Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3643076 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7530 Gepost op: 28 June 2015, 21:42:55 »
Ik vind dan de optie met het korte spoor (de foto met het stootblok) mooier.
Effectief heb je dan een even lang uithaalspoor, aangenomen dat je niet over de draaischijf gaat uithalen, maar ziet er een stuk rustiger uit.
Ik vind vier aansluitsporen voor een klein Bw als je hebt ook wat buiten proportie. Mijn mening uiteraard.  :)

Huub

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7531 Gepost op: 28 June 2015, 22:09:27 »
Hoi Jan,

Die optie als een extra aansluiting op de draaischijf vind ik wat druk aan doen voor een klein BW. Ik ben het hierbij eens met Hubertus.
Daarnaast oogt het dan gewoon als nog een aansluitspoor, zonder duidelijk doel.

Als apart spoor (korte versie of lange versie) is het duidelijk dat dit spoor een eigen doel heeft. Hierbij vind ik de lange versie (met de twee lange sporen die allebei iets zijn gebogen) het mooist. Vloeiend sporenverloop dat mooi oogt. Door de langere lengte meer mogelijkheden.


Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7532 Gepost op: 28 June 2015, 22:26:42 »
Je optie in bericht 7524 vind ik de beste tot nog toe. Inderdaad voorzien van zo'n leuk muurtje om ongelukken bij het doorschieten te voorkomen. Succes met je puzzel  ;)
groet,

Ivo vS

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7533 Gepost op: 28 June 2015, 23:01:06 »
Ik vind de aansluiting op de schijf ook iets te.. Zou ook voor de twee sporen met lichte knik gaan.. Met het betonnen muurtje bij de schijf
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7534 Gepost op: 29 June 2015, 08:48:21 »
Sporen met betonnen muurtje. Je draaischijf heeft het al druk genoeg. Ook je olie komt via de draaischijf.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7535 Gepost op: 29 June 2015, 09:56:00 »
Hallo Jan, ik zou gaan voor het korte spoortje van je eerste foto. Zoals ik je verhalen volg ga je het spoor gebruiken om wagens van en naar je wagenwerkplaats te brengen. Gezien de afmeting passen daar maar twee in en dus is er geen noodzaak voor een langer uithaalspoor. Ook breng je misschien wat rust in dit gedeelte van je baan, het oogt wel erg vol.

Groet, Gert-Jan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7536 Gepost op: 29 June 2015, 10:33:47 »
Eens met Gerard.

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7537 Gepost op: 29 June 2015, 11:35:18 »
niet op de schijf
Maar kan je de loods daar niet plaatsen,en je uithaalspoor waar de loods staat
Komt er ook wat meer ruimte voor je goederen en aan levering van wielen ed

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7538 Gepost op: 29 June 2015, 16:50:57 »
Tjonge, wat een reacties!  :D

Omdat ik me zo allejezus makkelijk om laat lullen best wel open sta voor goede argumenten en bovendien de logica redelijk hoog in het vaandel heb staan, heb ik besloten dat het bewuste uithaalspoor niet wordt aangesloten op de draaischijf. Dat daarbij ook het plannetje voor die fijne beschermmuur in het water valt is dan niet anders. En ach, laten we wel wezen, de val van dàt muurtje zal toch echt niet zo'n impact hebben als de val van die andere.
Allen hartelijk bedankt voor het meedenken!



Mooi, nu dat probleem ook weer is opgelost, kan ik m'n aandacht weer gaan richten op de rest van de nog te plaatsen sporen. Daar bij de Dieseltankstelle is dat bepaald geen sinecure, want op korte afstand moeten daar twee segment/modulescheidingen genomen worden, en dat kost tijd.
Maar goed, hier en daar, als er wat tijd is, een klein beetje doen en dan heb je al gauw alles bij alles toch een beetje resultaat:


JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7539 Gepost op: 29 June 2015, 21:25:21 »
Dat daarbij ook het plannetje voor die fijne beschermmuur in het water valt is dan niet anders. En ach, laten we wel wezen, de val van dàt muurtje zal toch echt niet zo'n impact hebben als de val van die andere.
:;D ;D



Johan
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 21:27:03 door JCV »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7540 Gepost op: 29 June 2015, 22:20:46 »
Zeau, nog één spoortje, dat voorste bij de Dieseltankstelle, en dan zit het erop. Gelukkig wordt er redelijk weer verwacht, waardoor de omstandigheden gunstig genoeg zijn om, gewapend met soldeerbout en schroevedraaier, in de catacomben onder de baan te kruipen.
Uithaalspoor en BM-spoor zijn dus ook gereed.





Het uithaalspoor is lang genoeg om ruimte te bieden aan een Kleinlok LGII met een drietal wagons. In de Wagenwerkstatt kan er aan drie à vier stuks Kds 54/56 of, mits ze niet al te lang zijn, andere wagons tegelijkertijd gewerkt worden.



Mijn streven is een zo vloeiend mogelijk spoorverloop te verkrijgen, en als er een recht stuk spoor ligt, moet dat ook recht zijn. Behalve in die gevallen waar dat juist niet moet.


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7541 Gepost op: 29 June 2015, 22:27:38 »
"Redelijk weer"?
Ik zet alvast de zonnebril op voor de komende dagen.  8)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7542 Gepost op: 29 June 2015, 22:32:08 »
Hoi Hijlco,

Ik kan natuurlijk niet voor Jan spreken, maar als ik met mijn mechanische heup onder de baan lig is het met deze temperaturen toch wat soepeler.

Helaas lig ik er nu niet onder omdat de tuin verbouwt gaat worden en (mijn) zolderkamer ook aan een interne verhuizing onderhevig is.

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 09:09:10 door tuurtje »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7543 Gepost op: 30 June 2015, 21:17:37 »
@Hijlco: ja, best wel.
@Arthur: hm, bij mij nog niks articifieels, op een mondjevol vullingen na. Oja, en lenzen, af en toe aangevuld met een leesbril.
Maar dat soepele bij beter weer herken ik wel.

Alle bovengrondse sporen liggen nu, met het laatste spoortje (bij de dieselpomperij) is deze fase vandaag afgerond.
Evengoed nog wel wat werk, zo'n spoortje. Zoals ik al zei, het ligt op drie verschillende segmenten, want dat zijn het: gewoon segmenten, want modules zouden in willekeurige volgorde koppelbaar moeten zijn, en segmenten niet. Mijn baan zo gebouwd dat deze, indien nodig, in die segmenten uit elkaar gehaald kan worden en elders weer opgebouwd. Maar het is niet de bedoeling dat om de haverklap te doen, alleen in geval van verhuizing. Eintsje beslút kinne je nea witte wat er op ien ôf komt, no?

Maar goed, best nog een pens vol werk, zo'n spoortje. Er is gebruik gemaakt van flexrail (Roco-line zonder bedding). Roco heeft heel handige eindstukjes te koop, die je op je ingekorte flex kunt schuiven zodat je meteen plek hebt voor je raillassen.
Maar dat werkt alleen als de flex haaks is afgekort, en je raadt het al, natuurlijk niet, hier niet. Bovendien heb ik die dingen niet liggen.
Dus moet er plek gemaakt worden voor de raillassen:



Pastic weghalen en toch zoveel mogelijk van het kleinijzer laten staan.



Even passen:



Dan draadjes aan het stukje rail solderen (ik vertrouw niet op de raillassen alleen), en z'n plekje opzoeken:



Bepalen waar de gaatjes moeten komen en vervolgens gaatjes boren:



Dan draadjes door de gaten naar beneden voeren, railtje op z'n plek zetten en kijken of alles een beetje fatsoenlijk op maat is:



Hm. Kon minder.
Dan is het aansluitende stuk rail aan de beurt, dus dezelfde procedure nog een keer, en dan op naar de volgende scheiding.
Die ziet er, na dus nog een keer dezelfde werkzaamheden als hierboven beschreven, zo uit:



Dat is dat. De volgende fase bestaat uit het aansluiten en ordenen van draadjes ondergronds. Daarvan, van die draadjes bedoel ik, heb ik al eens een foto laten zien.
Mààr, misschien, heel misschien, ga ik eerst hier nog even wat mee spelen:



Dan nog even een PS voor Jerry(trein): de suggestie om dat wagenwerkplaatsgebouw aan de andere kant te zetten is best een goede. Heel in het begin heb ik dat ook overwogen, maar toch niet gedaan, omdat je dan twee vrij dominante bouwsels (lokloods en Wagenwerkstatt) aan één kant hebt staan, met aan de andere kant wat wissels en kleine gebouwtjes. De manier waarop het nu verdeeld is, bevalt me beter.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 21:19:21 door 44 »

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7544 Gepost op: 30 June 2015, 21:30:41 »
Zijn dat van die kleine magneetjes om Kadee's mee te kunnen ontkoppelen? Interessant, waar heb je die gevonden?

Hans