Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681200 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4650 Gepost op: 16 June 2014, 20:31:16 »
Kolenbak komt op hydraulische krikken te staan,dan kan de loc eronderdoor rijden  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4651 Gepost op: 16 June 2014, 21:04:37 »
In Lümmeln doen we dat met een Deutschlandgerät.

Maar deze kolenbunker gaat niet passen, en dat is ook nooit de bedoeling geweest. Toen ik het ding maakte (zie ergens aan het begin van dit draadje) had ik sowieso nog amper een flauw idee van formaat of vorm... het is puur een projectje geweest om wat technieken op los te laten, dingetjes uit te proberen.

Uiteindelijk zal de kolenvoorraad in het gearceerde gedeelte moeten gaan worden opgeslagen:



Maar dat kan nog steeds heel anders gaan worden.

Citaat
Leuk Bw'tje heb je zo.

Dat is de bedoeling, klein, compact, maar wel berekend op een flink aantal behandelingen per dag.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4652 Gepost op: 16 June 2014, 21:39:07 »
leuk ook die 2e kraan erbij om meer locs te kunnen bevoorraden  (y)
zag bij de Zweedse meubelgigant zwart zand achtig spul liggen wat je misschien voor de kolen kunt gebruiken(was maar een euro geloof ik :P)...
maar heb zo`n vermoeden dat je echte kolen gaat malen in je koffiemolen en dat gaat gebruiken ;)
groeten,
Auke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9004
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4653 Gepost op: 16 June 2014, 21:42:15 »
Voorlopig geen koffie drinken bij Jan :-X.

Groet Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4654 Gepost op: 16 June 2014, 22:11:08 »
Wat maakt dat uit, blijven wij ook onder stoom met deze oh zo leuke hobby!

Dat is de bedoeling, klein, compact, maar wel berekend op een flink aantal behandelingen per dag.
Ben benieuwd! Klinkt leuk in ieder geval!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4655 Gepost op: 16 June 2014, 22:28:01 »
Steenkool genoeg op voorraad... en de koffiemolen werkt prima!

Citaat van: Koen
Voorlopig geen koffie drinken bij Jan  :-X

Ach kom, een beetje stoomliefhebber drinkt koffie van steenkoolbonen. Met een wolkje smeerolie.  ;D

Over voorraad gesproken:

"Um Kohlenmagel vorzubeugen, werden Kohlenvorratslager angelegt. Als Folge ungleichmäßiger Kohlenzufuhr werden aus dem Kohlenlager etwa 25% der Tagesausgabe entnommen. Planmäßiges Räumen der Lager vermeidet Wertverminderungen. Außerdem können die maschinellen Umschlageinrichtungen in Betriebsschwachen Zeiten vorteilhaft zum Umschlag der Kohlen aus den Kohlenwagen in die Vorratslager ausgenützt werden.

Das Fassungsvermögen der Kohlenlager soll je nach Lage der Bahnbetriebswerke zum nächsten Kohlengebiet das 15- bis 30fache der Tagesausgabe betragen"


Lümmeln was in '68 Heimatbw van zo'n dertig stoomloks. Natuurlijk waren die niet altijd "thuis", maar omdat er lokomotieven van elders ook naar Lümmeln komen om te restaureren, laten we dat maar even buiten beschouwing en gaan we uit van 30 loks.
Aangenomen dat per lok per dag, zeg, 8 ton kolen gebunkerd wordt, is levert dat een (voorgeschreven) voorraad op van

30 x 8t per dag = 240 ton x 15 = 3600 ton

Even voor het gemak rekenen we per ton een kuub, dan zou er dus 3600 kubieke meter steenkool op voorraad moeten zijn.
Bij een hoogte van drie meter zou er dus 1200 m2 aan oppervlak moeten zijn, omgerekend op schaal  zo'n 1600 cm2. Het gearceerde stukje is pakweg 350 cm2.

Wir werden darüber nicht weiter reden.

De kolenkraan op de sokkel is de reservekraan. De (elektrische) spoorwegkraan doet het leeuwendeel, hier en daar bijgestaan (denk ik, ben ik van plan) door de Fuchs.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4656 Gepost op: 17 June 2014, 00:31:35 »
weliswaar frans, maar scrol maar eens door de eerste 50 pagina's. misschien ter inspiratie? Mocht je denken, mwah, dat lukt mij ook.... Nou?? zodoende, ter inspiratie ;)

groet,
michel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4657 Gepost op: 17 June 2014, 00:54:44 »
wat een sfeer die straat
de kistjes bij de groente man  (y)
k heb m effe bij de faavorieten gezet

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4658 Gepost op: 17 June 2014, 10:55:03 »
Ach, maar 987 Franse pagina's om door te sneupen  ;D
Hier ook onder de favorieten gestopt. Mooi hoor.

Ondertussen me gerealiseerd dat dit draadje van Jan eigenlijk een forum op zich is gaan worden. Iedereen kan uitweiden over allerlei onderwerpen in dit draadje. Misschien zou Jan er een inhoudsopgave bij moeten leveren (ik hoor hem nu al mopperen over dit voorstel 8))
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4659 Gepost op: 17 June 2014, 11:29:28 »
Ah! C'est tres beau, et il ya beaucoup d'inspiration pour un pauvre modélist comme moi-même! Et les couleurs... ils sont superbe! Magnifique!

Neem me niet kwalijk, het is voor het eerst sinds 1977 dat ik getracht heb zo'n lange zin in het Frans op te schrijven.

Citaat
forum op zich is gaan worden

Nou... een forum... maar er komt wel van alles aan bod, planning (hoewel?? Planning?), bouw, scenery, ombouw/superen, zelfs raadplaatje is al eens langs geweest.

Citaat
Misschien zou Jan er een inhoudsopgave bij moeten leveren

Heb ik toch?! Die begint op pagina 1 en wordt nog steeds uitgebreid.

Maar als iemand een beter idee heeft en bereid is voor een aai over de bol z'n best eens te gaan doen, dan wil ik dat wel toejuichen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4660 Gepost op: 17 June 2014, 11:32:05 »
Citaat
Iedereen kan uitweiden over allerlei onderwerpen in dit draadje.

Ho, wacht eens even, natuurlijk wel binnen zekere kaders. En één van die kaders wordt gevormd door de regels die in het algemeen voor dit forum gelden.

Gr. Jan  ;) :D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4661 Gepost op: 17 June 2014, 11:35:10 »
Er staan meer juweeltjes op dat forum, maar ik zag je depot en wilde je op deze even wijzen. Bij mij staat ie al geruime tijd onder favorieten, per 50 pagina's opgeslagen. Ik ben al op pagina 150 ;)

Groet,
Michel

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4662 Gepost op: 17 June 2014, 12:07:39 »
Das Fassungsvermögen der Kohlenlager soll je nach Lage der Bahnbetriebswerke zum nächsten Kohlengebiet das 15- bis 30fache der Tagesausgabe betragen"[/i]

De berekeningen met betrekking tot de kolenvoorraad van een Bw heb ik in het kader van de Planning & Voorbereiding (:D) ook eens gemaakt. Ik kwam destijds uit op circa 4000 kuub, dus dat ontloopt elkaar niet zoveel. Hangt natuurlijk van enkele aannames af, maar toch.......het blijft schrikken hoeveel ruimte je eigenlijk voor dit doel zou moeten inruimen ! Gelukkig is het waterdagverbruik in kubieke meters vele malen groter dan het kolendagverbruik per lok.

Als je deze berekeningen vervolgens loslaat op je Heiß- en Dieselolievoorraad zul je tot de conclusie komen dat bijvoorbeel de "Öllaqer" van Faller ook voor Lümmeln véél te weinig capaciteit
heeft.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4663 Gepost op: 17 June 2014, 13:27:57 »
Hotel Arminius ontvangt bij tijd en wijle buitenlandse delegaties. Het is niet zomaar een goedkoop "achteraf" hotelletje. Binnenkort worden er bijvoorbeeld weer notabele gasten verwacht voor een feest. 

Het aangekondigde feest is vandaag. Proficiat Jan !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4664 Gepost op: 17 June 2014, 13:35:54 »
Hmja, ik meen me te herinneren, dat er in het echie ook niet altijd de hand aan gehouden werd, vaak in verband met de beschikbare ruimte. En het is wat je zegt, Lümmeln is een fictief Bw, dus je moet uitgaan van een paar aannames. Ik ging bijvoorbeeld uit van 30 loks in Lümmeln, maar eigenlijk moet je uit gaan van het aantal lokbehandelingen per dag. En een lok zal niet altijd precies 8 ton kolen nemen; als er nog vier ton op de tender ligt gaat dat van geen kanten passen.

Met je opmerking over Heiß- en Dieselöl kan ik even niet uit de voeten, dieselolie voor dieselloks, oké, maar wat bedoel je met Heißöl? De olie voor oliegestookte loks?
Ik vraag me af of die wel bunkerden in Lümmeln, voor het geval dat wil ik wel een kleine Heizölanlage neerzetten...
En diesel moet er ook komen, ten eerste voor de Kleinlok, en bovendien voor de diesels die hun voorraad in Lümmeln kwamen aanvullen.
Dat Faller ding ligt dan ook op z'n bashing te wachten:



Waar moet dat heen? Nou... naar zoiets als in het echte Lümmeln: