Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3638363 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3060 Gepost op: 22 August 2013, 21:17:17 »
Haha! Maar een helix is niks anders dan een opgerold stuk rechte baan, dus kun je daar ook dezelfde spullen en technieken voor gebruiken  ;) ;D

Groet,
Jan

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3061 Gepost op: 22 August 2013, 22:18:42 »
Hoi Jan,

Even voor mijn beeldvorming want ik zie ook ineens mogelijkheden  ;D

Hoe heb je de bovenste moer onder je rails liggen ?



Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3062 Gepost op: 22 August 2013, 22:20:05 »
Die Steige Jan, is het niet mooi om daarlangs zo'n kolenstort van houten bakken te maken. Auhagen heeft zoiets wel in assortiment geloof ik.
Kun je mooi onderlossers gebruiken.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3063 Gepost op: 22 August 2013, 22:48:58 »
@Koen: het is meer een Rampe dan een Steige, maar dan eentje die dient om het in en uitrijden van het Bw mogelijk te maken. Niet meer dan dat. Omdat ik bovendien heilig geloof in het pricipe "Weniger ist mehr" geloof ik niet dat ik er goed aan zou doen aan deze "oprit" nog iets spectaculairs vast te knopen.

@Arthur: ik zal morgen wat extra foto's maken van de constructie en het hoe en waarom daarvan uitleggen. Echt ingewikkeld is het niet, maar gun me even de tijd.

Groet,
Jan

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3064 Gepost op: 22 August 2013, 23:04:29 »
Unschult mich in steinkohlendeutsch.  Ich meine diesse ausstahlung.



Bron foto: bahnen Wuppertal de.

Voor inspiratie een leuk google linkje google alte bekohlung anlage deutsche bahn-afbeeldingen.

Groeten van Koen.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2013, 23:09:08 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3065 Gepost op: 23 August 2013, 09:28:24 »
Ah! Ik zie wat je bedoelt, Koen. Maar zoiets komt er ook wel, maar dan in het Bw zelf. Nog even geduld.... oh, en trouwens, ergens in het begin van dit draadje heb ik al eens een soort proef-model van zo'n kolenbunker gebouwd, dat begint zo ongeveer hier.

Dan nog die stelbare steun wat meer in detail beschreven. Omdat ik nog steeds niet helemaal precies weet hoe de helling moet gaan lopen, heb ik besloten om in plaats van houten steuntjes in allerlei maten één zo'n steun van draadeind te maken, dan is het alleen nog maar een kwestie van aan een boutje draaien om de hoogte te kunnen variëren.
Omdat bovenop de houten "lat" de rails komt te liggen, is het niet mogelijk het stuk draadeind daar doorheen te voeren en boven- en onderop met een moer vast te zetten. De moer zou dan de rails in de weg zitten. Nog afgezien daarvan zou er dan ook geen speling bestaan tussen "dijklichaam" en draadeind (met het variëren van de helling verandert ook de hoek ondergrond-draadeind, en die speling moet er wel zijn). Om diezelfde reden heb ik ook afgezien van een inslagmoer. Het plankje direct op de kop van het draadeind te laten steunen leek me ook niet wat.
Het voorgaande in overweging nemende ben ik als volgt te werk gegaan:

In een klein stukje multiplex (plm. 8x3 cm) een gat geboord van 10 mm doorsnede.



In de ondergrond eveneens een gat geboord (voor het gemak met dezelfde boor, dan hoefde ik die niet om te wisselen voor een 8mm) en daarin met twee moeren en slotringen (of onderlegschijven, sluitringen, weet ik hoe die dingen heten) een stuk draadeind vastgezet.



Derde moer er op draaien, daarop komt dan nog een sluitring en tenslotte het stukje multiplex met het gat, in dat gat valt dan de kop van het draadeind.





En daarop komt dan het baanlichaam te rusten:



Door het gat iets groter te maken dan de doorsnede van het draadeind, kan het geheel iets kantelen, waardoor je gemakkelijk kunt variëren in de hellingshoek. Een nadeeltje is wel, dat die kanteling zowel in lengterichting als in dwarsrichting mogelijk is, maar dat wordt ondervangen als alles definief bepaald is en het geheel wordt vastgezet.

Groet,
Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3066 Gepost op: 23 August 2013, 09:58:25 »
Hallo Jan,

Mooie uitleg (y) Die grote ringen wordt carosserie ringen genoemd, vroeger vaak gekocht bij de Fabory.
Mocht ik ooit aan baanbouwen toekomen, ga ik deze methode zeker toepassen. Heb nog wel ergens een voorraadje draadeinden liggen.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3067 Gepost op: 23 August 2013, 10:31:46 »
Nu ik die constructie zo zie,zou je dat ook evt kunnen bereiken door een lange bout te kopen/uit de schuur te halen mocht er geen draadeind in de buurt zijn  ;)
Maar ,handig gedaan en goed bedacht  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3068 Gepost op: 23 August 2013, 11:37:31 »




komt het spoor nog steeds uit boven de tunnelingang daar?  of was dit om een extra te maken  steun te voorkomen? :)
« Laatst bewerkt op: 23 August 2013, 21:02:43 door Ronald Koerts »
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3069 Gepost op: 23 August 2013, 13:12:43 »
Dat heb ik ook gedacht Floris, maar ik had geen geschikte bout in m'n emmer  8)
Draadeind zat, net als moertjes en ringen.
Auke, ik moest even goed lezen tussen al dat [size], [size=] en [font] door. Maar inderdaad, een soort afgedankte (nou ja, niet helemaal nog) mock-up dient als extra tijdelijke steun. Waarom maken als je zoiets hebt liggen?  ;)

Groet,
Jan


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3070 Gepost op: 23 August 2013, 13:19:22 »
wow,  bug in het forum..
ziet er goed uit :)
heb je ook de helling langzaam laten open qua steigingspercentage?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3071 Gepost op: 23 August 2013, 13:39:23 »
Bug? Wasda?
Je laat me ernstig twijfelen aan mezelf, Auke, zo ernstig zelfs dat ik uit arremoei maar een woordenboek ter hand genomen heb om uit te zoeken of het nu steiging is of stijging, steigen of stijgen. Hierboven hebben ze het ook al aldoor over een "Steige", maar dat schijnt duits te zijn.
Maar dan nu de zo hevig verlangde uitslag: het is stijging, je stijgt op je paard met behulp van een stijgbeugel. Soms begint dan het paard te steigeren, als het niet ziet zitten dat zo'n aparte snuiter op z'n rug komt plaatsnemen.
Een steiger daarentegen zal geen afwerende manoeuvres ondernemen als je aanstalten maakt het ding te bestijgen.

Bovenstaande in acht nemend en een uitputtend beroep doende op mijn taal-analytisch vermogen om te komen tot een mogelijk juiste interpretatie meen ik je vraag:

Citaat
heb je ook de helling langzaam laten open qua steigingspercentage?

als volgt te moeten beantwoorden: ja en nee; het stijgingspercentage bedraagt ongeveer 40 à 45%0, hetgeen voor losse loks en bij gelegenheid een handvol O-wagens met steenkool geen onoverkomelijke problemen op zou moeten leveren. Voor lange treinen zou het nog wel eens een onbedwinbaar obstakel kunnen vormen. Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Groet,
Jan  ;)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3072 Gepost op: 23 August 2013, 18:33:35 »
Bezig met nog zo'n mal ding. Maar m'n multiplex is haast op... beetje gokken, beetje smokkelen, beetje improviseren en dan maar hopen dat het goed komt  :o


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3073 Gepost op: 23 August 2013, 19:25:41 »
Hou wel je autootjes in de gaten, ze zitten aan je bedieningspaneel te knagen. ;)

Zou het niet mooier zijn moest de bocht wat meer langs achter lopen?

Groet,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3074 Gepost op: 23 August 2013, 20:10:30 »
Geeft niet, Olivier, ik heb hun tandjes afgevijld.

Die bocht iets meer naar achteren leggen... hmm ja, zou kunnen. Eigenlijk had ik het idee om daar, achter het spoor, een (klein) seinhuis te plaatsen. Daarenboven heb ik nu ook ruimte om bijvoorbeeld een rijtje bomen neer te zetten als achtergrond of zo.
Dan, nu kruist het bovenlopende spoor de hoofdbaan daaronder op een redelijk goeie plek, als die plek meer naar achteren zou liggen, zou je de (vooral de lange) rijtuigen ineens erg veel overhang zien vertonen, omdat vlak achter de "tunnel"ingang de boog overgaat in een krappere radius. Op deze manier wordt dat vermeden en heb je meer de indruk van een wijde boog die in onder een tunnelachtig viaduct verdwijnt.  :D

Met ruime groet,
Jan