Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:19
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644077 keer)

tuurtje

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7875 Gepost op: 30 July 2015, 23:20:56 »
Volledig off topic,

Michaël en natuurlijk de andere lezers, ooit eens in het Joods museum in Berlijn geweest?
Hier zie je foto's met natuurlijk de tegenstrijdigheid tussen oost en west, maar ook foto's waar je gewoon naar kan blijven kijken.

terug naar de markt van Jan. Er zijn nu groenten, worsten en manden en kiosk met ijs, ik heb het gevoel dat ik nog iets mis  ::)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #7876 Gepost op: 30 July 2015, 23:39:31 »
Nu nog een echte wochenmarkt foto uit de jaren 60 gemaakt in Plettenberg.

Groet Harry.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #7877 Gepost op: 31 July 2015, 07:26:49 »
Er zijn nu groenten, worsten en manden en kiosk met ijs, ik heb het gevoel dat ik nog iets mis  ::)

Je bedoelt misschien de plaatselijke koddebeier.
Een bloemenkraam past nog wel in het rijtje, maar dan moet Jan een blik Busch opentrekken.

Groet,
Bas

g-j

• Offline Offline
« Reactie #7878 Gepost op: 31 July 2015, 09:18:24 »
Een kraam met kleding en fournituren.

Gert-Jan

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7879 Gepost op: 31 July 2015, 11:19:32 »
 ??? In die tijd waren er nog geen taiwan shirts en kleding op de markten
dat was voor de kleding zaken
zelfs C & A waren nog met enkele winkels in grote steden niet bekender dan de sigaren winkel op de hoek

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7880 Gepost op: 31 July 2015, 12:21:00 »
Tjonge, jullie komen sneller met ideeën dan ik kan bijhouden.  :o

Harry lijkt een diepgaande studie van het verschijnsel 'markt' te hebben gemaakt, wederom een mooie, sfeervolle en vooral informatieve foto, waarvoor dank!
Hij noemt daarbij de term 'Wochenmarkt', en we zien dat vooral groenten en mogelijk fruit wordt verhandeld.
Mijn markt is niet zozeer bedoeld als de wekelijkse markt, maar meer een soort dagelijkse, zoals de foto van de 'markt' op de Luitpoldplatz te Deggendorf zo mooi illustreert. Zoals ik die ken van vroeger, werden daar vooral producten door particulieren aangeboden, zoals zelf verbouwde groenten en fruit, de mandenmaakster is een voorbeeld, en meer van die dingen. Niet echt handelaren die de diverse 'weekmarkten' afliepen dus. Zo heb ik wel gedacht aan een stoffenhandelaar, maar die past niet echt in mijn kader. Ook een visboer valt af, want veel 'privé-aanbod' daarvan is er niet te vinden in de directe omgeving van Lümmeln. Ik denk meer aan bijvoorbeeld een imker, die honing en aanverwante zaken aanbiedt, zoals honing en dergelijke (was, kaarsen). Maar goed, daar ben ik nog niet helemaal uit. Een bloemenkraampje zou misschien ook nog kunnen.

"Koddebeier" is wel een wat ouderwetse term, in Lümmeln gaat de politie met z'n tijd mee en beschikt over een moderne uitrusting, zoals snelle auto's en dergelijke.

Verder heb ik nog wat nagedacht over die Voetgangers Oversteek Plaats van Jerry, en besloten alsnog deze service te bieden aan de Lümmeleraner die de benenwagen prefereren.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7881 Gepost op: 31 July 2015, 16:27:56 »
Een kraampje met fournitouren als wol(schapen scheren)naald en draad,
kralen en knopen (anders moet je de gulp met veiligheids spelden sluiten  ;D )en de nodige naai en brei spullen
je kan een boter en kaas stalletje maken (schapen en geiten kaas(nee geen geiten sokken))
en een beetje veehandel kan ook nog

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7882 Gepost op: 31 July 2015, 17:20:20 »
Boter en kaas is wel een goeie, die gaat er komen. En eieren, om het spelletje meteen maar compleet te maken.
Maar veehandel gaat me te ver, sowieso wil ik het allemaal drastisch inkrimpen. Meer de kant op zoals op het Luitpolderplein te zien is.
Dus ook die worstenkraam gaat de deur uit. Misschien dat er later nog eens een stukje Lümmeln gaat worden aangebouwd (na de drooglegging van de Waschbeckensee is daar eventueel nog ruimte voor), en is er dan nog een plekje vrij voor Hans Dollestein en z'n Bratwürste. Maak ik er meteen een hele Imbiss van. Inclusief Pommes.
Dus: groenten, fruit, kaas (+boter + eieren), bloemen misschien, honing misschien, en die mandenmaakster weet ik nog niet.
Maar ik ben nog wel even bezig, zojuist de boom en de kiosk definitief geïntegreerd. Het ziet er nog een beetje uit alsof er een meute honden de boel ondergepinkeld heeft, maar om alvast een idee te geven kan het er mee door:

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7883 Gepost op: 31 July 2015, 18:19:23 »
 (y)
nu aankleden met borden kraampjes en
die worst hanz is dus van de baan  ???(het plein)
Een italianer ysco händler met zo'n mini diepvries bakfiets met parasolop de bak en een rek met hoorntjes
somaar een idee
en wat deernes die koffie rond hupsen voor de kooplui

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7884 Gepost op: 31 July 2015, 20:19:58 »
Ja, Hans Dollestein's vergunning is bij deze ingetrokken. Althans, voor de Barbararossaplatz.

Nog even wat plaatjes op een rijtje, om te vergelijken wat er nu eigenlijk aan marktkramen te zien is:

Een typische wekelijkse markt. Zo te zien groente, groente, fruit, groente en nog eens groente. Met fruit, vooruit.
Details om te onthouden: rommel (lege kistjes/dozen, afval) onder de kraampjes, bordjes met prijzen. Nog net te zien aan de (twee) huiven: vrachtwagens voor toe- en afvoer van de waar. Kramen zijn overdekt. Drukte is matigjes te noemen.

Volgens mij bijlange geen wekelijkse markt. Een aantal mensen biedt groente, bloemen en fruit te koop aan, ik gok erop dat dat allemaal uit eigen teelt afkomstig is en dat men op deze manier een stuiver probeert te verdienen.
Geen of nauwelijks afval/rommel. Zo te zien geen bordjes met prijzen. Er is één aanhanger (is het wel een aanhanger of is de rest van die Goli-Dreirad verstopt achter de lantaarnpaal?) voor aan- en afvoer te zien. Geen overkappingen. De drukte is magertjes te noemen.

Wekelijkse markt of niet? Moeilijk te zeggen, maar als ik moest gokken zou ik het houden op iets dergelijks als de markt van de Luitpoldplatz. Zo te zien wordt er groente en fruit verhandeld. Hier en daar een prijsbordje. Geen of nauwelijks afval of rommel te zien.
Wat betreft aan- en afvoer: het zou kunnen dat de Goli-Dreirad daarbij betrokken is, maar dat is wat twijfelachtig. Wat staat er onder de parasol? De markt wordt bezocht door slechts een enkeling (op dit moment, het kan natuurlijk net koffietijd zijn).

DE in het oog springende overeenkomst van alle plaatjes is het ontbreken van een Bratwürste-kraam. En wat staat er bij mij prominent in beeld?

Bovendien is het er drukker dan eigenlijk zou moeten.

En een ijsco is er bij de kiosk te koop.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7885 Gepost op: 31 July 2015, 20:27:03 »
Veel om te overdenken zie ik,suc6 met het uitvogelen van wat het wel of niet word  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #7886 Gepost op: 31 July 2015, 20:52:58 »
Ga eens naar een willekeurig overdekt winkelcentrum (centro in oberhausen of minto in monchengladbach) en je vindt daar naast bekende restaurantketens als McDonalds de worstenverkoper Curry Carl. De keuze is eenvoudig: curryworst met of zonder pommes, met of zonder een drankje. En een rij die er staat! Wie zegt ons niet dat deze curry Carl niet ergens op een marktplein, bijvoorbeeld in Lummeln, is begonnen? Zoals oude mcDonalds ooit ergens een boerderij had?

;)

« Laatst bewerkt op: 31 July 2015, 20:56:10 door Frank103. Reden: Foto toegevoegd en woordje oude »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7887 Gepost op: 31 July 2015, 21:53:31 »
Dat gaat wel lukken, Floris. Eigenlijk is het best leuk om van die kraampjes eindeloos te detailleren, zo lijkt het me heel leuk om zo'n lappenkraam te gaan maken. Rollen stof maken van papieren zakdoekjes of Fimo, en dan proberen geruite stoffen te schilderen en zo. Ventje erbij, met zo'n meetstok, die een lap ophoudt om te showen aan een paar dametjes... dat soort werk.
Maar je, dat wil zeggen, ik, moet er voor waken om teveel te willen. Weniger ist mehr.

Over Currywurst in overdekte winkelcentra: overdekte winkelcentra probeer ik, als het enigszins kan, te vermijden. Ik vind winkelcentra in de open lucht al een bezoeking, maar je ontkomt er niet aan om je zo nu en dan over te geven en je gelaten (om der lieve vrede wil) in het onvermijdelijke te schikken.
Een Currywurst met ketchup lijkt me niet te vreten, vast en zeker een invloed van de verderfelijke amerikaanse eetgewoonten. Waarvan McDonalds (en soortgenoten, zoals die in Kentucky gebraden kip) eveneens een exponent is, ook hier ontkom ik er niet altijd aan dergelijke gelegenheden aan te doen, maar elke keer is het weer erger dan ik had verwacht. Net een hostie: je denkt dat je wat te eten krijgt maar het is gewoon niks. Met dit verschil dat een hostie nog weldadig voor de geest kan zijn.

De echte Duitse Imbisse moet je tegenwoordig met een lantaarntje zoeken, maar vind je er een (niet elke Imbiss is per definitie goed), dan kun je vaak wel een goeie Bratwurst of Currywurst krijgen, al dan niet met Pommes.
Maar tegenwoordig word je doodgegooid met Döners en Pizzahütten. Bah.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #7888 Gepost op: 31 July 2015, 22:07:01 »
Vanaf mijn 5e jaar (1964) ging ik met mijn ouders op vakantie in het zwarte woud. Later ben ik zelf ook nog vaak genoeg gegaan  :o
Een bezoek aan Freiburg hoorde er natuurlijk ook bij, al was het zeker in de vorige eeuw om alle speelgoedzaken te bezoeken  (y)

Maar in Freiburg had je idd de dagelijkse markt am Muensterplatz bij de Dom. En groente, fruit, bloemen waren er zeker genoeg te  krijgen. Ik weet het niet 100% zeker meer maar de worstkramen en Huhner Hugo kwamen pas voor mijn gevoel in de jaren 70.

Maar Jan als je ook nog een kraam met honing uit eigen Imkerei wil hebben, nou dan heb je nog wat te frobelen.

Ggroetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 31 July 2015, 22:12:21 door tuurtje »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7889 Gepost op: 31 July 2015, 22:10:17 »
Jah... een heleboel potjes maken...  :o

Wees gegroetjes sh*t! heb je net die extra g weggehaald!

Jan