Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644546 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7455 Gepost op: 23 June 2015, 20:52:47 »
voor mij is het ook optie 1

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7456 Gepost op: 23 June 2015, 21:19:25 »
 ???
Als je de loods eens van spoor wisselt  ::)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7457 Gepost op: 23 June 2015, 21:25:26 »
Optie 1 (parallel aan de bww) oogt mooier. Daarnaast ziet het er ook uit alsof het spoor bij de/het bww hoort.

Optie 2 is langer en ziet er meer uit als een algemeen opstelspoor. Je hebt meer opstelruimte en die lijkt niet noodzakelijkerwijs alleen voor het bww bedoeld te zijn. Er zou ook zomaar een werktrein op geparkeerd kunnen staan als tussendoortje. In ieder geval geeft het langere spoor meer opties qua opstelruimte. Dat zou dan weer wat meer afwisseling in het (geparkeerde en rijdende) treinenbeeld kunnen brengen.

Kwestie van "vorm over functie" of "functie over vorm" dus. De keus is aan jou, ik lever alleen mijn overdenking.

(En hiermee beste luisteraars, laat ik u over, aan de verpozing die het forum u pleegt te bieden.)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7458 Gepost op: 23 June 2015, 21:27:52 »
Ik zat te kijken naar de wissel in plaats van naar het spoortje. Betekent dit niet dat de doorgaande treinen die naar links het station in rijden altijd door een afbuigend liggende wissel moeten? Da's niet ideaal. Of is het een meegebogen wissel met een grote radius?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7459 Gepost op: 23 June 2015, 21:46:24 »
optie 1 ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7460 Gepost op: 23 June 2015, 22:20:09 »
@Hijlco: je verwoordt zo ongeveer wel mijn eigen gedachten, en gezien de strekking van je betoog tel ik je mee als stem voor optie 1.

Daarmee komt optie 1 op vier stemmen. Optie 2 geniet geen voorkeur bij het publiek (tot dusver).

Citaat van: Jerrytrein
Als je de loods eens van spoor wisselt

Die mogelijkheid heeft inderdaad even door m'n gedachten gespookt, maar ik heb die verworpen omdat dan het opstelspoor achter het gebouw komt te liggen. Daardoor vallen niet alleen de opgestelde wagons buiten het zicht, maar het levert ook weer nadelen op bij het koppelen en ontkoppelen tijdens het rangeerwerk (omdat je er geen zicht op hebt en er moeilijker bij kunt).

@Reinout: dit hele gebeuren speelt zich af binnen het Bw. Daar is geen sprake van treinbewegingen, alleen rangeerbewegingen, het maakt dus niet uit hoe het wissel bereden wordt.

Dank allen voor het meedenken!  :D

Het spoor ligt vooralsnog niet vast, mocht iemand nog een doorslaggevend argument voor het één dan wel het ander te berde willen brengen, er is nog tijd.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7461 Gepost op: 23 June 2015, 22:22:52 »
Optie 1
Met zelfs een hek over de rails om aan te duiden dat dit spoor bij bww hoort.


Vincent

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7462 Gepost op: 23 June 2015, 22:24:53 »
Ik zou gaan voor de laatste variant.
Een wissel is duur. En als de DB toch nog grond heeft naast de boog zouden ze wel verrückt zijn die niet ten volste te benutten.
De ruimte tussen BWW en boog zou dan gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld een voorraad assen met wielen o.i.d.

Vaker rangeren is wel leuk maar kost ook meer. Hoewel daar in tp3 nog niet zo veel naar gekeken zal worden :)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7463 Gepost op: 23 June 2015, 22:25:09 »
Misschien te laat zie ik net, maar toch ook maar even mijn gedachten

Optie 1 is het meest logisch voor de functie die je het spoortje toebedeelt
Optie 2 is alleen logisch als er iets in de weg staat wat het afbuigen van het spoor noodzakelijk maakt.

Conclusie: wil je een langer spoor, dan moet je iets verzinnen wat daar in de weg staat en anders is optie 1 in wezen de voor de hand liggende.

Dat laatste was trouwens al de algemene opinie begreep ik uit de reacties  ;)
gr. Ed

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7464 Gepost op: 23 June 2015, 22:34:11 »
Optie 2 biedt tussen het langere spoor en de BWW de mogelijkheid een minisloperij te creeeren, dan krijg je daar ook al weer handelingen van en de mogelijkheid voor een kraantje erbij...
Zeg maar dat er naast de werkplaats de mogelijkheid is om wagons in transporteerbare stukken te snijden alvorens ze naar de grote sloperij gaan.
De helft ervan straatspoor zoals bij Herwim's baan.

Tenminste bij mij komt er zo'n afstelspoor.

Optie 1 oogt erg kort.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2015, 22:41:51 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7465 Gepost op: 23 June 2015, 22:35:06 »
Als je wagens wilt lichten (assen vervangen ed) moet je dat buiten doen, tenzij je in de loods een aardewind oid hebt. De loods is niet hoog genoeg op een as onder een wagen uit te halen. Hoe lang jij dat spoor wilt hebben bepaal jij en voor alles is in werkelijkheid een voorbeeld te vinden. Dus als 2 meer mogelijkheden biedt: gewoon twee nemen.

Heet in de USA volgens mij een RIP track (repair in place). Is een briljante smoes voor een hoop gerangeerd om spullen aan en af te voeren.

Zelfs bij een RIP track en een spoor er naast voor aan en afvoer is een verhaal te verzinnen

Ik zou voor 2 gaan, misschien zelfs met tweede rommelspoortje

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7466 Gepost op: 24 June 2015, 07:35:57 »
Er zijn al veel wijze woorden gesproken. Ik zou voor optie 1 gaan, voor mij als toeschouwer, is het dan in één oogopslag duidelijk dat het spoortje bij het BWW hoort.
 
Heußenstein : HO, DB 1957

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7467 Gepost op: 24 June 2015, 07:53:47 »
Ja, en in werkelijkheid staat die muur er niet hè. Ik zou voor optie 1 gaan en dan het stoorblok laten zitten en het spoor tot de muur laten lopen. Daarmee suggererend dat het nog een klein stukje verder loopt, maar de treintafel houdt nu eenmaal op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7468 Gepost op: 24 June 2015, 08:15:02 »
Jan, ik sluit me bij Kniesoor aan en kies als detailneuzelaar voor optie 2 met dezelfde argumenten  :-[
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7469 Gepost op: 24 June 2015, 08:34:34 »
Ik zou gaan voor de laatste variant.
De ruimte tussen BWW en boog zou dan gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld een voorraad assen met wielen o.i.d.
Het meest voor de hand liggend is optie 2. De voorraad, onderdelen en niet meer te gebruiken dingen zullen ergens moeten worden opgeslagen. Bij optie 1 is daar bij het aan- en afvoerspoor geen ruimte. Bij handelingen om vanuit het Bww naar het spoor te gaan zal je het spoor moeten kruisen of een enorm scherpe bocht maken. Terwijl er ruimte is om het spoor verder van het Bww te leggen en de ruimte tussen het spoor en loods te gebruiken is voor opslag.
Hmm het spoor is een opstelspoor evt voor kleine reparaties, dan zou optie 1 beter zijn, daar er dan makkelijker vanuit de loods naar de te repareren wagons kan gaan en men geen last heeft van passerende aanvoertreinen en losse loks.

Tot zover het praktische. Ook optisch is optie 2 meer in balans. Alle sporen liggen volgens een bepaald patroon in een boog. Het Bww doorbreekt dit patroon aan de linkerzijde, als daar 2 sporen doorbreken (optie 1) wordt de aandacht teveel verlegt. De rechte sporen van het Bww zijn dan te massief recht tegenover het bogenpatroon van het gehele complex. Bij 1 spoor recht naar het Bww en het andere spoor opgenomen in het bogenpatroon krijgt het gehele complex eerder iets elegants (Misschien dat Blaffhart gevoelig is voor dit argument ;))

Groet,
Michel