Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Rails roestig verven door Frank 123
Vandaag om 06:31:15
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 03:07:28
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618327 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1470 Gepost op: 20 January 2013, 22:43:03 »
Ruud

Citaat
Die uitgesproken heimwee herken ik ook wel een beetje

Bedoel je dan ook de beenderlijm die je au bain Marie verwarmde op het gasfornuis van je moeder ?


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1471 Gepost op: 21 January 2013, 11:23:55 »
Geen gele streep Jan? Of had dat type dat niet bij de eerste klas?

Groet
Jan K.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1472 Gepost op: 21 January 2013, 12:23:10 »
Misschien staan ze niet goed op de rails, maar bij de linker wagen zitten de buffers en de vouwbalgen hoger. Het lijkt ook wel of de hele wagen iets hoger is.

Dat is een kwestie van de ophanging even aanpassen.
Ziet het er ook meteen een stuk beter uit.
Mvh Steef

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1473 Gepost op: 21 January 2013, 12:55:17 »
En dat is nog niet alles, de kleuren verschillen ook nog:




Hoi

De linkse is Fles-, de rechter Chroomoxidegroen  ;D

Ik heb ook zoiets. 2x een Bm in popkleur.
Beide hetzelfde artikelnummer, maar met verschillende wagennummers. Bovendien heeft er één vaste traptreden, de ander inklapbare.

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1474 Gepost op: 21 January 2013, 17:27:29 »
Zo, eerst maar even wat weerwoord leveren:

@Arthur: ja, precies, die trafo. Een grote zwarte draaiknop met één 0- en vijf rijstanden vooruit, die je met het rode knopje kon veranderen in een draaischakelaar met één 0- en vijf rijstanden achteruit :D
@Ruud: ja, ik zei al eerder dat ik het gevoel had dat er iets niet helemaal klopte.
@Jan (K): de gele streep was onderwerp van discussie in een aantal berichten eerder, de conclusie was dat een streep wel kon, maar niet hoefde. Athans, op een rijtuig in de kleur chroomoxide-groen, een rijtuig in flessengroen krijgt sowieso geen streep voor de afdeling mensen met een streepje vóór.
@Steef: ik zal er nog eens kritisch naar kijken. En proberen er wat aan te doen, want kijken alleen helpt niet, zoals mijn goede vader altijd zei.
@Bart: diezelfde conclusie had ik ondertussen ook getrokken. Roco schijnt dat geintje vaker uit te halen. Niet verkeerd, trouwens. Maar goed dat ik de pot gele verf dicht heb laten zitten  ;D

In DIT bericht liet ik een treinsamenstelling zien, zoals die bij de DB tussen Helmstedt en Duisburg reed. Op die route ligt ook Lümmeln, dus dat is een leuke trein om in model op dezelfde manier samen te stellen.

Als tractie acht ik voor die tijd een V160 het meest waarschijnlijk, hoewel, denk ik, een V200 ook zou kunnen of, in noodgevallen, een BR 41. We gaan even uit van een V160, samen met een Dy op de foto:



Dan volgt een 1e/2e klas rijtuig:



Vervolgens een 2e klasser:



...en nog een B4ym:



Ik weet het, het wordt eentonig, nóg een 2e klasser:



en wederom een AB4ym:



En dan de twee versterkingsrijtuigen in het weekend, namelijk een ABn:



Oeps! Beroerde foto! :-[
...en een tweede klas zilverling als hekkesluiter:



Al met al heb je dan, inclusief lok, zo'n dikke tweeëneenhalve meter trein. Nou ja, je kunt het er op gooien dat je doordeweeks rijdt, en de laatste twee weglaten, dat scheelt weer zestig centimeter :D

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 21 January 2013, 18:44:09 door 44. Reden: Nuts »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1475 Gepost op: 22 January 2013, 11:03:41 »
Sinds de laatste update die betrekking had op het inbouwen van frontseinverlichting van de 41 338 ben ik (nog steeds) aan het piekeren over hoe ik het nu eigenlijk aan moet pakken. Kenmerkend voor mijn ad-hoc werkwijze, problemen pas aanpakken als ze zich voordoen. Dat heeft als voordeel dat als ze zich niet voordoen, die problemen dan, je ze ook niet hoeft op te lossen.
Maar goed, ondertussen heb ik wel een beeld hoe één en ander vorm moet gaan krijgen.

Ik wil graag even laten zien waar ik op dit moment mee worstel. De micro-lampjes worden gevoed door een stukje elektronica:



Mijn ervaring met Weinert is dat de bijbehorende instructies veelal zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de bouwer al wel weet hoe het moet. Dat is mooi, als dat ook zo is. Maar ik ben niet erg bedreven in elektronica en zo, dus voor mij is het vaak een zaak van trial and error.
Zo ga ik er van uit dat de lampjes moeten worden aangesloten (parallel) aan de twee pennen, linksboven en middenboven op het plaatje. Het hele zaakje wordt dan middels de twee draden rechts gevoed. Bij analoog bedrijf kun je dan die draden aansluiten op de stroomafnemers, die via de wielen de spanning van de rails afnemen (waarom heten die dingen eigenlijk stroomafnemers?).
Tot zover geen probleem allemaal. Maar wat nu als de boel via een decoder gevoed gaat worden? Een "gewoon" lampje kun je aansluiten op de witte (of gele) decoderdraad, de andere pool op de blauw, of rechtstreeks aan de massa van de lok. Maar is deze schakeling eigenlijk wel geschikt voor digitale voeding? En wat zou het meest verstandige zijn, de massa gebruiken (scheelt een draad naar de tender, waar zich de decoder bevindt) of toch maar de blauwe decoderdraad (is een extra draad naar de tender)?

Of het nu twee draden worden of maar eentje, ze moeten sowieso over het frame geleid worden om in de buurt van de rookkast te komen:



Maar dat is nog niet zo'n probleem. Kwestie van plakken en tussen de twee naast elkaar liggende luchtreservoirs omhoog leiden (moet ik denk ik wel dat pijpje afknippen, anders is er niet genoeg plek).
Er is vast wel een helder licht die dit draadje leest en een suggestie heeft mbt bovenstaande.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 22 January 2013, 11:05:40 door 44 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1476 Gepost op: 22 January 2013, 11:42:49 »
Jan,

Aansluiten is vrij simpel:
Geel of wit naar blauw is zo'n 20V
Geel of Wit naar massa is zo'n 10V
(Spanningen een beetje afhankelijk van je voedingstrafo van de centrale.

Ik zou gaan voor de massa, blijf je in ieder geval binnen de specificaties.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1477 Gepost op: 22 January 2013, 11:47:08 »
Hoi

Zou het niet verstandiger zijn om de elektronica achterwege te laten, en de lampjes gewoon een voorschakelweerstand te geven?

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1478 Gepost op: 22 January 2013, 11:50:49 »
Dank je Gerard, dat stelt gerust  :-*
Bart, ik dacht dat dat printje een soort voorschakelweerstand moest voorstellen? Zoals ik al zei, ik ben niet zo'n elektronicus.

Groet,
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1479 Gepost op: 22 January 2013, 11:59:41 »
Hoi

Het is een gestabiliseerde voedingsspanning voor de lampjes. Dit zorgt bij analoog dus ook voor mooi gelijkmatig licht.
Bij digitaal heb je dit eigenlijk niet nodig, en is een weerstandje wel genoeg.

bart

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1480 Gepost op: 22 January 2013, 12:03:07 »
Dat printje is wel degelijk een spanning begrenzer.

Je kan ook dit printje gebruiken en een van de twee aansluit draden aan massa de ander naar geel/wit.
Als het goed is zijn de lampjes 1.5 volt ,dit kan je even testen door deze op een batterij .

Zoals Lokpaint al aangeef zet deze lampjes in serie en plaatst dan een serie weerstand naar geel/wit en de blauwe draad
laten vervallen door aan een zijde van de lampjes aan het frame /massa te monteren.

wil.

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1481 Gepost op: 22 January 2013, 12:08:29 »

Als het goed is zijn de lampjes 1.5 volt ,dit kan je even testen door deze op een batterij .


En als de lampjes voor een lagere spanning zouden zijn heb je gewoon pech  ;D


Zoals Lokpaint al aangeef zet deze lampjes in serie en plaatst dan een serie weerstand naar geel/wit en de blauwe draad
laten vervallen door aan een zijde van de lampjes aan het frame /massa te monteren.


Waarom geen blauwe draad? Dat ene draadje kan er ook nog wel bij lijkt me.

bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1482 Gepost op: 22 January 2013, 12:09:30 »
De lampjes in serie... verdorie. Dan moet het anders, of liever, dan had het anders gekund. Soit. Oké, en welke weerstand moet ik hebben? 1K of zo?

Als het zo zou kunnen, zou het een heleboel dingen veel gemakkelijker maken. Véééél gemakkelijker.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1483 Gepost op: 22 January 2013, 12:20:22 »
De lampjes zijn 1,5 V, volgens de bijsluiter van Weinert.
Dat ene draadje maakt wel verschil, want dan hoef ik die niet ook nog eens met een stekkerverbinding naar de tender te leggen. Hoe minder hoe liever.

Groet,
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1484 Gepost op: 22 January 2013, 12:24:28 »
Hoi

Lampjes hoeven niet in serie, maar mag wel.

Weerstand voor een enkel lampje = 22-1.5/ stroomverbruik lampje.

Stel dat dit 20 mA zou zijn dan kom ik uit op pakweg 1K ohm.
Ikzelf zou dan voor nog meer gaan, iets van 1,5 tot 2K. Lekker ouderwets licht.

Bart