Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:53:25
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618772 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3630 Gepost op: 12 January 2014, 12:58:00 »
Volegns mij heeft Jan het warm zat, want hij heeft de lente al in zijn kop. En de andere seizoenen ook. Zie dit draadje

Na Haren heeft hij de vier seizoenen opgepakt als tussendoortje. Maar wellicht bouwt hij dat allemaal in de woonkamer. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3631 Gepost op: 12 January 2014, 17:40:55 »
Inderdaad, allemaal in de woonkamer. De temperatuur in het hobbykamertje is niet van dien aard dat ik er langere tijd wens te verblijven. Ik heb het liever veel te warm dan net niet warm genoeg.

Een electrisch kacheltje heb ik ook overwogen, maar gezien de laatste ervaring met zo'n ding - voor het douchen de badkamer op temperatuur brengen, wat resulteerde in een onaanvaardbare verhoging van de maandelijkse energierekening - heb ik daarvan maar afgezien.
Voordeel van zo'n winterstop is niet alleen dat ik iets anders kan gaan doen, maar ook dat ik ruimschoots de tijd heb me te bezinnen op zaken waarin ik tot dusver geen oplossing heb gevonden (zoals de rails- en wisselverbing tussen Bw en "station" Lümmeln), of juist nieuwe ideeën voor andere zaken tegen elkaar kan afwegen.

Maar wees gerust Benno! De dagen lengen reeds, dus het einde van de "winterslaap" naakt!

Groet,
Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3632 Gepost op: 31 January 2014, 13:21:10 »
Ralf Peters loopt door het Bw Lümmeln. Hij kijkt wat verwonderd om zich heen, het lijkt al een eeuwigheid geleden dat hij hier voor het laatst was. Niet dat er veel veranderd is, maar her en der ligt allerlei rommel verspreid, gereedschap, materialen, op, onder en door elkaar, alles bij elkaar een wanorde alsof Dzjengis Khan met zijn roofzuchtige kornuiten even is wezen kijken of er nog iets te halen viel.

Vanochtend had Ralf een nogal heftige woordenwisseling gehad met zijn vrouw, Rosita. Ze klaagde dat, ondanks dat het huis, wat ze van Elisabeth Willnitz huurden, eenvoudig doch smaakvol gemeubileerd was, ze toch gebrek aan kastruimte had. Ze had nauwelijks ruimte om haar ondergoed te kunnen bergen, zei ze. Toen Ralf daarop had geantwoord, dat die minieme slipjes van haar wel per dozijn in een luciferdoosje pasten, vlogen er binnen de halve seconde twee koffiekoppen door de kamer, het hoofd van Ralf op een haar na missend, binnen de rest van diezelfde seconde gevolgd door de bijbehorende schoteltjes, die door een gelukkigerwijs openstaand raam de straat op zeilden.

Teneinde meer collaterale schade te voorkomen had Ralf haastig beloofd op zoek te gaan naar wat luciferdoosjes, wat hem op een in rad Spaans gestelde tirade die zelfs de leden van de Bloedraad nog zou hebben doen verbleken kwam te staan, gevolgd door achtereenvolgens een vaas met rozige inhoud en een nog halfvolle koffiepot.

Ralf, die ondertussen wel wist dat hij Rosita’s boze buien niet helemáál met een korreltje zout moest nemen, had zich herinnerd dat hij een partijtje meubels uit zijn echtscheiding had overgehouden, maar die bevonden zich nog in Dönsdorf. Daarom was hij naar het Bw gegaan om Gerhard Ammeräth te zoeken. Die zou hem wel raad kunnen geven hoe hij die meubels hierheen zou kunnen krijgen, want een verhuiswagen van Dönsdorf naar Lümmeln laten rijden, dat kost ook niet niks.

Wordt vervolgd, maar ik denk pas na het weekend, want ik heb het vermoedelijk een beetje druk.
Jan

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #3633 Gepost op: 31 January 2014, 17:11:44 »
Oeps... Furie op stoom!

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3634 Gepost op: 05 February 2014, 11:52:59 »
Valt wel mee... ;)

<-oOo->

Nog steeds sjouwt Ralf van hot naar haar door het ganse, van elk levend teken gespeende Bw.

”Merkwürdig”, denkt hij, "Als wäre hier ‘ne Neutronenbombe gefallen“.

Als hij, voor de derde keer, bij het Öllager langs loopt, ziet hij tenslotte degene die hij zoekt, Gerhard Ammeräth.

”Hallo Gerhard! Mann, bin ich froh, dich zu sehen! Was um Gotteswillen ist denn los hier? Ist unser Betriebswerk aufgehoben? Ist die ganze Besatzung in Urlaub gefahren? Warum ist denn überhaupt niemand da?“
„Hm, ich weiβ nicht, ‘ne Art Hibernation, vermute ich. Wird schon vorübergehen, das war bisher in jedem Jahr so.“
„Unheimlich“
, meent Ralf. ”Jetzt hör mal, Gerhard…“

Kort legt Ralf uit, dat er in Dönsdorf nog wat spulletjes van hem staan, en dat hij die eigenlijk naar Lümmeln wil halen, of, liever gezegd, omdat Rosita daar nogal op aandrong. De episode met de schoteltjes laat hij wijselijk achterwege.

”Na, das müβte schon klappen. Das könnte man als Innerdienstliche Sendung in einem Eil- oder D-Zug aus Dönsdorf kommen lassen.  Was für Sachen betrifft es denn?“
„Na ja, eine Frisierkommode…“
„Ach, das wird schon gehen. Am besten, du gehst mal zum Sauerbeck von der Buchhaltung…“
„Ja, aber ein Schubladenschrank gibt es auch noch…“
„Schubladenschr…  ach was, wird ja auch noch gehen! Dann sagst du den Sauerbeck…“
„Ja, und noch ein Tisch, vier Stühle, ein Kleiderschrank…“

Ongelovig kijkt Gerhard Ralf aan, alsof hij denkt dat hij in het ootje genomen wordt.

”…und meine Trompetensammlung.” besluit Ralf
“Ach, du spielst die Trompete?“ vraagt Gerhard.
“Nein, ich sammle nur“
„Naja, wie dem auch sei, am besten, du fährst selbst nach Dönsdorf, schubst den ganze Kram in drei oder vier Groβraumgüterwagen und schickst die als innerdienstliche Sendung nach hier.“

En zo zien we Ralf niet veel later de trein naar het warme zuiden nemen.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #3635 Gepost op: 07 February 2014, 22:12:11 »
Ralf heeft Dönsdorf bereikt.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3636 Gepost op: 11 February 2014, 12:29:20 »
Met de pest in komt Joachim Klätzmaier eindelijk in Bw Lümmeln aan. Einde van een lange dienst. De laatste rit voerde met de Dg 4886 van Hagen-Vorhalle via Hamm naar Lümmeln.
Normaal gesproken is de wekelijkse Dg 4886 vanaf Hamm ingepland, maar om onduidelijke redenen moest deze doorgaande goederentrein door onze Lümmelner Lokführer in Hagen-Vorhalle worden opgepikt. Dat leverde Joachim vandaag dus een uurtje of twee extra op.

Tot overmaat van ramp was één van de wagons in de trein een G10, een type wagon dat nog uit de dagen van de Länderbahn stamt. De DRG bouwde dit type nog door tot 1927. In totaal bedroeg het aantal toen ruim 120.000 wagons, waarvan de laatste exemplaren pas in de loop van de zeventiger jaren 20e eeuw afgedankt werden.

Door de maximale snelheid die deze wagons mochten rijden (65 km/h), waren machinisten niet erg blij als er in hun trein zo’n wagon was geplaatst. Zeker op de hoofdtrajecten (de zgn. ‘Magistralen’), waar voor goederentreinen doorgaans zo’n 80 km/h werd aangehouden om het reizigersverkeer zo min mogelijk te hinderen, was een dergelijke wagon in de trein niet erg geliefd.

Alsof dat allemaal nog niet voldoende was om Joachim’s wa te verstoren, had zijn vaste stoker Ralf Peters ook nog eens verstek laten gaan, omdat die in Dönsdorf een klusje te doen had. Daarom moest Klätzmaier het met een invaller doen, ene Hermann Roering. Niet dat Hermann nou zo’n slechte stoker was, maar de twee waren niet erg op elkaar ingespeeld. Hermann had de neiging ietwat zuinig te stoken met het oog op de kolenpremie, terwijl Klätzmaier omwille van een vlotte rit een redelijk royale linkerhand placht te hebben. Tja, en dat kan wel eens lastige situaties opleveren…

Behoedzaam manoeuvreert Joachim zijn 44er de Lümmelner draaischijf op. Nog even en hij kan de lok bij de Lokleitung afmelden. Dan een kort bezoek aan de wasruimte en daarna een welverdiend afzakkertje in de kantine.

Wordt vervolgd

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3637 Gepost op: 12 February 2014, 11:00:01 »
Nog steeds sikkeneurig zet Joachim Klätzmaier zich achter de portie varkenspoot, zuurkool en aardappelbrij, die hij zichzelf bij wijze van traktatie had besteld. ”Das habe ich doch verdient, würde ich sagen!” zucht hij.
Hij heeft echter mes en vork nog niet in handen, of hij ziet door het raam hoe een wagon langszij de lokloods wordt gerangeerd. De mond valt hem open, ”Das kann doch nicht wahr sein! Das ist doch… das ist doch der Wagen…“

Inderdaad, het is de G10, de wagon die hem al die ellende tijdens de rit van Hagen-Vorhalle naar Lümmeln heeft bezorgd. De beperkte snelheid die hij aan moest houden en die er oorzaak van was, dat hij met zijn trein keer op keer terzijde werd genomen, zodat een achteropkomende reizigerstrein kon passeren, en waardoor bij elk seinhuis langs het traject de “K-Scheibe” voor zijn neus werd gehouden. “Maximale snelheid aanhouden”, betekende dat, “Opschieten, en vlug een beetje!”
Verbijsterd ziet hij hoe Ralf Peters en zijn vrouw Rosita op de wagon afkomen, luttele seconden later gevolgd door Piebe und sein Mercedes-LKW. Nijdig stuift hij naar buiten, zijn Eisbein verweesd achterlatend op zijn tafeltje in dekantine.

”Also dein Wagen ist das! Die ganze Sauerei ist deine Schuld! Jetzt hab‘ ich aber die Nase ganz voll von dir, mit dir werde ich nicht mehr fahren!“
„Wieso denn das?
vraagt Ralf verwonderd, ”Ist ja nicht mein Wagen. Da sind ja nur meine Möbel drin, und was für‘n Sauerei meinst du eigentlich?“
Kwaad doet Joachim uit de doeken hoe zijn laatste rit een ware beproeving was, en dat dat vooral kwam omdat die ver…. G10 oorzaak was van de slakkengang die Joachim aan moest houden.
“Ach so ja, jetzt verstehe ich. Aber die G10 ist doch nicht meine Schuld, den Wagen hat man in Dönsdorf gestellt. Also, wenn ich gewuβt hätte…“

Kort en goed, na een hoop heen en weer gepraat wordt het Klätzmaier duidelijk, dat de schuld van alle narigheid niet bij Ralf lag, maar in Dösdorf gezocht moest worden.
”Die hören noch von mir, das versprech‘ ich dir!“

En terwijl Joachim naar zijn, net als hij zelf, inmiddels behoorlijk afgekoelde varkenspoot terugkeert, laden Ralf en Piebe de spulletjes uit Dönsdorf in de vrachtwagen, daarbij uiteraard de aanwijzingen van Rosita nauwgezet volgend. Niet veel later zien we het gezelschap bij de woning van Ralf en Rosita de boel weer uitladen.
Als Piebe allang weer vertrokken is, ontdekt Rosita in een lade en twintigtal –lege- luciferdoosjes.

Wat er daarna gebeurde laat ik hier maar onvermeld, bedekt met de mantel der liefde, zogezegd.
Privacy is ook wat waard, en tenslotte is dit een treinenforum, en geen….

UIT

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3638 Gepost op: 12 February 2014, 11:09:57 »
Laat me raden ,mevrouw ontploft over de lucifers doosjes ?
Al snap ik dan niet waarom je daarvoor moet ontploffen  ???
(maar ja het blijven vreemde wezens die vrouwen  ;D  :-X )
Leuk verhaaltje weer  (y)
« Laatst bewerkt op: 13 February 2014, 10:48:19 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3639 Gepost op: 12 February 2014, 11:33:37 »
Dank je, Floris  :D

Of mevrouw ontploft of niet, dat laat ik aan de verbeldingskracht van de lezer over.  ;)
Dat vrouwen vreemde wezens zouden zijn, kan ik niet zonder meer met je eens zijn. Toegegeven, af en toe maken ze wel die indruk, maar vaak zitten ze simpeler in elkaar dan ze zelf wel zouden willen toegeven.  :P ;D

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 12 February 2014, 12:59:35 door 44. Reden: naast het toetsenbord lag een letter die in de tekst thuishoort. »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3640 Gepost op: 16 February 2014, 17:32:45 »
Seizoensgebonden uitgepoept, een beetje wel, op zoek naar iets anders. Tijdens dat avontuur van het stationsgebouw van Haren, en daarna die seizoentjes, eigenlijk niet of nauwelijks iets van spoorgebonden voertuigen gezien.
Nu zit ik even niet te wachten op grote projecten, maar dat verhaal met die G10 deed me wel afvragen of ik niet nog zoiets in één van m'n grabbeldozen had - en jawel, ik wìst het! De Gmhs 35, type 'Bremen'.
Fijn! Slopen!

KKM's blokkeren tbv de Kadeetjes:

Wieltjes en dakje verven. Ik ben niet zo van de glim-blink-blikker.

Nu nog even verder een beetje vies maken.

Nauw verwant aan de Gmhs 35 is de Pwgs 44:

Daar mogen ook wel wat laagjes stof, vuiligheid en meer van dat soort schoonheidsverhogende middeltjes op toegepast gaan worden.

Toedeloe!
44

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3641 Gepost op: 18 February 2014, 10:53:40 »
Lees net dat het onwaarschijnlijk was, of in elk geval maar zeldzaam, dat je in 1968 nog een 'Bremen' met zo'n Europ-rooster tegenkwam. De meeste werden in 1964 omgebouwd naar Gmms 44 en/of Glms 207.

Wat nu te doen, voor een habbekrats verkopen of ophouden met heiliger dan de Paus te willen zijn?

Oeh! Hekje en podium voor de handremmer staan scheef  :o ::)

Esperanza coche y ploppo por le tos!
Juan

guest7822

• Gast
« Reactie #3642 Gepost op: 18 February 2014, 11:44:32 »
Ach, Rooms bevalt zowiezo niet veel mensen meer, maar als je er echt vanaf wil, houd ik me aanbevolen   ;D

Walter

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #3643 Gepost op: 18 February 2014, 12:30:05 »
Ole Juan,

Denk gooi even jouw einde citaat in Google translate en dit komt er uit Hoop ploppo met de auto en je hoest  ;D
Verder moet je niet roomser zijn dan de Paus, maar mocht je toch die ambitie hebben dan hoor ik ook graag wat je met een habbekrats bedoelt

Groetjes

Arthur

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3644 Gepost op: 18 February 2014, 12:48:19 »
Nou, die hoeft niet eens in vraag & aanbod  :P
Nog maar even een nachtje over slapen...

Citaat
...niet roomser zijn dan de Paus...
Ik ben van huis uit protestant, voor wat dat betreft. Maar ik ben al jaren niet meer bij een kerkgemeenschap (is dat niet op zichzelf een pleonasme?) aangesloten.

En ja, ik ben momenteel snipverkouden, net als mijn geliefde wederhelft. Hoest, kuch, snotter. Ach, wat zijn we sneu met z'n beidjes.

Proest!
Jan