Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 16:30:35
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Bisonkit verdunner door onmogelijkhier
Vandaag om 15:46:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3410307 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18210 Gepost op: 31 augustus 2019, 23:12:30 »
Citaat
Als je van plan bent je puriteinser...

Nee, integendeel zelfs...  ;D

Tip: Klik

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18211 Gepost op: 01 september 2019, 07:52:15 »
Ooit een artikel gelezen waar iemand zijn baan in verschillende tijdperken kon inrichten. In verschillende jaren werden indozen de autos, treinen en zo bewaard. En sommige gebouwen konden worden uitgewisseld om de straat een ander tijdperk karakter te geven.

Tip voor als je klaar bent met je baan  ;D ;)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18212 Gepost op: 01 september 2019, 11:24:13 »
Jan, als je ooit uitvoering gaat geven aan de tip van Joke. Mag je de 1967 verzameling bij ruimte gebrek wel bij mij stallen. Ik zal ze dan wel de rondjes laten rijden. Voorzichtig dat wel. ;D

Grt. Ric

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18213 Gepost op: 01 september 2019, 12:46:47 »
Mijn opvatting: voor een geloofwaardig beeld is het naar mijn mening wel zinvol om een bepaald jaar aan te houden, maar het zou zonde zijn om dingen die je wel mooi vindt maar die niet "in je periode passen" links te laten liggen.
Helemaal mee eens!

Ooit een artikel gelezen waar iemand zijn baan in verschillende tijdperken kon inrichten. In verschillende jaren werden indozen de autos, treinen en zo bewaard. En sommige gebouwen konden worden uitgewisseld om de straat een ander tijdperk karakter te geven.

Tip voor als je klaar bent met je baan  ;D ;)
Je kunt ook je gedeeltes van je baan in verschillende tijdperken situeren, met een logische optische scheiding.
Daar heb je mijns inziens niet eens superveel ruimte voor nodig.

Groet, Bas

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18214 Gepost op: 01 september 2019, 13:52:29 »
Nee, integendeel zelfs...  ;D

Tip: Klik

Tjeee! Wat een duur anachronisme!

Alhoewel, deel de verkoopprijs (€20mln) door 87 tot de macht drie (volume is ook 1/87^3), krijg je 30 euro. Dat valt dan wel weer mee ... dan is tip gewoon een peperduur exemplaar. (29mln dollar!)
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18215 Gepost op: 01 september 2019, 15:05:12 »
Welnee, de tip is gratis 

@Bas: zodat je tegelijkertijd met treinen uit verschillende Epochen kunt rijden?
Dat zou misschien wel kunnen, maar mij lijkt de suggestie van Joke dan iets handiger: stel dat ik zin krijg in een jongere Epoche, dan is het een kwestie van hier en daar andere autootjes neerzetten, misschien wat verkeersbordjes wisselen en een oud pand vervangen door een supermodern exemplaar.
Het verschil is dan dat je niet in verschillende Epochen tegelijkertijd kunt rijden.
@Ric: als het zover is ben je de eerste die het hoort! En ja, ik weet je pb-adres!  :D
@Joke: nu je het zegt, ik meen me te herinneren eens over zoiets gelezen te hebben. Vind het eigenlijk wel een goed idee. Trouwens, als de verschillende tijdperken niet al te ver uit elkaar liggen, hoef je niet eens zoveel te veranderen, denk ik. Hoewel...


Lok BR 03.10 in '67er landschap:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18216 Gepost op: 01 september 2019, 23:25:04 »
Bij Drehscheibe Online vinden we de twee misschien wel meest bekende fora van onze oosterburen: het Modellbahn-Forum en Historische Bahn. Vooral het laatste forum kent vaak zeer leerzame bijdragen. Zo ook nu weer.

In de vroege jaren zeventig (uiteraard van de vorige eeuw) kwam Fleischmann met een tweetal, althans in mijn ogen, vreemde wagens op de markt, een blauwe/lichtgrijze tweedeklas wagen en een oranje/lichtgrijze eerste/tweedeklas wagen. Daarbij leken ze gemaakt te zijn van een soort golfplaat, althans gedeeltelijk.
Ergens spraken de wagens me wel aan, omdat ze vrij modern oogden, maar aan de andere kant kon ik ze ook niet echt goed plaatsen, ze deden wel een beetje buitenlands aan.
Een buurman, die een prachtige Fleischmann "elektrische treinbaan" in de kelder had gebouwd, had op die baan een trein lopen bestaande uit een blauwe E10 (Bügelfalte), een drie- of viertal van die blauwe wagens en één oranje. Vond ik toch wel wat hebben, eigenlijk.


De beide wagens stonden in '77 nog in de Fleischmann-catalogus.

Sinds die tijd heb ik eigenlijk nooit meer echt aan die wagens gedacht, niet zo heel lang daarna verhuisden we terug naar Nederland en werd school veel belangrijker, en meisjes, en muziek en zo, en de treintjes raakten een klein beetje op de achtergrond hoewel ze nooit helemaal uit beeld verdwenen.
De jaren gingen voorbij en naast studie en samenwonen speelden "treintjes" nog steeds wel een rol van betekenis, waarbij zich langzaam een verandering voltrok van, om het maar even zo te noemen, "speelgoed" naar meer "model". De korte wagens zoals die van Fleischmann en later ook de 1 : 100 modellen van Röwa raakten wat in ongenade nadat kennisgemaakt werd met 303 mm-rijtuigen van Liliput en later ook ade. Ergens begin jaren '80 (geloof ik) bracht Roco, als een soort proefballon (zo werd het ook aangekondigd: mits goed ontvangen zouden er meer volgen) een 303 mm-wagen uit: een Eurofimawagen in TEE-kleuren. Ik kocht die wagen en was verkocht: voor mij voortaan alleen nog 1 : 87.

Wat nu het verband is tussen die twee 'vreemde' Fleischmannwagens in POP-Farben en die eerste Roco-Eurofima-wagen lees je dus in deze dezebijdrage in het DSO-Forum "Historische Bahn".
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 21:34:23 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18217 Gepost op: 02 september 2019, 11:36:45 »
"als de verschillende tijdperken niet al te ver uit elkaar liggen, hoef je niet eens zoveel te veranderen, denk ik. Hoewel...


Lok BR 03.10 in '67er landschap:"

Hier alleen wat bovenleiding toevoegen en je kan een ander tijdperk in. :angel:

Grt. Ric

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18218 Gepost op: 02 september 2019, 11:46:50 »
Als het gaat om tijdperken kun je het ook op deze manier doen https://www.youtube.com/watch?v=eHsC-Hy01-M
Groet,

Gerard

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3850
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18219 Gepost op: 02 september 2019, 12:01:24 »
Een baan/site waarin veel van samenstelling wordt gewisseld (Ep III t/m V) is deze:
http://www.rheinmodellbahn.de/

Voor mij erg inspirerend, omdat mijn collectie rollende materieel zich ook verspreid heeft over deze perioden.

Het wisselen van gebouwen is een goede, daar moet ik eens over nadenken of dat mogelijk is.
Verder komt/kwam het nog steeds voor dat er "formsignalen" worden toegepast in de tegenwoordige tijd, dus als je die hebt staan hoef je die niet direct te wisselen...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18220 Gepost op: 02 september 2019, 21:01:57 »
@Ric: over bovenleiding hebben we het al eens eerder gehad, en de conclusie was toen dat ik met de bouw van de Überunterführungsdingsbums eigenlijk de definitieve keuze voor GEEN bovenleiding al had gemaakt: daar past geen lok met erecte pantograaf door.
@Gerard: ja precies, met zo weinig mogelijk veranderingen toch een ander tijdsbeeld creëren.
@Jelmer: die baan is inderdaad zeer de moeite waard, jammer genoeg is de stroom berichten van die bouwer op Stummiforum een beetje opgedroogd. Was altijd de moeite waard, met veel info over het rollend materieel, zowel spoorgebonden als met rubber wielen.

Ik hb er trouwens nog over na zitten sudderen, maar wil je je baan in een moderner tijdsgewricht plaatsen, dan komt er, behalve hier en daar een nieuw gebouw en wat aangepaste verkeersborden, wel wat meer bij kijken: hoe moderner, hoe minder wissels. Daarvoor in de plaats dan massa's onkruid, en elk ook maar enigszins verticaal staand oppervlak dient te worden overdekt met graffiti, ook op de meest onmogelijk lijkende plaatsen. En vuilnis, overal en her en der rondslingerend vuilnis. Preisers met petjes en capuchons (liefst allebei) in sinistere kleuren, groepsgewijs in donkere hoekjes en achterafsteegjes geplaatst en van de vijf straatlantaarns moeten er minstens drie zichtbaar kapot zijn. Et cetera.

Ik geloof toch dat ik het maar bij Ep.III hou 
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 21:03:37 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18221 Gepost op: 02 september 2019, 22:37:56 »
Vanavond nog even een paar rondjes schoonrijden. Met het Gasolin-ketelwagentje van Liliput, wat SR24 op het viltje en karren maar.
Tenminste... dat dacht ik. Maar de voorgespannen lok, 44 1319, weigerde dienst. Nu had ik dat al eens eerder bemerkt: zo doet de lok het prima, en zo houdt ze er mee op. Rijden als een tierelier, stoppen in het schaduwstation, weer willen rijden en nada, niks, nichts. Soms helpt het om de lok even van de rails te halen en weer neer te zetten, een enkele keer helpt het als er een beetje aan de tenderkap gefrunnikt wordt, de decoder is er al eens uitgehaald en helemaal uitgelezen maar daar is ook niks bijzonders aan te zien (ik zou niet eens weten waar ik op moest letten trouwens), maar al met al is de lok wel een wat onbetrouwbare dame geworden.



Nou ja. Misschien moest ik het ding (de decoder) maar eens opsturen naar ESU. Of eerst nog even in een andere lok proberen, kijken hoe dat gaat.
Om een lang verhaal kort te maken: een telefoontje met de Lokleitung leverde binnen de kortste keren Ersatz op: lok 50 579 mocht gaan 'roestrijden', zoals ik het wel eens noem:



Terwijl ik daarmee bezig was, betrapte ik nog een Kadee-koppeling op te laag hangen: kortsluiting op practisch elk wissel. Maar dat was, met de ervaring van de vorige keer op zak, heel snel verholpen.  :D

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18222 Gepost op: 02 september 2019, 23:28:26 »
Een manier om toch met je elok rond te kunnen paraderen, is deze gewoon in opzending mee te sturen. Een Br 44 als Zuglok en daarachter je maagdelijk nieuwe Elok als Fahrzeug, zeg maar (even niet aan de roetaanslag op de vensters van je Elok denken 8)).

Mvg Bas

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3850
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18223 Gepost op: 03 september 2019, 08:36:58 »
@Jelmer: die baan is inderdaad zeer de moeite waard, jammer genoeg is de stroom berichten van die bouwer op Stummiforum een beetje opgedroogd. Was altijd de moeite waard, met veel info over het rollend materieel, zowel spoorgebonden als met rubber wielen.

Ja, Gerhard zit in verhuizing, maar dat duurt al heeeeel lang...

Lekker wereldbeeld van modernere tijden heb je, zullen we de jaren 80 en 90 maar overslaan op je baan?  ;)
Maar dat van die minder wissels klopt helaas wel ja...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18224 Gepost op: 03 september 2019, 09:48:46 »
@Bas: zodat je tegelijkertijd met treinen uit verschillende Epochen kunt rijden?
Dat zou misschien wel kunnen, maar mij lijkt de suggestie van Joke dan iets handiger: stel dat ik zin krijg in een jongere Epoche, dan is het een kwestie van hier en daar andere autootjes neerzetten, misschien wat verkeersbordjes wisselen en een oud pand vervangen door een supermodern exemplaar.
Het verschil is dan dat je niet in verschillende Epochen tegelijkertijd kunt rijden.
Een wat late reactie (het blijft een interessant onderwerp):
Ik denk aan een uitsluitend aan één tijdperk uit het verleden gebonden baangedeelte (bijvoorbeeld tp III) met daarnaast een deel waarop ook modern materieel rijdt. Op het "gemengde" deel rijdt het materieel uit tp III dan als museummaterieel.
Ik weet het, het is wat gezocht, maar soms moet je wat creatief zijn.

Groet, Bas