Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door eichddraig
Vandaag om 21:53:12
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:40:15
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:33:44
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3632768 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4365 Gepost op: 23 May 2014, 13:52:27 »
Dezelfde lok op Roco R4 (R=472 mm):





Zal de proefneming nog eens herhalen na het verwijderen van Kolbenblabla's en andere tierelantijnen.

PS Die uitdrukking stamt al van vóór m'n Friese periode, Hijlco! Als het al een isme is, dan een Groningsisme  ;D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4366 Gepost op: 23 May 2014, 14:18:01 »
Ik heb geen tot nauwelijks verstand van stoomlocs, maar is het gebruikelijk dat die voorste en achterste wielen zo boven de rails zweven? Dat wordt normaal toch met een veertje ofzo naar beneden gedrukt?

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4367 Gepost op: 23 May 2014, 14:31:45 »
Nee, alleen bij helicopters en off-road raceauto's komt dat wel eens voor. Ik geloof niet dat die een veertje hebben. Vogels wel.

Maar het is wel de schuld van die Kolbenschutzstangen. Rohre.



Zonder die Rohre in R3. Da's toch een noodkijk? Ik wil niet eens weten hoe dat er op R=360 mm uitziet.

En zo zie ik me genoodzaakt om, geheel tegen één van m'n heiligste principes in, een lok zonder die dingen te laten rondrijden. Of die hele trauma-lok van de hand te doen.

Zeer grove uitdrukking van frustratie

Of toch de boel om te plannen met ruimere bogen. Maar, om nog maar even bij ismen te blijven, daartoe veelt mij de lust.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4368 Gepost op: 23 May 2014, 14:53:30 »
Ho, ho... Niet zo snel opgeven. Van een ouder en wijzer iemand op dit forum heb ik geleerd dat voor alles een oplossing bestaat. Gewoon blijven schuiven met rails  ;D.

Ondertussen - ik durf het bijna niet te vragen -, zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om even te laten zien wat er gebeurt met de Br 45 in een bocht van 484 mm ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4369 Gepost op: 23 May 2014, 15:07:30 »
Jan,
Piko had vroeger "flexibele" (lees rubberen) Kolbenschutzrohre, in elk geval in de DDR tijd. Is dat niet een suggestie?  En daarnaast is het natuurlijk altijd verstandig om alles onder R4 niet te gebruiken. 1:87 rijtuigen (heb je er ook verschillende van  (y)) zien er ook niet uit qua overhang dan bedoel ik maar te zeggen dus....
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4370 Gepost op: 23 May 2014, 16:00:06 »
Citaat
...laten zien wat er gebeurt met de Br 45 in een bocht van 484 mm

U vraagt, wij draaien. Met flex een iets wijdere bocht geïmproviseerd, hartlijn op buitenkant biels van R4, dus dan is R = 472 + 15 = 487 mm.

Met zuigbuis:



En zonder:



@Allie: dat soort oplossingen gaan door m'n hoofd. Zoiets, of de zuigbuizen aan de dissel van de voorloopas bevestigen, weet ik het. Misschien gewoon eens proberen...
Die 303 mm rijtuigen is inderdaad ook geen gezicht, maar ze lopen er wel soepeltjes door. En daarbij, die bochten komen niet in het zicht.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4371 Gepost op: 23 May 2014, 16:09:02 »
misschien kijken of je ze zo kan maken als de buffers van liliput (vroeger) het schuif mee systeem

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4372 Gepost op: 23 May 2014, 16:58:41 »
Dat is ook nog een idee. De rest van de loks gaat er (met die zuigerbuizen) wel doorheen, zonder problemen. Dus de 45er is de enige met problemen... althans, hier op mijn baan dan.
Ik moet er nog maar eens goed voor gaan zitten en een grondige probleemanalyse loslaten op dat geval. En daarna kijken of, en zo ja wat en hoe er iets aan te doen valt.

D'r is ook altijd wat.  :(

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4373 Gepost op: 23 May 2014, 18:28:20 »
Gelukkig wel, anders gingen we ons vervelen  ;D ;D

Walter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4374 Gepost op: 23 May 2014, 18:43:17 »
Wielstel(len) op hoogte net boven de rails vast maken
flens eraf vijlen
Je maakt je bochten toch buiten zicht, valt een wiel buiteen de rail ook niet op  ;D
grap
je kan misschien wel de bevestiging in een sleuf zetten net als een KK mechaniek

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4375 Gepost op: 23 May 2014, 19:09:03 »
Haha, lolbroek!  ;D

Maar dat idee van een KK-mechanisme.... hmmm... maar dan omgekeerd, zeg maar... Claudia?! Schrijf eens even op...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4376 Gepost op: 23 May 2014, 20:21:32 »
heb eens een piko stomer gehad
die had zo iets aan de achter wiel
was gelagerd in het frame
Dan kon het spul t.o.v elkaar iets wringen zeg maar

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4377 Gepost op: 23 May 2014, 20:26:01 »
Ja, ik snap wat je bedoelt. Was juist aan het kijken, maar de BR01.10 heeft een dergelijk principe ook, min of meer, al gaat het daar om een draaistel met twee assen, en niet een enkele as, zoals bij de 45er.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4378 Gepost op: 23 May 2014, 20:59:50 »
487 mm en nog steeds niet probleemloos door de boog, sorry bocht !  Even alle gekheid op een stokje; wat nu ?

Ik vind het toch een ernstige zaak dat Lilliput bewust hier de klant volkomen op het verkeerde been zet.

Dank Jan, dat je dit zo aanschouwelijk heb weten te maken !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4379 Gepost op: 23 May 2014, 21:26:42 »
Ik denk dat Liliput best gelijk kan hebben dat de lok door een R=360 mm bocht wil, al hadden ze er dan even bij mogen zeggen dat dat zonder die Kolben.. euh, dinges dingen is. Misschien staat dat wel in de bijsluiter. Als ik zin heb, zoek ik die wel een keertje op.
Dat de lok met die dingen gemonteerd nog moeite heeft met R=480+ mm ligt niet aan Liliput, vind ik, dat is een gegeven dat voortkomt uit de lengte (en de wielbasis) van de lok, in samenhang met de breedte van het cilinderblok. Als ze meer ruimte voor de voorloopas in bochten hadden willen maken, zou de lok ter hoogte van de cilinders veel te breed geworden zijn. Vergeet niet, dat het ding langer is dan vrijwel elke andere (Duitse) stoomlok.

Even een paar maandjes geduld nog, dan staan  Euphrosyne en Interamnia in conjunctie met de zon, en dat is een gunstig gesternte om onder na te denken over dit soort problemen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 21:28:46 door 44 »