Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 16:02:49
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 16:01:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646737 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6645 Gepost op: 18 March 2015, 16:19:52 »
Weet je dat ik nog nooooooit stil heb gestaan bij smerige dakgoten op de modelbaan?
Maar wel mooi uitgewerkt. Heb dezelfde bouwpakketten, maar eens kijken wat ik er ooit van brouw.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6646 Gepost op: 18 March 2015, 21:01:33 »
Citaat van: Sander Fondse
...catalogusnummer 96 4086. Het was een speciale uitgave...

Dat het een speciale uitgave was, wordt ook vermeld in Modellbau-Wiki.
Verder is er maar weinig over het model te vinden in het internet, wel zie je de lok hier en daar aangeboden worden op ib en zo, vaak, als er al van een verpakking gerept wordt, iets geïmproviseerds, met met de hand opgeschreven artikelnummer en zo. Heeft de lok oorspronkelijk deel uitgemaakt van een set of zo?

Citaat van: VFR
Weet je dat ik nog nooooooit stil heb gestaan bij smerige dakgoten op de modelbaan?

Zo zie je maar waar een forum goed voor is.  :D

In model kan het ook niet zoveel kwaad, tenzij je de werkelijkheid echt tot in detail wil nabootsen en het laat modelregenen. Dan is het raadzaam je Preisertjes een ladder ter hand te stellen.  ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6647 Gepost op: 18 March 2015, 22:25:25 »
Soort 'lambrizering' gesuggereerd, je ziet er niet veel meer van als je van buiten naar binnen kijkt, maar het oogt beter dan het plastic van de bouwdoos zelf:

Dat wat het interieur betreft, misschien later nog wat groenige of grijze vormen die machine-achtige dingen moeten voorstellen. En natuurlijk de zichtbare wand van het kantoor-annex-kantine nog wat opleuken.
Misschien dat ze een prikklok wel op prijs stellen  ;D

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6648 Gepost op: 19 March 2015, 13:38:26 »
Heeft de lok oorspronkelijk deel uitgemaakt van een set of zo?

Nee, de loc werd in 1996 uitgebracht als exclusief model. Flm heeft jarenlang de gewoonte gehad nummer- en uitvoeringsvarianten uit te brengen als eenmalige, exclusieve modellen. Die zijn dan ook niet zo dik gezaaid.
Op de site van Mart Brouwers kun je in de database zien welke modellen er steeds als exclusieve modellen zijn uitgebracht.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6649 Gepost op: 19 March 2015, 21:09:26 »
Ha Ruud!

Ja, dat wist ik, soms zitten er wel leuke varianten tussen. Maar ik vroeg me af of de 86 534 uit een set stamde omdat ik het idee had dat de meeste aangeboden exemplaren zonder of met een geïmproviseerde (O)VP worden aangeboden. Zoals bijvoorbeeld dit exemplaar (ebay)...

... waar het artikelnummer zo te zien met de hand op de doos is geschreven. Ik kan me voorstellen dat een lok (zoals bijvoorbeeld eentje uit een zgn 'Jahresset' op die manier wordt aangeboden.

Overigens, ik heb even op de door jou genoemde site gekeken, maar blijkbaar moet je je daar registreren om de inhoud te kunnen zien.  ::)

"Fräulein Claudia, notieren Sie bitte: Lok 86 534 kann vorläufig im Bestand aufgenommen werden. Bemerkung: Scheibenvorlaufradsatz ersetzen durch selbiges mit Speichenräder, Ordnungsnummer korrigieren und, wenn notwendig, Ersatzpfeife montieren."
« Laatst bewerkt op: 19 March 2015, 21:16:00 door 44 »

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #6650 Gepost op: 19 March 2015, 21:46:55 »
Is de administratie tegenwoordig dakloos?
groet,

Ivo vS

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6651 Gepost op: 19 March 2015, 21:56:58 »
'Ordnungsnummer korrigieren? Entschuldigung, Chef, maar dat mag helemaal niet. Als ik dat zou doen, wordt de administratie een janboel.'
'Janboel, hè? hmmm...'

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6652 Gepost op: 19 March 2015, 22:12:51 »
@Ivo: nee hoor. Claudia werkt aan haar meeneem-bureau op haar opklaptypemachine.
@Bas: nee, je hebt het mis. Het is nu een janboel, door die correctie wordt dat weer rechtgetrokken.  ;)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #6653 Gepost op: 20 March 2015, 09:08:44 »
Volgens mij heeft Bas gelijk het wordt een Jan boel  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6654 Gepost op: 20 March 2015, 11:43:05 »
 ??? Tis wel een boel van jan   ;D

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6655 Gepost op: 20 March 2015, 11:54:50 »
Vreemd eigenlijk dat dit exemplaar van de Br 86 voorzien is van Scheibenvorlaufräder en Scheibennachlaufräder. Had altijd begrepen dat Scheibenräder typisch zijn voor Übergangskriegslokomotive en echte Kriegslokomotive, bedoeld als vereenvoudiging ter verkrijging van een snellere en goedkopere productie. Maar aan het Führerhaus van jouw exemplaar te zien betreft het hier geen Ük lok.

Mijn eigen Br 86 van Fleischmann ( cat.nr. 408671) heeft wel het Ük Führerhaus maar weer geen Scheibenräder. Een beetje googlen leert dat er nog veel meer varianten hebben rondgereden. Scheibenräder voor en Speichenräder achter en vice versa. Ik neem aan dat dit te maken heeft met wat er toevallig op voorraad was bij gelegenheid van de Ausbesserung.

Wat zijn eigenlijk jouw beweegredenen om je voorloopas te voorzien van Speichenräder ? Waarom vervolgens ook niet de naloopas hiervan voorzien ? Zelf vind ik Scheibenräder niet mooi, maar dat zal voor jou geen reden zijn om tot vervanging over te gaan.

Peter
« Laatst bewerkt op: 20 March 2015, 11:57:37 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6656 Gepost op: 20 March 2015, 21:42:01 »
Het hangt er van af wat je met dit exemplaar bedoelt, de lok zoals die nu is, dus als 86 534 zoals door Fleischmann geleverd, bezit zowel op de voorloop- als de naloopas Vollscheibenräder.
Mijn opzet is de lok om te nummeren tot eentje die in Lümmeln gestationeerd is geweest, en de lok die ik daarvoor had uitgekozen had op enig moment vóór spaak- en achter schijfwielen. Nu heb ik nog enig studiewerk verricht, en het blijkt dat die configuratie in de loop der jaren nog wel eens veranderde. Een opsomming, het betreft telkens één en dezelfde lok:

aug 1956 voor spaak, achter schijf
opnamedatum onbekend, maar kleurenfoto, lok zonder computernummer, dus ws (tweede helft) jaren zestig: voor spaak, achter spaak
voorjaar/zomer 1966: voor spaak(?), achter spaak

jul 1970: voor spaak, achter schijf
apr 1972 voor spaak, achter niet zichtbaar

Nu speelt Lümmeln "officieel" in 1968, met een uitloop naar iets vroeger, laten we zeggen max 1965. De bijpassende configuratie kan dus spaak/schijf zijn, maar evengoed spaak/spaak. Hangt er denk ik van af wanneer de lok weer voor een 'beurt' naar het AW is geweest.
Eén van de aspecten die bij zo'n 'beurt' aan bod komen, is inspectie van de wielbanden. Zijn de deze "uit het profiel" gesleten, kunnen ze worden afgedraaid om weer het juiste profiel te bekomen. Zijn ze te ver afgesleten, dan worden de wielbanden vervangen. Dat zo'n karweitje een zekere tijd beslaat, lijkt me evident. Om een lok zo snel mogelijk weer in de dienst te kunnen opnemen, werden daarom de te behandelen assen wel vervangen door reeds klaarliggende, behandelde assen. Op die manier kan gemakkelijk gewisseld worden van spaak naar schijf.
In het licht van de uiterlijke kenmerken van een Kriegslok of een ÜK-lok kun je dus stellen dat schijfwielen wel tot die kenmerken gerekend kunnen worden, maar zoals uit het hiervoorgaande blijkt hoeft dat niet per se lokgebonden te zijn. Een machinistenhuis zonder voorste zijramen bijvoorbeeld zul je, wat dat betreft, veel minder gauw op een niet-ÜK- of Kriegslok aantreffen.

Dat de meeste mensen meer gecharmeerd zijn van spaakwielen dan van schijfwielen is me bekend, en heel eerlijk gezegd is dat ook mijn smaak. Maar ik ben nogal tegendraads ingesteld, en ga daarom nog wel eens tegen de algemeen heersende (en zelfs mijn eigen) smaak in. Dat schijnt goed te zijn voor mijn gevoel van eigenwaarde en zo.  ;D 8)

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #6657 Gepost op: 20 March 2015, 22:57:19 »
't Leuke van heel dit topic is dat je het wel lekker boeiend kan houden.  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6658 Gepost op: 21 March 2015, 21:08:25 »
Hmja, maar 't is dan ook boeiende materie, vind ik, al ben ik me ervan bewust dat lang niet iedereen dat met me eens is ;) ;D

Ik moet trouwens wat m'n voorgaande verhaaltje betreft wel even ietsje relativeren. Dat een BR 86 redelijk makkelijk wisselde van spaak- naar schijfwielen is wel een feit, maar toch  moet men zich bedenken dat in principe tijdens de montage dezelfde assen weer bij dezelfde lok terechtkwamen. In principe dus, maar niet altijd.

Datzelfde zien we overigens ook terug in veel andere dingen, minder in het oog springend is bijvoorbeeld dat een andere voedings- of luchtpomp werd gemonteerd dan de oorspronkelijke. Meer opvallend is, dat soms een vijftiger van tender wisselde, van standaardtender naar Kabinentender bijvoorbeeld.

"Zooooo... mooie tender zeg!"
"Ja hè?"
"Ruilen?"

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6659 Gepost op: 21 March 2015, 23:40:53 »
Ik heb 2 FL 50 ers
beiden met cab tender
wil ze om zetten naar DRG
Maar reden die ook al met cab tender
en zo ja ,kan er dan bij 1 een tender van een zeg 03 achter,of is dat een geheel ander (type) tender als gebruikelijk