Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dwem
Vandaag om 17:35:13
Iets moois bij de overgang Reigerstraat in Utrecht door dwem
Vandaag om 17:33:32
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door AndrevdG
Vandaag om 17:31:16
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:27:04
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door thonis
Vandaag om 17:23:28
Projekt 083-338 door Zilte
Vandaag om 17:21:10
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door Bert_Apd
Vandaag om 17:17:33
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:05:43
Rijnstraat door JaJo
Vandaag om 16:58:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:41:48
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Bierwagen
Vandaag om 16:40:23
NL-baan in Canada door spoorzeven
Vandaag om 16:25:14
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 15:57:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:39:19
De bouw van Schellenbach door Timo
Vandaag om 15:35:02
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door janw
Vandaag om 15:23:12
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 15:19:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 15:04:17
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Floris Dilz
Vandaag om 15:01:52
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 15:00:44
S88 LDT en Conrad lichtsluis door morris1
Vandaag om 14:36:06
Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg. door Timo
Vandaag om 14:32:11
Van Kranbach naar Haanrade in spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 13:54:49
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 13:54:15
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Edsko Hekman
Vandaag om 13:00:09
Duitse reclameborden/winkelopschriften door Jos Schnitzler
Vandaag om 12:25:01
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:19:31
Trawos plan U superen door Stuurman Wil
Vandaag om 11:59:50
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Tulpendaal
Vandaag om 11:38:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2048283 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18165 Gepost op: 26 augustus 2019, 15:40:39 »
@Martijn: ja, zeker geeft dat een hoop lucht. Niet alleen omdat je weer een beetje kunt zien waar je gebleven bent, maar ook door een hoop overbodigs uit de weg te ruimen (onvoltooide projecten die toch nooit afgemaakt worden weggooien, overbodige materialen verkopen). Ik kan het je aanraden  :D

@Arjan: inderdaad, goed begrepen. Het ovaal is grotendeels uit het zicht (ook het gedeelte wat nu nog niet "ondergronds" is, wordt straks ook overdekt), uiteindelijk zal slechts zo'n 1,70 m in het zicht blijven - de consequentie van bouwen in een kleine ruimte, waardoor je eigenlijk wel krappe bochten moet gebruiken. Het beste wat je daarmee kunt doen is ze uit het zicht werken, al blijft er dan maar weinig meer over waar je naar kunt kijken.
Op het ovaal kunnen twee treinen tegelijkertijd rondjes draaien (kan heel ontspannen zijn, met een kopje koffie treintjes kijken), de kern is eigenlijk het Bw boven het Sbf; daar kan naar hartelust worden gerangeerd en zo.

@Joke: klopt, het Waschbeckenviertel was de plaats waar die dingen die niet direct ergens anders een plekje konden vinden werden gedeponeerd. Het staat/ligt er dus maar tijdelijk (hoop ik) en zal op den duur ook daar verdwijnen.
Het perron mocht inderdaad geleend worden, maar is wel weer meegenomen richting huis, want zeg nou zelf, wat moet je zonder perron?
Overigens ook een kwestie van perceptie: hij beleeft het fenomeen 'trein' via het station, wil je met de trein gaan of treinen bekijken, dan is dat station het brandpunt. Als jongen van die leeftijd zag ik de treinen van achter huis, vanuit de weilanden, en als we onderweg waren naar opa en oma dan gingen we (wel eens) over het viaduct, dus voor mij waren 'trein' en 'station' lang niet zo eng met elkaar verweven als voor hem, heb ik gemerkt. En ook dat voor hem goederentreinen een veel vager begrip zijn dan voor mij (vroeger), ik zag ze links en rechts en daartussen (verbindingsboog Waterhuizen) voorbij komen, en zag ze samengesteld en gerangeerd worden op het rangeerterrein van Onnen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2019, 17:51:35 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18166 Gepost op: 26 augustus 2019, 22:00:35 »
Reinout zei het al:

Citaat
De onderdoorgang+omgeving was de laatste tijd meestal het standaard fotopunt

... daarom is het wel leuk om weer eens uit een ander vaatje te kunnen tappen:



Ook leuk om weer eens in het Bw rond te kunnen "crossen", al is wel te merken dat sommige wissels weer even los moeten komen. Maar na twee of drie keer omzetten is er geen probleem meer.
De draaischijfstekker wordt ook heel binnenkort geregeld, dus niets dan dennegeur en zonneschijn.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
  • Westlandbaan
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18167 Gepost op: 27 augustus 2019, 06:12:03 »
@Jan, je geeft zeer goed en herkenbaar weer hoe de persoonlijke beleving de hobby beïnvloed (y)

Mooie foto zo (y)

gr Joke


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18168 Gepost op: 27 augustus 2019, 17:28:19 »
Nou ja - eigenlijk weet ik niet of de ervaringen uit je jeugd wel zo'n beslissende invloed hebben op het latere modelspoordersleven. Ik bedoel, er zijn ook vast heel veel modelspoorders die pas veel later geïnspireerd zijn geraakt en zich richten op het hedendaagse gebeuren. Ik heb geen idee...
Zelfs van mezelf ben ik niet zeker: is mijn voorliefde voor treinen in het landschap ingegeven door de ervaringen van vroeger? Ik weet wel dat ik nauwelijks herinneringen heb aan treinen waar ik in gezeten heb, door reconstrueren weet ik dat dat vooral Mat '54 en Plan U geweest moet zijn. Verder herinner ik me vooral hoe fascinerend ik de beweging van de sloten vond, stonden ze (min of meer) haaks op de spoorbaan, dan leek het net alsof ze als het ware aan de horizon hangend zwaaiend voor je langs kwamen, maar van de treinen zelf of hoe het er daar binnenin aan toe ging maar bitter weinig. En zo vaak gingen we ook niet met de trein, dat hield met één, hooguit twee keer per jaar wel op.
Nog steeds sta ik liever langs de baan dan in de trein plaats te nemen, bij gelegenheden als destijds de Plandampf of manifestaties als Terug naar Toen en zo. Leuk hoor, zo'n Donderbus, of waar ze ook maar mee rijden bij de VSM, maar je beleeft nauwelijks nog iets van de stomende trekkracht.
En dan nog, de beleving van stoomloks bij Plandampf of VSM, SSN of noem maar op is wel leuk en aardig, maar het haalt het niet bij de stoom die vroeger in mijn jonge leven nogal een rol speelde. Dat was echt, geen spelletje.

But now! Something completely different!

In afwachting van de nieuwe stekker heb ik de oude alvast van de kabel gesloopt en dat was dom.
Want de nieuwe stekker moet wel op de juiste manier worden gemonteerd, dus ik mag de (regenboogkleurige) 8-polige kabel niet omdraaien... had ik nu maar genoteerd wat wat was.
Enfin.
Komt ook wel weer goed.
En nog iets: de draaischijf laat zich dus momenteel niet bedienen en in de loods staan nog drie lokomotieven. Die moeten dan zolang maar even blijven staan  :)

Ook dom: 94 1032 had de voorwarmer langszij de ketel, niet erbovenop


tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 3230
    • Lacus Flevo
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18169 Gepost op: 27 augustus 2019, 17:45:12 »
Hoi Jan,

Dit staat toch in reactie 18158  ???

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18170 Gepost op: 27 augustus 2019, 17:54:43 »
Och ja, je hebt gelijk!
Als ik jou toch niet had   

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18171 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:53:47 »
Jan,
Dat wordt verbouwen dus! Moeten er dan ook meer dommen (of hoe noem je dat spul wat allemaal bovenop een ketel staat?) bovenop? De BR 94.5 (T16.1) van Lenz heeft naast de ketel op zij ook wat meer dommen bovenop de ketel.
groeten,
Auke

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18172 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:02:24 »
Als je dan toch met die 94-er bezig gaat: de zuigerstang hangt erg naar beneden, hoort horizontaal te liggen. Als je dat corrigeert, trek je meteen de wat uitgezakte stoomverdeling recht.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18173 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:42:25 »
@Auke: met die plannen loop ik al een hele tijd rond. Vorig jaar heb ik, onderweg naar Auby sur Semoine, zelfs speciaal nog een afsteker naar Gennep gemaakt om de 94er die daar als monument ter herinnering aan "Het Duitse Lijntje" staat opgesteld uitgebreid te fotograferen. Eigenlijk is het enige wat nog moet gebeuren het uitzoeken van welke onderdelen er moeten komen en deze bestellen. Maar het is één nog uit te voeren project van de vele...
@Wolter: daar zeg je zowat, mij was het nog niet opgevallen. Volgens mij ligt het aan de Schieberschubstange (en mogelijk ook de Gleitbahn) die een beetje krom is:



Ter vergelijking de andere kant:



Als dat inderdaad het enige is, moet dat wel relatief simpel op te lossen zijn, maar ik denk dat het verstandig is daar even grondig naar te kijken.
Dank voor je opmerkzame blik!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18174 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:06:28 »
Volgens mij is er nog iets loos boven het tweede wiel van voren:
groeten,
Auke

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18175 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:21:17 »
Ik zal de lok morgen eens uit elkaar halen om te zien hoe groot de schade is en of er iets aan te repareren valt. Mooi dat je het even meldt, want het euvel waar jij op duidt zit aan de "kap" en niet aan de onderbouw. Waarschijnlijk had ik me daarop geconcentreerd en daardoor die breuk over het hoofd gezien.

Dit varkentje heeft dus een staartje! Morgen meer! Eens zien of we dit probleempje uit de wereld kunnen helpen voordat de post met de stekker komt.  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5109
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18176 Gepost op: 27 augustus 2019, 22:55:00 »
Ik heb al eens gegooglet of er een eenvoudig setje is om zo'n standaard Fleischmann-met-voorverwarmer-bovenop te verbouwen. De zeldzame 94ers in Mayen hadden uiteraard collectief hun voorverwarmer niet bovenop....
Zo'n setje kon ik tot m'n verbazing niet vinden. Nou kom je er natuurlijk wel met een handjevol Weinert onderdelen, maar ik heb nog niet de neiging gehad daarnaar op zoek te gaan. Mocht je iets vinden...

Zelf neig ik ertoe een verhaal rondom een Stolberger 94er (met zo'n ding netjes bovenop) te verzinnen en het daar maar bij te laten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18177 Gepost op: 27 augustus 2019, 23:25:41 »
Nu moet ik het natuurlijk allemaal nog uitzoeken, maar voor zover ik het (met de natte vinger) nu kan bekijken is het een kwestie van voorwarmer verwijderen, exemplaar van Weinert (met passende steunen) aanbrengen en dan de nodige leidingen in correcte posities leggen.
Het kan zijn dat het daarmee gedaan is, maar het kan ook zijn dat er nog aan het aantal, of de volgorde (plaatsing) van de domen gesleuteld moet worden.
Doet me er aan denken dat ik ooit de EJ-Sonderausgabe (met heel veel foto's) over de BR 94 heb gehad maar niet meer heb (geen idee waar die gebleven is), maar gelukkig is daarvoor in de plaats het EK-boek (over de BR 94) uit de blauwe serie gekomen.
Samen met de foto's uit Gennep zou ik daarmee een heel eind moeten kunnen komen.

Hlv53

  • Online Online
  • Berichten: 241
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18178 Gepost op: 28 augustus 2019, 03:50:27 »
Ik heb ook eens lopen zoeken bij pb messingmodelbouw voor zo'n voorverwarmer (omdat deze in België ook niet bovenop de lok zaten bij dit type), maar helaas, het zijn AFCI's en ik denk niet dat je dat type voorverwarmer bedoelde.

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13285
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18179 Gepost op: 28 augustus 2019, 12:54:32 »
Citaat
Zelf neig ik ertoe een verhaal rondom een Stolberger 94er (met zo'n ding netjes bovenop) te verzinnen en het daar maar bij te laten :)

Die neiging bespeur ik bij mezelf ook wel eens. Maar ik vind het toch ook heel leuk om een bestaand model te gaan verknoeien zodat het meer op het gewenste model lijkt. En dan heeft zo'n model ineens ook een verhaal  :D

@Bas: leuke winkel, die pb modelbouw. Maarreuh... wat zijn AFCI's? Kon 'm zo ééntweedrie niet vinden bij pb modelbouw.

Goed, om Wolter gerust te stellen heb ik me vanmorgen even op de 94er geworpen. De scheefstaande stoomschuifstang stond zo scheef (vermoed ik) omdat de boel ooit eens verkeerd in elkaar is gezet; de "kap"zal met te grote kracht in een verkeerde positie op het onderstel zijn gedrukt waardoor

a. de Schwinge tegen precies dat kleine stukje omloopplaat in de uitsparing in de waterbak (met daaronder Steuerungsträger) werd gedrukt waardoor het metalen plaatje dat de eigenlijke Steuerungsträger vormt naar beneden gebogen werd. Samen met de kromme (gevolg van dezelfde actie?) Schieberschubstange kwam daardoor de stoomschuifstang scheef in het cilinderblok te zitten.

en

b. precies dat stukje omloopplaat in de uitsparing van de waterbak ook niet tegen de druk bestand was en doormidden brak.

Zowel buigen als barsten dus.

Resultaat van wat terugbuig- en plakwerk:





Het model is ondertussen ook ontdaan van een met grasvezels gelardeerd laagje stof.

Onder artikelnummer 84292 vind je bij Weinert een voorwarmer voor bevestiging langszij de ketel.
En de 94er (4276, met zijdelingse VW) die Weinert in het assortiment voert, is voorzien van een Dampf- èn een Speisedom. Dat betekent dus even goed zoeken naar hoe dat bij 94 1032 zit.