Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:13:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3636119 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2880 Gepost op: 05 August 2013, 08:43:08 »
Ja, ho, nee, dat is niet zomaar een willekeurige lok, die is heel speciaal. liever geen lok dan een andere. Hier heeft er maar één exemplaar van rondgereden, en het is niet zo dat ik 'm móét hebben, maar als die machine ooit eens in 1 : 87 komt, dan zou ik 'm zeker aanschaffen. Ding reed vanuit Hamm de kanten van Lümmeln op, en draaide ook V160-diensten over oa de Südbahn.Hier vind je nog wat info over dat apparaat, dat eigenlijk zo spuuglelijk is dat-ie er mooi van wordt. En het is een unicum, beetje à la BR 19, zou je misschien kunnen zeggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2881 Gepost op: 05 August 2013, 17:35:59 »
En trouwens, zo zijn er nog een paar van die aparte loks, zoals de V300:


(Bron: Drehscheibe Online)

...en de V320:


(Bron: staat op de foto)

In tegenstelling tot die DE2000 zijn van deze loks, als je een beetje je best doet, wel modellen te koop. De V320 is, als ik het wel heb, door zowel Rivarossi als Brawa gemaakt; de V300 is naar ik meen ooit door Lima op de markt gezet. Er staat me van bij dat die destijds ook nog wel behoorlijk positief werd ontvangen.
Volledigheidshalve wil ik dan die van Meurklin/Trix nog noemen, maar die moet ik niet, die is me te sinaasappelig op de neus:


(Bron: Stummiforum)

Bovendien heb ik bij de modellen van Mätrix vaak het gevoel van "daar klopt iets niet", al kan ik wat dat betreft niet precies aanwijzen wat er dan wel niet klopt.
Maar: ieder z'n meug, vinjum wel mooi, fijn toch?  :D

Groet,
Jan

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8949
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2882 Gepost op: 05 August 2013, 22:15:18 »
Beetje dieselgeweld hou ik wel, van ja. :P

Misschien in de toekomst een Nahverkehrbahn(tje) bouwen. Vind de Duits Dieselstelletjes geweldig, jammer dat er niet meer van was in Nederland.
Voor een DE2 moet je een relatief grote baan aan leggen, met dat Duitse spul kun je eigenlijk meer doen.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2883 Gepost op: 06 August 2013, 01:24:59 »
decoder vervangen een deze voor verlichting in een bij wagen stoppen ofzo
=> functiedecoder voor een stuurstandrijtuig. ;)

Lijkt me dat je ergens een prinbaan niet doorgeslepen hebt en licht aan de verkeerde kant aangesloten want die groene worstjes lijken mij smoorspoelen van een nieuwere generatie (zoals die ook in de Roco reeks 59 en 62 zit). Bij mijn NMBS Type 212 was dat inderdaad het probleem dat ik enkele printbanen niet doorgeslepen had en zo bijna mijn decoder opgeblazen. Dus sowieso kijken of er nergens contact van de buitenste banen met de binnenste is. ;)

Groet,

Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2884 Gepost op: 06 August 2013, 08:54:25 »
Jan heeft er 2 weerstanden opzitten voor de verlichting.. de motor is voor zover ik kan zien niet voorzien van smoorspoelen :)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2885 Gepost op: 06 August 2013, 09:58:13 »
@Koen: Mmmm....ja, al houdt het met de kleinere dieselstellen (twee-assers) ook in Duitsland al gauw op. Even afgezien van de VT95 en VT98 zijn er ook niet zo heel veel te vinden. Verder zijn er wel dieselstellen te vinden natuurlijk, maar die zijn of al gauw van erg laat in Ep.III, begin Ep.IV, zoals de serie 614, of het zijn de grotere jongens, zoals VT 12.5 en VT 11.5.

@Olivier:
Citaat
=> functiedecoder voor een stuurstandrijtuig.

Inderdaad:
Citaat
Ja. De ESA 150


Citaat
Lijkt me dat je ergens een prinbaan niet doorgeslepen hebt en licht aan de verkeerde kant aangesloten want die groene worstjes lijken mij smoorspoelen van een nieuwere generatie

Ik heb het nog eens in ogenschouw genomen en in eerste instantie leek het er op dat je gelijk had. De gele draad leek wel rechtstreeks op één van die buitenste banen aangesloten te zijn:



Maar bij nader inzien bleek de print toch wel doorgeslepen te zijn:



Als ik een decoder inbouw, en dit is toch echt niet de eerste keer dat ik dat heb gedaan, ben ik altijd erg alert op massa-verbindingen en zo. Ik controleer dat altijd met een multimeter, en als de weerstand tussen decoder en wielcontacten (behalve natuurlijk rood en zwart) anders is dan 1 (de waarde die aangegeven wordt als er niets gemeten wordt) dan ben ik achterdochtig en ga ik op zoek naar waar dat vandaan komt - vóórdat ik er toe over ga de decoder op dat punt aan te sluiten.

Waarom ik die weerstanden, of smoorspoelen, wie het weet mag het zeggen, er niet uitgehaald of tenminste omzeild heb is me ook een raadsel. Maar zouden die de oorzaak kunnen zijn van het defect?
Auke heeft wat die dingen betreft wel gelijk, die groene worstjes zijn niet verbonden met de motor.

Ik wacht nog wel even met het inbouwen van een nieuwe decoder, eerst weten wat de oorzaak van de malaise is.

Groet,
Jan

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2886 Gepost op: 06 August 2013, 10:27:50 »
Decoder ook al in andere lok getest?
Lampjes/sluitseinen ook al getest met externe voeding?
Motor verbruik kun je meten, LokPilot V4.0 kan tot 1,1A continu aan.

Verder vind ik die groene dingen verdacht, omdat ze lijken op smoorspoelen en dan horen ze bij de motor. Die groene dingen zou ik dus even doormeten (of de weerstand klopt enz.). Bij de lampjes die ik tot nu toe tegenkwam in (oudere) M* loks zaten nooit weerstanden voor, dus ik vraag me af of ze überhaupt noodzakelijk zijn.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2887 Gepost op: 06 August 2013, 11:43:47 »
Hoi Rauke,

nee, niet in een andere lok getest. Het ding deed het tot nu toe prima, tot, nu ja, tot de laatste keer dat ik 'm op de rails zette dus. En ook de verlichting functioneerde goed, wat overigens nog steeds het geval is.

Die weerstanden/smoorspoelen zal ik er sowieso uitslopen, ik snap toch al niet waarom ik die heb laten zitten - misschien was het mijn bedoeling de decoderdraden aan het andere uiteinde te solderen en ze zodoende te omzeilen.

Op mijn multimeter (eentje uit de categorie vijf-euro-bak van de bouwmarkt) zit geloof ik wel een aperemeterfunctie...



...maar ik heb geen flauw idee hoe ik daarmee het stroomverbruik van de motor kan meten.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2888 Gepost op: 06 August 2013, 11:57:56 »


"Die Frau Zweihundert verweigert Dienst?" vraagt Blaffhart, terwijl hij toe stapt op het groepje mannen dat bij de lok staat te delibereren.
"Ja, etwas im elektronischen Teil scheint nicht in Ordnung seit dem letzten AW-Besuch." bromt Ammeräth.
"Ziemlich beschissen, zumal die Nulleinser ja auch noch nicht einsatzbereit ist!"
"Muß sich eben mal wieder ‘ne Einundvierziger in die betreffende Planleistung quälen, und rate mal wer da als Lokführer malochen darf!"
moppert Klätzmaier. "Geschweige der arme Heizer!"
"Hm. Und was wird jetzt aus diese rote Dame?"
"Weiß nicht. Vielleicht fragen wir mal Barbara."
"Barbara Kirsch?"
vraagt Ammeräth verwonderd, "Hübsches Mädel, aber was weiß die von Lokomotiven?"
„Ne, nicht Barbara Kirsch. Wie heißt sie nochmal, diese Barbara, eine V200-Expertin. Komm…
« Laatst bewerkt op: 06 August 2013, 12:26:48 door 44. Reden: het kan altijd beter »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2889 Gepost op: 06 August 2013, 12:52:02 »
ampere meten doe je door de meter in serie te hangen met de verbruiker
dus de ene pool van de motor rechtstreeks aansluiten een de andere via de multimeter
groeten,
Auke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2890 Gepost op: 06 August 2013, 12:55:39 »
'Heißt die nicht Prich oder was?'
'Nein, ich erinnere mich schon: Pirch. Frau Barbara Birgit Pirch. Aber sie hat doch nichts mehr mit Vau-Zweihunderte zu tun?'
'Nicht?'
'Nein, die hat nur noch Eeh-Vierundneunziger.'
'Ja, und? Die kennt sich doch aus.'

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2891 Gepost op: 06 August 2013, 12:58:45 »
ampere meten doe je door de meter in serie te hangen met de verbruiker
Wel even de rode stekker in het bovenste gat steken.

Groet,
Bas

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2892 Gepost op: 07 August 2013, 11:14:50 »
Klopt, anders gaat de meter eraan.

En als je de motorstroom gaat meten, meet m dan ook belast, oftewel houdt de lok tegen als hij weg wil rijden. Normaal is de lok ook belast (met wagons) en de motorstroom is dan hoger dan een onbelaste motor.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2893 Gepost op: 07 August 2013, 12:01:17 »
Auke, Bas en Rauke, bedankt voor de tips. Weer wat geleerd.

De lok op de rails zetten en dan testen gaat niet, ze wil niet rijden (de decoder zit er nog in, dat kan nuttig zijn om de "doodsoorzaak" te kunnen achterhalen. De politie laat ook de plaats delict zoveel mogelijk onberoerd om dezelfde reden).
Daarom heb ik een testopstelling gemaakt, de printplaat van de motor losgekoppeld en het chassis, met daarin de motor, vrijstaand opgesteld. Dan één pool van de rijstroom rechtstreeks naar de motor, de andere pool trafo->multimeter->motor. De meter geeft dan in de ene rijrichtig een positieve waarde, in de andere rijrichting een negatieve. Dat lijkt me ergens wel logisch.
De resultaten hebben me wel enigszins verrast, moet ik zeggen. In onbelaste toestand, dat wil zeggen, de lok 'zweeft', maar de motor is wel nog via cardanassen en wormwiel/tandwiel overbrengingen met de assen verbonden, levert een stroomverbruik op van 230 mA:



Vervolgens heb ik de motor belast door met mijn vinger het vliegwiel in z'n draaibeweging te belemmeren tot de motor duidelijk begint te 'smoren', met als resultaat een amperage van 950 mA:



Het is me niet 'gelukt' om boven een ampère uit te komen.
Conclusie: ondanks mijn verwachting op grond van wat ik elders had gelezen en gehoord dat de "dikke motor" erg veel stroom zou trekken is dat in dit geval niet zo. In elk geval duidelijk niet zo veel dat daardoor de decoder overbelast zou kunnen raken. De oorzaak van het malheur moet ik dus daar in elk geval niet zoeken. Zouden dan toch die smoorspoelen (als het al smoorspoelen zijn, want wat hebben die eigenlijk te zoeken bij lampjes) debet aan deze acute crisis zijn? Of zou het ook nog kunnen dat er bijvoorbeeld bij het op de rails zetten, of iets in die geest, een kortstondige kortsluiting is geweest waar de decoder niet tegen bestand geweest is?

Wie het weet mag het zeggen.

Groet,
Jan


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2894 Gepost op: 07 August 2013, 13:41:51 »
"Der Herbert hat's ja leicht, braucht er nur zu sagen 'Hier haste 'ne handvoll Schalter, sieh 'mal wie du daraus 'ne vernünftige Weichensteuerung machst. Du weißt ja, Halbwellensteuerung und so.' Jaja, und 'Kannste doch!' hat er gesagt. Und... nanu, wasnu? Och, da is ja der Piebe und sein Unimog. Was hat er denn draufliegen? Verflixt, noch'n Schalter!"



"Goeiedei, Ammereet! Aardich waer hjoed, finst net? Wy soenen oars noch rein ha, sizze ze dêr op 'e tilleviezje, mar ik moat it noch sjen. Ik ha hjir noch in skakelaertsje foar jimme, kinst even helpe dat ding nei ûnder te krijen? Ik moat perfoarst noch nei Deunsdoarp, dêr skynt wat mei Unimogs te krije te wêzen. Dat woe ik al even belibje, sjoch?
« Laatst bewerkt op: 07 August 2013, 14:08:50 door 44 »