binnen zekere grenzen, omdat anders het puntstuk gaat dwarsliggen of de tongen (stelbiels) komen klem te zitten. Maar je kunt ze dan wel in een mooie flauwe bocht krijgen.
Stond ook ooit in een nummer van Eisenbahn Kurier beschreven, en ook wel ergens in dit draadje, denk ik.
Reinout is net bezig om het helemaal door te lezen, misschien kan hij even een seintje geven als hij het tegenkomt.  ;D

Groeten,
Jan

PS zodra ik tijd heb, zal ik wel even zoeken, maar geef me een poosje, ja?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8563 Gepost op: 09 October 2015, 07:45:37 »
Wat Lümmeln betreft, dat is natuurlijk niet een echt bestaande plaatsnaam, daarom zul je het via Google ook niet kunnen vinden. Of het zou al een verwijzing naar BNLS moeten opleveren, maar dat deed het toen ik het probeerde in elk geval niet.

Mooie zoekopdracht. Dat heb ik zojuist ook eens met Dönsdorf geprobeerd en deed een verrassende ontdekking.
Helemaal bovenaan... :o

Groet,
Bas,
die Lümmeln 1:1 ook bezocht heeft.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8564 Gepost op: 09 October 2015, 22:13:35 »
Ik vind het tegenwoordig maar een trieste bedoening daar, in Lümmeln 1 : 1...

@Joke: gevonden! vanaf hier is wel het e.e.a. te lezen, met hier en daar een foto om het aanschouwelijk te maken.



Ook het artikel in de Eisenbahn Kurier heb ik toen (maar dan even verder lezen) genoemd, als ik mezelf moet geloven was dat het mei-nummer van 1991: