Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Model loco/DJH door Andries
Vandaag om 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 22:48:21
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:41:19
Diodeschakeling met stroomdetectie door ron.kraaijkamp
Vandaag om 22:35:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
Vandaag om 22:33:05
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
Vandaag om 22:32:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
Vandaag om 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:21:37
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Robkop
Vandaag om 22:21:33
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Huup
Vandaag om 22:20:00
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:15:43
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Roy van Dijk
Vandaag om 22:15:02
roco centrale 10761 door Reinier Z.
Vandaag om 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
Vandaag om 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:47:05
De Wadlander, een eilandbaan. door NS264
Vandaag om 21:44:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
Vandaag om 21:26:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
Vandaag om 21:10:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door BrightonBelle
Vandaag om 21:03:59
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door Fritsprt
Vandaag om 21:01:50
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 20:56:50
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door AndrevdG
Vandaag om 20:55:55
Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld door EricZmS
Vandaag om 20:55:35
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Hans_omBC
Vandaag om 20:49:40
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door Falcon10
Vandaag om 20:47:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2560042 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20265 Gepost op: 15 augustus 2020, 11:58:54 »
, maar ik vermoed dat hij ook bij Weinert wel eventjes op de plank gelegen heeft
Ik verzamel sinds enkele jaren oude Ferro Suisse Messingmodel bouwdozen, deze zijn begin jaren 80 geproduceerd en hebben vele jaren ergens in hun doos op de plank gestaan. Zodoende zien vooral de geëtste messingdelen er vaak net zo verweerd uit.
Wanneer ik met zo'n model begin, laat ik die onderdelen eerst een nachtje staan in een badje met water en een flinke scheut citroensap. Daarna voorzichtig schoonborstelen met tandenborstel en een beetje Cif, na afspoelen met water zien die onderdelen er meestal weer als nieuw uit. Cif is wel zodanig fijn dat het geen krassen of beschadigingen op het plaatmateriaal achterlaat. En als bonus zijn ze ook meteen mooi ontvet wat dan weer gunstig is als er gesoldeerd moet worden.
Misschien dat je die Windleitplatten eens kan onderdompelen in een dergelijk badje, ze zitten toch nog los van de opbouw?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3419
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20266 Gepost op: 15 augustus 2020, 12:21:47 »
Ik stem voor zwart, maar dan nog n setje RP25 eronder. Je weet waarom ;)

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20267 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:16:32 »
Uiteraard ook RP25. Anders is het zonde van moeite.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1262
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20268 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:24:37 »
Mij bekroop hetzelfde gevoel: een mooie bovenkant op nog steeds grof ogende wielen.

Als je ooit materieel hebt voorzien van RP25- wil je geen NEM-wielen meer. Maar ik geef toe dat de ombouw wat werk en iets meer middelen vraagt. Dan zal ook meespelen hoeveel materieel je hebt.

Overigens kan die overgang geleidelijk: als je railmateriaal aan de huidige normen voldoet, kun je er zowel met NEM- als RP25-wielen over rijden.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20269 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:35:21 »
Citaat van: Bas (Hlv53)
Ach, als ze binnenkort toch de doos in verdwijnt voor je verhuis (gaat dat nog door?), dan ontsnapt ze hopelijk aan je Luftpresser 8)

Hm. Maar uitstel leidt niet altijd tot afstel. En dat verhuizen... ja, dat gaat ongetwijfeld wel een keer door. Alleen is het moment nogal lastig te voorzien. Het kan bij wijze van spreken binnen vier weken kant en klaar achter de rug zijn, maar die vier weken kunnen ook vier maanden worden. Of nog meer.

Citaat van: Bas (wob)
En na het spuiten worden de details minder goed zichtbaar.

Helaas wel ja. Maar goed, heb jij een moment overwogen om je 93er ongespoten te laten?  ;)

Misschien zou ik, als ik de lok bijvoorbeeld voor de vitrine (die ik overigens niet heb) zou bestemmen of omdat ze bestemd zou zijn als onderdeel van mijn verzameling (die ik niet heb) Weinert-producten, dan zou ik misschien nog kunnen overwegen om de lok in haar 'natuurlijke staat' te laten.
Maar omdat de machine straks gewoon deel gaat uitmaken van de lokomotieven die op mijn baan dienst (gaan) doen, gaat vandaag of morgen de verfspuit erover. Dus.

Dus:

Citaat van: Gooierhaven
Gewoon zwart spuiten dat ding!

Precies.

Citaat van: Michiel
Wanneer ik met zo'n model begin, laat ik die onderdelen eerst een nachtje staan in een badje met water en een flinke scheut citroensap. [...]
Misschien dat je die Windleitplatten eens kan onderdompelen in een dergelijk badje, ze zitten toch nog los van de opbouw?

Ze zitten inderdaad nog los, omdat ze apart van de lok makkelijker te spuiten zijn. Het roodbruine laagje zie ik aan voor een oxydelaagje, ik denk eigenlijk dat het geen kwaad kan om het te laten zitten voor het spuiten. Wel ontvetten natuurlijk, dat spreekt. En grondlak, die moet er ook nog op.

Citaat
... dan nog n setje RP25 eronder. Je weet waarom  ;)

Ja, ik weet wel waarom. Dan kun jij er misschien ook een keertje mee spelen, bedoel je  ;D
Zonder gekheid, de gedachte is wel in me opgekomen, maar wat dat betreft beperk ik me (vooralsnog) tot Nederlands materieel en eventueel Duits EPIV. Het moet wel leuk blijven, tenslotte heb ik al zo'n 250 öri in die ombouwset gestoken, en om er dan nog eens pakweg 180 achteraan te gooien...

Citaat van: Gooierhaven
[...] Anders is het zonde van moeite.

Dat is ook zo omdat het meteen een stuk beter oogt en 180 öri of niet, alleen al daarom zou ik dat wel doen, maar op mijn baan liggen nogal wat Rocoline-wissels, en RP25 materiaal maakt nogal een duikeling in de puntstukken. Met kans op storingen in de vorm van spontane ontkoppelingen of, minstens zo ergerlijk, ontsporingen.
Maar wie weet, stel dat de verhuizing tot gevolg heeft dat de baan echt van de grond af opnieuw gebouwd moet worden, dat dan die Rocoline ook verleden tijd wordt en daarmee de weg naar RP25 open komt te liggen...

Dat moet toch een beetje troost brengen, nietwaar, Wolter?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 12:44:22 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1262
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20270 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:42:02 »
Dat brengt zeker troost, Jan. :). En gerust gesteld ben ik ook. Je kunt goed uitleggen wat je doet en ook waarom. Daar hoef ik niets tegen in te brengen.

En ja, een verhuizing is altijd een mooi moment om afscheid te nemen van keuzes uit het verleden.

Wolter


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20271 Gepost op: 16 augustus 2020, 09:04:54 »
Citaat
Je kunt goed uitleggen wat je doet en ook waarom

Helaas geeft dat geen garantie dat het ook altijd goed uitpakt...
Gelukkig hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen, ook al lijkt het soms alsof dat wel zo is, en dat doe ik dan ook niet, ook al lijkt het vaak alsof dat wel zo is  ;)

Ik heb gemerkt dat, door een gedachtegang hier weer te geven, ik de dingen beter op een rijtje kan zetten dan anders, alsof ik er ineens van buitenaf naar kan kijken. Dat, en natuurlijk de inbreng van de gewaardeerde collega-forioten, die soms ideeën aandragen waar ik anders nooit opgekomen zou zijn, die twee ingrediënten vormen de motivatie van de ongebreidelde schrijfzucht die ik in dit draadje tentoonspreid.

Dat levert een mooie wisselwerking op: een aantal lezers amuseert zich met het lezen van mijn pennevruchten, hetgeen al dan niet een reactie oplevert, waarmee ik op mijn beurt weer mijn voordeel doe  :D
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 12:44:58 door 44 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20356
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20272 Gepost op: 16 augustus 2020, 09:25:58 »
Als je ooit materieel hebt voorzien van RP25- wil je geen NEM-wielen meer.
Hier wordt gesuggereerd dat er een groot verschil is tussen RP-25 en NEM. Maar dat verschil is er niet of nauwelijks. Wielen volgens NEM kunnen zelfs volkomen gelijk zijn aan RP-25.
De vraag is maar: wat bedoel je precies met NEM  en wat met RP-25?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3419
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20273 Gepost op: 16 augustus 2020, 10:56:18 »
Kom op Klaas, je weet heus wel wat er bedoeld wordt.  8) NEM wielen zoals de fabrikanten inbouwen versus RP25 wielen die je als vervanging in kunt bouwen. Ja, volgens de NEM kun je fijnere wielen vanaf de fabriek inbouwen, maar DAT DOET GEEN FABRIKANT. Dus je kunt je theoretische verhandeling laten liggen voor wat ze is, als je de bestaande wielen voor RP25 wielen vervangt ziet het er een stuk beter uit en als je dan nog wielen van een beter materiaal inbouwt heb je ook nog een betere stroomafname. En dat is geen theorie, mijn 80 loks hebben dat.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20356
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20274 Gepost op: 16 augustus 2020, 11:17:11 »
Ja, volgens de NEM kun je fijnere wielen vanaf de fabriek inbouwen, maar DAT DOET GEEN FABRIKANT.
Nou. ik kan je een voorbeeld noemen van een fabrikant die dat wel doet.
Het wezenlijke verschil kan alleen zitten in de flenshoogte. Bij RP-25 is die 0,635 mm. Volgens de NEM mag de flenshoogte tussen  0,6 en 1,2 mm liggen. RP-25 ligt dus binnen dat bereik. Andere verschillen zijn er niet.
Van een NEM wiel kun je dus een RP-25 wiel maken door alleen maar de flenzen af te draaien (als dat binnen je bekwaamheid valt)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1262
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20275 Gepost op: 16 augustus 2020, 11:27:08 »
Ik heb nooit beweerd dat het om iets anders gaat dan flenshoogte. Rocoline neemt het helaas nogal ruim met de toleranties. Daardoor ontstaan serieuze gaten in puntstukken. Wielen met lage flenzen maken daarin een duik. Het probleem is niet de flenshoogte, maar de wissels van Rocoline. Mogelijk ga ik nu op tenen staan ...

Wolter



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20356
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20276 Gepost op: 16 augustus 2020, 11:37:20 »
Als een wiel in het puntstuk duikt heeft dat niks te maken met de flenshoogte maar met de wielbreedte.
En ja, de fabrikanten gaan nogal vrij om met de groefbreedte in wissels.

Bij Rocoline valt het nogal mee. Ik heb zelf in het schaduwstation een aantal Rocoline wissels en al mijn flenzen zijn afgedraaid op een  hoogte die varieert tussen 0,6 en 0,8 mm. Geen probleem met wielen die in het puntstuk vallen. Ja, ze zakken iets, maar dat gebeurt in het grootbedrijf ook.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3419
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20277 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:25:29 »
Als een wiel in het puntstuk duikt heeft dat niks te maken met de flenshoogte maar met de wielbreedte.
In theorie wel, maar er zijn wissels, waaronder die van Roco Line waarin erop wordt vertrouwd dat de wielflensen het wiel door het hartstuk dragen. De diepte van het hartstuk is zo diep als een flens hoog is. Gelukkig laten tillig en weinert zien dat het ook beter/anders kan en de flenshoogte niet uitmaakt. 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5896
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20278 Gepost op: 16 augustus 2020, 22:20:31 »
Dus je kunt je theoretische verhandeling laten liggen voor wat ze is, als je de bestaande wielen voor RP25 wielen vervangt ziet het er een stuk beter uit en als je dan nog wielen van een beter materiaal inbouwt heb je ook nog een betere stroomafname. En dat is geen theorie, mijn 80 loks hebben dat.

Dat wat ik schuingedrukt heb gemaakt: kun je daar nog iets meer over zeggen? Metalen wiel = metalen wiel, in mijn gedachten, maar bij nader inzien is dat natuurlijk onzin. Die peco rails blijven veel beter stroom geleiden dan die messing fleischmann code 100 rails die ik in een vlaag van verstandsverbijstering had gekocht omdat ze goed op m'n tweedehands draaischijf aansloten... Als voorbeeld.

Qua stroomgeleiding heb ik de indruk dat er niets/weinig mis is met jaren 80/90 roco spul, bijvoorbeeld. Enig idee hoe het daarmee zit?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20356
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20279 Gepost op: 16 augustus 2020, 22:35:58 »
In theorie wel, maar er zijn wissels, waaronder die van Roco Line waarin erop wordt vertrouwd dat de wielflensen het wiel door het hartstuk dragen. De diepte van het hartstuk is zo diep als een flens hoog is.
Dat is een fout systeem. Het wiel hoort niet op de flens te dragen. Maar zoals ik eerder schreef, bij de Rocoline wissels die ik heb speelt dit hele probleem niet. Flenzen zijn allemaal verlaagd maar de wielen vallen niet in het puntstuk.