Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398638 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21105 Gepost op: 14 januari 2021, 17:22:10 »
 ;D

GRt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21106 Gepost op: 14 januari 2021, 23:13:56 »
Jazeker! En nog met verstelbare kleuren ook! En AB!  ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21107 Gepost op: 15 januari 2021, 09:01:11 »
Hebben deze panelen ook de mogelijkheid om aan het energiebedrijf gekoppeld te worden? Ik kan me voorstellen dat plotseling batterijen vervangen moeten worden, als je net een pieterpeuterig klein locomotiefonderdeel met wegspringneigingen en in de kleur van de vloerbedekking, ietwat onzeker met een pincet vasthoudend, probeert te monteren. Uiteraard zonder zichtbare lijmresten achter te laten. Dat lijkt me niet handig in het donker, wellicht vervelend.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 09:04:54 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21108 Gepost op: 15 januari 2021, 16:49:47 »
Zeker, zowel in/aan de panelen als in de kamer zijn daarvoor voorzieningen aanwezig.
In het paneel is een kroonsteen aanwezig waarop drie draden kunnen worden aangesloten: 0, fase en aarde. Uit het plafond in de kamer komen twee draden, te weten een 0 en een fase, die op de desbetreffende ingangen van de kroonsteen in het paneel kunnen worden aangesloten, waarbij dan de optie "aarde" maar gelaten moet worden voor wat het is.



Nadat het provisorische peertje is verwijderd, kunnen richting blinde muur en richting muur-met-deur draden getrokken worden die vervolgens de panelen van de benodigde energie voorzien. Die draden zullen overigens netjes in een gootje worden weggewerkt, evenals het punt van samenkomst en het gat in het plafond door een afdekkapje.

De batterijen waarvan op de verpakking sprake is zijn bedoeld voor de afstandsbediening(en), waarmee de panelen aan- dan wel uitgeschakeld kunnen worden en eventueel ook de lichttemperatuur kan worden ingesteld.

Ik zie trouwens nu ook dat het peertje t.o.v. de lengteas van de kamer niet helemaal in het midden hangt. Daar zal ik met het plaatsen van de panelen wel rekening mee moeten houden.
Uiteraard kan ook via de lichtschakelaar naast de deur de boel worden uitgezet.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21109 Gepost op: 15 januari 2021, 17:11:50 »
Welk een technische compleetheid! Je hebt het getroffen, met je nieuwe optrekje.
Helemaal het toppunt van handigheid zou een aansluiting van het huis op het - vast voormalige - gemeentelijke waterleidingbedrijf zijn. Ik bedoel, voor het periodiek uitspoelen der kwastjes en het verdunnen van de lijm des ballastbeds is dat uitermate praktisch.
Ik spreek bij deze de welgemeende hoop uit dat een dergelijke aansluiting u ten deel is gevallen!

Met vriendelijke groet,

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21110 Gepost op: 15 januari 2021, 17:36:38 »
In het vorige huis had hij juist die voorziening omzeep geholpen  ???

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21111 Gepost op: 15 januari 2021, 18:33:00 »
Ik mis de fakkelhouders🤔.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21112 Gepost op: 15 januari 2021, 21:55:37 »
@Reinout: ja, dat is niet mis! Maar zonder gekheid: vergeleken met het vorige hok is dit 100% beter. Verwarmd, dubbel glas, geen gekke hoeken en hoekjes, 2 x 2 stopcontacten (wandcontactdozen voor de kenners) in plaats van maar eentje en... nee, geen water en/of wasbak. Gelukkig. Wel de badkamer om de hoek, dus water is zo goed als onder handbereik. En voor de kwasten had ik sowieso al een lege bruinebonenpot met water op tafel staan. Dat vond ik wel een beproefde methode die ik met plezier blijf toepassen.

@Jerry: goed opgemerkt! Destijds gedaan om plaats te maken voor het Waschbeckenviertel.
Wat me er aan doet denken dat het baandeel tunnelduct, inclusief arcadenmuren en Barbararossaplatz tijdens de verhuizingsperikelen is gesneuveld. Maar ik ben wel van plan zowel Barbararossaplatz als Waschbeckenviertel  nieuw leven in te blazen. Of dat voor het tunnelduct ook gaat gelden, kan ik nu nog niet zeggen.

@Bas: die heb ik al lang overgedragen. Ik heb er goede hoop op dat mijn kleinzoon net zo gefascineerd is door de hobby als ik.

Vandaag realiseerde ik me ineens dat ik een poos geleden, ergens in september of oktober geloof ik, een Silberling van BRAWA had besteld, met de opzet die van BRAWA, Roco en Piko eens naast elkaar te zetten en te kijken of ze wel of niet samen in één trein ingezet zouden kunnen worden en, afhankelijk van die bevinding, reeds aanwezige rijtuigen de deur uit te doen en/of meer BRAWA-Silberlinge aan te schaffen.


Plaatje geleend van Modellbahnshop Lippe

Ik moest eigenlijk maar eens informeren hoe het met die bestelling staat. Ik bedoel, ik weet wel dat het vandaag de dag allemaal niet zo gemakkelijk gaat, maar toch...

Toevoeging: toen ik nog even bij Lippe het e.e.a. opzocht om de bronvermelding in orde te maken, zag ik dat BRAWA van plan is de wagen pas in het eerste kwartaal 2021 uit te brengen. De reden van de lange wachttijd is dus al gevonden.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 22:20:38 door 44. Reden: Bronvermelding plaatje in orde gemaakt »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21113 Gepost op: 15 januari 2021, 22:27:26 »
Heel toevallig vandaag ook op de digitale bijdrage van Brawa gekeken, want ik wilde wel eens weten hoe het met de Rheingold staat. De Zilvervisjes zouden beschikbaar zijn, aldus mijn dyslectie.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21114 Gepost op: 16 januari 2021, 21:01:06 »
@Huup: volledigheidshalve, hier een plaatje van zo'n ledpaneel (NIDD):

2600 lumen. Dat haalt mn fietslamp niet. Wordt er een zonnebril bijgeleverd?  :angel:
Ik ben op zoek naar een paar heldere bureaulampen.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21115 Gepost op: 16 januari 2021, 21:17:08 »
2600 lumen valt wel mee. Een klassieke TL buis van 36W levert 3300 lumen.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21116 Gepost op: 16 januari 2021, 22:28:26 »
Jan, ledpanelen zijn een waar plezier, ik heb her hier in m'n nieuwe hobbyhok eentje van 60*60cm hangen, 4000k, dus ongeveer daglicht en dat werkt erg lekker. De trienbaan is nog eens verlicht met gelijkaardige panelen in breedte van 30cm en lengte afhankelijk van de module die deze verlicht.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21117 Gepost op: 16 januari 2021, 22:41:48 »
Heel toevallig vandaag ook op de digitale bijdrage van Brawa gekeken, want ik wilde wel eens weten hoe het met de Rheingold staat. De Zilvervisjes zouden beschikbaar zijn, aldus mijn dyslectie.

Ja, das inderdaad een goede vraag. Die staat denk ik ondertussen al  2 jaar in bestelling, dus ze zijn nog maar jaartje overtijd  ;D

Vind ledpanelen enorm goed qua verlichting.
Bij mij op de zolder hangen er in totaal 7 van die vierkante spullen, 4 met koud wit licht en 3 met warm wit, apart schakelbaar.
Als ik s avonds naar beneden kom, moet ik altijd wennen aan het weinige licht beneden  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21118 Gepost op: 16 januari 2021, 22:51:10 »
Hm, ik heb eerlijk gezegd niet op Lumen gelet. Ook geen idee hoeveel licht dat is, zus-en-zoveel lumen. Iets minder dan een tl-buis dus, volgens Klaas. Lijkt me wel voldoende, zeker met twee van die dingen. Het hoeft nu ook weer geen zonnestudio te worden  ;)
@Falcon10: daar ben ik ook wel bang voor, dat snakken naar licht bij de terugkeer in de 'normale' wereld. Mijn vrouw is wel van het schemeren, die heeft aan een gloeiende spijker genoeg. Dat uit zich ook in een soort eeuwigdurende stille strijd in huize 44: als ze even denkt dat ik het niet in de gaten heb, draait zij de dimmers naar beneden, als zij even weg is, naar het toilet of even op het balkon om te roken, draai ik ze weer omhoog. Daarom ben ik ook altijd zo blij als de dagen zo lekker lang duren, 's zomers.
@Olivier: deze zijn qua temperatuur in te stellen, 3000K - 6500K. Volgens mij zit 'daglicht' ook we ergens in dat spectrum.
@Bas: ik heb me er nog niet zo in verdiept, in wat bij BRAWA aan Silberlinge leverbaar is of niet. Ik heb, heel egoïstisch, alleen naar de door mij bestelde wagens gekeken. En die moeten blijkbaar nog uitkomen.

Citaat van: ikke
Minimum snelheid ligt bij minder dan een meter per uur - gevoelsmatig dan. Ik wil dat nog wel eens uitproberen, en het zou me niet verbazen als het inderdaad zo was!

Dat heb ik vanavond eens gedaan en bovenstaande is wel wat heel erg optimistisch gedacht. Toch kan het ding verrassend langzaam rijden: gemeten is 20 meter per uur, dat komt neer op een meter in drie minuten oftewel een schaalsnelheid van 1,74 km/h. Dat kun je al slenterend bijhouden. En het zou volgens mij nog een tik langzamer kunnen, alleen moeten dan eerst rails en wielen grondig schoongemaakt worden.

Omdat de 86er toch nog boven op de kast stond heb ik die meteen ook eens op de rails gezet, maar die gaf absoluut geen sjoege, niks, niemendal, nul. De decoder is er eentje van Lenz, een reset (cv8 = 33) brengt geen soelaas, zelfs het adres verandert niet. Uitlezen ging wel, het adres (cv1) veranderen lukt ook, maar de lok reageert nergens op, niet op een rijopdracht, vooruit noch achteruit.
Dus: schroevedraaier opgezocht om een blik op de ingewanden te kunnen werpen.



Veel meer kan ik momenteel nog even niet doen, omdat het hele operatiekamerinterieur nog in dozen zit.
Maar zo op het oog is er niks bijzonders te ontdekken. De draadjes naar de motor zitten vast en lijken onbeschadigd, evenals die naar de stroomafnemers.

Dat vergt dus duidelijk nog het e.e.a. aan onderzoek, maar dat zal tot een later tijdstip moeten worden uitgesteld.
Even de decoder omwisselen gaat ook niet, want de lok is er nog eentje zonder DSS.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21119 Gepost op: 16 januari 2021, 23:55:01 »
Ik was in de war met lux. Das beel wat anders.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.