Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:19
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644079 keer)

tuurtje

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7890 Gepost op: 31 July 2015, 22:13:11 »
Oeps sorry, wist niet dat je kwaad werd  ;D ;D ;D
Hij staat er weer

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7891 Gepost op: 31 July 2015, 22:24:56 »
 ;D ;)

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #7892 Gepost op: 31 July 2015, 23:38:09 »
Nu niet gelijk de imbiss afvoeren dat is nou juist mijn favoriet. Misschien wat aanpassen naar jaren 50 -60 stijl. ff op googel zoeken leverde dit sfeervolle plaatje op.

Groet Harry

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7893 Gepost op: 01 August 2015, 17:17:09 »
Ik voer 'm niet af, ik plaats 'm alleen niet op de Barbararossaplatz. Krijgt later alsnog een plekje, in het oude, nog te bouwen, historische centrum van Lümmeln.

En wederom een mooi plaatje, zo ken ik ze nog van de jaarlijkse kermis van het plaatsje waar ik woonde. Ik moet zeggen, je bent een ware bron van inspiratie, Harry!

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #7894 Gepost op: 01 August 2015, 18:06:45 »
Currywürst in elk geval niet op een modelbaan voor 1949 Te koop aanbieden, en in die eerste jaren vooral een Berlijnse lekkernij. Nooit vergeten dat de overvloed aan loopvoedsel van vandaag helemaal niet zo gebruikelijk was vroeger. Je ging naar de markt om eten te kopen, niet om te eten.

Döner kebab is van 1972, ook vanuit Berlijn.

[mild off-topic]Nog iets lekkers uit Berlijn, en elders in oostelijk Duitsland: de Spritskuchen. Voor het eerst gegeten in B-Köpenick. Het is een oliebolachtig deeg met een deel aardappelmeel, die in twee rondjes op elkaar gespoten in frituurvet gelegd wordt. Iets krokanter dan de oliebol door de stervormige spuitmond. In Nederland is wel eens Churros te krijgen (bijvoorbeeld deze zomer bij Ikea Haarlem voor de uitgang) en dat lijkt er qua struktuur veel op, is alleen een recht gespoten streng ipv een dubbel rolletje. Nog iets krokanter dus.[terug on-topic].

Groet, Sicco Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7895 Gepost op: 01 August 2015, 21:42:43 »
Dat klopt helemaal. Als we 'vroeger' eens een keertje patat wilden eten, wat overigens maar zeer zelden voorkwam, moest m'n vader daar toch een kilometer of vijf, zes voor rijden, want zover was het wel naar de "Schnellimbiss", die zat aan de andere kant van de stad. Zelfs op de kermis relatief weinig eetbaars, inderdaad zo'n Bratwürste-tent zoals die van hierboven, hier en daar Lebkuchen (maar dat was meer voor verliefde stelletjes), even verderop een kraampje waar je zo'n appel  met een rood suikerlaagje op een stokje, kon kopen, dat was het dan ook wel. Hooguit nog wat snoepgoed of zo.

Maar een kermis gaat er in Lümmeln niet komen, althans niet zolang het daar mooi weer is.
De markt staat even op een laag pitje, vanwege het gebrek aan groentekistjes. Van de nood een deugd makend heb ik me wat beziggehouden met verdere voorbereidingen voor het schaduwstation, dat zit ook nog steeds in de pijplijn.
En de ondergrond bij de draaischijf iets verstevigd, met een allumiminumbuis (vierkant).

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7896 Gepost op: 01 August 2015, 21:49:52 »
Oja, als 'vroeger' de bakker bij ons in de straat kwam (en we niet naar school hoefden) bedelden we altijd om 'Berliner Ballen', een  soort zacht broodje met een laagje suiker en een lik jam erin).

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #7897 Gepost op: 02 August 2015, 07:48:50 »
Hoi Jan
Bij ons staat er een honing mannetje op de markt met een simpel mini klaptafeltje en een aantal potten honing, grote en kleine met prijskaartjes.
En ik ga vol met je mee met het idee de vergunning voor de worstbude in te trekken, het ziet er ergens te modern uit.
Verder ziet het er "levendig" uit, wat ik mis zijn nog twee vrouwen die het laatse nieuws uitwisselen en alle blokkeren.
Gr Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #7898 Gepost op: 02 August 2015, 09:50:43 »
Oef, Berliners! Daar heb ik er al wat van gehad zeg. Dit weekend toevallig drie. Dat komt, mijn ouders wonen in Groningen en in Weener was de benzine goedkoop. Toen ik in Groningen woonde ging ik met mijn VW Polo naar D om te tanken. Met een grote metalen jerrycan en een lege tank kon dat qua prijs uit vs tanken in Groningen. Idioot eigenlijk. Maar ook hier relevant. Als je een benzinepomp nabootst en je baan staat aan de grens, dan hoort de helft van de bezoekers uit het naburige land te komen. Schroom vooral niet om de jerrycans vast klaar te zetten. En al het geld dat uitgespaard werd ging naar Milka repen en Berliner Bollen. Zo is het weer rond.

Groet, Sicco Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7899 Gepost op: 02 August 2015, 20:02:47 »
Tja, zo dicht ligt Lümmeln niet bij de grens...

@Joke: heel kleinschalig dus. Precies wat ik wil. Het publiek, inclusief blokkerende dames, moet nog komen. Er ligt nog niks vast. Alleen dat ik die fietsen, zoals die op het Luitpoldplatz in relatief groten getale voorhanden zijn, ook wil uitbeelden. Dat wordt òf Artitec, die heeft leuke geëtste fietsjes (ja, òòk Duitse), òf Preiser, die heeft ze met dametje aan het stuur, of, anders gezegd, dametjes met een fietsje aan de hand.

Hm. Dat is maar één dametje, en dat is geen dametje, maar een jongedame. Niet helemaal de bedoeling. Nu ja, maar eens kijken wat er zoal nog is.

Vandaag heel marginaal nog een beetje rafeltjes afgewerkt. Toen ik bezig was de tafel met bankjes (ja, het blijft beperkt tot één tafel en twee bankjes) op hun plek te zetten, schoot me te binnen dat ik, tijdens het bouwen, de kiosk van binnenverlichting had voorzien. De koperlakdraadjes voor de voeding van het ledje zitten netjes opgevouwen in het fundament, en ik ben gladweg vergeten die uit te rollen, een gaatje te boren en ze daar door te doen. Enfin, nu kan ik er niet meer bij zonder de boel te slopen. Dat zijn zo van die aaardigheidjes die het leven de moeite waard maken.
Gelukkig is er wel ìèts van de binnenkant te zien.

Verder een kettinghekje aangebracht. Dat zal de kleine Bastian worst wezen, want die heeft gisteren z'n zakcentjes besteed aan een mooi wagonnetje van Fleischmann, zodat hij nu geen ijsco meer kan kopen.

Zoals ik al zei, er moet nog wat volk op de been komen, maar ook weer niet teveel.
Een "luchtfoto" gemaakt om te zien wat de 'ideale lijn' is tussen de twee zebrapaden. Dan kan ik straks de marktkraampjes strategischer opstellen.

Bassie heeft het loodje gelegd ondertussen. Werd het verlangen hem teveel?

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7900 Gepost op: 03 August 2015, 05:37:28 »
Hij kon de schok niet aan toen hij hoorde dat je de verlichtings draadjes hebt begraven in het fundament en er niet meer bij kan  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #7901 Gepost op: 03 August 2015, 07:51:21 »
Precies, Floris. Veel voorbereidend werk om een lampje aan te kunnen sluiten, worden de aansluitdraden dichtgemetseld.
Ach..., Jan heeft niet zo veel met verlichting.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7902 Gepost op: 03 August 2015, 11:22:00 »
Ja, 't is wat.

Verder met de "markt". Vanuit de gedachte "weniger ist mehr" eerst maar eens de oorspronkelijke kraamgrootte aangepast. Links zie je de kraam zoals die door Faller bedoeld is, rechts de behoorlijk ingekorte en aangepaste versie:

En dan moet het uiteindelijk zoiets worden, inclusief de blokkadewijven van Joke:

Maar we zijn er nog niet, Frau Weißnase staat nu nog een beetje tegen de kat z'n viool te oreren, daar moet dus nog een klantje komen. En omdat alleen ook maar alleen is, lijkt nog een kraampje erbij ook wel aardig. Of twee. Misschien drie, maar dan moet het wel ophouden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7903 Gepost op: 03 August 2015, 13:59:33 »
Nu min of meer definitief de scene opgezet, dwz kraam en figuurtjes op hun plek geplakt. Plaetkens:

En nog eentje uit den ouden doosch:

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #7904 Gepost op: 03 August 2015, 14:32:35 »
En de verhalen beginnen gelijk goed  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden