Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 21:51:59
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409560 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16350 Gepost op: 03 augustus 2018, 17:22:17 »
 ???
Moet ik nou F1 treinen hebben
Of lekker me eigen gang gaan en maling aan schaal tijd en afstand hebben
Ik rij met me water kokers lekker traag om ze goed te kunne zien
En dat me kleine 50kmh max heeft en een 01 90 maakt me niks uit
En je gras sprieten ,lekker zoals je doet doorgaan
Of drogen die ook geel op met deze warmte  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16351 Gepost op: 03 augustus 2018, 17:45:16 »
Gewoon lekker je gang gaan, Jerry. Mijn treintjes rijden ook allemaal zo'n beetje op schaalsnelheid. En meestal nog langzamer ook.

Het gras blijft zo groen als het uit het zakje komt (of geel, wat dat aangaat), maar een ander dingetje doet zich wel voor: als je de lijm op het te begrassen oppervlak hebt aan gebracht en je moet dan eerst nog je graskanon laden en de min-pool (of de plus, dat weet ik niet) nog moet aansluiten op een spijker, speld of wat dan ook die je eerst nog 'even' moet opzoeken, dan loop je de kans dat er op de lijm al een droog vlies ligt waardoor het gras er niet meer op hecht. Dus: eerst alles klaarmaken, lijm aanbrengen en dan direct schieten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16352 Gepost op: 03 augustus 2018, 22:35:20 »
Probeerseltje voor een pomphuisje annex kantoortje: een uit z'n krachten gegroeide schoenendoos. Ik stel me voor er in het kantoorgedeelte één of twee ramen in te maken (en een deur uiteraard), en in het pompgedeelte (ook een deur en) een "raam" bestaande uit van die op elkaar gemetselde glazen blokken.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16353 Gepost op: 03 augustus 2018, 22:47:26 »
 ???
Bij de set zit toch een pomp hut
en een kantoor(tje)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16354 Gepost op: 03 augustus 2018, 22:54:50 »
Ja, klopt. Maar dat zint me niet helemaal. Ik vrees dat het bij die twee liggende tanks blijft, en dat de rest van de bouwdoos in de onderdelenton terecht komt.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16355 Gepost op: 04 augustus 2018, 09:22:09 »
Als dit je eisen zijn dan is je schoenendoos nog veel te groot. Twee pompen van zeg maar royal 1,5 * 0.5  . Half metertje van de wand maakt 2.5m . Kantoor een gammel bureau ,2 kasten voor een regenjas en al een luxe een eigen toilet. Ze hadden niet zoveel ruimte en als er geen magazijn voorraad hoeft te zijn is 6 bij 3 wel een start. Wel een buitendeur in het pomphok , geen glas nodig maar wel 2 gaatjes voor ventilatie.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16356 Gepost op: 04 augustus 2018, 11:35:02 »
Misschien een stokpaardje, maar toch. Ik laat het even galopperen.

Die kantoorvoorzieningen. Ik kan daar geen goede reden voor bedenken. De voorzieningen zijn onderdeel van het Bw, en daar is de Verwaltung/administratie. Dat is op loopafstand. Voor jouw, zeer bescheiden, pompgebeuren zie ik hooguit reden voor iets van het formaat van een bushokje: een stoel, een schrijfplankje en een paar vakjes voor bonnenboekjes e.d. En misschien een wandtelefoon. Wanneer je de zaak onder een simpel afdak stopt en de pompbediende een diensttas voor de bonnen geeft, ben je klaar. Geef (1967) hem een Dienstfahrrad en hij kan zich ook nog eens snel verplaatsen.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16357 Gepost op: 04 augustus 2018, 14:28:46 »
@Luit: dat de schoenendoos te groot was uitgevallen vond ik ook. Dus is het uiteindelijke hokje begroot op 6 x 3,5 cm in plaats van de 8 x 3,8 van de ruwe schets.
Het "kantoor", zo stel ik me voor, is eigenlijk een soort verblijfsruimte met een kast voor de jas en de tas, een tafel met één of twee stoelen en misschien nog een bureau met een plankenkast voor een paar ordners of zo. Een kachel is misschien wel luxe, maar toch ook wel aangenaam in het koude seizoen. Een toilet lijkt me ook wel nuttig.
De pompruimte zal nauwelijks groter zijn dan het "kantoor".
De een of twee arbeiders die daar de boel moeten bestieren zullen daar tijdens zo'n beetje hun hele dienst verblijven, en hooguit voor het middag- of avondmaal een tochtje naar de kantine maken.

@Wolter: misschien is het wel luxe, zo'n hok, maar een andere reden om zoiets neer te zetten is voor mij de compositie van het geheel: de dieseltanks van links naar rechts geplaatst en het hok er dwars op, dat bevalt me wel.



Dat ik voor zo'n hok ben gegaan in plaats van voor de houten keet die bij het ensemble van Faller is bijgesloten, is omdat zo'n Tankstelle volgens mij per definitie van na de oorlog is, en dan staat zo'n Schrebergartenhäuschen er wel wat vreemd bij met van die blinden voor de ramen. Van mij mag het wel iets moderner.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16358 Gepost op: 04 augustus 2018, 21:56:23 »
De ruiten moeten er nog in en de kleuren moeten nog worden bijgewerkt - van het flaconnetje Vallejo dat ik te pakken kreeg tijdens de zoektocht naar een geschikt kleurtje voor het dak was de naam en het nummer afgesleten maar omdat het er tamelijk donker uitzag dacht ik dat het vast wel geschikt was maar het bleek glanzend zwart, dus dat moet nog even anders - maar verder is het wel zo'n beetje klaar. Oja, de deurkrukjes nog.

De foto's hieronder geven een indruk van hoe het er uit is komen te zien en ook dat er nog van alles kan gebeuren aan de positie en zo:






jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16359 Gepost op: 04 augustus 2018, 22:33:56 »
nog een keer dun over schilderen, en dan heel fijn zand erop strooien

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16360 Gepost op: 05 augustus 2018, 11:51:20 »
Ik zou die groene tank ook niet gebruiken,t ziet eruit als overkill,op zo'n kleinschalige collectie met diesel locs.
Tenzij je nog oliestokers in je collectie hebt,dan moet er juist een grotere bij  ;D
(en vergeet dan ook niet een opvangbak voor gemorste vloeistoffen eronder)
Dak van je bij gebouw kan je in geval van geen fijn zand ook helpen met een stukje fijn schuurpapier.
En volgens mij mist je grote tankanlage aan 1 zijde van de trap nog een leuning/railling  ::)  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16361 Gepost op: 05 augustus 2018, 23:19:18 »
@Jerry: het overschilderen is al gebeurd, nu het fijne zand nog (grind op dakleer).

@Floris: de groene tank blijft sowieso niet groen, die moet nog een ander kleurtje krijgen. Maar drie tanks is wel het minimum hoor, de capaciteit van de voorzieningen in een Betriebswerk werd niet berekend op basis van het "eigen" lokomotievenpark, maar op wat er zoal aan lokomotieven (eigen en van elders) van die voorzieningen gebruik maakt. Diesel van ver kunnen dus Lümmeln als "Wende-Bw" hebben en daar hun voorraden aanvullen. Oliegestookte stoomloks (uit Osnabrück en Rheine, bijvoorbeeld) deden Lümmeln wel aan, maar hoefden daar niet te bunkeren, zodat een installatie om die loks van olie te voorzien niet nodig was (of andersom, ze bunkerden niet in Lümmeln omdat daar geen installatie aanwezig was). Hoe dan ook, een slag heen en weer Rheine - Lümmeln kon je met één lading stookolie wel twee keer maken zonder bij te tanken, en desnoods kon je dat eventueel in Osnabrück dan ook nog wel doen.

Maar als we er van uitgaan dat die grijze ketels bestemd zijn voor diesel, dan is een derde tank nog wel nodig om bepaalde loks (zoals bijvoorbeeld de V200) van stookolie te kunnen voorzien, om de ketels tbv de treinverwarming te kunnen stoken.

De leuning aan de trap moet inderdaad nog, daar heb je wel een punt. Aan het feit dat de andere leuning nog niet is geverfd kun je zien dat het ding nog niet af is.

Het dak nog een keer in de verf gezet, deurkrukjes aangebracht (die hadden iets meer richting kozijn geplaatst mogen zijn), het oker nog een keertje overgeverfd - zo moet het maar zo ongeveer klaar zijn. Misschien nog een regenpijp, als ik zin heb.









Er zit nog een slecht afgewerkt plekje op de ene korte wand, dat moet nog wel even gerepareerd worden (of weggewerkt, bijvoorbeeld door een regenpijp).

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16362 Gepost op: 06 augustus 2018, 06:08:58 »
Mooi modern hok Jan  (y). (waarbij modern altijd relatief is ;))
Gr Joke

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16363 Gepost op: 06 augustus 2018, 07:10:45 »
Mooi modern hok Jan  (y). (waarbij modern altijd relatief is ;))
Gr Joke

Hehehe. Ik zou het eerder een Oostblok bakkie noemen ;D ;D
(daar is die misschien nog wel iets te kleurrijk voor..)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16364 Gepost op: 06 augustus 2018, 11:59:39 »
Bedankt voor de uitleg over capaciteit van de tanks en het feit dat ook passerende loks ervan gebruiken.
Dan is t i.d.d. geen overbodige luxe om de 3e tank na behandeling toch in te zetten,al was t idd maar voor stookolie.
Wellicht is een zwarte kleur daarvoor t beste bruikbaar  ::)
(die kleur neemt zoals je wel weet,warmte op,en is daardoor handig om de stookolie een beetje warm te houden in die tank)
T is maar een idee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0