Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 19:14:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:36
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 18:36:49
Albert's fantasie in schaal 0e door Huup
Vandaag om 18:31:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Pauldg
Vandaag om 18:23:19
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3742906 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4965 Gepost op: 23 July 2014, 20:05:53 »
Met die moderne, geavanceerde punaises gaat het ook best, Jerry! En na verwijderen is er (behalve een klein gaatje in het blauwe spul) geen spoor meer van te zien  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5927
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4966 Gepost op: 23 July 2014, 20:19:47 »
Ik bedoel onder de tafel  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4967 Gepost op: 23 July 2014, 20:27:24 »
Oh, op die manier! Hmmm... tot nu toe deed ik dat met twee kleine priemen, dat heeft als voordeel dat je ze simpelweg weer lostrekt als je moet corrigeren. Met die hot glue zit het vast, en voordat je het weer "even" los hebt...
Dat dubbelzijdig tape zal ik eens proberen, dat kon, als extraatje, nog wel eens meehelpen. Dank je!

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4968 Gepost op: 23 July 2014, 21:28:35 »
Jan,

Zag net je berichtje bij Bas over de loods. Ik heb deze nog over:

_DSC0012 by hans_ombc, on Flickr

_DSC0013 by hans_ombc, on Flickr

Heb ik van een foto gebouwd voor het depot van Delfzijl voordat ik een kloppende tekening had. Over dus. Afmeting van de grondplaat 29 x 15 cm. Iets voor Lümmeln?

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4969 Gepost op: 24 July 2014, 17:23:38 »
Oei, die's wel nogal NL! Niet dat er iets mee mis is, maar voor Lümmeln... kweenie. Bovendien, de bedoeling is om een naar binnen lopend spoor te maken (als er al een Betriebswagenwerk gaat komen). Misschien blijkt straks dat er helemaal geen plek voor is, dat kan ik nou nog niet overzien. Misschien blijft het bij zo'n façade-bouwsel, zoals Bas liet zien. Geen idee nog, eigenlijk. Eerst maar eens het belangrijkste realiseren, de Bw-sporen met alles erop en eraan.

Minstens zo belangrijk als het wissel waar het toegangsspoor voor het Bw van het emplacement aftakt, is het eerste wissel van het Bw zelf. Na veel vijven en zessen ligt deze gefixeerd, het wissellantaarnmechaniek zit op z'n plek en er is met allerlei loks, wagons en rijtuigen proefgereden om te zien of alles zonder storingen voorbij het wissel kan komen. Na nog een paar kleine, niet noemenswaardige bijstellinkjes, is dat het geval.



De volgende stap is het monteren van de wisselaandrijving, de voorbereiding daarvoor begint al concrete vormen te krijgen.
De motor:



En het schot waar tegenaan deze gemonteerd gaat worden:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4970 Gepost op: 24 July 2014, 22:24:55 »
De hele brut is geïnstalleerd, alleen de bedrading is nog geïmproviseerd. Alle loks die ik heb laten proefrijden passeren het wissel feilloos, zelfs de Köf II (Trix) kruipt zonder enige hapering over het puntstuk.



Alleen de BR 45 heeft de vuurproef nog niet afgelegd, dat zal ik morgen even gaan doen.
Het is wel voor het eerst dat ik een Fulgurex-aandrijving op deze manier heb aangebracht, haaks op de ondergrond en op enige afstand - maar het werkt!  :D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4971 Gepost op: 25 July 2014, 09:21:28 »
Liliput's lok van de Baureihe 45 heeft ook geen moeite met het wissel, zonder problemen, met Kolbenstangenschutzrohre, zonder voor- of achterpootje op te lichten.



Echt een uitzonderlijk fraai gezicht is het nu ook weer niet, maar enfin... 't is goed zo.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4972 Gepost op: 25 July 2014, 11:22:05 »
Pff.....je hebt mij wel even in spanning gelaten door de Br 45 als laatste te laten proefrijden ! Enfin, eind goed al goed.

Mooie oplossing die wisselaandrijving op afstand.

Alles bij elkaar veel werk voor deze bijzondere boogwissel op deze cruciale plaats. Als het ware een conditio sine qua non voor de rest van het Bw.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4973 Gepost op: 25 July 2014, 13:52:08 »
Och ja, het is altijd leuk om met lokomotieven te rijden. Ik meldde al, dat de KöfII van Trix zonder problemen over het wissel kroop, dat is ook het geval met m'n BR 94, die zo mogelijk nog langzamer loopt. Ik vroeg me af, hoe langzaam het ding eigenlijk ging, en het blijkt dat een meter in net geen 5 minuten wordt afgelegd (4'57'' om precies te zijn). Omgerekend is dat net iets meer dan 1 km/h (in het echt zou de lok in een uur tijd ongeveer 1044 meter hebben afgelegd)!
Gereden werd met de regelknop van de Multimuis in de laagst mogelijke stand; toen de lok nog analoog was, was het mogelijk nog langzamer te rijden (met de analoge regelaar van SB). Ik denk, dat er nog wel iets te veranderen valt aan CV2, die staat standaard ingesteld op 3, kijken wat er gebeurt als ik die op 1 zet.


Met een lok BR 94 worden de Bauzugwagen naar even verderop gereden.

Condicio sine qua non, dat is een waar woord. Door de positie van dit wissel kan de rest van het spoorverloop worden vastgesteld. Op naar het volgende wissel dus!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5927
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4974 Gepost op: 25 July 2014, 14:58:48 »
denk erom met cv2 tever terug dat je op een helling(kje) net niet weg kan komen met spanning op de motor
heeft mij dus een anker gekost net een lokje
ik ga niet meer onder de 2 en dan moet ie echt wel bewegen helling op
is maar even een tip

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4975 Gepost op: 25 July 2014, 16:47:12 »
Alweer een goeie tip, Jerry! Typisch iets waar je niet aan denkt, programmeren doe ik meestal op vlakliggend spoor, niet op een helling.
Misschien ook iets om aan te denken: minimum aanloopspanning al dan niet met getrokken trein...

Een poosje geleden is er, mede door een opmerking van Bas(ilicum), van gedachten gewisseld over het weghalen van de (een) achterwand van de lokloods.
Ik heb het ietsje rigoureuzer aangepakt:



Een complete loods van drie standen gemutileerd  :o ::) Als ik me bedenk, dat ik destijds iets van 70 gulden per drie standen betaalde, moet ik toch wel even slikken (nee hoor, niet echt  ;)).



Misschien dat iemand de restanten voor € 35 wil overnemen, dan speel ik net zo'n beetje quitte  :D

Paar pheauteaukes voor de leuk:





"Zeggeueuhhh... moest jij niet met die wissels verderop aan de gang?"
"Ja, eigenlijk wel ja..."
"Wat zit je nou met die loods te rotzooien dan?"
"Nou, euh... die kwam ik ineens tegen en ik dacht...."

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5927
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4976 Gepost op: 25 July 2014, 17:25:01 »
goeie oplossing
maarrreeeeeeh
ga je opdie 2 rechter sporen nou ook een doorgezaagde loc neerzetten  ;D
revell heeft wel een bouwpakket waar dat mee zou kunnen
1 is genoeg :-*
trouwens
€35 voor een halve open loods  ???
weet je wat de stook kosten van de winter dan zijn :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4977 Gepost op: 25 July 2014, 19:40:02 »
Alweer een goed idee, Jerry! Daar ga ik zeker eens goed over nadenken. Lijkt me wel wat, zicht vanuit de ketel door de rookkastwand naar voren, met vonkenvanger en een figuur die daar het één of ander aan het uitvreten is.  :D
Volgens mij zijn die Revell-kitjes hier en daar wel voor een habbekrats te koop.

Citaat
€35 voor een halve open loods  ???

70 : 2 is ook de halve prijs, toch?  ::)

Citaat
weet je wat de stook kosten van de winter dan zijn :D

Dat hangt van de temperatuur buiten af, en van hoe warm je het wil hebben.
En in Lümmeln is het altijd zomer.  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5927
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4978 Gepost op: 25 July 2014, 19:50:20 »
Ach
krijg je wel de deuren bij
Is 1 kant dicht :D
AnW heeft ze wel
en ik zach ze wel in houten

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4979 Gepost op: 25 July 2014, 20:25:40 »
zet dat restant maar op vraag en aanbod hier op het forum ;)
groeten,
Auke