Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seuthe gaat stoppen door Sven
Vandaag om 15:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 15:05:49
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3634354 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8115 Gepost op: 23 August 2015, 21:27:56 »
Een mooie BR18.3, mooi hoor zo'n snelle renner. Alleen het grootse deel van deze loks is in 1948 buiten dienst gesteld.
Ik meen dat alleen de 316, 319 en 323 gereactiveerd werden en dan tot 1969 in dienst zijn gebleven dus dat kan nog net hè  ;)
En de BR45.....ik zeg doe er maar twee van Jan en dan samen voor een trein. Kun je een hele lange sleep achter hangen. (Geen idee of dat waarheidsgetrouw is.)

Ben ik ff blij dat de keuze eind jaren '30 van de vorige eeuw een stuk groter was. Er werden best wat Pruisen richting het zuiden verhuisd omdat die Beierse loks (vaak) met 4 cilinders en/of andere buitensporige poespas duurder waren in onderhoud en de aantallen vaak beperkt waren. Het rijd bij mij lekker allemaal door elkaar, samen met wat andere Zuid-Duitse länderbahnloks  ;)
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8116 Gepost op: 23 August 2015, 21:39:25 »
Die Badische IVh, later de BR 18.3 genoemd, hebben inderdaad nog tot ergens in die tijd dienst gedaan als Bremslok bij de LVA in Minden. Net als de 45ers, die voor hetzelfde doel 'gehouden' werden, werden ze bij gelegenheid wel eens ingezet in de reguliere diensten. Ook wel voor Sonderzüge, waarbij ze dan door heel Duitsland kwamen.
Twee 45ers is me wat teveel van het goede. Eentje is meer dan genoeg, zoveel zelfs, dat het niet eens op m'n draaischijf past. Ik moet nog eens iets verzinnen zodat ik de mastodont kan driehoeken.

Citaat van: Ivo
Het rijd bij mij lekker allemaal door elkaar

Natuurlijk. Ieder het zijne. Of, om het eens op z'n platpruissisch te zeggen: suum quique.

Citaat van: moi
...de 54er is me te Beiers.

Waarmee ik overigens niet gezegd wil hebben iets tegen Beiers te hebben. Als ik heel eerlijk ben, heb ik gewoon een zwak voor Pruissische loks en de Pruissische spoorwegen. Eigenlijk de hele geschiedenis van Pruissen boeit me wel, de geschiedenis van een natie die het aardig lang volgehouden heeft tot haar bestaan pas na de Tweede Wereldoorlog officieel als beëindigd werd verklaard.

Eigenlijk best wel een beetje raar dat ik slechts twee Pruissische loks in m'n collectie heb, de T16.1 en de T3.

« Laatst bewerkt op: 23 August 2015, 21:47:08 door 44. Reden: code 5863656 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8117 Gepost op: 23 August 2015, 21:58:00 »
Een stukje terug lees ik dat Ivo zijn 44 heeft ingeruild voor een 58'er. Ik zou graag eens een goede en betaalbare 58'er in model zien. Die zou ik meteen kopen.  Roco komt maar niet met een nieuwe versie, die van Rivarossi schijnt technisch niet heel jofel te zijn en Trix heeft twee jaar geleden een duur clubmodel uitgebracht met een telex-koppeling (waar ik nou net niet op zit te wachten).
Wel een mooi model, die Trix:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8118 Gepost op: 23 August 2015, 22:26:42 »
Op beurzen en/of tweedehandsafdelingen van modelspoorwinkels kom je nog wel eens een Roco-model tegen.
Of, als alternatief, het kleine zusje dat ooit door Fleischmann in het assortiment gevoerd werd:



Hoef je er alleen maar een as en een stukje ketel bij te denken.  ;D

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8119 Gepost op: 23 August 2015, 22:53:05 »
Die Badische IVh, later de BR 18.3 genoemd, hebben inderdaad nog tot ergens in die tijd dienst gedaan als Bremslok bij de LVA in Minden.
Die DB versies zijn ook in model zeldzaam, misschien op een beurs?

Citaat
Waarmee ik overigens niet gezegd wil hebben iets tegen Beiers te hebben.
Had ik ook niet van je verwacht hoor ;) Enne ieder z'n eigen zwak. Denk dat mijn zwak ook wel duidelijk is.

Een stukje terug lees ik dat Ivo zijn 44 heeft ingeruild voor een 58'er. Ik zou graag eens een goede en betaalbare 58'er in model zien. Die zou ik meteen kopen.  Roco komt maar niet met een nieuwe versie, die van Rivarossi schijnt technisch niet heel jofel te zijn en Trix heeft twee jaar geleden een duur clubmodel uitgebracht met een telex-koppeling
Helaas Ruud, daar moet ik je teleur stellen. Bij mij rijden 2 oude Roco koffiemolens rond, onverwoestbaar dat wel.
Het zijn misschien wat op leeftijd geraakte modellen maar dat neem ik voor lief. (Mijn andere loks zijn veelal van gelijke leeftijd.)
De komende jaren wil ik er nog twee bij zien te krijgen. Een van die twee nog aan te schaffen machines krijgt dan ook een vierassige tender.
Dat doe ik niet bij de huidige twee omdat deze beide 58'ers uit de sub-serie 58.5 stammen, Würtembergische machines en dus voor mij voldoende Zuid-Duits.
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Mooi weer in Lümmeln
« Reactie #8120 Gepost op: 24 August 2015, 17:56:11 »
Die Wettervorhersage: heiter bis sonnig, örtlich hohe bis sehr hohe Temeraturen.



"Papperlepapp! So haben wir das noch nicht oft erlebt! So manch einer wird vielleicht eifersüchtig sein weil bei uns das Wetter immer so schön ist, für uns kann's aber manchmal auch langweilig werden. Immerhin hat es auch Nachteile."
"Na ja, was kann man da machen? Ich nehme an, du hast in deinem Lager wohl noch eine Mauer, oder?"
"Wohin denkste? Na klar hab' ich 'ne Mauer im Lager! Ist doch überhaupt keine Frage!"




Noot van de auteur: het mag je volkomen koud laten waar je je tot ontsteking gebrachte soldeerbout neerzet, neerlegt of ophangt, maar ik zou je aan willen raden tenminste één gedachte te wijden aan de mogelijke gevolgen van een dergelijke onachtzaamheid.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8121 Gepost op: 24 August 2015, 18:07:23 »
 ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7588
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8122 Gepost op: 24 August 2015, 18:20:15 »
Mal Apeldoorn anrufen...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8123 Gepost op: 24 August 2015, 18:23:13 »
"schade" :o
Have fun every day, before you know it's..........

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8124 Gepost op: 24 August 2015, 18:25:53 »
Mal Apeldoorn anrufen...

Meinst Du nicht Apfelkorn ?  :D

m.fr.gr

Arthur

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8125 Gepost op: 24 August 2015, 18:35:01 »
Appeldorn denke Ich ?
Groet, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8126 Gepost op: 24 August 2015, 22:11:42 »
Jullie moogt er gerust de draak mee aansteken, ik vind het allemaal niet zo'n probleem.
Sterker nog, ik overweeg serieus de loods te laten zoals hij is, met die Dalí-achtige toets heeft het ook nog wel iets kunstzinnigs, vind ik.



De soldeeractie stond in het teken van al langer op de baan geschoven werkzaamheden, die onder andere in verband staan met het opdelen van de baan in twee stroomkringen; het gedeelte dat door de versterker wordt gevoed (ruwweg de 'bovenverdieping') en de 'benedenverdieping' met de booster als voedingsbron.

Tussen die bovenverdieping, in feite het Bw, en die benedenverdieping, oftewel het station cq 'de rest', ligt een verbindingsspoor in een helling. Over een afstand van een krappe drie meter wordt tien centimeter hoogte gewonnen, een stijgingspercentage, of liever promillage, dat de 36‰ nog net ietsje overstijgt.
Dat is vrij steil, maar ik krijg het niet voor elkaar om de hellingshoek te verkleinen, daarvoor ontbreekt mij ten enenmale de ruimte.
Enfin, normaal gesproken gaan de loks alleen solo bergop en -af, dus wat dat betreft is het geen probleem. Hier en daar zullen wat wagons naar boven getrokken moeten worden, maar dat zal allemaal heel behapbaar zijn, en beperkt blijven tot drie of vier, misschien vijf wagons.





Het rollend materieel staat wel erg 'scheef', maar vergeleken met wat er soms in het echie te zien was/is, valt het ook nog wel wat mee.



Welnu, die bewuste helling valt wat stroomvoorziening betreft onder de bovenverdieping. Tot nu toe kon op de helling gereden worden omdat de raillasjes voldoende waren om op elk punt -het spoor bestaat uit zo'n vier stukken flex- de rijspanning te waarborgen. Om er echter zeker van te zijn dat dat ook het geval zal zijn wanneer er (eventueel) een verbinding via zo'n raillasje wat minder wordt, is er nu een aantal extra voedingsdraden gesoldeerd.Misschien wel dubbel werk op dit moment, maar liever dat dan later (eventuele) storingen verhelpen, want dan is het veel meer werk: ballast weghalen, landschap vernaggelen, na solderen opnieuw verven etc... brrrr.

Bovendien is het hobby, en dus leuk.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8127 Gepost op: 24 August 2015, 22:47:23 »
Brand in de locloods! Toch geen horrorpraktijken, zoals in Nünberg tien jaar geleden, hè? :o
Ik zou het verschrikkelijk vinden, als het mijn loods was. :-\  :(  :'(

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8128 Gepost op: 24 August 2015, 22:51:44 »
Nee, gelukkig niet in de loods, maar aan de buitenkant. De dichtstbijzijnde lok was de T3, die stond 10 centimeter van de hittebron vandaan. Behalve die muur geen schade. Nou ja, een dakgoot. Maar het dak zelf is ongedeerd gebleven.

Maar ik geef toe, er ging wel even een scheutje adrenaline door m'n wimpers.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8129 Gepost op: 25 August 2015, 00:15:53 »
Heb ik gisteren ook nog maar gehad Jan, gelukkig niet op de modelbaan, de bout was nog warm toen hij de schuif in ging, toen ik hem er deze ochtend uithaalde zat zijn punt vast in het plastic dekseltje van een doosje met platte schroevendraaiers. :D

Groet,
Olivier, den Belg
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL