Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 05:04:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3671585 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18180 Gepost op: 28 August 2019, 17:11:17 »
Overigens ligt er nog een complete 94er "kap" (ooit overgenomen van ene heer K.D.) te wachten om de oude te vervangen. Daar komt nog wel het een en ander bij kijken, zoals bijvoorbeeld het omwisselen van de buffers. Op de oude zitten namelijk verende exemplaren. Daarnaast is het misschien wel doenlijk om de verlichting te herstellen en als we dan toch bezig zijn moet ook een manier gevonden worden om de Kadee-koppelingen op een wat sierlijker manier te bevestigen. Tja, en dan kan meteen ook wel begonnen worden aan die voorwarmer langszij de ketel... ik bedoel, als de boel dan toch zo overhoop ligt...



De stekker voor de draaischijfkabel is ook binnen, het blijkt een heel ander concept dan de oude:





Na wat bestuderen lijkt het me wel duidelijk te zijn hoe het ding in elkaar zit, en gelukkig zit er ook een papiertje met wat vage fotootjes bij.

Erwin, wederom bedankt! De service is, zoals gewoonlijk, weer helemaal top!  (y) Als je opvolger het net zo goed gaat doen kan het niet fout gaan!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18181 Gepost op: 28 August 2019, 18:08:30 »
Mooi dat je meteen de 94-er hebt aangepakt. Niet dat ik daarover ongerust was, trouwens. Het ding is er optisch flink van opgeknapt.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18182 Gepost op: 28 August 2019, 20:06:33 »
Dag Jan,
Mooi dat je het zo snel al binnen hebt.
Waar zouden we zijn zonder de Post.
Nu is het alleen nog een kwestie van de 8 - polige daad strippen en in de daarvoor bestemde vakjes plaatsen en aanknijpen die handel.
Even opletten dat je met de kleuren van de kabel wel de juiste verbinding maakt.
Ik bedoel maar, dat je niet per ongeluk de platte 8 polige kabel omdraait.
Ik heb nog geen problemen weer gehad.
Succes met het inbouwen van de stekker.
En omdat ik nu toch aan het tikken ben en al een tijdje zit te wachten hoe jij dat met die voorwarmer van de BR94 aanpakt.
Hier mijn BR94 die ik aan wil passen zodra er meer vrije tijd is.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2019, 20:09:53 door Die Bahn »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18183 Gepost op: 28 August 2019, 20:50:44 »
Erwin,
Moet die kabel wel gestript? Volgens mij is die stekker bedoelt om door de kabel huls heen gedrukt te worden. Dus zonder strippen en eigenlijk dus alleen de oude stekker eraf knippen en de nieuwe erop drukken en klemmen (wat dan dus de draad isolatie doorboord).
groeten,
Auke

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18184 Gepost op: 28 August 2019, 21:44:39 »
Ja, de kabel wel 4 á 5 mm strippen.
Zonder te strippen is het geen doen om de acht kabels te klemmen.
Kijk overigens even op onze website, daar is een afbeelding bij de ROCO 10608 afgebeeld, dat de kabels gestript moeten worden.

Groeten,
Erwin.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18185 Gepost op: 28 August 2019, 22:01:46 »
Erwin,

Ben het met Auke eens hoor, niet strippen, staat ook op de site van Stocko.



Het meest makkelijke gaat dit met een (kleine) bankschroef.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18186 Gepost op: 28 August 2019, 22:08:02 »
ROCO geeft het in de bijgesloten handleiding aan.
En uit ervaring, heb ik het ook gestript.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Groeten,
Erwin.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18187 Gepost op: 28 August 2019, 22:10:16 »
Volgens Roco moet is het wel de bedoeling dat je de kabels stript, zoals Erwin al zegt. Zie de plaatjes op zijn website.
Had er trouwens wel werk aan, aan die stekker bedoel ik. Want binnenin de "bek", die over de printplaat van de draaischijf geschoven moet worden, zitten vier nokjes die verhinderen dat dat schuiven lekker soepeltjes gaat. Sterker nog, daardoor krijg je het hele ding niet op z'n plek. Die moesten dus even weggesneden worden. Misschien is mijn schijf wel niet op die nieuwe stekkers berekend, ik heb het ding ergens begin jaren negentig aangeschaft, geloof ik, nog eentje van de ouwe serie dus.

Maar goed, toen die horde eenmaal genomen was paste het als een... euh, nou ja, het paste prima. Wel goed opletten dat je de kabel juist bevestigt, dus niet omgedraaid want dan gaat de draaischijf raar doen. Denk ik.



Het bleek toch wel zo handig om voor die hele grappenmakerij de draaischijf "even" uit de baan te tillen...



Maar als alles achter de rug is functioneert de boel ook weer feilloos!  :D



Toevoeging: volledigheidshalve hier het bewuste stripplaatje:



Misschien dat het zonder strippen ook wel gaat, maar ik heb gestript en het zit als een huis. En nou geen ruzie meer maken hoor, ook al haalt Roco de stekker ook bij Stocko en zegt Stocko dat je wel moet strippen. Het werkt allebei dus kies de methode die voor jou het beste werkt!
« Laatst bewerkt op: 28 August 2019, 23:35:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18188 Gepost op: 28 August 2019, 22:15:39 »
Ik zie dat ik een bericht over het hoofd gezien heb, dat van Erwin. Het is dus allemaal goed gekomen met de stekker en ja, zonder post had ik 'm moeten halen, denk ik, en de volgende Houten laat nog wel even op zich wachten...

Die 94er van jou is ook een aparte, dat is er eentje zonder voorwarmer, eentje van de eerste series, als ik me niet vergis. Zou ik na moeten kijken.
Geen idee of ik er binnenkort aan ga beginnen, al krijg ik er nu wel steeds meer zin aan. Maar ik beloof niks!

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18189 Gepost op: 28 August 2019, 22:56:11 »
Dag Jan,
Mooi dat het met de stekker gelukt is.
Mijn FLEISCHMANN BR94 heeft artikelnummer 96 4094
Groeten,
Erwin

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18190 Gepost op: 29 August 2019, 11:33:45 »
Hallo Jan, Moet hieruit begrijpen dat er enkele 94'rs hebben rondgereden zonder voorverwarmer?

 Grtr. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18191 Gepost op: 29 August 2019, 12:51:31 »
@Erwin & ook Ric: aha, een Sonderausgabe of zoiets? Tenminste, ik meen dat bij Fleischmann die zesgetallen-nummers voor iets bijzonders stonden, eenmalige uitgaves of zo.
In ieder geval is zo'n 94er best wel bijzonder, want zo heel erg veel hebben er niet van rondgereden volgens mij. In de oorlog werd de voorwarmer (samen met de "Fahrpumpe") nog wel eens verwijderd, er kwam dan een tweede Strahlpumpe voor in de plaats. Het betrof hier dan loks die richting Oostfront gingen.
Maar na de oorlog werden die vaak toch wel weer van een voorwarmer en zuigerpomp voorzien. Als ik even tijd heb zal ik eens gaan speuren in het dikke boek of ik kan ontdekken hoe het zit met die voorwarmers.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18192 Gepost op: 29 August 2019, 14:21:24 »
Dag Jan,

Het klopt dat het een Sonderausgabe is.
Cabine heeft de tekst van Deutsche Bundesbahn
Loknummer 94 838
Tevens worden de volgende gegevens ook vermeld.
BD Hamburg
BW Hamburg Rothenburgsort
letzte Br.unt. li, 16.5.63 Gestängebauart Tr24

Dit is mogelijk een aanknopingspunt over de BR94 die hier als laatsten in het BW aanwezig waren
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnbetriebswerk_Hamburg-Rothenburgsort


Groeten,
Erwin.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18193 Gepost op: 29 August 2019, 20:19:45 »
Inderdaad, Hamburg Rothenburgsort. Daar is de lok geëindigd, Z-Stellung am 3.3.1967, zerlegt 22.5.1967.

94 828 werd in 1918 gebouwd door Schwartzkopf te Berlin als 8159 Saarbrücken, in 1920 werd dat 8159 Trier.
Vervolgens is er een voor mij ietwat duistere (want ingewikkeld om uit te pluizen) periode, waarna ze op 15.2.1933 opduikt in Rbd Altona in Bw Eidelstedt.
Daarna vinden we de volgende gegevens:
december 1946 Bw Hamburg-Eidelstedt
1949 idem
december 1952 idem
op de "Stichdatum" 4 oktober 1952 vinden we de lok in Bw Flensburg,
waarna ze ergens in de zestiger jaren, kort voor het einde,  opduikt in Hamburg-Rothenburgsort waar ze, zoals hierboven ook vermeld, haar bestaan eindigt onder de snijbrander.

Nu heeft je lok ineens ook een verhaal, Erwin  :D
Weet je zeker dat je de lok nog steeds om wil bouwen?
Een aantal 94ers werd inderdaad zonder voorwarmer gebouwd, een enkele daarvan heeft het nog tot begin jaren zeventig weten uit te houden. De reden waarom er loks zonder voorwarmer (en dus met twee straalpompen) werden gebouwd is mij nog niet duidelijk.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18194 Gepost op: 29 August 2019, 20:28:18 »
Niet zo gek lang geleden heeft op Drehscheibe on Line een hele serie gestaan over de laatste jaren van de BR 94. Hamburg Rothenburgsorts is overigens een Bw geweest waar heel veel van deze tenderloks beheimatet zijn geweest, ook de 94 1640 die daarvandaan naar Emden is uitgeleend (met het Hamburger Bw-plaatje) en (ongeveer) de laatste dienstvaardige 94-er van de DB was en nu, inderdaad, in Gennep staat.
Zeer het aanzien waard, die bijdragen op ‘Drehscheibe’.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.