Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3633043 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8100 Gepost op: 21 August 2015, 22:36:50 »
Tijd voor iets op t spoor.

Elke keer als ik bij Reinout (in de Eifel) z'n 86er zie, of zie rijden in één van z'n filmpjes, denk ik: potverdikke, wat een mooi machientje!
Om me direct daarna te realiseren dat ik er sinds nog niet zo heel lang geleden (althans, voor m'n gevoel) zelf ook eentje heb.

High noon in Lümmeln:



Toch eens een keertje omnummeren. Als je de plaatjes één keer hebt is dat een koud kunstje.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7586
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8101 Gepost op: 22 August 2015, 09:08:02 »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8102 Gepost op: 22 August 2015, 14:17:57 »
Heel interessante link (y)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8103 Gepost op: 22 August 2015, 15:28:05 »
Hier de site van Van Wijk zelf: http://www.opelmuseum.nl/
Mogelijk handig i.v.m. openingstijden en/of route.
Groet, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8104 Gepost op: 22 August 2015, 19:00:13 »
Dat lijkt me de moeite waard, Tijnje is ook niet zo ver hiervandaan, net even over de grens.

Dank je voor de link, Eric!
Ronald ook, voor de link naar aanvullende info!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8105 Gepost op: 22 August 2015, 21:30:50 »
Het zal niet voor het eerst zijn als ik beweer dat de Baureihe 44 in dit draadje nog niet erg vaak aan bod is geweest. Toch heeft die Baureihe, samen met de Baureihe 50, in de jaren tussen het einde van WOII en de jaren zeventig van de 20e eeuw, zo'n beetje het fundament gevormd van het goederenvervoer per spoor bij de Deutsche Bundesbahn.

Een goede zet dus van Roco om die machine ook in model om te zetten, en het mag dan ook geen verwondering wekken dat de 44er deel uitmaakt van het lokbestand van wat we voor het gemak maar even Lümmeln zullen noemen. De 44ers die in Bw Lümmeln konden worden aangetroffen, waren tot 1969 afkomstig uit andere Bw's, zoals Ottbergen (het 44er-Bw bij uitstek), Hildesheim, Hamm en meer.
Pas in dat jaar, 1969, werden er voor het eerst loks van de BR44 - officieel dus al omgenummerd in 044 - in het Lokbestand van Bw Lümmeln opgevoerd.

In mijn lijstje loks bevinden er zich twee exemplaren. Eentje met en eentje zonder de schuine schortplaten onder de rookkastdeur.
Die schortplaten waren bij zo'n beetje alle loks oorspronkelijk wel aanwezig, maar zijn na de oorlog veelal verwijderd (vaak gepaard met de vervanging van de grote Wagner-Windleiplaten door de kleinere Witte-Windleiplaten), waardoor de loks van voren gezien veel overeenkomsten vertoonden met de Neubau-Dampfloks zoals de BR 23, 65, 66 en 82.Er was de DB toch wel iets gelegen aan uiterlijke eenvormigheid, zou je kunnen zeggen.

De 44 1651 werd door Roco ergens in de jaren 1987 - 1989 geproduceerd, onder artikelnummer 4126B. Het model beschikt nog over blankmetalen wielbanden en in de tender lag een motor van de eerste generatie. Lag, want die heb ik ooit eens vervangen door een ombouwsetje van Verbeck met een Faulhabermotor. In combinatie met een Lopi 3 of 4 zijn de rijeigenschappen prima, en is de trekkracht uitstekend te noemen. Verder is er aan de lok weinig gebeurd, behalve wat Weinert-geneuzel zoals lantaarns (niet functioneel), trapjes aan de voorste bufferbalk en aan de tender en er is een stuk van de rookkastdrager weggehaald, iets wat er in het echt niet zat en door Roco is bijgefantaseerd om het lampje onder te kunnen verstoppen. Zelfs de nummerplaten zijn niet vervangen, want de lok heeft Ottbergen als Heimat-Bw, en als zodanig aantoonbaar in Lümmeln geweest. Het zijn nog van die dingen die Roco vroeger bij z'n loks stopte, die nummerplaten bedoel ik, je kon je dan in een gleufje in de zijwand van het machinistenhuis steken. Nummerplaat en DB-embleem vormen één geheel. Eigenlijk vallen ze nogal dik uit, en het zou dan ook geen overbodige luxe zijn -binnen het kader van een overbodige luxe hobby dan- om ze nog eens te vervangen door geëtste plaatjes van Beckert Modellbau.
Oja, en nog wat. Zoals de lok geleverd wordt is een deel van het leidingwerk uitgevoerd zoals dat voor een oliegestookte lok hoort te zijn. Dat heb ik dus ook even aangepast.









Of ik de machinistenzijde van de lok ook gefotografeerd heb? Nee, natuurlijk niet.

Het grote voorbeeld, 44 1651*, werd in 1943 geleverd door Krupp (Essen). De lok heeft nog vrij lang dienst gedaan, op 29 december 1976 (minder dan een jaar voor het einde van de stoom bij de DB) werd ze in Gelsenkirchen Bismarck terzijde gesteld.

* Als je het over de Baureihe 44 (of 86, 50, of wat dan ook) hebt, heb je over alle loks van dat type in het algemeen; bedoel je één specifieke lok, dan noem je alleen serienummer en volgnummer, dus niet de BR 44 1651 maar 44 1651 zonder 'BR'.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2015, 00:28:15 door 44. Reden: code 5863767 »

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8106 Gepost op: 23 August 2015, 11:15:12 »
Mooie machines!!
Heb destijds mijn exemplaar ingeruild voor een lok uit de BR58, dat ga ik zo bijna jammer vinden...
En altijd weer leerzaam, een lok is immers geen hele reeks. Daar ik het loknummer niet meer weet is de bovenstaande omschrijving volgens mij kloppend  ;)
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8107 Gepost op: 23 August 2015, 16:12:06 »
Nou ja, een 58er is ook wel om aan te zien, toch? De lok wordt wel eens gekenschetst als de eerste 'Einheitslok' überhaupt.
De bij de DB terechtgekomen exemplaren hebben helaas niet zo lang na de oorlog het loodje gelegd, eigenlijk best wel jammer. Ik had zo'n korte, gedrongen, krachtige lok met Belpaire-staketel best leuk gevonden voor Lümmeln.

Soms heb ik wel eens het idee dat over het algemeen de voorkeur uitgaat naar sneltreinloks, en minder naar goederentreinloks.
Laat een 01, 01.10, 03 of 03.10 zien en er wordt geroepen: "Wauw! Wat een mooie lok, moet je die grote wielen zien! Die ziet er snel uit!" of iets van die strekking. Laat je daarentegen een 44er of 50er zien, of zelfs een 41er, dan klinkt het min of meer achteloos: "Ja, leuk, een 1'E (of 1'D1' natuurlijk). Die zal wel wat kunnen trekken."

Maar welke is er nou "mooier"? De bovenste of de onderste?


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8108 Gepost op: 23 August 2015, 16:59:15 »
Best mooi zo'n 58! Lijkt lekker hoog, waarschijnlijk door de plaatsing van de cilinders ofzo. Kijk dit youtube filmpje eens als 'ie over de Eifelquerbahn voorbij komt kachelen. En... het geluid van zo'n driecilinder machine is, tja, koddig? Vergeleken met een 50er die langs komt stamp-stoemp-stamp-stoempen.

Na het zien van dit filmpje (hoezo herfstblaadjes op de rails) vond ik het helemaal jammer dat de 58 met geen mogelijkheid te rechtvaardigen was rond 1970...

Goederenlocs: wat vind je van een 57? Zelf vind ik 'em mooi. Eigenlijk een soort 94 met tender eraan, maar dan wat eleganter. Vooral de voorkant is mooi. Die hebben het nog net tot 1971 ofzo volgehouden, dus... Hij staat in de boekenkast bij mij op digitalisatie te wachten. Zo'n ding lijkt wel meer karakter te hebben dan een 01 pacific monster.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8109 Gepost op: 23 August 2015, 17:40:36 »
De G10 beschikte over dezelfde ketel als de P8 en was qua asindeling en drijfwerk ongeveer gelijk aan de T16.1 (inderdaad, de BR94.5).
Zo rond 1967/68 was het loktype al aardig op z'n retour, veelal werden ze nog opgebruikt in rangeerdiensten, misschien een enkele Übergabe. Hun grote manco - wat overigens niet alleen aan de 57er kleefde, maar aan meer "Länderbahngüterzugloks) was hun beperkte Vmax, wat aanleiding gaf tot de bouw van bijvoorbeeld de BR'n 43 en 44 en, later, 41, 45 en 50.

Roco heeft een heruitgave van de BR 57 gepland, en wel als "koopje": € 159,= moet het ding gaan kosten, en zal in een aantal uitvoeringen geleverd gaan worden.



Voor de DB dus de 057 (Ep.IV).
In LÜmmeln is sinds 1950 geen 57er meer gestationeerd geweest, maar gezien de prijs is een eventuele aanschaf wellicht toch de moeite waard. Komt er wel weer een setje nummerplaatjes bovenop, maar goed.
Overigens heb ik me laten vertellen door iemand die het kan weten, of in elk geval opdracht heeft gekregen aldus gevraagd te antwoorden, dat de vriendelijke prijs mogelijk wordt gemaakt door af te zien van nagenoeg elke vorm van kwaliteitscontrole tijdens het productieproces. Wat kleine foutjes of gebreken tot gevolg kan hebben, waarover dus liever maar niet gezeurd moet worden.
Maar ik zeur toch al bijna nooit.

Leuke filmpjes, trouwens. Grappig dat er tijdens de rit even een emmertje zand wordt bijgevuld.

Meer karakter dan de BR 01? Och 't is maar hoe je het bekijkt. De 57er is een typische Pruis, terwijl de BR 01 wat vormgeving betreft wel een portie pruissisch bloed te pakken heeft gekregen (vgl de P10/BR39), maar toch meer de kenmerken van de Wagneriaanse Einheitslok vertoont.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8110 Gepost op: 23 August 2015, 19:39:17 »
Brawa biedt ook de BR 57 aan, wat betreft de prijs zo ongeveer het dubbele van de 'goedkope' versie van Roco. Hoe het met de detaillering staat, en of die op een hoger niveau ligt dan de made-in-A-versie, weet ik niet.  Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat bij Roco de afstand tussen de assen niet helemaal klopt, of de wieldiameter, of beide, of zoiets. Iemand die ze beide eens (ongeretoucheerd) kan laten zien? Naast elkaar, bedoel ik?





Misschien rijden ze wel in Sneek rond...  ;) :P

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8111 Gepost op: 23 August 2015, 19:42:33 »
Een mooie lok, tja doe mij maar een BR96 of een BR 77 maar die zijn allemaal al ver voor 1968 buiten dienst gesteld. (Ja, ik weet dat die laatste geen goederenlok is maar ik vind het zo'n geweldig mooi lokje.)
Mocht je nog wat anders zoeken dan die standaard gevallen:
Mag/kan er dan een Beierse BR 54 verdwalen in Lümmeln of een BR91 of 92?

 
groet,

Ivo vS

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8112 Gepost op: 23 August 2015, 19:48:45 »
Je kan altijd de S3/6 (ik dacht 18 416) van Minden langs laten komen. Of een van de 45'ers.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8113 Gepost op: 23 August 2015, 19:51:41 »
Als die dezelfde mallen gebruikt als mijn Limited Edition G10 zou ik heel goed testrijden als ze dat model uitbrengen met beperkte kwaliteits controle. Er zit een hele boel los leidingen spul op en een boel verschuivende assen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8114 Gepost op: 23 August 2015, 20:03:24 »
@Ivo: allemaal wel aparte loks, maar voor Lümmeln nogal onwaarschijnlijk. Alleen van de BR 92 is er ooit eentje in Lümmeln gestationeerd geweest (1944-1946). Br 91 zou wat minder onwaarschijnlijk zijn, want een Pruis, maar goed, je moet er ook maar emplooi voor hebben, en binnen mijn era valt deze toch ook niet echt.
Een 96er zou boven de Weißwurstäquator wel heel erg uit de toon vallen, en de 54er is me te Beiers.

@Sander: 45 023 is al een regelmatige bezoekster, ik denk erover haar om te gaan nummeren in 45 019, maar ik moet nog eens uitzoeken of Beckert ook nummerplaten met rand levert.
De S3/6... hm, kweenie, moet ik opzoeken. Een Badische IVh (van Liliput) staat wel nog altijd op m'n lijstje.

@Ivan: reken maar!  ;D