Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:46:31
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 22:45:40
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3645585 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5895 Gepost op: 04 November 2014, 16:58:42 »

Misschien zijn ze zo niet op hun mooist, die stoomloks van Roco, maar eigenlijk zie ik ze zo wel het liefst, ontleed op de operatietafel:



Tsja, ieder z'n smaak. Je bent echt wel een aparte, Jan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5896 Gepost op: 04 November 2014, 20:54:57 »
@Reinout, en ook Allie en g-j: excuses zijn overbodig, weliswaar wordt ingehaakt op een onderwerp wat eerder (en daarvoor ook al eens) aan de orde is geweest, maar desondanks zijn jullie bijdragen zinvol.

Inderdaad, voor reizigersmaterieel hanteer ik de "lange" kortkoppeling van Roco, en voor goederenmaterieel Kadee's. Mijn lokomotievenpark is groot genoeg om bepaalde loks uitsluitend voor reizigers- dan wel goederenmaterieel te bestemmen. En voor het geval dat, zijn er genoeg die over een NEM-schacht beschikken, zodat relatief gemakkelijk van koppeling gewisseld kan worden.

Eerlijk gezegd ben ik nog niet in de gelegenheid met lange treinen echt te rijden, er bestaat slechts de mogelijkheid om wat in en uit het Bw te rangeren, en op de hoofdbaan wat heen en weer te karren. Met magneten heb ik nog niet gewerkt, tot nu toe alleen het saté-prikkersysteem gebruikt. Problemen ben ik nog niet tegengekomen, alleen blijven de "boogjes" onder de Kadee's soms hangen op de schroefjes waarmee de rails zijn vastgezet. Maar die schroefjes zijn tijdelijk, zodra de rails door het nog aan te brengen ballastbed is bevestigd, worden ze verwijderd, waardoor het probleem vanzelf oplost. Een enkele keer blijft er wel eens eentje op een wissel haken, dan buig ik 'm met een tangetje wat omhoog en is ook dat weer uit de wereld (nu vraag ik me ineens af of die schroefjes dan boven de wissels uitsteken omdat ze soms wel op de schroefjes blijven hangen en op de wissels niet, of andersom). Spontaan ontkoppelen heb ik nog niet kunnen observeren.

Alle koppelingssystemen die ik tot nu toe heb geprobeerd (en dat zijn er nogal wat, van de gewone GFN-haak via beugelkoppelingen, KK's van GFN, Roco en M* tot nu dus Kadee) kennen zo hun voor- en nadelen. Ook de Kadee's. Dat die tot nu toe het best bevallen is mijn mening, en die is net zo subjectief als iedere andere mening. En daarbij:

Citaat van: Ruud K
Je bent echt wel een aparte, Jan

Waarvan acte. Maar ik probeer deze mooie hobby op mijn eigen, misschien aparte en wellicht eigenzinnige en niet-conformistische manier te beleven, in de hoop niet al te zeer op tenen te trappen waar ik ze in mijn onschuld niet vermoed. Of over het hoofd gezien heb (hebben tenen eigenlijk hoofden?).

Met groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5897 Gepost op: 04 November 2014, 21:54:45 »
Het "hoofd" van een teen is ook wel nagel genoemd wellicht ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5898 Gepost op: 04 November 2014, 23:32:56 »
Praktijkervaringen zijn altijd waardevol, vandaar dat ik je ook over die koppelingen vroeg: benieuwd hoe het in de praktijk functioneert! Naar tevredenheid, dus, zo te horen.

Praktijkervaring is voor mij ook: observeren hoe het op tentoonstellingen loopt. En tot m'n verbazing zag ik bij de recente smalspoortentoonstelling in Valkenburg/Leiden juist bij de kadee's nogal wat storingen. Tot mijn verbazing. Dus werd ik weer gesterkt in m'n keuze voor de roco universal koppeling. Maar nu ik op m'n baan een eerste station heb en ook een beetje kan rangeren valt het me op hoe gevoelig ook die roco universal koppelingen zijn voor koppelinghoogtes enzo. Een beetje speling en de boel koppelt al niet lekker meer. Dat leek met de kadee's toch lekkerder te gaan. Tijd om nog eens een praktijktest te doen nu ik meer heb dan twee tijdelijke meters rechte rails in een boekenkast!

Satéprikkermethode zou nog lastig kunnen worden: de hoogtes in het schaduwstation en het eerste reguliere station zijn OK, maar ook niet meer dan dat. Even kijken, maar misschien wordt het ook gewoon een kwestie van even optillen om te ontkoppelen. Ik heb met twee koters van 10 en 12 te maken  :)

Enfin, dank voor de praktijkervaring.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5899 Gepost op: 05 November 2014, 22:35:20 »
Omdat straks in mijn schaduwstation de hoogte noodzakelijkerwijs ook nogal beperkt zal zijn, voorzie ik inderdaad wel enige problemen met -voor zover dat nodig zal zijn- ontkoppelen met de satéprikkermethode. Daarom ben ik (min of meer) bezig met het ontwikkelen van een alternatieve methode: de tapasprikkermethode. Evenals die voor saté zijn die voor tapas van bamboe, maar meer dan de helft korter. Een handig voordeel is het brede bovenstuk van de tapasprikker (te koop bij oa appie), zodat deze beter te hanteren is. Goede resultaten heb ik tot dusver bereikt door het puntige uiteinde een beetje in de vorm van een kleine schroevendraaier te snijden, dit op juiste plaats tussen de twee te ontkoppelen Kadee's te steken, dan de prikker een kwartslag te draaien (daar is dat bredere 'handvat' handig voor) en hop, de boel is ontkoppeld.
Maar hoe dat werkt op plekken met beperkte hoogte moet ik nog ontdekken.
Overigens biedt noch de grotere lengte noch enige andere eigenschap van een satéprikker een voordeel ten opzichte van een tapasprikker, ook niet bij voldoende ruimte (hoogte).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5900 Gepost op: 05 November 2014, 23:57:37 »
Kan je dat niet oplossen door er een klein magneetje op/aan te plakken

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5901 Gepost op: 06 November 2014, 13:39:17 »
Overigens biedt noch de grotere lengte noch enige andere eigenschap van een satéprikker een voordeel ten opzichte van een tapasprikker, ook niet bij voldoende ruimte (hoogte).
Jawel, een sateprikker blijft makkelijker achter je oor zitten als je bezig bent in het schaduwstation. Maar dat is mijn ervaring  8)

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5902 Gepost op: 06 November 2014, 20:02:17 »
Misschien wel, daarom steek ik de tapasprikker ook wel in m'n oor, dan blijft die ook zitten. Maar toch blijft het lastig ontkoppelen zo, daarom hou ik 'm doorgaans tussen m'n vingers. Bovendien denk ik dat ik straks niet met m'n hoofd tussen de baan en het schaduwstation kan komen vanwege de beperkte hoogte.  ;)

@Jerry: hoe bedoel je, een magneetje er op plakken?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5903 Gepost op: 06 November 2014, 20:04:50 »
satë prikker aan t einde een klein magneetje plakken,welke je boven of onder)de koppeling steekt,en daarmee ontkoppelt
Je kan kadee's toch dmv een magneet ontkoppelen als de trekspanning eraf is

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5904 Gepost op: 06 November 2014, 20:08:31 »
Oso, hmmm... normaal gesproken bevindt de ontkoppelmagneet zich onder de koppelingen, geen idee of het ook werkt als je de magneet erboven houdt. Voor het (magnetisch) ontkoppelen dienen die naar beneden hangende "boogjes", wellicht dat het werkt met een behoorlijk sterke magneet?
't Is de moeite waard om dat eens te proberen...

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5905 Gepost op: 06 November 2014, 20:23:53 »
Hoi Jan.

Is die electrische ontkoppel magneet van kadee niet wat voor in je schaduw station?
Lijkt me makkelijker dan te pielen met zo,n prikker.
Kan je een mooi druk knoppie op je paneel maken (y)

mvg Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5906 Gepost op: 06 November 2014, 21:07:04 »
Er zijn onkoppelaars die je als een soort vork van boven aan beide kanten van de kadee steekt. Aan de punten van de vork zit een magneet die de pootjes opzij trekken. Hoeft er dus niet onder te zitten. Magneet eronder zorgt volgens mij ervoor dat de twee metalen stukkies elkaar afstoten. Twee magneten aan de zijkant trekken ze aan. Ook goed, zelfde effect.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5907 Gepost op: 06 November 2014, 22:42:09 »
@Richard: dat is iets wat ook nog door m'n hoofd speelt, alleen moet je dan zorgen dat de betreffende koppelingen ook precies boven die elektro-magneet komen te hangen. Het hele project 'schaduwstation' is nog slechts in de marge overdacht, omdat voordat dat concrete vormen gaat aannemen nog wel wat water door de Oostermoerse vaart zal vloeien.
@Reinout: dat klinkt interessant. Bij volgende gelegenheden zal ik eens uitkijken naar zo'n gemagnetiseerde stemvork. En anders is zoiets misschien wel zelf in elkaar te fabrieken.
@DirkJan (Falkenberg): even zonder gekheid: ook de tapasprikker is wel achter het oor te steken. Even geprobeerd, en dat lukt best (achter mijn oor tenminste wel  ;) :D)
Ik vind het trouwens een prima tip, om dat ding op die manier 'weg te leggen'.

De tapasprikker van dichterbij bekeken:



En zo is hij bijgesneden:



(Misschien zou een kleine schroevendraaier ook wel werken, bedenk ik me nu)

De prikker wordt tussen de twee haakjes van de respectievelijke koppelingen gestoken:





Dan een kleine slag met de klok mee draaien, en de koppelingen laten elkaar los, vrijwel zonder dat de wagons van elkaar af bewegen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5908 Gepost op: 07 November 2014, 20:07:16 »
In Ruud z'n draadje wordt ingegaan op de V 100 van Roco die onlangs leverbaar werd. De speciale prijs van het machientje maakt het erg aantrekkelijk om er eentje aan te schaffen.



Nu bevindt zich al een tweetal van deze machines in mijn lokomotievenpark, maar desondanks zag ik mij genoodzaakt er nog eentje aan te schaffen. Helaas had de plaatselijke V 100-leverancier het apparaat niet op voorraad, maar ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen hoe hij Roco opdracht gaf er een aantal te leveren (waarvan dus eentje voor mij). Reken maar dat ik de mooiste en de beste van het stel zal uitkiezen! ;D

Ruud merkte op dat de huidige versie (die van die speciale prijs dus) een V 100.10 is, terwijl Roco eerder ook een V 100.20 schijnt geleverd te hebben (zoals Ruud middels zijn foto ook aantoont). Nu zijn de verschillen tussen die twee versies minimaal (dwz qua uiterlijk), maar ik had het wel leuk gevonden als juist deze editie een V 100.2 zou zijn geweest, aangezien de twee voorradige allebei de 'zwakkere' versie weergeven. Nu ja, het zij zo.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5909 Gepost op: 07 November 2014, 20:31:53 »
mooi he
ik heb eeb
f en een ro
zal ze eens naast elkaar op de foto zetten