Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
Vandaag om 21:15:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:08:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:01:15
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
Vandaag om 20:50:22
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door cbx
Vandaag om 20:46:29
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door St00mboy
Vandaag om 20:38:12
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
Vandaag om 20:33:26
Noch 2021 door Falcon10
Vandaag om 20:28:51
Bahnstrecke 5867 door Rolando
Vandaag om 20:22:53
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
Vandaag om 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
Vandaag om 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 20:09:02
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:08:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
Vandaag om 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
Vandaag om 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
Vandaag om 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
Vandaag om 19:21:26
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
Vandaag om 19:10:19
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door johnny
Vandaag om 18:52:42
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 18:29:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
Vandaag om 18:19:05
Viessmann-Kibri-Vollmer 2021, nieuws van de fabrikant door charp
Vandaag om 18:11:25
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Pauldg
Vandaag om 18:05:41
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:53:25
Brawa 2021 door TonM
Vandaag om 17:52:28
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 17:48:43
De Hondsrugbaan, H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:42:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 17:34:08
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2559001 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20205 Gepost op: 20 juli 2020, 22:21:51 »
Bij gebrek aan machien maar even verder gegaan met gebruikmaking van tangetjes en vingers.

Nu te zien:
-leiding Strahlpumpe (im Führerhaus) -> Speiseventil
-leiding Speisepumpe -> Vorwärmer
-leiding Verteilerventil -> Hilfsbläser



Moeizaam, maar we komen verder.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20206 Gepost op: 22 juli 2020, 22:20:42 »
Eerder was het ook al te zien: het rekje met de zandstrooileidingen. Voordat die erop konden, moesten eerst de drie in de vorige aflevering genoemde exemplaren worden gemonteerd.
Oorspronkelijk zijn er in de ombouwset "losse" zandstrooiventielen bijgesloten, waarbij het de bedoeling is dat je de vier leidingen (aan elke kant) uit messingdraad zelf gaat zitten fabrieken. Weinert levert echter ook de ventielen compleet met leidingen als gegoten onderdeel los, en dat leek me wel wat makkelijker, zodat ik die besteld heb. Daar zitten echter bevestigingsbeugels op meegegoten en die zitten precies op plekken waar ze nou net niet moeten zitten, dus heb ik die er met een flexschijfje afgeslepen. Langdurig karweitje. Maar affijn, ze zijn nu wel zover dat ze vastgezet kunnen worden, denk ik:



Nou nog de stoomtoevoerleiding naar de generator, de leiding voor afgewerkte stoom van generator naar voorwarmer, de lichtleiding en de leiding voor de INDUSI, nog een handreling en dan is deze kant wel zo ongeveer klaar. Daarna op naar de andere kant en dan maar eens gaan nadenken over wat voor kleurtje ik er eens op zal gaan zetten (ik ben wel een beetje jaloers op wob, die is al klaar met z'n 93er  :P)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20207 Gepost op: 23 juli 2020, 10:41:46 »
Ziet er netjes uit Jan. Ik neem aan, dat je nog wel even de vijl en een beetje plamuur neemt om de aansluitingen van de gietmal rechts van de voedingspomp weg te werken. Zijn ze bij Weinert vergeten denk ik ;D

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20208 Gepost op: 23 juli 2020, 16:30:53 »
Bedoel je die "gaten" in de staketel? Die horen er in te zitten, dat zijn (vlgs mij) zgn. Waschluken, waardoor je in de ketel (en askast) kunt reiken om er schoon te maken.


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20209 Gepost op: 23 juli 2020, 21:28:29 »
(ik ben wel een beetje jaloers op wob, die is al klaar met z'n 93er  :P)
Terecht ;D
Het was een heel gedoe en gepuzzel om die leidingen goed te krijgen. Op de tekeningen staan ze plat geprojecteerd. Maar in werkelijkheid verlopen ze toch echt in 3D.
Overigens, als het buigen wat moeizaam gaat, dan helpt het om ze even warm te stoken. Wist je natuurlijk allang...

Groet, Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20210 Gepost op: 23 juli 2020, 22:11:48 »
 ;D

ja, ik heb je verhaal gevolgd toen, en ook vanuit eerdere projecten weet ik wat voor gepuzzel het kan zijn.
Weinert schrijft ook in de bouwinstructie dat uitgloeien leidt tot meer buigzaamheid. Bij dikker materiaal gaat dat best goed, bij dunner materiaal (Ø < 0,5 mm) moet je wel uitkijken dat je draadje niet compleet verbrandt ipv alleen maar gloeit.
Eventueel kan ik nog terugvallen op mijn voorraad koperlakdraad (diktes van 0,2 tot 1,2), dat is van zichzelf al redelijk soepel.

Op 't ogenblik ben ik aan het uitknobbelen wáár de vier aan de Lichtmaschine aan te brengen leidingen moeten komen te zitten.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20211 Gepost op: 24 juli 2020, 22:00:35 »
De Lichtmaschine (generator) moet in elk geval worden aangedreven. Dus moet er stoom naar toe:



Het zwikje zit nog los, misschien verleg ik de leiding nog (die zit bij zowat geen enkele lok gelijk).
Dan nog de stoomafvoerleiding, de lichtleiding en de Indusieleiding. Als dat er allemaal op zit, is deze kant zowat klaar en kunnen we gaan kijken wat de andere kant in petto heeft.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2020, 22:45:00 door 44. Reden: correctie »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20212 Gepost op: 25 juli 2020, 12:35:19 »
Het is best wel een lastig project, Jan.
Het betreft een grote loc met lange ketel (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de BR 93 die betrekkelijk bescheiden van grootte is).
Het gaat dus om leidingen, die juist omdat ze lang zijn, snel minder strak ogen.

Gelukkig hadden ze daar in het echt ook mee te maken. Of anders gezegd: erg belangrijk zullen ze het niet gevonden hebben, als het maar efficiënt was en werkte.
Het lijkt mij overigens dat de leidingen van de Neubaukessel er in de regel strakker uitzagen. Of vergis ik me daarin?

Het moet ook nog gezegd dat in vergelijking met het plaatje in de catalogus van Weinert jouw leidingen er superstrak bij liggen. (y)

Geeft de bouwbeschrijving van Weinert geen uitsluitsel over hoe de lichtmachine moet worden aangesloten?

Groet, Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20213 Gepost op: 25 juli 2020, 21:37:18 »
In het tekstgedeelte van de bouwinstructie staat daar niks over. Er is wel een klein schetsje opgenomen, wat in elk geval een vingerwijzing geeft. Maar, zoals Weinert trouwens ook aanbeveelt, foto's van het "grote voorbeeld" geven een goeie indicatie van het hoe en wat. Gelukkig heb ik de beschikking over een redelijk goed gesorteerde bibliotheek, dus liggen er op tafel ook diverse boeken en brochures met foto's en zo.
Ook de twee of zo plaatjes in de Weinert catalogus zijn wel nuttig:


Foto van (een gedeelte van) blz. 31 van de Weinert-catalogus 2014/2015. Ik heb gezocht, maar in deze catalogus geen auteursrechtenclaim gevonden.

Voor mijn gevoel is mijn gefröbel met die messingdraadjes allesbehalve strak. Of het strakker is dan op de Weinertplaatjes?
Hoe dan ook, in het echt ziet het er vaak ook nogal rommelig en geïmproviseerd uit, dus maak ik me er maar niet al te druk om.

De Lichtmachine zit er op, met de nodige stoom- en stroomleidingen:



Ik vond het intussen behoorlijk drukke soep worden, en toen zag ik ineens dat er nog een handrelinkje tussen gefriemeld moest worden:



En er moet nog een leiding tussen Verteilerventil en Speisepumpe... en van de tender naar dezelfde pomp, maar die laatste komt in een later stadium aan bod.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20214 Gepost op: 26 juli 2020, 15:57:29 »
De leiding tussen ventiel en pomp is er ook en daarmee zou de hele brut erop moeten zitten. Tenminste, aan deze kant:



Bij een volgende 41er wijk ik, denk ik, uit naar de nummertjes 82390 en 82392 van Weinert, dat gaat vast een beetje vlotter dan dit gefriemel. Hoe meer er op komt, hoe meer gefrut het is om er nog wat tussen/onder/omheen te krijgen.

Maar ja, met die Weinertdingen ben je ook weer 55 öri verder. En je bent zo gauw klaar met je hobby.

Moet ik trouwens ook nog zin in een tweede Altbaukessel-41er krijgen.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2020, 17:49:24 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20215 Gepost op: 27 juli 2020, 22:31:35 »
Na het omdraaien van de lok in wording, kwam ik de in een boog lopende stelstang voor de luchtpomp weer tegen. Waardoor het komt dat die stang zo rond loopt, weet ik niet. Het kan liggen aan de kit zelf, maar het kan ook heel goed zijn dat ik zelf iets niet goed gedaan heb. Hoe dan ook, toen ik in een grijs verleden de stelstang aanbracht, besloot ik me er bij neer te leggen dat het ding niet recht was.
Edoch, nu ik de toch zeer onbevredigende toestand wederom in ogenschouw nam, zag ik mij genoopt dat besluit te herzien, vooral ook omdat het op een eenvoudige doch zeer doeltreffende manier op te lossen zou zijn: de bestaande gaten voor de houders vullen en nieuwe gaten boren. Zo gezegd, zo gedaan:



Helaas heb ik geen foto gemaakt van de rondlopende stelstang, maar aan de hand van de gaten kun je je wellicht voortellen hoe dat er uitgezien moet hebben.
De gaten zijn weliswaar al wat opgevuld, maar daar kan nog wel wat bij. Daarna nog even gladstrijken en voilà, je ziet er niks meer van  :D
De trekstang voor de fluit loopt ook niet helemaal 100% recht, maar daar moet ik nog even een nachtje over slapen of ik dat wil corrigeren of niet. Ik ben namelijk bang dat in dat geval het oude en nieuwe gat elkaar wel eens zouden kunnen overlappen.



Voorts heb ik nog een handreling aangebracht, maar dat was wat te voorbarig want eigenlijk moeten eerst de zandstrooileidingen erop.



Dan nog twee leidingen richting voorwarmer en de stoomtoevoerleiding voor de luchtpomp, en dan is deze kant ook zover klaar. Daarna wordt het tijd weer eens in het bouwinstructieblad te duiken om a. te kijken of alles een beetje klopt en b. om te kijken wat er dan op de rol staat.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20216 Gepost op: 28 juli 2020, 10:42:30 »
Jan, als je naar het oorspronkelijke gaten patroon kijkt is het ook logisch dat de leiding in een boog loopt. Productie foutje, of wellicht hoort de leiding toch in een boog te lopen?

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20217 Gepost op: 28 juli 2020, 14:38:59 »
Ha Ric!

Op zichzelf heb je wel gelijk: een leiding hoeft niet recht te lopen, de stoom vindt z'n weg ook wel door een extra bochtje. Daarom maak ik me er ook niet zo druk om dat leidingen niet recht lopen.

Dat is anders in dit geval, want het gaat hier niet om een leiding, maar om een stelstang. Aan het uiteinde van die stang (aan de machinistenkant) zit een handwiel, waarmee het ventiel dat de stoomtoevoer voor de luchtpomp (dat ventiel bevindt zich rechts aan de stoomdom) regelt bediend kan worden. De stang moet dus kunnen draaien, en een kromme stang in die situatie laat zich niet of maar lastig draaien.

Toen ik de staketel aan de ketel monteerde, kwam ik erachter dat de daten òf aan de rechterkant òf die aan de linkerkant niet in de juiste positie te krijgen waren. Daarom heb ik de boel maar zó gemonteerd dat de beide Ackermannetjes in de juiste positie stonden.
Of het hier een constructiefout van Weinert betreft of een misinterpretatie van de bouwinstructie van mijn kant, durf ik niet te zeggen. Ik heb al heel wat Weinertproducten gebouwd, van een simpel AEG-karretje via spoorbomen met behang tot aan voorseinen met drie bergippen aan toe, maar zo'n ombouwset heb ik nog niet eerder bij de hand gehad - wat dat betreft heb ik dus geen ervaring.

Deze actie moet je dan ook zien in het kader van het Friese gezegde: "As it net kin sa 't it moat, dan moat it mar sa 't it kin.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20218 Gepost op: 28 juli 2020, 15:22:58 »
"As it net kin sa 't it moat, dan moat it mar sa 't it kin. Klopt, zoals zo vaak in het leven ;D

Grt. Ric

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20219 Gepost op: 28 juli 2020, 20:51:38 »
Mooi werk Jan (y)

Groet, Bas