Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 12:17:54
Trix BR94 ontspoort door Mark D.
Vandaag om 12:16:04
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:32:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648915 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15465 Gepost op: 02 March 2018, 20:51:39 »
Eerste stukje heg neergezet om even te kijken hoe dat zo ongeveer gaat lijken:

Volgens mij moet ik eens een keertje verse lenzen indoen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15466 Gepost op: 02 March 2018, 22:44:29 »
Het lag niet aan m'n lenzen. M'n leesbril was vettig.

Andere indruk:

Gek genoeg heb ik nu het idee dat er door die heg tussen spoorbaan en moestuin minder ruimte is, maar dat het lijkt alsof het tegendeel het geval is.

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #15467 Gepost op: 03 March 2018, 11:09:39 »
Het lag niet aan m'n lenzen. M'n leesbril was vettig.

Andere indruk:

Gek genoeg heb ik nu het idee dat er door die heg tussen spoorbaan en moestuin minder ruimte is, maar dat het lijkt alsof het tegendeel het geval is.
Ik dacht net hetzelfde, en het bevalt me wel hoor Jan!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #15468 Gepost op: 03 March 2018, 12:06:37 »
Ziet er prachtig uit, Jan. Zo'n heg is geen verkeerd plan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Wiarden

• Offline Offline
« Reactie #15469 Gepost op: 03 March 2018, 14:09:50 »
Dat ziet er prima uit met die heg. Het lijkt inderdaad ruimtelijker. Zolang de illusie niet verbroken wordt door er een auto of trekker te plaatsen werkt dit goed.

Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15470 Gepost op: 03 March 2018, 17:31:15 »
Olivier, Ruud, Wiarden: dank!  :D

En ach, mocht er een trekker aankomen, kun je altijd nog gauw even de andere kant opkijken.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Echte Fleischmannwieltjes. 't Kan nou nog.
« Reactie #15471 Gepost op: 04 March 2018, 15:30:22 »
Gister was een dag vol wederwaardigheden. Op de agenda stond de (modelspoor)beurs  die, zoals hier wel vaker vermeld, enkele keren per jaar door de Groninger treinenclub "Railrunners" in het gebouw van het Kamerlingh Onnes College wordt gehouden. Het aantal standhouders was deze editie echter nogal beperkt, wat, althans volgens de ons welbekende Erwin van TEE zijn oorzaak vond in het gegeven dat er die dag maar liefst negen soortgelijke beurzen werden gehouden. Tja, en dan wordt de spoeling dun, zowel voor de handelaar, die ook maar op één plek tegelijk kan zijn (of hij moet in staat zijn een filiaal te openen), als voor de consument, die het dan per beurs met minder handelaars moet doen.
Echter, waar de handelaar toch iets sterker gebonden is aan de beurs waarvoor hij gekozen heeft, kan de consument ervoor kiezen de ene beurs wat vroeger te verlaten teneinde een tweede, of misschien zelfs nog een derde beurs te gaan bezoeken.

Nadat het groepje gebruikelijke verdachten zich te buiten was gegaan aan koffie met appelgebak (die overigens uitstekend van kwaliteit was) splitste men zich op in enkelingen die huiswaarts togen dan wel in subgroepjes die hun heil elders gingen zoeken. De Delfzijlster Hans uit Hengelooo en ik besloten eens een kijkje te gaan nemen in Emmen. Daar bleek het, wat aantallen standhouders betreft, iets beter gesteld dan in het Groningse, echter ook daar troffen onze bekjes niet veel spekjes aan. Behalve...

Behalve dan de vier wieltjes waarnaar ik op zoek was, en nog wel vier originele Fleischmannwieltjes ook nog! Voor maar € 0,125 per stuk! Zelfs de asjes werden voor dat geld nog meegeleverd, dus ook in dat opzicht hoef ik geen zelfwerkzaamheden meer te ontplooien, of het moet zijn omdat ze mogelijk iets moeten worden ingekort. Ik ben blij man!

Verder was er nog een stand met vooral boeken, waar ik onder andere een boek zag liggen dat toevallig bij mij thuis open op tafel lag, maar dan geleend uit de bibliotheek, namelijk "Blauwe Engelen en Rode Duivels" van Carel van Gestel en Peter van der Meer. Vanwege de onlangs aangeschafte DE I van Artitec was er mijnerzijds behoefte aan wat achtergrondkennis van dit type treinstel.

Ik moet zeggen, op zichzelf vind ik het een aardig boek, al haalt het bij lange na niet het niveau van de bekende Baureihenserie van Eisenbahn Kurier Verlag. Daarvoor is de informatie die geboden wordt toch iets te summier, al zou ik zo 1,2,3 niet kunnen zeggen wat er nog meer over geschreven had kunnen worden. Misschien over inzet, gelardeerd met omloopplannen of zoiets. Ik hoef dat ook niet te weten, want ik koop een boek juist om dat soort dingen te weten te komen, anders zou ik zo'n boek niet willen kopen (of lenen).
Het boek is, naar ik meen begrepen te hebben, momenteel uitverkocht en vind je het alleen nog hier en daar tweedehands aangeboden. Het bedrag van € 42,50 was me echter toch wat te gortig, dat is zo'n beetje equivalent aan de prijs van een nieuwe EK-blauwe, waar ik zo'n bedrag met liefde voor neertel.

Kortom, na niet al te lange tijd in de zaal van het Hampshirehotel, waarin de beurs werd gehouden, te hebben vertoefd, besloten Hans en ik weer huiswaarts te gaan. Onderweg naar de uitgang zag ik vanuit een ooghoek nog de hier bekende Railroadtycoon, die druk doende was uitleg te geven over de mogelijkheden van het maken van scenery. Rijdende door het Drentse landschap konden Hans en ik ons verlustigen aan allerlei nuttige zienswaardigheden, zoals rieten daken met een nok erop, rieten daken die opnieuw werden gedekt en daken met glimmende zwarte pannen of juist met zonder glim. Een feest van herkenning dus.

Een eindweegs gegaan zijnde borrelde het idee op nog even een kijkje te nemen bij "Locomotion", de winkel van de heer Bruintjes te Gasselte, waar ik, ondanks de geringe afstand van mijn woonplaats ten opzichte van dit pittoreske Drentse dorpje, nog nooit was geweest. Wel in Gasselte, maar niet in de winkel.
Ik wil er niet veel over zeggen, enkel dat ik er, om in dit specifieke geval de woorden van Hans te gebruiken, "heel blij" van werd. Wat een leuke winkel, zeer verrassend!
De buit: een telefooncel van Artitec, voor bij het stationsgebouw van Luttel, straks.

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #15472 Gepost op: 04 March 2018, 16:29:25 »
Voordat modeltreinend Nederland de bevolking van Gasselte naar de residentie van Locomotion vraagt: die winkel bevindt zich in Gasteren. Vanaf Gasselte zo’n twee uur lopen in noordwestelijke richting.

Overigens heb ik, naast de appeltaart, gesmuld van het verhaal over jullie belevenissen in het Drentsche.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15473 Gepost op: 04 March 2018, 16:37:56 »
Citaat van: Wolter
die winkel bevindt zich in Gasteren

Juist. Hoe het nu toch komt dat dat Gasselte zich in mijn systeem heeft kunnen wortelen daar waar het eigenlijk Gasteren had moeten zijn is mij niet duidelijk. Onderweg maakte ik dezelfde fout door de chaufferende Hans op de afslag Gasselte te wijzen, waarop hij op ongeveer dezelfde wijze als Wolter repliceerde.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2018, 17:50:37 door 44 »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #15474 Gepost op: 05 March 2018, 16:35:42 »
Ga je de deur van de telefooncel nog beweegbaar maken,of laat je die toch maar dicht ?
Gezien het feit dat er bij je laatste foto van de bewuste telefooncel,geen naam word vermeld ivm copyright, ga ik er vanuit dat het een eigen foto is.
Maaar dan rijst de vraag,wat doet die kerk bij (in dit geval dan) jouw thuis, daar op de achtergrond  ???
Verborgen projectje geweest ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15475 Gepost op: 05 March 2018, 18:25:33 »
Ik ben me van geen kerk bewust, Floris. De enige kerk die eventueel nog eens in aanmerking komt om voor een module of zo gebouwd te worden is die van Bartholomeüs. Of misschien die van Nicolaas. Maar die is een stuk groter.

Er was zaterdag nog een dingetje aan m'n vingers blijven kleven, trouwens. Al meerdere keren kwam het voor dat ik bij Erwin Emmen de (allereerste versie van) de Roco autotransporter Offs 60 had zien liggen. Bijna net zo vaak kwam de impuls om 'm dan toch maar eens aan te schaffen weer boven, en ook net zo vaak wist ik die impuls weer te bedwingen. Want:
  • er zijn er al vier voorhanden en
  • het is een hoop werk om al die autootjes in een beetje nette kleur te spuiten

... en dat niet alleen, ook de velgjes, bumpertjes, VW-embleempje en spiegeltjes even in de chroom zetten, kop-, achter- en knipperlichten een kleurtje geven en het interieur een lik verkopen is niet eventjes in vijf minuutjes klaar. Bovendien heb ik dat al met veertig van die dingen gedaan, dus daar is de lol ook wel van af.
Nog een bijkomend probleem is dat de eerste drie wagens tig jaar geleden werden aangeschaft en de autootjes met Pactra acrylverf gespoten, die van de vierde met veel moeite in bijpassende kleuren van Tamiya en nu ik ben overgestapt op Vallejo en de overgebleven potjes van Tamiya hetzij zijn opgebruikt hetzij zijn ingedroogd komt dat probleem dus nogmaals aan de orde.
Toch kon ik me weer eens niet beheersen en zat het ding ineens onder m'n snelbinders.

Nou ja, misschien een leuk klusje voor later, in het verzorgingstehuis of zo. Want ik heb eerst wel even wat anders te doen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15476 Gepost op: 05 March 2018, 20:57:28 »
Beetje fröbelen onder het NOS-Journaal:

Fleischmann Forevergreen!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15477 Gepost op: 05 March 2018, 22:14:32 »

Hmm... het ding staat vooraan te hoog op de pootjes. Dat kan komen omdat het allemaal nog los zit en een beetje brique in elkaar zit, maar wel even in de gaten houden...

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #15478 Gepost op: 05 March 2018, 22:48:20 »
Jan
Komt omdat voor de dissel erbij komt
Achter de balkjes op de as zetten

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15479 Gepost op: 06 March 2018, 10:02:01 »
Op de foto kun je het niet eens goed zien, maar het rechthoekige frame met de voorloopas stond er niet recht onder en de hypotenusa is altijd langer dan de rechte zijden.