Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Hans1963
Vandaag om 21:10:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3848461 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16980 Gepost op: 30 October 2018, 09:30:17 »
Voor zover ik weet is de uit Dönsdorf afkomstige Multipla, samen met een Fiatje 500, de enige Fiat die er in Lümmeln verkeert:


Leuk om juist deze Multipla terug te zien. :)
Mocht je dit karretje ooit willen bevolken, dien je rekening te houden met de hoogte van de zittingen. Ik ben daarmee eens lichtelijk de mist in gegaan.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16981 Gepost op: 30 October 2018, 11:12:48 »
Dat weet ik eigenlijk niet zo goed, of ik wel bevolking in m'n autootjes wil plaatsen. Eigenlijk zou dat dan ook inhouden dat de auto "rijdend" op de baan geplaatst zou 'moeten' worden, maar wat er bij mij op de baan rijdt valt nagenoeg uitsluitend onder de categorie "trein". Alle autootjes staan gewoon stil.
Nu is dat op foto's niet uit te maken, of een auto stil staat of rijdt, maar ik denk dat de meeste mensen hun baan vooral bekijken als ze er mee bezig zijn, dus niet (uitsluitend) door het bekijken van foto's. Daar ligt dan gewoon voor mij het punt: de trein rijdt door een landschap met allemaal stilstaande auto's op de wegen. Bij een overweg is dat nog voor de hand liggend, als die net door een trein gepasseerd wordt, maar als de trein weer weg is, blijven de autootjes gewoon staan...

Ik weet het, het is allemaal vergezocht, en ook bij mij is de marktscene met de boodschapmevrouwen een star geheel, waar het in het echt nogal levendig aan toe gaat. Ik zie dat dan ook best wel als een dilemma. Net als loks die met een volle tender het Bw binnenkomen, kolenkranen die niet bewegen - en als ze dat al doen zie je een grijper, al dan niet gevuld met steenkool, die een paar seconden schommelend en slingerend boven de tender blijft hangen voordat de kraan weer naar de vorige positie draait. Met nog steeds dezelfde portie kolen in de grijper...
Natuurlijk, ook dit gegeven is er eentje waar een compromis in gezocht moet worden, maar ik ben er nog niet uit welk compromis mij het meest tevreden stelt.

Enfin, ik ben geneigd autootjes zo te plaatsen dat het logisch lijkt dat ze stilstaan. En dat is dan meestal zonder volk erin.


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16982 Gepost op: 30 October 2018, 11:44:14 »
Jan dan is de scenery op de baan eigenlijk een 3D foto waar de trein aan voor bij rijdt. Op een foto staat alles stil tenslotte  :)

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16983 Gepost op: 30 October 2018, 14:31:32 »
Ja, zo zou je 't ook kunnen zien  :D

Nummer eins: Fertig! Naja, bis auf die Bremsumstellhebel:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16984 Gepost op: 30 October 2018, 16:54:09 »
JJan
auto's met de neus naar voren vervoeren
de fronten werden tegen roet en asvonken met een dek afgedekt

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16985 Gepost op: 30 October 2018, 17:50:14 »
Dan spuit je ze toch allemaal zwart,dan zie je de roet aanslag ook niet meer  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16986 Gepost op: 30 October 2018, 18:15:44 »
Een file met geïrriteerde automobilisten kan natuurlijk ook, veroorzaakt door een pechgeval, ongeval of bijvoorbeeld te hoge vrachtauto onder een viaduct. Een dame achter het stuur van de voorste auto in de file kan ook, maar dat is wellicht een open deur?  ;)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16987 Gepost op: 30 October 2018, 20:07:53 »
Hoi.

 Je zou bij de stilstaande auto's ook de voorwielen schuin plaatsen net alsof net gestuurd hebben. Of proberen een deur open te zetten. Met jouw gefreumel gaat dat zeker lukken. De volkswagens worden super in deze kleuren.

De Multipla is en blijft een apart ding. Jaren lid geweest van de fiat 600 club waar een paar van deze exoten  ook rond reden. Als bestuurder zit je gewoon op je voorbumper. De stuurstang gaat tussen je benen door echt een hele aparte wagen. Ze zijn er ok nog geweest als strandwagen Jolly ook zo iets moois.

Succes verder met de rest van de Volkswagens.

Groet Harry

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16988 Gepost op: 30 October 2018, 20:34:06 »
 ???
Sturen op een wagen met rijplaten
Heb een chauffeur dat 1 keer zien doen met een R5 van de vracht wagen af

Hij kwam eraf

Maar aan de zijkant 3 mtr lager en de wereld op zndak  ;D
Wel mooi laag
1e les beladers
op de rijplaten NIET STUREN

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16989 Gepost op: 30 October 2018, 21:14:00 »
 

Hier lopen weer twee 'discussies' doorelkaar heen, Jerry. Ik begreep er eerst ook niet zoveel van, tot het kwartje viel.

De reacties van

Citaat van: Frank103
Een file met geïrriteerde automobilisten kan natuurlijk ook...

en

Citaat van: Rotaspeed
Je zou bij de stilstaande auto's ook de voorwielen schuin plaatsen net alsof net gestuurd hebben...

...slaan nog op het probleem van "de stilstaande auto's" op de baan, terwijl er óók nog eens over de VW's op de autotransporters gepraat wordt.

Welnu, over die autotransporters: de nrs. 2, 3 en 4 zijn ook zover klaar. Hoewel... eerlijk? Ik moet nog even controleren of de KKK's wel gefixeerd zijn en de ervaring leert dat er beter een Kadee nr. 19 ingestoken kan worden dan een nr. 18. Dat moet ik ook nog controleren.
Nr. 5 moet nog worden voorzien van Zurüstteile en een beetje verwering, alsmede vastgezette KKK's en Kadee's en in elkaar gezet, dan is die ook zover.



Wat betreft sturen op de rijplaten: heel af en toe zet ik wel eens m'n eigen auto op de brug (bij m'n garage, voor de APK of zo), en mij is ooit geleerd: sturen doe je vóór de brug, niet op de brug.

Heel lang geleden ben ik eens met een excursie van school naar de VW-fabriek in Wolfsburg geweest, dat was allemaal bijzonder interessant, De geweldige machines waarmee motorkleppen, deuren en andere carrosseriedelen werden geperst kan ik me nog goed herinneren, evenals de lakstraat, waar de complete carrosserieën in een verfbad gedompeld werden.
Er was ook een geweldig grote ruimte waar de auto's, die fabrieksklaar van de band gerold waren werden getest. Daar reden wel twintig of dertig auto's zo op het oog kriskras door elkaar heen, en dat met een rotgang. De begeleider legde uit dat er maar hoogst zelden schade ontstond. Onvoorstelbaar.
Het meest indrukwekkend vond ik echter hoe de auto's op de trein werden gezet. Op zo'n vier of vijf sporen stonden de autotransporters klaar. Twee mannen wezen de aanstormende auto's welke oprit ze moesten nemen, waarna die auto's met een rotgang de trein opgereden werden. Om de zoveel tijd kwam er een busje met langs de trein opgepikte chauffeurs, die weer naar de volgende auto's werden gebracht. Werkelijk in minder dan geen tijd was zo'n trein vol en werd deze zo snel mogelijk vervangen door weer een nieuwe lege trein.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2018, 09:56:14 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16990 Gepost op: 30 October 2018, 21:49:12 »
 ???
Tja
k heb geen kwartjes meer  ;D
Maar dat kan je dus doen met stilstaande auto's
Maar ook rijdende die in de bocht zitten
En kritisch plekken zoeken
zebra pad
voorrang
naast een fietser
weg werk
vuilnis wagen
fout parkeerder of dubbel staander  :angel: :angel:

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16991 Gepost op: 30 October 2018, 22:22:30 »
Citaat
Twee mannen wezen de aanstormende auto's welke oprit ze moesten nemen, waarna die auto's met een rotgang de trein opgereden werden. Om de zoveel tijd kwam er een busje met langs de trein opgepikte chauffeurs, die weer naar de volgende auto's werden gebracht. Werkelijk in minder dan geen tijd was zo'n trein vol en werd zo snel mogelijk vervangen door weer een nieuwe lege trein.

En jou maar wijs maken dat je je nieuwe wagen heel voorzichtig moest inrijden. Ik kijk wel eens aan de Seinehaven waar de grote drijvende garages leeg gereden worden....laat ik mijn mond maar houden. ;D
« Laatst bewerkt op: 30 October 2018, 23:25:15 door Reinout van Rees. Reden: citaat-tag toegevoegd voor de duidelijkheid »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16992 Gepost op: 30 October 2018, 22:32:54 »
Op You Tube staat deze nog https://youtu.be/qCXIzjNQFkk Iets moderner al met golf 1 maar wel leuk om te zien.

Groet harry.

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5651
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16993 Gepost op: 31 October 2018, 08:10:05 »
Prachtige film inderdaad.

Maarre, hier staan de auto's dus echt met de kont naar de lok.
Kan ook niet anders bij omlopen, anders moet je alle wagens draaien...  :D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16994 Gepost op: 31 October 2018, 10:04:38 »
@Jerry: precies, mogelijkheden genoeg.  :D

@Hans: daar heb ik, geloof ik, wel eens een reportage of zo over gezien. Dat gaat het er ook best ruig aan toe.

@Harry: mooi filmpje, dank voor het delen!

@Jelmer: het is maar net hoe het uitkomt denk ik. Met de snuit vooruit de fabriek uit, één keer kopmaken en de hele brut staat met de kont voorop.