Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412566 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14490 Gepost op: 22 november 2017, 22:15:20 »
Voor zover ik me kan herinneren waren ze lichtgrijs, soms met een ietwat groenige tint.

Bij ons in de straat stond dit type:



Die stonden over 't algemeen aan wegen en straten waarlangs maar weinig tot matig verkeer kwam. Onze straat liep dood, dus druk was 't daar nooit, maar ook de straat waar die van ons op uitkwam werd door dit type verlicht, en daar was wel wat meer verkeer (maar nog steeds matig).
« Laatst bewerkt op: 22 november 2017, 22:37:54 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14491 Gepost op: 22 november 2017, 22:35:14 »
 (y)
zal morgen wat foto maken wat ik heb (me herinner)

Effe tussen lip en neus door
Die dikke wielkast bij die ds
Met een dremel iets dunner frezen aan de zichtbare onder zijde binnen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14492 Gepost op: 22 november 2017, 22:38:50 »
Zoiets ja, maar zoals het is stoort 't me ook niet echt. Niet zo erg als de afwezigheid van spiegels.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14493 Gepost op: 23 november 2017, 10:34:23 »
Hallo Jan,
Die Ro80 is dat de echte tand des tijds, of is dat een vroeg verweringsprojectje geweest?

Groet, Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14494 Gepost op: 23 november 2017, 12:02:58 »
Hm. Volgens mij zowel het één als het ander. Het is al een oud modelletje, een beetje zoeken op internet leert dat de productiejaren lagen tussen 1967 en 1977. Hoogstwaarschijnlijk is het dus nog uit m'n "Duitse periode".

In de loop der jaren heeft het ding nogal wat geleden, er is een stukje afgebroken en weer aangeplakt, er is met verf gekliederd om de lampen een beetje kleur te geven, en ook om de deurnaden wat te accentueren. Die naden zijn overigens niet ìn de carrosserie gewerkt, maar erop.







De nummerborden stammen vermoedelijk uit en Kibri-bouwdoosje. Het zijn nog twee verschillende ook, zie ik nu. 

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14495 Gepost op: 23 november 2017, 12:20:52 »
Ik had ook zo´n oud modelletje van de firma Wiking en dan van het automodel Citroen DS (De Snoek onder ingewijden) Deze miste twee wielen en was aan de bovenkant kapot gebroken. Het hele ding heb ik weer volledig hersteld. Na een likje verf ziet het apparaat er weer uit als een showmodel! Qua waarde was het ding uiteraard volledig waardeloos geworden. Maar nu heb ik de DS in een modelgarage op mijn baan te koop aan geboden als tweede hansje, onder het mom van: "hij is van een oud dametje geweest!?!?, Heeft altijd binnen gestaan". Omdat ie in de modelgarage staat zie je niet meer dat er overal barsten zitten. Kwestie van camouflage. En mijn rommelbak wordt weer wat meer leeg. Want daar lag het ding in te verstoffen. Het was ook een leuk opknap projectje om te doen.
Misschien moet ik dan ook nog voor het verweringsproject "auto" van jou gaan.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2017, 12:23:42 door zuylen »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14496 Gepost op: 23 november 2017, 15:15:17 »
Ach, waarde... ik ken iemand die z'n hele leven postzegels spaarde, als appeltje voor de dorst wanneer hij met pensioen zou gaan. Eerste-dag-enveloppes, complete series, bijzondere uitgaves, alles erop en eraan. Maar toen het erop aan kwam, kreeg hij maar een fractie van de cataloguswaarde.
Zo'n autootje zegt me niet zoveel, hooguit een beetje emotie die er aan hangt, meer niet. Heb op 'n beurs wel eens iets gezien wat mogelijk van pas kon komen, maar daar werd de hoofdprijs voor gevraagd - hou maar lekker en wees er gelukkig mee.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14497 Gepost op: 23 november 2017, 16:26:20 »
Zo. Nog even wat aan m'n Luttel-module doen. Geen foto's: schroefjes draaien en rails afzagen is niet interessant, en nauwelijks fotograbel.
I beg to differ. Als er iets leerzaam is om goed modules werkend te krijgen is een goed, stevige en vooral niet grove moduleovergang. Dat moet vaker worden getoond!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14498 Gepost op: 23 november 2017, 17:58:52 »
Heb op 'n beurs wel eens iets gezien wat mogelijk van pas kon komen, maar daar werd de hoofdprijs voor gevraagd - hou maar lekker en wees er gelukkig mee.


Mmmm
bekend
ze denken dat ze door een kleur afwijking iets unieks hebben wat weer de waarde vertienvoudigd
lekker nog 25 jaar bewaren en dan maar denken dat de prijs ook 25 keer hoger is

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14499 Gepost op: 23 november 2017, 19:22:16 »
Laat ze lekker, Jerry. Laatst werd nog een schilderij, waarvan men zei dat het door ene Leonardo da Vinci geschilderd zou zijn, verkocht voor een bedrag van een paar honderd miljoen. Pond of Dollar, of Dinar, ik weet 't niet meer, dat maakt ook niet zoveel uit. Ik vraag me dan af wat zo iemand met dat schilderij gaat doen, in een kluis opbergen? Wat heb je er dan aan? Heeft ie het wel gekocht omdat ie het mooi vond? Of was het puur winstbejag?
Ik kan het niet helpen, maar ik vind het altijd een beetje sneu.

@Dirkjan: ik had gedacht dat het voor jou wel gesneden koek zou zijn... 

Maar goed, alle gekheid op een stokje: ik wil best proberen het te laten zien. Of het allemaal ook correct is en zo, zal de praktijk uit moeten wijzen. Dat het hart van het spoor precies in het midden moet zitten is wel duidelijk, en de hoogte wordt ook bepaald door het kopschot. Maar tot het ding aan een andere, reeds beproefde module is gekoppeld, blijft het giswerk. Enfin:

in het kopschot wordt per spoorstaaf een schroefje gedraaid (voorboren is handig), waarna daarvan de kop wordt afgeflext. Vervolgens wordt de hoogte zodanig aangepast (dat kan door flexen, maar ook door het schroefje wat dieper of juist minder diep in het kopschot te draaien) dat de railstaaf er perfect pas op komt te liggen, die daarna wordt vastgesoldeerd.
Ik heb daarvoor messing schroeven gekozen, dat soldeert wat makkelijker dan stalen schroeven.





Door de railstaven op de schroeven te solderen worden ze gefixeerd, en zal de positie tov het midden van het kopschot onveranderlijk blijven. Mocht er toch een kleine afwijking zijn ingeslopen, dan bestaat er nog de mogelijkheid tot een kleine correctie (door de kopschotten van de twee aaneensluitende modules iets te verzetten).

Daarenboven is het belangrijk dat het spoor in de juiste hoek ten opzichte van het kopschot komt te liggen. Bij rechtliggend spoor is dat simpel te bereiken door een lijn haaks op het kopschot aan te houden, in een boog is dat iets gecompliceerder. Daar is de spiegeltruc een eenvoudige, doch zeer effectieve oplossing.

Nu is deze module niet zo erg lang, slechts een centimeter of negentig, maar toch bestaat de kans dat er, door de combinatie van vastgesoldeerde rails en temperatuur, spoorspatting ontstaat. Om dat te voorkomen worden de beide railstaven zo ongeveer in het midden van de module doorgezaagd, zodat er een openingetje van een paar tiende millimeter ontstaat. Dat moet voldoende zijn om die gevreesde spoorspatting te voorkomen.



Op de foto hierboven zijn de sporen bewust wat uit elkaar getrokken, om het principe wat duidelijker te kunnen laten zien. Straks, voor het ballasten, worden die openingen minstens de helft kleiner.
Tevns is te zien dat de zaagsnedes ten opzichte van elkaar verschoven zijn, dat voorkomt dat er (omdat het spoor in een boog ligt) knikken ontstaan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14500 Gepost op: 23 november 2017, 20:05:27 »
@Dirkjan: ik had gedacht dat het voor jou wel gesneden koek zou zijn...
Laat ik nou net ff geen module in bouw hebben (that's a first) 8)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14501 Gepost op: 23 november 2017, 20:06:17 »
Geachte heer Jan,

In onderstaand draadje is behoefte aan uw expertise betreffende rijtuigen van de DRG, voor achter een Br. 01.10, als het u belieft  :)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74394.msg3221788576.html#msg3221788576

Met vr. groet, Martijn.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14502 Gepost op: 23 november 2017, 20:08:16 »
Dat het hart van het spoor precies in het midden moet zitten is wel duidelijk
;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14503 Gepost op: 23 november 2017, 20:14:47 »
Lol  ;D
Blijkbaar is bij het zetten van de pagina een deel van de zin weggevallen. Natuurlijk moet het hart van het spoor precies boven het midden van het kopschot zitten. Althans, bij enkelspoor, zoals hier het geval is.

@Martijn: ik hou het draadje wel bij, maar deze oproep had ik nog niet gelezen. De man vliegt ook in sneltreinvaart naar de duizend pagina's toe, als hij zo doorgaat.  Niet bij te benen! ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14504 Gepost op: 23 november 2017, 20:16:16 »
Ik vond het wel een mooie Jan-uitspraak :D

Groet,
michel