Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
Conrat door ruudns
Vandaag om 21:21:03
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681541 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21330 Gepost op: 12 March 2021, 13:10:58 »
Even een plaatje om te laten zien dat houten wagens wel degelijk van binnen grijs waren:


plaatje uit: Inventarisnummer A 40 017, Sammlung Archives de la Planète - Museum Albert-Kahn/Departement Hauts-de-Seine)

Diener geeft ook aan dat bij O wagens de binnenzijde in donkergrijs werd geschilderd in ieder geval in de voorschriften van 1935 en 1949. In 1953 was geen kleur voorgeschreven, In 1968 was bruin 8012 voorgeschreven. Oude houten wagens voorzover niet gerenoveerd zou ik dus voor '67 donkergrijs houden. Zeker ook omdat in de 60er jaren G wagens aan de binnenkant ook grijs waren.

dirkjan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21331 Gepost op: 12 March 2021, 13:19:16 »
Zeer verhelderend, dit plaatje. En reden om zelf ook weer de kwast ter hand te nemen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21332 Gepost op: 12 March 2021, 13:52:13 »
Later werden de wagens niet meer aan de binnenkant geschilderd, de exacte overgangsdatum hiervoor weet ik niet.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21333 Gepost op: 12 March 2021, 14:24:39 »
Sorry als ik even midden in deze discussie binnen kom vallen, maar ik heb een vraag waarvan ik het vermoeden heb dat hier de nodige kennis aanwezig is om die te kunnen beantwoorden. Onlangs kwam ik deze foto tegen op het internet:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=3801977063214389&set=a.3733557523389677

Met hierin deze uitsnede:




(In verband met eventuele rechten plaats ik alleen even deze uitsnede. Bron: Facebook. Foto: Dr. Rolf Brüning)

Hier is een (vermoed ik) vakantietrein te zien in 1958 met o.a. een rood DSG restauratierijtuig. Nu kan ik ongeveer wel de basisvormen herkennen, echter heb ik geen weet van het exacte type. Ook weet ik niet of dit type al eens in model is uitgebracht, of dat er modellen zijn uitgebracht die er qua uiterlijk zeer sterk op lijken. Kan het zijn dat het restauratierijtuig uit de Roco startset 41507 in de buurt komt hiervan? Dit zou een type WR4üe-28 zijn:



Bron:  https://www.roco.cc/de/product/178654-z21-0-0-0-0-0-001001-0/products.html


De raamindeling lijkt op zich wel aardig te kloppen. Maar klopt het tijdperk van het model van Roco ook?

Alvast bedankt voor de hulp  :)  Met vr. groet, Martijn.




Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21334 Gepost op: 12 March 2021, 14:41:58 »
Dat ziet eruit als een rijtuig van de Gruppe 35. Fleischmann had dit rijtuig in het assortiment. Een van de artikelnummers is 5633.



Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 12 March 2021, 14:44:24 door Basilicum. Reden: nu met afbeelding »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • Duitsland TP III/IV
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21335 Gepost op: 12 March 2021, 14:46:44 »
Martijn,

Vaak zaten deze rijtuigen in vakantietreinen zoals Touropa, Scharnow en Hummel.
Zou inderdaad kunnen gaan om: WR4ü-28 DSG Speisewagen Roco 45672 of WR4ü-28 DSG Speisewagen Liliput 82700.
Meestal zaten deze in de treinen alleen om het ontbijt of avondeten te serveren en werden halverwege er bijgeplaatst of afgehaald:
BR4ymgb-52 Halbspeisewagen Roco 44590
BR4ywe-36/50 2.Klasse/Speisewagen Roco 44591
BR4ym(g)-53 Halbspeisewagen Lima L309198 
BR4ymg-56 Halbspeisewagen Roco 44590

Een andere kandidaat zou deze kunnen zijn:
WR4ü-35 DSG 1088 Speisewagen Fleischmann 5633K

Het is een lastige foto, had meer in zijn geheel te zien moeten zijn om goed te kunnen bepalen.
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21336 Gepost op: 12 March 2021, 14:47:49 »
Bas is me net voor, als het 35 is ipv 28 klopt mijn onderstaande info niet :D Ik plaats het toch maar.
Oh, en Ronald ook.

Hier is er wat meer info over te vinden. Dat lijkt het goede type wel.
Het rechter rijtuig op de foto, daar meen ik "touropa" op te zien, dus het is een reisbureautrein, geen hoogwaardige internationale trein. In ieder geval is het voor 1973 als de info hier klopt:

Citaat
Die Betriebserlaubnis aller Wagen mit Kohleherd - dies sind alle Wagen der Baujahre vor 1962 mit Ausnahme der renovierten WRüh152, weniger renovierter ARüm216 und der diversen Buffetwagen (BRbuüm) - endete aus Hygienegründen 1973

Als het modeloverzicht op die site klopt kom je inderdaad bij roco uit. Welke variant je dan het beste kan nemen: geen idee :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • Duitsland TP III/IV
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21337 Gepost op: 12 March 2021, 14:58:00 »
Klopt Reinout,

Deze treinen waren er voor de "gewone" man vandaar ook geen klasse aanduiding op de rijtuigen. Vandaar dat er "Halbspeisewagen" vaak meeliepen voor, zoals door mij al hierboven gezegd, het ontbijt of diner te serveren naargelang het tijdstip dat de trein reed.

Een leuk weetje:

Touropa and Scharnow had rationalized their operations by merging, and bought Hummel between them, in late 1968 to form Touristik Union International (TUI).  This is when the tour operator insignia started to disappear from the coach sides, and sleeping cars started to appear on some routes.  A few years later, around 1979, TUI purchased a set of all-new couchette coaches built to its own specifications, with even more comfort, to form the colourful TUI vacation trains of the 1980s, until these also lost popularity and the coaches were sold off to other companies.

Touropa en Scharnow hadden hun activiteiten gerationaliseerd door te fuseren en eind 1968 kochten ze Hummel op om Touristik Union International (TUI) te vormen. Op dat moment begonnen de namen van de touroperator van de zijkanten van de touringcars te verwijderen en begonnen op sommige route's slaaptreinen te verschijnen. Een paar jaar later, rond 1979, kocht TUI een set geheel nieuwe couchette-rijtuigen gebouwd volgens zijn eigen specificaties, met nog meer comfort, om de kleurrijke TUI-vakantietreinen van de jaren 80 te vormen, totdat ook deze aan populariteit verloren en de rijtuigen werden verkocht. naar andere bedrijven.

« Laatst bewerkt op: 12 March 2021, 15:12:33 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21338 Gepost op: 12 March 2021, 15:31:02 »
... waarvan ik het vermoeden heb dat hier de nodige kennis aanwezig is om die te kunnen beantwoorden....

Daar zat ik in ieder geval niet naast  ;D  Dank voor de snelle en uitgebreide antwoorden  (y)



Aangezien ik de rijtuigen uit die startset van Roco heb en ook een set Touropa rijtuigen, ga ik voor die combi. Nu moet ik alleen nog even ergens een E94 zien te regelen (zonder budget toch best wel even een uitdaging vermoed ik :P )




....
Het is een lastige foto, had meer in zijn geheel te zien moeten zijn om goed te kunnen bepalen.


Even ter info/om een beeld te krijgen: als je op de Facebook link klikt kun je de hele foto dan zien? Of is deze alleen voor leden/volgers te zien?

https://www.facebook.com/photo/?fbid=3801977063214389&set=a.3733557523389677  )


Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • Duitsland TP III/IV
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21339 Gepost op: 12 March 2021, 15:42:36 »
Martijn,

Foto is wel te zien maar ik bedoelde alleen de foto van het specifieke rijtuig, die had frontaal erop moeten staan om goed te herkennen.
Let wel op dat je de blauwe A4üm rijtuigen niet gaat "mengen" met de Touropa's want de A4üm's reden bijna allemaal in de F Züge tenzij je deze gebruikt als overbreng rit o.i.d.

Op deze site is veel info te vinden maar er worden rijtuignummers door elkaar gehaald of verkeerd gebruikt:

https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/modelling-reisezuege-touropa-hummel-scharnow-tui-d-t4016.html
« Laatst bewerkt op: 12 March 2021, 21:23:26 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21340 Gepost op: 12 March 2021, 16:24:33 »
Het onderwerp Speisewagen en Halbspeisewagen is trouwens in dit draadje al vaker aan de orde gekomen. Dankzij de inmiddels ter beschikking gestelde index (nog mijn dank daarvoor) kon ik vrij snel een vindplaats terugvinden.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21341 Gepost op: 12 March 2021, 16:50:53 »
Ah, bedankt. Ik had al wel even gekeken maar zag zoveel bomen dat ik het bos verder wel goed vond zo  :)

@Ronald: ja, in de sets die ik heb zitten ook blauwe rijtuigen zonder schortplaten en zonder opschriften "Touropa", zoals een Bcüm 243. Echter zie ik nu ook dat de sets tijdperk IVa zijn (1968–1980) met revisiedata als 1970 en met UIC-Nummering. De foto is van daarvoor, ik zie in ieder geval geen UIC-Nummering.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21342 Gepost op: 12 March 2021, 21:09:10 »
Ehm... even kijken, wat is er gebeurd?

We waren met een Omm32 bezig, met de binnenkant inderdaad. De buitenkant komt nog aan de orde, Wolter, zodra ik in het hobbyhok plek en gelegenheid heb geschapen om de luchtkwast te kunnen hanteren.

@Gerard: dank voor de troostrijke woorden!

@Dirkjan: dat open wagens van binnen grijs geschilderd waren neem ik wel aan. De kans dat je resten van die grijze verf aan kon treffen was vast groter dan een vers bruin geschilderde (hoewel die foto in GW 3 me nog steeds te denken geeft). Dus, weest niet bevreesd, het zal grijzig worden en hier en daar ohne Anstrich met door allerlei invloeden veroorzaakte grijstinten.

@Erik: Ohne Anstrich gold vanaf 1954

Over de Bauart van de Speisewagen op de foto: ik vind het maar moeilijk te zien. De beide genoemde types vertonen behoorlijke overeenkomsten, zoals bijvoorbeeld de vensterindeling, waardoor de identificatie lastig wordt, temeer daar de verschillen op de foto juist moeilijk waarneembaar zijn, zoals bijvoorbeeld de dakvorm aan de kopeinden (bij de een loopt het dak recht tot aan het eind, bij het andere buigt het dak naar beneden), of de draaistellen, of bijvoorbeeld de vouwbalgen, die bij het ene type wat meer naar binnen zijn geplaatst en bij het andere niet.
Ik heb beide modellen nog even opgegraven, maar daar kom ik ook niet echt verder mee.



Kortom: ik durf het niet met zekerheid te zegge. Als ik naar m'n water luister, zou ik het op een GR28 houden.
Overigens, de blauwe wagens in die set zijn rijtuigen der eerste klasse, dus geen B4üm maar Aüm. Maar dat terzijde.

@Peter: fijn dat de index je zo goed bevalt, altijd leuk om te horen  :)

Dan nog even naar de Linz: er is wat verder aan geknoeid. Met verf, wat pastelkrijt en Kadeetjes:

« Laatst bewerkt op: 13 March 2021, 12:24:05 door 44 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • Duitsland TP III/IV
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21343 Gepost op: 12 March 2021, 21:24:49 »
Jan,

Je hebt helemaal gelijk. Ben momenteel bezig met de B4üm's, vandaar de mis tik. Gelijk maar veranderd.  (y)
Grt, Ronald.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21344 Gepost op: 12 March 2021, 21:44:11 »
Jan,

Wat op de foto wel te zien is, is dat er een koersbord op het rijtuig zit. Op jouw vergelijkingsplaatje is te zien dat in dat geval de tekst "Speisewagen" dan onder een raamstijl gecentreerd staat en bij het exemplaar zonder koersbord gecentreerd onder een raam. Op de foto lijkt dat eerste ook het geval te zijn dus dat zou er op kunnen wijzen dat het bovenste model overeenkomt met het rijtuig op de foto. Flinterdun bewijs, ik weet het maar het lijkt in ieder geval toch wel een duidelijke hint.

Groeten,
Bert