Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3641740 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5430 Gepost op: 17 September 2014, 23:28:52 »
Wat mogelijk ook nog een mogelijke oplossing is, is dat spoortje met dat stootblok via een wissel te verbinden met het rechterspoor dat nu op de draaischijf uitkomt, dan kan je je putje laten zitten waar het zit.

Groet,
Olivier die wel fan is van dit alles door mekaar draadje
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5431 Gepost op: 18 September 2014, 10:11:05 »
Tja... als ik over elk dingetje wat in dit draadje aan bod komt een apart draadje had gestart... als er dan toch chaos ontstaat, heb ik het liever op één bult dan her en der verspreid.  ;)

De suggestie om het kraanspoor via een wissel op het inrijspoor aan te laten sluiten is er eentje die al eerder de revue is gepasseerd, en tot dusver op een zijspoor gezet.

Toch komt die oplossing steeds weer op de proppen, zoals nu, en alleen al daarom is het wellicht de moeite waard de zaak nog eens onder de loep te nemen.

Een voordeel van die verbinding kraanspoor/behandelingsspoor ligt ook in de mogelijkheid de spoorkraan flexibeler in te zetten.
Behalve het uitdelen van steenkool aan de te behandelen lokomotieven, heeft deze kraan meer taken, zoals het legen van de slakkenput (in een daarvoor klaarstaande open wagen) en het op gezette tijden lossen van een wagon met zand voor de bezandingsinstallatie.

In tekening A zien we de situatie zonder de bewuste wisselverbinding.
Zolang de kraan bezig is met het legen van de slakkenput, kan ze niet worden ingezet voor het bekolen, want door de slakkenwagen zijn de kolenwagens voor de kraan onbereikbaar. Nu zou je eerst de kolenwagens en de kraan van het spoor kunnen rangeren, de slakkenwagen richting put duwen, en dan de kolenwagens en kraan weer terug. Dat is echter een omslachtige procedure, en bovendien moet die nog eens worden herhaald als de slakkenwagen vol is. Voor een wagen met zand geldt hetzelfde.

Bovendien is de spoorkraan elektrisch, draaien, hijsen etc gebeurt allemaal met behulp van elektromotoren. Daarnaast kan ze zich binnen zekere grenzen zelfstandig voortbewegen. Die grenzen worden bepaald door de mogelijkheden die de kabel, waarmee de kraan van prik wordt voorzien, biedt. Voor de beeldvorming: tijdens het rijden wordt de kabel op een haspel, die zich op de kraan bevindt, gehaald cq gevierd. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat die kabel, als de kraan van het spoor af gerangeerd wordt, op de één of andere manier over de rails komt te liggen. Als daar dan (per ongeluk) iets overheen rijdt...



In tekening B zien we dezelfde situatie, maar nu met wisselverbinding.
Alle hierboven opgesomde problemen worden daardoor vermeden, de slakkenwagen (of die met zand) kan zonder problemen ter plaatse worden gerangeerd terwijl de kolenwagens rustig kunnen blijven staan waar ze staan. De kraan kan, als er even een pauze is, van kolenwagens naar slakkenwagen pendelen om z'n ding te doen, en hoeft niet van z'n spoor af.

Wat betreft die bezandingstoren, de veronderstelling dat die niet boven een wissel zou kunnen staan, en ik de toren ook niet van locatie wilde laten veranderen, sterkte mij in de overtuiging dat op die plek voor een wissel geen plaats zou zijn. Maar daar was ik mis, de toren is wijdbeens genoeg om (tot op zekere hoogte) een wissel te overspannen zonder het vrije ruimteprofiel te schenden.



Kortom, er is heel veel voor die wisselverbinding te zeggen. Ik zal mijn gedachten er nog eens over laten gaan.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5432 Gepost op: 18 September 2014, 10:53:08 »
Indien je de zandtoren boven het wissel zet, krijg je wel te maken met een saggerijnige ploegbaas weg & werken. Zand en wissels gaan niet echt lekker samen, want er zal altijd zand gemorst worden en dat komt precies in het tongenmechanisme terecht met alle mogelijke gevolgen van dien.

Maar, waar niet is, verliest de keizer zijn rechten. Kortom als voor een betere totale functionaliteit van het depot de W&W ploeg iets meer werk heeft, dan moet dat maar.

D'r is nog een ander alternatief: de pitch van je draaischijf veranderen, in de zin dat je de wissels laat vervallen en de draaischijfsporen dichter (kleinere hoekverdraaiing) op elkaar zet. Win je nog meer ruimte mee ;-)
« Laatst bewerkt op: 18 September 2014, 10:54:54 door guest7823 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5433 Gepost op: 18 September 2014, 11:10:17 »
Zoals in Bochum bijvoorbeeld? Dat wordt wel zelfbouw volgens mij, in model ben ik het nog niet tegen gekomen.

groet,
Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5434 Gepost op: 18 September 2014, 11:14:56 »
Moet je twee dingen voor doen:
- vijlmalletje maken voor de puntstukken, dat kan relatief makkelijk met twee stukjes MDF
- kijken hoe het positioneermechanisme van de schijf in elkaar zit en of dat om te bouwen is naar kleinere hoeken. Alternatief is gewoon de positionering er volledig uithalen en de schijf (net als in het origineel) gewoon handmatig bedienen en op z'n plek leggen per beweging  ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5435 Gepost op: 18 September 2014, 11:18:07 »
Dat kan Jan wel ;D
Het is eigenlijk wel typisch dat zo'n soort draaischijf niet op schaal is uitgebracht. Want het spaart juist ruimte en dat is iets waar menig modelspoorbouwer last van heeft.

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5436 Gepost op: 18 September 2014, 11:33:48 »
De optie om de hoek tussen twee afgaande sporen te verkleinen en daar zelf puntstukken voor te maken, EN het positioneringssysteem aan te passen (wil er nog iemand Scrabble met me spelen?) hebben we ook al eens besproken. Ik wil niet zeggen dat dat niet mogelijk is, maar ik ben wel bang dat, als ik die optie ga volgen, mezelf een hele hoop werk op de nek haal.

Afgezien daarvan:

De bezandingstoren kan zodanig boven het wissel worden geplaatst dat de kans dat er zand op/in/bij de tongen terecht kan komen geminimaliseerd wordt:



Voor zover er dan toch nog extra werk voor de onderhoudsploeg achter weg komt, nou ja, dan gaan ze maar klagen bij de keizer.

Ook het vrije ruimteprofiel blijft (vrijwel? Misschien maar eens een malletje maken) ongeschonden:





@Michel: misschien zou ik dat wel kunnen  :-\, en misschien krijg ik, hoe langer ik er over nadenk, nog wel zin in ook om dat eens uit te vissen.
Maar ik schat zo in dat ik nog een jaar of vijftien nodig heb om de boel in deze vorm operationeel te krijgen, en dan wil ik eindelijk eens aan de scenery beginnen.
Misschien in 2078, als deze baan helemaal klaar is...

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5437 Gepost op: 18 September 2014, 11:38:55 »
Mooi, dan heb ik iets om naar uit te kijken. Want tegen die tijd verveel ik me, zijn de lokomotieven afgebouwd, zijn de modules geschilderd en neigt mijn baan gereed te zijn. :)

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5438 Gepost op: 18 September 2014, 11:48:26 »
Afgesproken. Mocht ik me ondanks alle inspanningen toch niet aan de afspraak houden, dan zal dat uitsluitend toe te schrijven zijn aan een vorm van overmacht. Bij voorbaat mijn excuses.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2014, 11:50:15 door 44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5439 Gepost op: 18 September 2014, 11:57:05 »
excuses aanvaard.
Maar volgens mij moet je nu echt wel aan de slag, want anders haal je je deadline niet. Ik zal je ook even niet meer afleiden.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 18 September 2014, 11:59:41 door tothebeach »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5440 Gepost op: 18 September 2014, 11:59:40 »
Whahahha! Goed gekozen, "deadline"!  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5441 Gepost op: 18 September 2014, 12:01:05 »
 ;D ;D
zo had ik het niet eens gezien :)

ik trek mij nu terug, zodat je in opperste concentratie verder kunt gaan (y)

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5442 Gepost op: 18 September 2014, 22:16:07 »
Nou, die concentratie is wel weg, geloof ik. Wil ik een stuk rails op maat flexen, jaag ik successievelijk 3 (drie) slijpschijfjes naar de galemiezen. Drie stuks! Achter elkaar, en de tweede was m'n laatste... >:(

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5443 Gepost op: 18 September 2014, 22:21:41 »
 ::) kniptang
en dan sleutelvijltje de bramen wegvijlen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5444 Gepost op: 18 September 2014, 22:28:32 »
Nothing cuts like a Xuron, maar Knipex en andere merken hebben ook hele goede tangetjes  ;D

'K heb d'r eentje al eeeeeuwen en die doet het nog steeds, al heb ik een paar jaar geleden wel een nieuwe d'r bij gekocht. Wel wegblijven bij zaken als piano (en ander hard) draad  :P