Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640293 keer)

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5490 Gepost op: 23 September 2014, 21:49:35 »
Hoi  hoi!
Ja, je kunt ze verplaatsen, met een paar man en de "wandeltechniek". Maar als ze ver moeten doen we dat bijvoorbeeld met een vorkheftruck.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5491 Gepost op: 23 September 2014, 21:51:16 »
Kijk eens op de volgende link: http://www.zeno.org/Roell-1912/A/Hebevorrichtungen

De frames zijn te verplaatsen, maar hoe precies is niet duidelijk behalve bij de tekening van de grote installatie, waar je duidelijk rails ziet liggen.
Die dwarsbalk waar de loc of wagon op staat is ook behoorlijk aan het gewicht (800 kilo voor 30 ton hefgewicht)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5492 Gepost op: 23 September 2014, 22:05:47 »
Dank voor de reacties!  :D
Dus... wandelen gelijk Sisyphus... met als troost dat er aan die wandelingen wel een eind komt. Als het goed is.

Zo'n dwarsbalk 800 kilo? Dan zou het ding uit zowat een kubieke meter staal moeten bestaan. Dat lijkt me toch haast niet....

Maar, op het plaatje (van die hele mooie nuttige informatieve site -  dank daarvoor!)...



.. staat wel zoiets vermeld. Of is dat het gewicht van die hele installatie, dus inclusief de bokken? Of de helft daarvan, dus 2 bokken + draagbalk?

Zo te zien zitten er trouwens wieltjes aan die dingen.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5493 Gepost op: 23 September 2014, 22:38:55 »
denk per bok draagvermogen en totaal gewicht
massief staal is niet meer te verplaatsen
en na een week met lok moet je ze dan  denk ik uitgraven
kijgt die kof nog even een service beurt  ;D
denk voor december ;)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5494 Gepost op: 23 September 2014, 23:02:11 »
ehm...dichtheid van staal komt neer op 7800kgm-3
800kg komt dan meer in de buurt van 1/10 deel. ;)
Dus ook 1/10 deel van 1m3
groet,

Ivo vS

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5495 Gepost op: 23 September 2014, 23:34:10 »
Je trekt de hefbok vanuit "de spoorkant" naar je toe. Op enig moment komt e.a. dan van de plaat af en komt op de wieltjes te staan. daarna kan je e.a verrollen.

Het is geen feest en je moet het niet uit je kluiven laten stuiteren, maar het is "doenbaar"

Been there, done that, got the bruises  :-\

Ik gok voorzichtig dat die 800 kilo het gewicht is van een complete hefbok (2x spindel + 1x hefbalk)

PS je haalt dus wel eerst de hefbalk er tussenuit maar die kan je op een karretje laten zakken

PPS leuk dat jij je d'r druk om maakt als directeur van het spoorbedrijf, maar de mannen in het depot delen je zorgen niet hoor. Bij de koffie vragen die gewoon even aan de kraanmachinist of die de bokken "even" op hun nieuwe plaats wil neer zetten. Dan weet jij als directeur ook gelijk waarom die dingen nooit op de in jou ogen handigste plaats staan maar altijd op een iets onhandigere plaats, maar ..... WEL binnen bereik van de kraan  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 September 2014, 23:40:14 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5496 Gepost op: 24 September 2014, 09:19:51 »
@Jerry: na een week uitgraven.... Haha! Maar daar zeg je wel iets, die dingen zullen op een stevige ondergrond moeten staan.

Citaat
kijgt die kof nog even een service beurt  ;D
denk voor december ;)

Nee, dat is m'n BRAWA-Köf, hier zie je de december-Köf:



@Ivo: natuurlijk, je hebt gelijk. Domme rekenfout.  :-[

@Paul: lijkt me wel zo handig, eerst die dwarsbalk er tussenuit. Wordt de boel ook iets handelbaarder van.
En even de kraanmachinist vragen kan natuurlijk ook, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Moet die kraan er natuurlijk wel bij kunnen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5497 Gepost op: 24 September 2014, 11:54:07 »
Hoe weet ie dat ik met lees? ;D ;D

Erwin
Als je dit draadje op het forum niet volgt, ben geen lid van het forum. ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5498 Gepost op: 24 September 2014, 14:31:53 »
Och kom, zo erg is het niet! Er zijn zat andere draadjes te vinden. Ga maar eens op zoek naar Schwarzburg-Neuffen, om maar wat te noemen.  :D

Wartezeichen is ook gearriveerd, en meteen even de andere exemplaren opgezocht. De diverse onderdelen bleken minder verspreid te zijn dan gevreesd:



Bij het bestelde exemplaar blijken Anstrahlleuchte, mast en het frame voor het W-bord één geheel te vormen. Die rechtsonder op de foto heeft mast en frame gescheiden, dat was iets makkelijker geweest om 'm op een Hauptsperrsignal te monteren. Enfin, we zullen er wel weer wat van bakken.
Ik had zo ongeveer berekend, even afgezien van de Hs/W-combi aan de Bw-uitrit, een stuk of drie Wartezeichen nodig te hebben, en die zijn voorradig nu. Fijn om te weten. Die dingen op de baan plaatsen zal nog wel even duren, het gevaar dat ze door ondoordachte bewegingen (bijvoorbeeld tijdens het leggen van rails of later het aanbrengen van ballast) weggemaaid worden, is zeer reëel.

Tevens binnen: de twee vijftiger loopasjes. De 50 2840 met schijfwielen op de voorloopas...



...kan nu geen 50 2840 meer heten:



Het stoplicht springt hier niet van rood op groen
Toch is in LĂ¼mmeln altijd wat te doen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5499 Gepost op: 24 September 2014, 17:02:14 »
Je blijft bezig Jan,das een goeie zaak  ;D
Trouwens mocht je het leuk vinden,dan wil ik als ik eerdaags weer is bij de SSN binneval(waarschijnlijk met t open stoom weekend) wel wat foto's maken en degelijk info verzamelen over de bokken die hun daar hebben staan,je zegt t maar hoor  (y)
Owjah veel suc6 met t opbouwen van W zeichen ,pijn in je fikken dinges,die veuls te klein zijn,bouwpakketjes  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5500 Gepost op: 24 September 2014, 17:13:35 »
Och ja, soms heb ik er wat meer tijd voor dan andere keren. Vandaag wat drukte met andere dingen, wat nog wel door zal werken, in elk geval naar morgen.

Mezelf wel even de tijd gegund om de nieuwe speeltjes wat nader te bekijken. Bijvoorbeeld die DKW-lantaarn, en bijbehorende aandrijvingen:



En een beetje verkennen hoe die combinatie Wartezeichen/Hauptsperrsignal moet worden aangepakt. Da's nog geen sinecure...
Een paar ledjes aansluiten en bevestigen is nog tot daaraantoe, er zit koperlakdraad genoeg bij, maar de leiding voor de Anstrahlleuchte is een heel ander probleem. Weliswaar is dat ding functieloos, maar de (nagebootste) kabel loopt achter langs de mast, en aan de voet daarvan mondt deze uit in een soort potje. Als dat Wartezeichen boven op het Hs komt, zal ik dus het één en ander moeten omzetten. Nou ja, het is nog geen winter....



PS:

Citaat
...foto's maken en degelijk info verzamelen over de bokken die hun daar hebben staan

Dat is nooit weg, Floris! Info heb je nooit genoeg.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2014, 17:15:11 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5501 Gepost op: 24 September 2014, 19:53:39 »
Nog een leuk klusje: uitvissen hoe dat met die Riegel, Zwischenriegel und Endriegel nu precies zit en waar ze moeten komen. En waar beslist niet, natuurlijk.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5502 Gepost op: 25 September 2014, 12:24:01 »
Volkomen oninteressant, die wisselgrendels. Alleen maar nog meer werk en uitzoekerij.

Nee, dan liever een 45er, die met een warmgelopen lager het Bw binnenkomt. Er stapt meteen een tweetal sleutelaars, ruim voorzien van de nodige smeermiddelen, op af.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5503 Gepost op: 25 September 2014, 14:50:28 »
massel dat ie nog niet rookt
en de wisselgrendels
ik dacht dat die onder de wissetongen zaten in de vorm van een nok waar de tong overheen gleed en dan niet meer terug kon (door t gewicht (

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5504 Gepost op: 25 September 2014, 15:16:09 »
Nee, dat is weer wat anders. Met een 'Riegel' (vrij vertaald: grendel) vergrendel je een wissel die in een bepaalde rijweg in een bepaalde stand hoort te liggen. Het onderscheid in 'Endriegel' (eindgrendel) en 'Zwischenriegel' (tussengrendel) zit 'm niet in de functie van de grendel, maar in de positie. Bij de Zwischenriegel loopt de trekdraad door naar een eventueel volgende Zwischenriegel, of naar de Endriegel, dat is dan de laatste. Op die manier kun je een aantal wissels, die voor een bepaalde rijweg in een bepaalde stand moeten liggen, tegelijk vergrendelen. Pas als de rijweg is getrokken en vergrendeld, kan het sein waarmee die rijweg wordt vrijgegeven, op Hp1 cq Hp2 getrokken worden. Omgekeerd kunnen de diverse wissels pas weer worden omgezet als dat sein weer op Hp0 is gezet.