Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:52:21
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
Toon hier je (model)treinfoto's door puntenglijder
Vandaag om 21:38:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3630790 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4665 Gepost op: 17 June 2014, 13:37:03 »
@charp: Kop dicht! >:( Dank je!  ;D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4666 Gepost op: 17 June 2014, 13:44:36 »
Over de capaciteit van de Dieseltankstelle heb ik eigenlijk geen enkele documentatie. Je kunt natuurlijk van een bepaald aantal tankende loks per dag uit gaan, en in de literatuur is wel te vinden hoeveel "Sprit" die en die Baureihe aan boord kan hebben, maar dat wordt wel heel erg nattevingerwerk....

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4667 Gepost op: 17 June 2014, 13:49:15 »
Ja, met Heißöl bedoel ik de brandstof voor de oliestokers. Ik meende er daarvan toch meerdere bij jou gezien te hebben.

Voor de berekeningen van het dieseloliedagverbruik heb ik dat ooit is uitgezocht voor de V 100 en de V 200. Dat zal ik even moeten terugzoeken. In ieder geval schrok ik van de uitkomst. Het was voor mij reden om nog wat losse voorraadtanks extra te plannen. Ik heb ze geloof ik zelfs al eens aangeschaft. Zal wel in de opslag liggen  :'(.

Peter

P.S. De rechtop staande tank in het bouwpakket van Faller is - als ik het goed zie - bedoeld voor Heißöl.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2014, 15:10:00 door charp. Reden: w teveel »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4668 Gepost op: 17 June 2014, 14:00:50 »
Even ter vergelijking: een V 60 had al 1500 liter aan boord en een V 200 kwam op 3250 liter. Ik ben destijds zo vér gegaan om de inhoud van de Faller tanks uit te rekenen. Je weet wel. Met Pi-R kwadraat enzo..... De uitkomst heb ik hier niet paraat, maar ik verzeker je.....het is schrikken.

En dan nog wat. Ik beschik over een DVD van RioGrande met als titel: "Hof, Die berühmte 01-Hochburg". In deze film valt te zien hoe de tender van een Br 01 in voorkomende gevallen wel tot 16 ton (!) kolen aan boord kreeg. Vandaar ook die "opzetplanken" en die hoge bulten.

Peter
« Laatst bewerkt op: 17 June 2014, 14:20:12 door charp. Reden: aanhalingsteken vergeten »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4669 Gepost op: 17 June 2014, 14:22:10 »
weet wel dia Xpi x ....
ben al zolang niet  meer aan t rekenen  ???
wat is de dia van de tanks de lengte en hoeveel gaat er in
Ben wel benieuwsgierig
En de voorraad hoeft met kolen en olie toch niet perse in de bunker/tanks te zitten
Ergens een opstel spoortje met wat wagens die de voorraad hebben kan/kon toch ook

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4670 Gepost op: 17 June 2014, 14:33:39 »
Ja, dat kan ook, maar dat kost nog méér ruimte.

Berekening inhoud tanks: 2 x Pi (3,14 etc.) x R (straal) in het kwadraat x hoogte (staande tank) of lengte (liggende tank). Mijn Öllager van Faller heb ik niet bij de hand om na ta meten.

Jan zal je hiermee verder moeten helpen.

Peter

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4671 Gepost op: 17 June 2014, 18:28:36 »
Heel eenvoudig. Men neme 1 Roco ketelwagen en één van de Faller tanks:

De tank van de ketelwagen heeft vlgs de opschriften een inhoud (op schaal dan) van 630 hectoliter. Doorsnede ketel: 33 mm, lengte 115 mm.
De Faller tank heeft (nagenoeg, kan een half millimetertje schelen) dezelfde doorsnede (33 mm) en een lengte van 90 mm.

Als in de Roco wagen 630 hl op 11,5 cm past, dan is dat per centimeter 54,8 hl. De tanks van Faller heeft dus een inhoud van 9(cm) x 54,8 hl = 493 hl.

De V60 kan dus uit die ene tank zo'n 32 keer z'n brandstoftank volgooien. De V200 pakweg 15 keer.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4672 Gepost op: 17 June 2014, 19:13:27 »
Bravo,...een mooi voorbeeld van wat meer aanschouwelijk onderwijs. Geen Pi meer nodig.

Uitgaande van een "Tagesausgabe" van één keer bunkeren van een V 200 en een minimum dieselvoorraad van 15 x de "Tagesausgabe", zal deze Fallertank iedere dag bijgevuld moeten worden. De ketelwagen die daarvoor nodig is, kan dan niet meer op zijn plek worden gerangeerd door een V 60, want die mag niet meer tanken. Dit alles geldt alleen als de norm voor de kolenvoorraad ook voor dieselolie opgaat. En dáár ben ik niet geheel zeker van.

Al met al is wél duidelijk dat twee van deze dieselolietankjes wat aan de krappe kant is.

Peter

P.S. Een V 200.1 gebruikt circa 320 liter per uur. Niet teveel remmen en optrekken anders haal je dat niet
« Laatst bewerkt op: 17 June 2014, 19:29:05 door charp »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #4673 Gepost op: 17 June 2014, 20:45:18 »
Als ik al dat reken geneuzel zo lees dan heb ik een "groot probleem"
Maar ja,dat moet ik dan voor wat kolenvreters en wat dieselaars maar afdoen met, sommige van die locs zijn net afgetankt elders of zoiets  ;D
Anders kan ik net zo goed gelijk stoppen met denken aan een vervolg op de bouw  :-\
In elk geval Jan,je voorgestelde grote van dat kolencomplex,is groot genoeg om wat locs van verse voorraad te voorzien  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4674 Gepost op: 17 June 2014, 22:58:44 »
daarom zie je in catalogi vaak een BW met een schijf(waar ook maar 6 rails aanzit)een kolen bunker(tje  ???)zandtoren en kleine put met waterkraan
Zag eens ergens een baan die alleen een BW uitbeeldeÉn dat op de maten plaat waar wij niet eens aan komen om een hele baan op te zetten
Dus gewoon bescheiden blijven
en alleen de dag voorraden en derest staat achter de locloods te wachten (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4675 Gepost op: 18 June 2014, 11:33:20 »
Tja, dat is het verschil in benadering.

Er zijn modelspoorders die op hun baan, waarvan de grootte afhankelijk is van de ter beschikking staande (veelal kleine) ruimte , toch willen genieten van lange treinen, complexe rangeeremplacementen en spectaculaire Bw's. Vaak zie je dan dat bepaalde elementen (als je het resultaat vergelijkt met het voorbeeld)  gewoon niet passen, een grote kolenkraan zoals die alleen in de grootste Bw's voorkwam gecombineerd met een kolenbunkertje van 20 x 5 centimeter, en dan liefst zo'n "Hochbunker" er bij. Draaischijf (dat is een 'must' want spectaculair) en een loods van drie spoortjes (al zal dat wellicht in werkelijkheid ook wel eens zijn voorgekomen - ha! Zie je wel!). Waar het om gaat is dat die dingen aanwezig zijn en dat de fantasie de rest er wel bij denkt, de baan symboliseert eigenlijk de gedachte werkelijkheid.
Daar is niks mis mee, waar het om gaat is dat je plezier hebt van het bouwen, plezier hebt in het resultaat en meehelpt de economie draaiende te houden.

Dan zijn er modelspoorders die ernaar streven de werkelijkheid compromisloos op schaal na te bouwen. Die komen er bij de eerste planningen vaak al achter (er staan nog maar net een paar strepen op papier) dat dat niet gaat lukken. Hierboven zagen we al dat een kolenvoorraad zoals die in werkelijkheid voorkomt, op de modelbaan toch wel een behoorlijke ruimte in gaat nemen. Voor een draaischijf met pak 'm beet 12 of vijftien (waarom zijn het altijd drievouden? Omdat de fabrikanten van de loodsen ze vaak per drie standen leveren, en waarom zou je er maar acht gebruiken als je er negen hebt? Je hebt er tenslotte voor betaald. Of eigenlijk wil je er tien, maar dan moet je er, als je al negen hebt, er nog drie bij kopen, dat is zonde van die twee die je dan niet gebruikt), goed, een schijf met 15 loodssporen neemt al gauw een meter in het vierkant of meer in beslag. Een beetje fatsoenlijke kolenbak al gauw een halve meter bij een centimeter of twaalf, dan komt er nog... tja, dan is er ineens geen plek meer voor een rangeeremplacement en twaalf perronsporen...

Lümmeln was in het echt al een tamelijk krap ingericht Bw, maar zelfs dat (omgezet in H0) gaat de ruimte die ik tot m'n beschikking heb al te boven, laat staan dat er nog plaats is voor een beetje 'station'. Ik zal dus compromissen moeten aangaan, hoe dan ook. Kan ik een Dieseltankstelle plaatsen? Is het mogelijk daar een twee- of drietal sporen voor aan te leggen, om er lokomotieven naar toe te laten gaan en een paar ketelwagens neer te zetten? Of kan ik dat hele gebeuren beter maar gewoon achterwege laten?
De kunst is dan, door zorgvuldig te kiezen wat ik wel en wat ik niet ga uitbeelden, dus door hier en daar de werkelijkheid geweld aan te doen, toch een geloofwaardig geheel neer te zetten. Geloofwaardig in eerste instantie voor mezelf, en de hoogste beloning is dat anderen dat dan ook vinden.

Kortom, ieder z'n ding, en het één is niet meer waard dan het ander. De één is ontzettend handig, bulkt van het geld, heeft ruimte zat en zeeën van tijd en zet iets geweldigs neer, maar ik heb vaak net zo veel bewondering voor iemand die moeizaam wat spulletjes bij elkaar spaart en op vrijdag- en zaterdagavond met veel vallen en opstaan in een vergeten hoekje op zolder iets leuks neerzet. Al is dat dan in de vorm van een portaalkraan met Hochbunker en een kolenbak van niks.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2014, 13:06:13 door 44. Reden: "meer" veranderd in "net zo veel" »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4676 Gepost op: 18 June 2014, 13:09:27 »
Citaat
De één is ontzettend handig, bulkt van het geld, heeft ruimte zat en zeeën van tijd en zet iets geweldigs neer, maar ik heb vaak net zo veel bewondering voor iemand die moeizaam wat spulletjes bij elkaar spaart en op vrijdag- en zaterdagavond met veel vallen en opstaan in een vergeten hoekje op zolder iets leuks neerzet.

Hier stond eerst "...zet iets geweldigs neer, maar ik heb vaak meer...". Dat heb ik veranderd want in beide gevallen kan het resultaat bewonderenswaardig zijn. "Het één is niet meer waard dan het ander".

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4677 Gepost op: 18 June 2014, 13:50:36 »
zal eens een foto van mijn idee neerzetten
ook 3 spoor ringloods
enkel spoor loods ernaast
2 opstel sporen
en een hoge bunker met kraan
de rest moet er nog (bedacht worden) ingevuld worden
geen haast
weinig €
dus easy aan

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4678 Gepost op: 18 June 2014, 13:58:15 »
Hier stond eerst "...zet iets geweldigs neer, maar ik heb vaak meer...". Dat heb ik veranderd want in beide gevallen kan het resultaat bewonderenswaardig zijn. "Het één is niet meer waard dan het ander".
te vergelijken zijn ze ook niet, daar je het ook niet kan wijten aan creativiteit of zo. Soms kan ik kwijlend naast een baan staan waar zeer gedetailleerd gewerkt kan worden doordat ze in staat zijn fijn geëtste onderdeeltjes te kopen en daarmee een afwerking van het landschap kunnen bewerkstelligen tot in het miniemste detail. Aan de andere kant vind ik het ook een uitdaging om voor het minste geld te gaan voor het meeste detail.
De financiën maken het misschien wel makkelijker, maar de creativiteit komt niet uit de portemonnee.

groet,
michel

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4679 Gepost op: 18 June 2014, 14:13:10 »
op 3 rail forum zit er een die met simpel en weinig iets neerzet
tony's simpele banen
zeker de moeite waard