Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
Vandaag om 21:44:48
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 21:37:19
Contact gegevens Roco NL door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:34:36
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door René 4312
Vandaag om 21:31:40
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 21:14:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
Vandaag om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3838645 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14475 Gepost op: 21 November 2017, 13:29:53 »
Bij mij stond het niet eens op het lijstje, Bas. Dat zou ik even gaan doen, maar bedacht dat even een likje verf misschien nog wel sneller te plaatsen is dan een pen en een stukje papier zoeken of het excelbestand met de lijst klusjes te openen.
En dat was ook zo. tien tellen om de verf te schudden en vier om de krukjes aan te stippen.
En nog tien tellen om het kwastje te reinigen.



Nog een klusje: de naad op de voorste spatborden wegwerken. En die spiegeltjes, inderdaad.


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14476 Gepost op: 21 November 2017, 13:41:37 »
Jan,

Wat staan de voorwielen ver naar binnen, of is dat gezichtsbedrog  ???

Schitterende auto is het toch, hier vlakbij in de wijk staat ok een perfect gerestaureerde DS.

En dan mijn C5 met ruim 3,5 ton op de teller  (y), Vandaag de APK en onderhoudsbeurt een goede 1000 euri's, hoop geld, maar goed heb je geen andere auto voor.
Zolang deze diesel op woon/werk verkeer nog steeds 1 op 18 rijdt en met de caravan erachter 1 op 14, zonder ook maar een roetwolk uit zijn gaatje te persen  ;D blijft tie  (y)

Zo dat was de real life, back to scale 1 op 87.

Als je googled op seitenspiegel 1:87 komen er wel een aantal hits, heb alleen nog niet de juiste kunnen vinden

Groetjes

Arthur
 
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14477 Gepost op: 21 November 2017, 17:08:09 »
Tja... kost wel een beetje, autorijden. Ons bakje is ook net weer weggebracht, die was toe aan een nieuwe distributieriem. Ook geen goedkoop grapje.

De wielen van de DS lijken inderdaad wat ver naar binnen te staan. Ik heb ze met een beetje wrikken en draaien nog ietsje verder naar buiten weten te krijgen, maar dat houdt al gauw op vanwege de dikte van het plaatmateriaal dat voor de spatborden gebruikt is.

Afgelopen weekend in Veendam was een vruchtbaar geheel van bouwen, schilderen, meedoen aan een soort 109-competitie zonder wedstrijdelement (drie deelnemers waarvan eentje op non-actief), praten, ouweh*eren, lachen, koffiedrinken, bal met kledder eten (afgewisseld met door de echtgenote van mijn Duitse buurman gebakken koekjes) en af en toe de beurs wat afstruinen naar leuke dingetjes of een praatje met deze en gene. Zo ook met Erwin van de onvolprezen Emmer onderneming TEE. Jammer genoeg ben ik momenteel wat onderdelen en zo betreft wel redelijk voorzien, dus wat dat betreft hadden we niks om over te bakkeleien - hoewel, we hebben nog wat heen en weer gepraat over een machinistenhuis voor een vijftiger, maar dan niet de ÜK-uitvoering, maar dat werd niet wat want Erwin had er wel eentje liggen, maar dar zat een complete (vierdoms)ketel aan vastgeknoopt, en daar zit ik nou net niet op te wachten, maar er lagen in zijn stand wel wat zaken die aantrekkelijk genoeg waren om een koop te overwegen.

Zoals een ketelwagen van Roco. Weliswaar had ik van dat model wel al een exemplaar in bezit, maar ik had zo'n idee dat dit wel eens een iets andere uitvoering zou kunnen zijn. Dus, zodoende, en naar aanleiding van die transactie kwamen Erwin en ik in gesprek over de Rocowagen en een soortgelijke van Brawa. Dat die laatste wel een stuk mooier was en zo.
Dat is -naar mijn bescheiden mening- ook wel een beetje zo, maar het betreft hier toch wel twee verschillende types:

Brawa:



Roco:



Weliswaar zijn het allebeide 630-hectoliter-wagens, maar wel van een verschillende constructie.
Overigens was de reeds in bezit zijnde wagen identiek aan die, die die zondag uit het bezit van Erwin in dat van ondergetekende is overgegaan.

Nou ja, beter mee verlegen dan om verlegen. En met de wagen is er weer een projectje bij gekomen, want de wagen moet nog worden ontleed en wederopgebouwd worden (onder andere om de opvallende naden een beetje weg te werken), van Kadee-koppelingen worden voorzien en geweatherd.
Tja, ik kan wel aan de gang blijven zo.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2017, 17:09:54 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14478 Gepost op: 21 November 2017, 19:20:37 »
Volgens mij heb je een gebrek aan object  ??? angst

Je schaft al 4 projecten aan voor de 1e is gedaan
(lijkt sinterklaaswel  :D :D )
« Laatst bewerkt op: 21 November 2017, 20:23:34 door jerrytrein »

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14479 Gepost op: 21 November 2017, 19:36:25 »
Jan, ik kan het niet goed lezen, maar volgens mij heeft jou BRAWA een ander nummer als die ik hier heb.
De mijne: 591 453

Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14480 Gepost op: 21 November 2017, 19:57:48 »
Dat kan kloppen, Erwin. Die van jou heeft als cat.nr. 48938, die van mij 48929. Zelfde wagen, verschillende productietijdstippen, geloof ik.



Citaat van: Jerry
Volgens mij heb je een angst

Angst? Kerel, nee, man! Ik ben nergens bang voor. Nee, volgens mij is dat het gevolg van een te korte spanningsboog, die is bij mij niet groter dan die van een goudvis. Althans, als dr. Dirkjan (Falkenberg) de juiste diagnose gesteld heeft. Zelf denk ik eerder aan een guppie.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14481 Gepost op: 21 November 2017, 20:23:57 »
OK
aders geformuleerd

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14482 Gepost op: 21 November 2017, 20:29:44 »
 ;D ;)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14483 Gepost op: 21 November 2017, 21:11:10 »
Oké, misschien iets om er zo eentje met 588 317 bij te zoeken.

Groeten,
Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14484 Gepost op: 21 November 2017, 22:21:52 »
Ja, als je het leuk vindt om verschillende nummers te hebben, daar speelt Brawa wel handig op in. Wel bieden ze 'maar' één nummer tegelijk aan, en wordt een tweede nummer pas de volgende editie Neurenberg aangekondigd. Roco brengt ook wel achtereenvolgende varianten uit, maar dan vaak meteen ook een andere Epoche.

Voor mijn baan vind ik die nummers niet zo heel belangrijk, als een trein voorbijrijdt zijn de nummers toch niet te lezen. Tenminste, ik ben er niet toe in staat. Een beetje verschil in vervuiling vind ik dan veel belangrijker.

Bij Fremo-sessies wordt wel veel prijs gesteld op niet-nummergelijke wagens, maar daar hebben de nummers eigenlijk dezelfde functie als in het echt: identificatie van de wagen.
Overigens, nu de naam Fremo genoemd is, op DSO werd verwezen naar een filmverslag van een Fremosessie, als het je leuk lijkt, zou je hier even kunnen kijken.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2017, 23:06:06 door 44. Reden: zin omgegooid en weer rechtop gezet »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14485 Gepost op: 21 November 2017, 23:03:38 »
Leuke reportage, dank voor de link!
Wat een enorme logistiek om dit voor één lang weekend voor elkaar te krijgen en er wordt niets aan het toeval overgelaten!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14486 Gepost op: 22 November 2017, 12:22:52 »
Inderdaad, de logistiek is omvangrijk, maar dat is niet het enige. Aan elk Treffen gaat een vaak maandenlange voorbereiding vooraf, welke modules (kunnen) worden ingezet en welk materieel, op wie kan gerekend worden voor de bemanning (van stations, schaduwstations en treinenloop), hoe gaan de dienstregelingen er uitzien, hoe zit het met onderdak voor degenen die die paar dagen overblijven, catering - kortom, 't is zomaar niet klaar!


Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14487 Gepost op: 22 November 2017, 12:44:43 »
Hoi Jan,

Leuke reportage van Fremo.

Groet,
Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14488 Gepost op: 22 November 2017, 21:47:35 »
Mee eens, Erwin. Mooi rustig verslag, en het geheel wordt op een serieuze manier in beeld gebracht, niet van dat lacherige "kijk hem nou eens leuk met treintjes spelen".
Zoals m'n schoondochter zei toen ik m'n baan liet zien en demonstreerde hoe e.e.a. werkt: "Wow! Da's ècht serieuze sjit!".

Nou ja.

Er zijn van die dingen in 't leven die er niet zijn. Of eigenlijk zijn ze er wel, maar mag het wel weer eens opgefrist worden.
Zoals de NSU Ro80 van Wiking:



Kan zijn dat het niet echt een veel voorkomend model was, vroeger, toch zag ik ze wel regelmatig rijden. Dat kwam misschien ook wel omdat ik geïntrigeerd was door het feit dat er in het vooronder van die auto een wankelmotor lag Het principe daarvan legde de vader van m'n vriendje eens aan ons uit, vandaar de "obsessie".

Nog een auto die wel geregeld te zien was: de Borgward Isabella, in model ook van Wiking:



Volgens mij is die er intussen wel weer van Brekina, en ik geloof ook van Herpa, maar tot nu toe is het er niet van gekomen er eentje aan te schaffen.
Ook te zien: de standaard wielen die Wiking destijds onder elk autootje zette, vergelijk Ro80 en Isabella maar.

Over Herpa gesproken: niet alle modellen vallen even mooi uit, vind ik, maar een alleszins acceptabel model is deze Citroën Ami Break:



Dan. BMW's. Die zijn er te kust en te keur, van allerlei merken wel. Toch heb ik er niet zoveel mee, met BMW. Wel Duits, officieel, maar Beiers, en da's toch een soort van Oostenrijk.  :P
Maar de modelletjes zijn wel leuk, al vind ik het ontbreken van spiegeltjes dan weer een minpunt.



Zo. Nog even wat aan m'n Luttel-module doen. Geen foto's: schroefjes draaien en rails afzagen is niet interessant, en nauwelijks fotograbel.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14489 Gepost op: 22 November 2017, 22:03:27 »
Klein vraagje
Weet jij of en in welke kleur de lantaarn palen in D waren zo jaren 50/60
Ben me suf aan het zoeken ,maar kan niks er over vinden